SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er tors 28. mar 2024 14:24

Regler/guide for køb, salg, bytte

Information, forslag til forbedringer, ris/ros osv.
  • Forfatter
  • besked

hskov

  • Indlæg: 534
  • Tilmeldt: man 25. aug 2008 18:22
  • Geografisk sted: Horsens
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Regler/guide for køb, salg, bytte

Indlægman 5. okt 2015 07:45

Nu har vi igen haft en salgstråd der er hoppet lidt af sporet. Mon ikke det var en god ide med et regelsæt eller guide til at køb/salgs opslag.

Jeg tænker det ville gavne både købere og sælgere på sitet?
Brugeravatar

FlyveHest

  • Indlæg: 774
  • Tilmeldt: ons 11. sep 2013 20:59
  • Geografisk sted: Ballerup, Danmark
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Regler/guide for køb, salg, bytte

Indlægman 5. okt 2015 11:12

Det er altid en god ide med et sæt guidelines, men som Søren meget rigtigt skriver i den anden tråd, sanktionsmulighederne er nærmest lig nul (udover selvfølgeligt at banne den pågældende konto på forummet), så vil det mon gøre den store forskel?

Ingen kan jo tvinge folk til at sælge noget, selvom de har lavet et indlæg og kørt en auktion, hvis der pludseligt sker et eller andet uventet, og i den sidste ende er jo helt op til sælger at gennemføre salget.

Og, jeg tror det nærmest vil være umuligt at nå til enighed om et sæt retningslinier / regler til at starte med alligevel ;)
Billede

hskov

  • Indlæg: 534
  • Tilmeldt: man 25. aug 2008 18:22
  • Geografisk sted: Horsens
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Regler/guide for køb, salg, bytte

Indlægman 5. okt 2015 11:51

FlyveHest skrev:Det er altid en god ide med et sæt guidelines, men som Søren meget rigtigt skriver i den anden tråd, sanktionsmulighederne er nærmest lig nul (udover selvfølgeligt at banne den pågældende konto på forummet), så vil det mon gøre den store forskel?

Ingen kan jo tvinge folk til at sælge noget, selvom de har lavet et indlæg og kørt en auktion, hvis der pludseligt sker et eller andet uventet, og i den sidste ende er jo helt op til sælger at gennemføre salget.

Det handler for mig ikke om sanktioner eller at tvinge folk til at sælge noget. Det handler om at give folk en mulighed for at få lavet en ordentlig forventningsafstemning før det hele løber lidt af sporet i en salgs/købstråd.

Jeg tror bare det ville lette misforståelserne hvis man havde en guideline at læne sig op af når man laver en køb/salgs tråd.

FlyveHest skrev:Og, jeg tror det nærmest vil være umuligt at nå til enighed om et sæt retningslinier / regler til at starte med alligevel ;)

Ret beset er det vel kun admins (og måske mods) der skal være enige om en linie ;)
Brugeravatar

soren

  • Indlæg: 1397
  • Tilmeldt: tirs 11. nov 2008 19:56
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Regler/guide for køb, salg, bytte

Indlægman 5. okt 2015 12:29

Lige præcis, Hans. Lige præcis.

Jeg synes der efterhånden er mange eksempler på, at en guide vil være sundt her på stedet. Navnlig overfor sælgere, der ikke kender så meget til flipperhobbyen. Eller har rutine i at køre en auktion på fornuftig vis.

Synes også jeg genkender et mønster, hvor en salgstråd går i stå - eks. efter at nogen har spurgt på en pris eller yderligere information/billeder - hvor efter man senere erfarerer, at der er truffet aftale om en handel på bagscenen. Noget som med største selvfølgelighed er totalt bandlyst på andre forum med marked, som jeg har frekventeret gennem tiden. På et danske musikforum mistede jeg en gang i tidernes morgen en handel med den begrundelse, at jeg havde skrevet et bud i en privat besked.
Brugeravatar

FlyveHest

  • Indlæg: 774
  • Tilmeldt: ons 11. sep 2013 20:59
  • Geografisk sted: Ballerup, Danmark
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Regler/guide for køb, salg, bytte

Indlægman 5. okt 2015 12:55

Jeg prøver lige at få fat i Koluda, og høre hans holdning til situationen.

