SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er tors 25. apr 2024 05:36

Nygynder MAME projekt - opstart

Om diverse projekter. Bygning af en MAME maskine, bygning af en supergun, service/rengøring af en flipper eller lignende. Lad de andre brugere følge dine projekter - måske får de selv lyst til at gå i gang...
  • Forfatter
  • besked

krelle

  • Indlæg: 8
  • Tilmeldt: man 12. feb 2007 12:48
  • Geografisk sted: Århus N
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Nygynder MAME projekt - opstart

Indlægman 12. feb 2007 19:11

Jeg er ny her inde, jeg har brugt forumet passivt og fundet frem til at jeg vil lave en mame arcade maskine. Jeg har et par spørgsmål, men først vil beskrive hvad jeg har tænkt mig at gøre.

- Finde et brugt compugame kabinet eller lign.
- Samle en computer (omkring 1 ghz, 256 mb ram, 30-40 gb HD, tvout og indbyget lydkort) Har tænkt mig at køre win 95, mame og en eller anden frontend.
- finde et gammelt fjernsyn
- købe en i-pac, tilslutte joysticks og knapper til computeren.
- Tæske mine venner i div. spil

Hvis nogen har nogle indvendinger til min plan, så sig endelig til!

Spørgsmål:
- Har læst at flere bruger ArcadeVGA kortet, men fungere tv-out løsningen ikke lige så fint?
- Passer computerens specifikationer til dens formål?
- Skal man lode i I-pac'en ?
- Hvor meget koster et brugt kabinent ca.? Og findes der flere sider end denne hvor der er online salg af disse?

Det var vidst det, gode tips, råd og peptalk modtages gerne :)
Remember, you never get a second chance to make a first impression!

Mick

  • Indlæg: 195
  • Tilmeldt: ons 19. apr 2006 14:07
  • Geografisk sted: Silkeborg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægman 12. feb 2007 19:32

tv-out funktion virker, men er selvfølgelig ikke det optimale. Du har bare et problem med evt. at få den til at køre på AV til at starte med, men det har de vidst en løsning på her specs er ok, men bedre computer bedre performance (sjovt nok)

krelle

  • Indlæg: 8
  • Tilmeldt: man 12. feb 2007 12:48
  • Geografisk sted: Århus N
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægman 12. feb 2007 19:51

tror hellere jeg vil spare pengene og bruge tv-outen, har faktisk endnu et spøgsmål er det nødvendigt at pille computeren udaf kabinetet og montere den i arcade kabinetet. Eller kan det hele snild være der? (Det kommer self. an på hvilket kabinet jeg anskaffer mig, men lidt generalisering tager ingen skade af)
Remember, you never get a second chance to make a first impression!
Brugeravatar

Creek

  • Indlæg: 440
  • Tilmeldt: ons 26. jul 2006 15:29
  • Geografisk sted: Kastrup
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Nygynder MAME projekt - opstart

Indlægman 12. feb 2007 22:30

krelle skrev:Spørgsmål:
- Har læst at flere bruger ArcadeVGA kortet, men fungere tv-out løsningen ikke lige så fint?
- Passer computerens specifikationer til dens formål?
- Skal man lode i I-pac'en ?
- Hvor meget koster et brugt kabinent ca.? Og findes der flere sider end denne hvor der er online salg af disse?

Howdy krelle og velkommen til. Jeg kan da komme med mine 5 cents.

Jeg er sikker på, at de garvede arkade entusiaster herinde foretrækker en arkademonitor. Selv er jeg fuldt tilfreds med det TV vi har brugt til vores projekt, som Mick henviser til. Der skal lidt fixfaxeri til i scartstikket for at få TV'et til automatisk at tænde på AV kanalen. Måske eneste ulempe, er at det med vores TV ikke er muligt at fjerne TV'et on-screen display, dvs. at det viser "AV-2" oppe i det ene hjørne når maskinen starter op, eller når et spil startes. Du kan måske også få besvær ved at tilpasse et TV til compugame kabinettet. Men det er selvfølgelig ikke umuligt. :)

Jeg har ikke prøvet at køre med 256 MB ram og ville umiddelbart sige at det er lige i underkanten også selvom du kører Win95.

