SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er tors 25. apr 2024 12:27

Mit Kabinet-projekt

Om diverse projekter. Bygning af en MAME maskine, bygning af en supergun, service/rengøring af en flipper eller lignende. Lad de andre brugere følge dine projekter - måske får de selv lyst til at gå i gang...
  • Forfatter
  • besked
Brugeravatar

Henster

  • Indlæg: 13
  • Tilmeldt: tirs 23. jan 2007 14:21
  • Geografisk sted: Brønderslev
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Mit Kabinet-projekt

Indlægons 30. maj 2007 19:12

Hejsa allesammen

Så fik jeg tid til at skrive lidt om mit projekt. Jeg har fundet et gammelt Compu Game kabinet på QXL med en defekt skærm og er lige så stille ved at sætte det i stand.

Billede
Billede

Jeg smider min gamle Compaq maskine der i, med en 1ghz PIII, 256mb Ram og ialt 100gb harddiskplads. Jeg har købt et ArcadeVGA kort hos Ultimarc, og fundet et nyere 21" Grundig TV som skærm.

På softwaresiden regner jeg med at Mamewah bliver min frontend, forudsat at jeg kan få det op og køre med WinUAE, hvilket jeg døjer lidt med for tiden, men det skal jeg nok få til at lykkes.

Udover Mame regner jeg med at WinUAE engang kommer til at virke, og jeg skal også have en C64 emulator deri. Jeg har bestilt komplette commodore roms-dvd'er fra Retrorom.dk og jeg glæder mig til de kommer med posten her en dag. Med i pakken er også et komplet sæt Mame roms :D og en del andre ting.

Jeg satser også på at med tiden får jeg smidt min gamle PS1 deri, med mulighed for at spille forskellige spil til lyspistol, mest Point Blank og Time Crisis. Kabinettet er ikke med lys i marqueen, men dette laver jeg så den kan stå og se sej ud i mørke også.

Det var lige en start herfra, mere følger efterhånden som jeg når længere og længere. Det tager lidt tid når man også skal passe studie/arbejde/kone/børn.

Mvh

Manton

PS. Er der nogle af jer erfarne kabinetejere der vil dele ud af jeres erfaringer omkring det at få lov til at stille det op indendørs, jeg har tilbudt at male det lyserødt med blomster eller at omgive det med slyngplanter men lige lidt hjælper :D
Brugeravatar

Creek

  • Indlæg: 440
  • Tilmeldt: ons 26. jul 2006 15:29
  • Geografisk sted: Kastrup
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Mit Kabinet-projekt

Indlægons 30. maj 2007 22:33

Hej Henster,

Henster skrev:På softwaresiden regner jeg med at Mamewah bliver min frontend, forudsat at jeg kan få det op og køre med WinUAE, hvilket jeg døjer lidt med for tiden, men det skal jeg nok få til at lykkes.

WinUAE kan generelt være lidt svær at få til at virke med en frontend, men der skulle være nogle "Front End" configs, der gør det noget nemmere. Nu har jeg ikke selv implementeret WinUAE i GameEx frontenden, som vi kører, men jeg har gjort al forarbejdet. Dvs. lavet configfiler for hver enkelt spil der skal kunne køres fra frontenden (kun favoritterne til at starte med). Og så er keymappingen matchet til vores kontrolpanel.

Henster skrev:Jeg satser også på at med tiden får jeg smidt min gamle PS1 deri, med mulighed for at spille forskellige spil til lyspistol, mest Point Blank og Time Crisis. Kabinettet er ikke med lys i marqueen, men dette laver jeg så den kan stå og se sej ud i mørke også.

Jeg har også gået lidt med tanken om at smide min gamle PlayStation i, med to lyspistoler tilsluttet. Point Blank 1 og 2 er naturligvis must have samt Time Crisis, et spil som Elemental Gearbolt kan også varmt anbefales.

Henster skrev:Det var lige en start herfra, mere følger efterhånden som jeg når længere og længere. Det tager lidt tid når man også skal passe studie/arbejde/kone/børn.

Du skal have held og lykke med projektet. Det er altid sjovt at følge den slags projekter. :)
Brugeravatar

Creek

  • Indlæg: 440
  • Tilmeldt: ons 26. jul 2006 15:29
  • Geografisk sted: Kastrup
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægons 30. maj 2007 22:34

Btw., hvordan har du tænkt dig at tilslutte ArcadeVGA kortet til TV'et?
Brugeravatar

Duke

  • Indlæg: 165
  • Tilmeldt: tors 8. jun 2006 09:24
  • Geografisk sted: København N (2200)
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægtors 31. maj 2007 01:41

Creek skrev:Btw., hvordan har du tænkt dig at tilslutte ArcadeVGA kortet til TV'et?


Spørgsmålet er nok snarere hvorfor han har valgt at bruge et ArcadeVGA hvis det bare skal sættes til et TV. Et ganske almindeligt grafikkort med TV-out ville være en mere oplagt løsning.

Ellers et fint projekt, der er mange der er gået i gang her for tiden. Måske bliver jeg så inspireret en dag at jeg får taget mig sammen til at komme i gang selv :)
Brugeravatar

Creek

  • Indlæg: 440
  • Tilmeldt: ons 26. jul 2006 15:29
  • Geografisk sted: Kastrup
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægtors 31. maj 2007 10:51

Duke skrev:Spørgsmålet er nok snarere hvorfor han har valgt at bruge et ArcadeVGA hvis det bare skal sættes til et TV. Et ganske almindeligt grafikkort med TV-out ville være en mere oplagt løsning.

Ja, det var lige det jeg tænkte. Men det kunne være han havde læst noget om at man kunne lave noget smart fixfaxeri med ArcadeVGA kortet, når det tilsluttes TV'et. :)
Brugeravatar

trennel

  • Indlæg: 115
  • Tilmeldt: ons 31. maj 2006 18:27
  • Geografisk sted: Greve
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægtors 31. maj 2007 19:16

PS. Er der nogle af jer erfarne kabinetejere der vil dele ud af jeres erfaringer omkring det at få lov til at stille det op indendørs, jeg har tilbudt at male det lyserødt med blomster eller at omgive det med slyngplanter men lige lidt hjælper


ja hvad kan jeg sige jeg designede mit kabi (næsten færdig) så det fik et look af et stk møbel som passer ind i hjemmet gå selv i gang med malling eller købe nye klistermærker kvinder kan godt lide stil så hvis du for lavet det så det ser pænt ud, når du langt gjorde jeg hehe, kan lige smide et billede op af mit som jeg arbejder på men det tag lidt tid da jeg har det ligesom dig arbejde/kone/børn
Brugeravatar

trennel

  • Indlæg: 115
  • Tilmeldt: ons 31. maj 2006 18:27
  • Geografisk sted: Greve
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægtors 31. maj 2007 19:36

det er så mit projekt som køre mamewah org. arcade skærm 3ghz 2gbram min gamle pentium 4 maskine og alt det lala fra ultimarc har jeg også gfx,knapper o.s.v har skruet hele moletjavsen fast på den træ plade hvor spillet sad på , altså motherboard strømfors. dvd.drev , købte nogle træ spikes til formålet nogle banditer man skruer ind i træet og så har du gevind ;) (man har altid lidt lækkert liggende på lager som elektriker :D strips,bøjlebånd o.s.v.) har set mange der bare knaller hele pcen ind med kabinet og det hele , det sku ikke gennemført bare min mening

Billede
min er så gået i flower power mode, jeg er lidt til det der retro stads men der er vi jo så forskellige

Roger over and out peace :) og god fornøjelse
Brugeravatar

Henster

  • Indlæg: 13
  • Tilmeldt: tirs 23. jan 2007 14:21
  • Geografisk sted: Brønderslev
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Arcadevga

Indlægtors 31. maj 2007 19:56

Creek skrev:Btw., hvordan har du tænkt dig at tilslutte ArcadeVGA kortet til TV'et?


Det er sådan set simpelt nok, for der har jeg selv lavet et stik der i den ene ende er et stadard vga stik til at smide i kortet og i den anden ende er der et scart stik lige til at stikke i fjernsynet.

http://www.alvarezeninternet.com/mamescart/
http://www.eibmoz.dk/mamecabinet/index.php
Grunden til jeg har valgt et arcadevgakort og et tv er at så vidt jeg har forstået på alle de sider jeg har læst, er det denne kombination der vil komme tættest på spillenes originale udseende. Hvis man bare brugte et almindeligt kort med almindelig tv out er det vistnok noget med signalet bliver kodet om i kortet for derefter at blive dekodet igen i tv'et og vistnok endda strukket og tilpasset osv...alt i alt vil man ikke få de spillenes oprindelige udseende.


Alt ovennævnte er min egen tolkning af forskellig sites, der er sikkert nogle herinde der ved meget mere om det end mig, men det er mine argumenter for at bruge arcadevga og tv.

Og jeg må da hellere lige tjekke det der Elemental Gearbolt, har nemlig aldrig hørt om det før.

Med arcadelige hilsener

Manton
Brugeravatar

Creek

  • Indlæg: 440
  • Tilmeldt: ons 26. jul 2006 15:29
  • Geografisk sted: Kastrup
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægfre 1. jun 2007 11:55

Henster skrev:Det er sådan set simpelt nok, for der har jeg selv lavet et stik der i den ene ende er et stadard vga stik til at smide i kortet og i den anden ende er der et scart stik lige til at stikke i fjernsynet.

Jeg tænkte nok det var sådan noget lignende du havde læst dig til. Det var jeg ikke klar over man kunne.

Jeg har i øvrigt sat min PSX til, for første gang i lang tid og har heldigvis kunne konstatere, at den virker endnu. Så jeg fik lige genopfrisket diverse lyspistolspil. Desværre kan min Elemental Gearbolt skive ikke længere læses. :/

I aften har jeg så tænkt mig at smide det i arkademaskinen. Jeg prøver at lokke min makker Tommy til at tage sit videokamera med, så vi kan lave lidt video af det. :)

isa

  • Indlæg: 16
  • Tilmeldt: ons 23. maj 2007 00:04
  • Geografisk sted: odense
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægfre 1. jun 2007 12:37

til trennel: hvordan har du løst problemet med diverse pci/ agp kort da du satte din computer ind? jeg har som man kan se under isas mame maskine bare smidt hele kassen derind da jeg ikke lige kunne finde en løsning på dette..
Brugeravatar

trennel

  • Indlæg: 115
  • Tilmeldt: ons 31. maj 2006 18:27
  • Geografisk sted: Greve
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægfre 1. jun 2007 23:26

i mit kabinet var der en træ plade hvor pcb boardet(mk3) havde siddet på brugte det lavede nogle slidser i træet da de PCB Mounting Feet(http://www.ultimarc.com) jeg havde købt igennem ultimarc ikke hævede motherboardet nok så jeg kunne få lydkort gfx kort ordentlig ned i slotsne bagefter buggede jeg et stk metal hvor jeg boede huller i så jeg kunne skrue lyd/gfx kort fast i så det ikke ryger uf af slotsne

køb de føder kan næsten gætte mig til at du ikke har sådan nogle :D
bøjlebånd er også rigtigt godt brugte det til strømforsyningen, dvd drevet , harddisken(noget metalbånd med en masse huller i så du klipper selv den længde du skal bruge)

p.s skal nok få taget et billede på et tidspunkt så du kan se
Brugeravatar

Creek

  • Indlæg: 440
  • Tilmeldt: ons 26. jul 2006 15:29
  • Geografisk sted: Kastrup
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlæglør 2. jun 2007 15:22

Nå, det blev aldrig rigtigt til noget med PSX'en på vores arkademaskine. Jeg havde lige glemt at mine lyspistoler ikke fungerer med 100Hz fjernsyn.
Brugeravatar

Henster

  • Indlæg: 13
  • Tilmeldt: tirs 23. jan 2007 14:21
  • Geografisk sted: Brønderslev
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Små fremskridt

Indlæglør 2. jun 2007 22:31

Så er der igen sket lidt med kabinettet.

Idag har jeg fået lavet ramme til fjersynet. Jeg brugte den der sad deri, som kan drejes og savede den til med en stiksav. For at den skulle passe helt perfekt måtte jeg pille bagkassen af fjernsynet, men det har bare givet mere plads efter fjernsynet er blevet monteret i kabinettet.

Her er et billede bag lågen. Man kan se bunden af fjernsynet, da jeg måtte sænke højden på det en smule. Ellers sidder det helt oppe i ens ansigt når man står og spiller.


Billede

Jeg har også fået sat et lille armatur med et lille lysstofrør på bag marqueen. Marqueen har jeg lige så stille pillet af den spånplade den normalt sidder på og limet fast på et stykke gennemsigtigt acryl. Det får jeg sat fast i morgen og jeg glæder mig til at se den med lys i.

Jeg har også et lille skærearbejde forude når jeg skal tilpasse den originale bezel, men det skulle ikke være noget problem at få en ensartet tilskæring da jeg bare bruger de striber der er i mønstret. Derefter er det bare på med glaspladen igen og så er det klar.


Billede

Så skal jeg også lige have fundet ud af om det overhovedet er muligt at komme ind i fjernsynets service menu uden en fjernbetjening. Der skal sikkert lige lidt tilpasning til horisontalt og vertikalt for at få billedet til til at være lige i midten. Hvis der er nogen der har nogle links eller andet info om hvordan man kommer i forskellige mærkers service menuer vil jeg meget gerne have lidt hjælp her. Jeg synes ikke rigtig det er til at finde noget ved hjælp af google eller andet.

Det sidste jeg mangler inden computeren skal i er lige at sætte nogle højtalere i. Jeg har fjernet den der sad deri, da den pga sin placering sikkert ville give misfarvninger af billedet pga. magnetisme, så nu overvejer jeg at smide to stk. op i toppen bag marqueen.

Når disse ting så er gjort, så mangler jeg bare at montere computeren. Jeg er lidt fristet til bare at sætte kabinettet ind, men for udfordringens skyld tror jeg nu jeg tager motherboard osv ud.

Jeg skal også engang have lavet noget sideart hertil. CG's fine plader ville være fine nok hvis det ikke var fordi maskinen engang har været brudt op og dette har efterladt et dejligt stort hul i den ene side. Det ville være rigtigt fedt med noget ala det her:

Billede

Jeg har droppet det med at putte min PS1 deri. Jeg vil gerne kunne tage den med mig og det spiller ikke rigtig sammen med at sætte den fast i et arkade kabinet.


Når det her projekt engang er færdig, føler jeg mig sq fristet til at gå igang med en tabletop. Det må være dejlig med en mindre og mere mobil maskine som man kan tage med sig rundt, men det hører I sikkert emre om til den tid.


Med endnu flere arkadelige hilsener


Manton


PS. Jeg håber en eller anden skærer nosserne af ham bonderøven der løb ind og afbrød aftenens landskamp og dermed dømte Danmark til taber 0-3.
Brugeravatar

Duke

  • Indlæg: 165
  • Tilmeldt: tors 8. jun 2006 09:24
  • Geografisk sted: København N (2200)
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Små fremskridt

Indlægsøn 3. jun 2007 00:32

Henster skrev:Jeg har droppet det med at putte min PS1 deri. Jeg vil gerne kunne tage den med mig og det spiller ikke rigtig sammen med at sætte den fast i et arkade kabinet.


Du kan som regel finde PS1'ere på loppemarkeder for 50-100 kr.

Ellers kan du bare lave en hylde til den du har inde i kabinettet, der er ingen der siger at den skal skrues fast jo :wink:
Brugeravatar

Creek

  • Indlæg: 440
  • Tilmeldt: ons 26. jul 2006 15:29
  • Geografisk sted: Kastrup
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægsøn 3. jun 2007 00:45

Skærmen du har valgt passer ret godt i kabinettet og så er det altid fedt med billeder. :)

Henster skrev:PS. Jeg håber en eller anden skærer nosserne af ham bonderøven der løb ind og afbrød aftenens landskamp og dermed dømte Danmark til taber 0-3.

Ja nu må vi se hvad UEFA bestemmer sig for, men helt enig. Og så er han endda "svensker". :x ... spade mand.

Fed kamp, elendig slutning.
Næste

Tilbage til Projekter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster

cron