Nu er jeg jo ikke mod som sådan, jeg har bare fået lidt beføjelser til at gøre dagen og vejen lidt mindre bumpet i pinball områderne. :)
Billede
Brugeravatar

soren

  • Indlæg: 1397
  • Tilmeldt: tirs 11. nov 2008 19:56
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Regler/guide for køb, salg, bytte

Indlægman 5. okt 2015 21:15

Jeg stiller følgende forslag.

Læs dette før du sætter ting til salg

Vil du sælge har på forum så læs først denne guide. En opfordring til at gennemføre et salgsforløb som er fair overfor potentielle købere samt som giver det bedst mulige salg.

* Vær ærlig og kommuniker tydeligt hvad du har til salg og de vilkår dit salg eller din auktion skal foregå under. Samt hvis du undervejs i processen ændre retning eller helt annulerer dit salg.

* Angiv hvor varen befinder sig i landet. Samt om varen kan leveres, sendes eller om den skal afhentes af evt. køber.

* Hold tråden ved lige. Svar på de spørgsmål folk stiller. Hvis du ikke har, eller ikke lyst til at bruge tid på at finde, den information der efterspørges, så skriv det som det er.

* Brugt stand samt fejl og mangler er vigtigt og har betydning for prisen. Beskriv dette så præcist som muligt og gerne med relevante billeder.

* Det anbefales at køre salget som en auktion. Gøres dette bør det være med 5 minutters regel (se vejledning) og minimum 24 timer til hammerslag. Husk evt. mindste pris.

* Vil du alternativt sælge til en fast pris - angiv denne.

* Vil du udbyde til vurdering med evt. salg for øje - altså mærke interessen da du er usikker på hvad din ting er værd - så gør tydeligt opmærksom på dette. Beslutter du herefter at sælge bør du køre en auktion i en ny tråd på forum. Som tydeligt beskriver at der nu er tale om en salgsproces. (Hvis du gerne vil fortsætte i den samme tråd, så bør overskriften ændres så det fremgår at der nu kører en auktion.)

* Hvis du starter en salgsproces (navnlig auktion) på forum, bør kommunikation herom foregå offentligt i salgstråden. Kommunikerer du med potentielle købere via privat besked på forum, e-mail, telefon eller lign., bør du i salgstråden referere det for auktionen relevante af den samtale. Herunder naturligvis evt. nyt højeste bud.

* Hvis du modtager bud i form af byttehandel med anden varer (evt. i tillæg af pengebeløb), bør du angive om du accepterer dette som et nyt højeste bud. Samt hvilket pengebeløb du finder at det svarer til.

* Husk at skriv i tråden når en handel er afsluttet.


Auktion med 5 minutters regel

Auktioner på alm. debatfora på internet kører i reglen med et system der udsætter hammerslag hvis der bydes tæt op til deadline. Det gøres for at alle får en chance for at opdaterer tråden og følge med i hvad der foregår. Auktionen løber - efter deadline - indtil højeste bud har stået uudfordret i min. 5 minutter. Bliver auktionen budt op rykkes deadline til 5 minutter efter tidspunkt for dette.
Brugeravatar

FlyveHest

  • Indlæg: 774
  • Tilmeldt: ons 11. sep 2013 20:59
  • Geografisk sted: Ballerup, Danmark
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Regler/guide for køb, salg, bytte

Indlægman 5. okt 2015 21:50

Super indlæg Søren, det er et fair og fornuftigt sæt ordensregler imho.

Der mangler måske lige et punkt om at tråden vil blive lukket og arkiveret hvis den ikke opfylder retningslinierne.

Og hvad skal der ske hvis man forbryder sig? Advarsel og derefter lukning af konto?
Billede
Brugeravatar

soren

  • Indlæg: 1397
  • Tilmeldt: tirs 11. nov 2008 19:56
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Regler/guide for køb, salg, bytte

Indlægtirs 6. okt 2015 07:41

Jeg synes ikke der skal være nogle sanktioner, advarsler mv. Det er i øvrigt også et stort ansvar at pålægge administrator.

Jeg synes ikke det skal have status af regler. Nærmere en vejledning til uerfarne, så de ikke jokker i spinaten. Og snyder sig selv i virkeligheden.