Nej du skal ikke lodde på I-Pac'en, du afisolerer bare ledningen og skruer den fast. I den anden ende sættes ledningen på microswitchene vha. kabelsko som kan fås i almindelige elektronikforretninger. Du skal bare sørge for at de passer i størrelsen.

Brugte kabinetter kan du af og til finde her på forummet under Køb/Salg/Bytte. Du kan også prøve at forhøre dig hos koluda, han har ofte nogle stående.

Ellers skal du have held og lykke med projektet. :) Husk at tage masser af billeder. Vi elsker billeder.

krelle

  • Indlæg: 8
  • Tilmeldt: man 12. feb 2007 12:48
  • Geografisk sted: Århus N
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægtirs 13. feb 2007 00:14

Tak tak skal nok se at fikse pics når jeg går igang, byder allerede på et defekt compugme kabinet men det halv smadret ud, trænger til en kærlig hånd =)
Remember, you never get a second chance to make a first impression!

spacefractal

  • Indlæg: 188
  • Tilmeldt: fre 14. apr 2006 16:59
  • Geografisk sted: Bagsværd
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægtirs 6. mar 2007 20:06

Det lidt senere svar (hvis du stadig læser denne tråd):
Drop Win 95, men køre minumum Win 98. Ellers får du med garanti problemer med installation af diverse driver ovs.

Så har du ikke planer om at spille de nyste spil, så kan jeg også anbefale at bruge en ældre mame, f.eks. version .73 eller noget i den stil. Så skulle de køre en del bedre på den anviste maskine.

Der er jamma interface i de fleste brugte kabinettet. Så kan du finde en med jamma, så er dette klart det nemmeste løsning, men det kræver dog et J-PAC + ArcadeVGA istedet for I-PAC.

Finder du et helt tomt kabinet, så kan du sagtes bruges en fjernsyn, ommend S-VHS løsning vil jeg dog anbefale, da de er nemmere at have med at gøre, samt at det virker med alle grafikkort med TV-OUT stik, modsat SCART.

Nej, du skal ikke lode forbindelsen direkte på i-PAC, men du skal selvføgeligt loddede ledningenr direkte på microswitchene i dit joystick panel.
Brugeravatar

Elgen

  • Indlæg: 1260
  • Tilmeldt: tors 12. jan 2006 10:17
  • Geografisk sted: Vanløse
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægtirs 6. mar 2007 22:23

spacefractal skrev:Nej, du skal ikke lode forbindelsen direkte på i-PAC, men du skal selvføgeligt loddede ledningenr direkte på microswitchene i dit joystick panel.

Hvorfor lodde og ikke kabelsko? -det gør da udskiftning af defekte microswitche mange gange nemmere.

krelle

  • Indlæg: 8
  • Tilmeldt: man 12. feb 2007 12:48
  • Geografisk sted: Århus N
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægman 12. mar 2007 11:48

Tak for de fine svar, er blevet rimelig afklaret og tror jeg har tjek på det meste. Har fundet ud af at jeg vil bygge, mit eget kabi istedet - så kan jeg få det som jeg vil have det! Skal nok tage billeder når jeg går i gang med saven.

Hygge
Remember, you never get a second chance to make a first impression!
Brugeravatar

Claus Caveman

  • Indlæg: 355
  • Tilmeldt: fre 23. sep 2005 15:54
  • Geografisk sted: Fjerritslev, Nordjylland
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

MAME projekt

Indlægtirs 13. mar 2007 21:17

Hej. synes det er fint du selv vil bygge kabinet. Hvis du kører sur i det eller ombestemmer dig, har jeg forskellige modeller og størrelser, med og uden indhold, til at stå. Til priser fra 400 uden indhold og opefter. Mangler du stumper eller vejledning, så spørg endelig på forummet, men det har du nok allerede luret.
God vind med projektet.
Mvh.
Claus Olesen
Falleret skoventreprenør.
Heldigt jeg er helvedes god til at arbejde med metal :P

Syg med at få gammelt skrammel til at virke...

Tilbage til Projekter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster