SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er lør 20. apr 2024 00:24

Start hjælp til bygning af mame kabinet

Om diverse projekter. Bygning af en MAME maskine, bygning af en supergun, service/rengøring af en flipper eller lignende. Lad de andre brugere følge dine projekter - måske får de selv lyst til at gå i gang...
  • Forfatter
  • besked
Brugeravatar

Allan

  • Indlæg: 954
  • Tilmeldt: søn 25. jun 2006 10:05
  • Geografisk sted: Sønderborg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Start hjælp til bygning af mame kabinet

Indlægman 30. jul 2007 12:44

hej

Nu vil jeg også igang med at bygge et mame kabinet

Jeg har lige et par spørgsmål til jer.

Jeg har følgende:

Kabinet ikke bygget endnu med det bliver det jo snart
21" TV eller skal jeg bruge en 20" monitor ?
PC P4 3.0 ghz grafikort med TV-out inst. med xp og mame.

Det jeg mangler:

Hvad skal jeg så bruge af joystik og knapper, hvade tænkt mig det skulle være en 2 players box.

Hvilke knapper og joystik skal man købe ?, det skal vel bruges noget tilbehør for at få det hele til at virke er der nogen som kan skære det ud i pap for mig ? evt link til de tinge jeg skal bruge.

Evt en som har alt liggende så jeg kunne købe.

Glæder mig til at høre fra jer så jeg kan komme igang med projektet.


Hilsen

Allan
Brugeravatar

klaus

  • Indlæg: 35
  • Tilmeldt: tirs 19. jun 2007 22:48
  • Geografisk sted: København N.
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Start hjælp til bygning af mame kabinet

Indlægman 30. jul 2007 14:35

Hej Allan,

Du kan enten købe alt i løsdele fra: http://www.ultimarc.com/avgainf.html

Hvis du ikke har et kabinet, kan du evt. købe:

http://www.xgaming.com/two-player.shtml

Jeg tror selv at jeg vil bygge en maskine med disse to stykker hardware. Det ser måske ikke 100% ud som på en original arcadeskærm, men fornemmelsen er tæt på.

/Klaus
Lykkelig ejer af compugame maskine. Nu mangler jeg bare en frituregrill.
Brugeravatar

Creek

  • Indlæg: 440
  • Tilmeldt: ons 26. jul 2006 15:29
  • Geografisk sted: Kastrup
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Start hjælp til bygning af mame kabinet

Indlægman 30. jul 2007 14:38

Personligt foretrækker jeg et TV, men en CRT monitor kan sagtens bruges. Og så har jeg skruet en lille guide sammen til dig herunder.

I-Pac [Arcadeshop.de] [info]
I-Pac'en kan fås med PS2 eller USB stik og er utrolig let at programmere. Den er mellemleddet mellem computeren og joystick+knapper. Ledningerne kan skrues fast på boardet.
Billede

Joystick [Arcadeshop.de]
T-Stik har jeg selv købt 4 af, de kan klart anbefales. Dog kan de ikke ændres fra 4-way til 8-way fra toppen, der skal man åbne kontrolpanelet for at flippe den lille hvide switch. Ellers kan Ultimarc's Mag Stik Plusanbefales, de har netop lavet en anordning, så man kan løfte op i sticket og dreje, for at ændre 4/8-way mode. Det er et modificeret T-Stik, så modellen er det samme. Vi har eksempelvis T-Stik's til player 2, 3 og 4, mens player 1 har et Mag Stik Plus. Vores erfaring er, at det i 99% af tilfældene kun er player 1 der har behov for at skifte fra 4/8 way, da mange af de ældre spil der kører med 4-way, ikke har simultan multiplayer.
Billede Billede Billede

Knapper/Pushbuttons [Arcadeshop.de] [info]
Der er umiddelbart kun 2 typer knapper man kan overveje at bruge. Microswitch knapper og Leafswitch knapper. Microswitchene giver et lille klik, hvor leafswitchene ikke afgiver nogen lyd, som for eksempel på en flippermaskine. BYOAC har en god wiring guide.
Billede Billede Billede
Mht. layout af knapper, så er 3 rigeligt til de fleste MAME spil, 4 knapper i dette setup, gør så du også er garderet mht. Neo-Geo spil. Dog skal du op i 6 knapper, hvis du vil kunne spille de fleste kampspil og hvis du vil køre nyere emulatorer på din arkademaskine, skal du nok op på 7 knapper, som vi har det på vores kontrolpanel. :)

T-Molding [Arcadeshop.de]
Afslutningslister, eller T-molding som det kaldes, kan anbefales. Det giver et rigtig godt finish. Dog skal der et halvdyrt fræsejern og en overfræser til at skære rillen med. 375 kr. gav vi for fræsejernet i en ordentlig kvalitet.
Her lidt billeder fra vores T-molding proces: Billede 1, billede 2, billede 3, billede 4.
Billede

Nu har jeg linket til Arcadeshop og Ultimarc, da det er steder jeg selv har handlet og som jeg klart kan anbefale. Forsendelse fra Tyskland er på ca. 75 kr., så det er ikke så galt.

BYOAC wiki'en (Build Your Own Arcade Controls) er en super resource, men du er selvfølgelig også velkommen til at spørge her hvis du har spørgsmål.

Held og lykke med projektet.
Brugeravatar

Allan

  • Indlæg: 954
  • Tilmeldt: søn 25. jun 2006 10:05
  • Geografisk sted: Sønderborg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Bestilling

Indlægman 30. jul 2007 19:19

Hej

Jeg har tænkt mig at bestille følgende gider i kigge i mit dokument om jeg har husket det hele.

http://www.nissen-hyllested.dk/arcade.doc

Mangler der noget ??

Det ville være så dumt hvis jeg havde glemt en lille ting :-)

Jeg har et two player fra xgaming, men du har ret i det ser ikke 100% nice ud med sådan et i et kabinet.

Tak for jeres svar.

Allan
Brugeravatar

Creek

  • Indlæg: 440
  • Tilmeldt: ons 26. jul 2006 15:29
  • Geografisk sted: Kastrup
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Bestilling

Indlægtirs 31. jul 2007 00:03

Allan skrev:Jeg har tænkt mig at bestille følgende gider i kigge i mit dokument om jeg har husket det hele.

Det ser fint ud. Bemærk dog at det Mag Stik du har valgt, ikke er et Mag Stik Plus. Dvs. du skal stadig åbne kontrolpanelet for at skifte 4/8-way mode. Såvidt jeg ved, er det kun Ultimarc der forhandler Plus udgaven.

Denne Pushbutton Wrench er i øvrigt et godt redskab til at spænde knapperne fast. Det ser dog ud til at den er udsolgt, prøv evt. at skrive til ham og høre om det er noget han snart får på lager igen.

Du kan i øvrigt også skifte til Engelsk sprog, ved at klikke på det engelske flag under menuen til venstre.

Nu har du ikke beskrevet hvad du har tænkt dig at køre på din arkade pc, men hvis du vil køre med en frontend som eksempelvis GameEx, skal du overveje også at placere nogle menuknapper på kontrolpanelet. Enter, Exit, Page Up og Page Down, har vi knapper til på vores. En "Insert Coin" knap for hver spiller er også noget jeg kan anbefale, specielt hvis du ikke bygger coindoor i kabinettet. :)

Jeg vil også anbefale dig at lege lidt med den/de, frontend(s) som du synes om. GameEx og MameWAH er personligt dem der tiltaler mig mest, men her er en liste over adskillige andre. Bemærk at GameEx koster ca. 165 kr., hvis man vil slippe for en nagscreen og låse op for nogle af de mere avancerede funktioner, det er dog alle pengene værd.
Brugeravatar

Allan

  • Indlæg: 954
  • Tilmeldt: søn 25. jun 2006 10:05
  • Geografisk sted: Sønderborg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Tegning til dette kabinet

Indlægtirs 31. jul 2007 17:43

Hejsa

Er der nogen som har mål til dette kabinet ?

Billede


Følgende er bestilt:
2 x , Classic Pushbuttons.
Color: Orange

2 x , Classic Pushbuttons.
Color: White

2 x , Classic Pushbuttons.
Color: Blue

8 x , Classic Pushbuttons.
Color: Red

2 x , Classic Pushbuttons.
Color: Green

2 x , Classic Pushbuttons.
Color: Black

2 x , Classic Pushbuttons.
Color: Yellow

1 x , I-PAC <sup>2</sup> Interface.
Cable Type: USB Cable

2 x , Mag-Stik Plus
Color: Black

1 x , Start Logo Pushbuttons.
Logo: Start 1

1 x , Start Logo Pushbuttons.
Logo: Start2

Allan

Tilbage til Projekter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster

cron