Samt en påmindelse om god tone for de faste brugere. Både som sælgere og købere. Så ingen bag efter kan pive hvis de bliver hevet på hjul og stejle.

hskov

  • Indlæg: 534
  • Tilmeldt: man 25. aug 2008 18:22
  • Geografisk sted: Horsens
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Regler/guide for køb, salg, bytte

Indlægtirs 6. okt 2015 07:54

Det er et super fint udlæg fra Søren, man kunne evt. også skele til flippermarkt i tyskland, det synes jeg personligt fungerer godt. De tillader dog ikke aktioner, hvilket jeg ikke har nogen problemer med folk hellere vil benytte sig af. Men deres regler ved salg:

* Der skal angives en pris (og gerne om det er fastpris eller priside)
* Det er kun sælger der må skrive i salgstråden, al henvendelse sker via PB
* Det er ikke tilladt at have en auktion kørende på ebay samtidig
Brugeravatar

soren

  • Indlæg: 1397
  • Tilmeldt: tirs 11. nov 2008 19:56
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Regler/guide for køb, salg, bytte

Indlægtirs 6. okt 2015 10:11

hskov skrev:* Der skal angives en pris (og gerne om det er fastpris eller priside)
* Det er kun sælger der må skrive i salgstråden, al henvendelse sker via PB
* Det er ikke tilladt at have en auktion kørende på ebay samtidig


Hmmm. Jeg synes det lyder modsat af det jeg lægger op til. Jeg synes nu det er fint at åbne op for at der diskuteres priser, stand mv. alt det man lyster i salgstråden. Og netop ikke på bagsiden.

Jeg ønsker ikke, at handler kommer til at køre mere restriktivt. Tvært imod. For min skyld må en sælger gerne ændre pris undervejs (fx. hvis man er startet ud for højt), ændre tidsfrister og sågar annulere et salg. Så længde det er fair overfor alle der har vist interesse og med god begrund.

hskov

  • Indlæg: 534
  • Tilmeldt: man 25. aug 2008 18:22
  • Geografisk sted: Horsens
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Regler/guide for køb, salg, bytte

Indlægtirs 6. okt 2015 18:25

soren skrev:Hmmm. Jeg synes det lyder modsat af det jeg lægger op til. Jeg synes nu det er fint at åbne op for at der diskuteres priser, stand mv. alt det man lyster i salgstråden. Og netop ikke på bagsiden.


Som sagt det er linien fra flippermaskiner som man kunne skele til hvis man vil.

Personligt synes jeg kun det giver problemer at diskutere pris (husk vi snakker salg, ikke auktion) og stand i tråden.

Det er manden med grisen det sætter prisen, om du eller jeg synes den er for høj/lav er, i min optik, irrelevant. Lidt det samme gør sig gældende med stand. Vi har alle ret forskellige definitioner på hvad der udgår god/dårlig stand - det ender oftest bare i kværulanteri

soren skrev:Jeg ønsker ikke, at handler kommer til at køre mere restriktivt. Tvært imod. For min skyld må en sælger gerne ændre pris undervejs (fx. hvis man er startet ud for højt), ændre tidsfrister og sågar annulere et salg. Så længde det er fair overfor alle der har vist interesse og med god begrund.


Enig. Mener heller ikke jeg har givet udtryk for det nogen steder.

morten

  • Indlæg: 479
  • Tilmeldt: tors 13. sep 2007 10:53
  • Geografisk sted: Kolding
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Regler/guide for køb, salg, bytte

Indlægons 7. okt 2015 09:31

Uha, det er en svær ting med salgstråde her inde.

Håber godt nok ikke nye medlemmer bliver skræmt for meget, for det er bare så mange skønne og venlige mennesker her inde :-)

Personligt er jeg ikke til alt for mange regler :-) Salg med fastpris er jo fint. Jeg vil dog sige at jeg nyder auktioner, det øger lige spændingen, men mindsker selvfølgelig chancen for et kup. Hvis vi snakker auktioner / budrunder er jeg tilhænger af de åben bud (som på feks. qxl / ebay), det er så træls ikke at kunne følge med i hvor prisen er !!
Bud i PB ved auktioner / budrunder skulle ikke være tilladt = der er jeg og sikker mange andre før blevet "snydt" til at tro man havde de bedste bud, og det er lidt øv.
Leder efter : Road show, ToM, eller andet spændende

Tilbage til Forummet generelt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster