SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er ons 24. apr 2024 07:32

Min første flipper – renovering af RFM

Om diverse projekter. Bygning af en MAME maskine, bygning af en supergun, service/rengøring af en flipper eller lignende. Lad de andre brugere følge dine projekter - måske får de selv lyst til at gå i gang...
  • Forfatter
  • besked

Pharma

  • Indlæg: 54
  • Tilmeldt: fre 3. aug 2007 11:30
  • Geografisk sted: Odense
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Min første flipper – renovering af RFM

Indlægsøn 30. sep 2007 20:21

"Endnu et af dine skøre påfund" – ja, det var eneste bemærkning fra samleveren, da jeg i dette års sommerferie berettede, at en flippermaskine var det eneste rigtige til pladsen i kælderen. Først i kikkerten var en Hang Glider fra 1976. Scoremotoren var defekt, men prisen og årgangen rigtig – 1000 kr. og fra 1976, mit fødselsår. Fik fat på Niels Henrik i Ringe, som mente at det nu godt kunne fixes. Som jeg siden hen har erfaret, skal der ofte handles hurtigt, når det gælder maskiner med rette pris – så hov, efter en ferietur til Paris var maskinen solgt til anden side. Men noget godt kom der ud af det. Niels Henrik inviterede til smagsprøvning på de maskiner, han og Morten Bech havde stående. Det resulterede i et par fede timer i super selskab, hvor de forskellige årgange blev prøvespillet og gennemgået for teknik og andet godt (en tur i Corvette såvel pin som bil blev det også til, tak til NH). Jeg fandt hurtigt ud af, at 90’er maskinerne tiltalte mig mest. Så nu var det bare at hæfte sig med tålmodighed og være hurtig på G&G og DBA. Var også et smut forbi QXL. Morten ringede og tippede mig om maskinen, en World Cup Soccer, som jeg i øvrigt også havde prøvet ved NH. Var ude at se maskinen – den var træt, meget træt. Men sælger var glad for mit besøg ”hov, du fik jo liv i den…” og pludselig, blev jeg betragtet som pin-ekspert :o) Jeg bød ikke på maskinen efter den løb over 5000 kr.

OG så skete det. Lørdag 22. september 2007 kl. 20.30 var der pludselig en annonce, der fangede min interesse. En RFM til 5000 kr. ”mangler en knap men virker fint”. Et telefonopkald og en aftale var i hus. Nu bor jeg i Odense og maskinen stod på daværende tidspunkt i Frederikssund. Mit held var, at vi skulle til fødselsdag i Søborg, og så er det jo næsten en smuttur (hvis det ikke var for den skide trailer). Maskinen var nu ikke helt i orden. Den ville ikke skyde bolden op af rampen – nå, da, da. Et hurtigt kig i den ekstremt servicevenlige pin2000 (jo, jo) ledte fejlen mod en defekt holder til autofire spolen. Et diagnosetjek åbenbarede 6-7 switch fejl og 8 sprungne pærer. SMÅTING. Maskinen blev pakket. Tilbage i Odense blev der hurtigt snittet (ah, måske ikke, men næsten) en interimistisk holder af træ. Maskinen startet op og 1. spil blev til flere, cool! Nu havde jeg jo gjort lidt hjemmearbejde, så inden jeg kom for godt i gang blev køleren til CPU samt strømforsyning skiftet – de originale var som forventet døde. En uge med spil, spil, spil og så var det tid til renovering. Pin skilt af, PF renset med ovnrens, dernæst Novus2 og til sidst en smule bilvoks – se det spiller bare. 4 nye bolde, flipper reno.kit, lidt gummi hist og her (mangler stadig at udskifte her og der) og se, nu var det pludselig en helt anden maskine at spille på. Har smidt et par før/efter billeder på, og stopper nu, inden det bliver en hel roman…

Nævnte jeg, er det er en FED maskine!!

Tak for en super side... Cool inspiration og gode råd til rep og vedligehold.

Mvh Ole


FØR
Billede

EFTER
Billede

FØR
Billede

EFTER
Billede

FØR
Billede

EFTER
Billede

FØR
Billede

EFTER
Billede

EFTER
Billede

EFTER
Billede
Brugeravatar

koluda

Site Admin

  • Indlæg: 4395
  • Tilmeldt: lør 23. jul 2005 11:52
  • Geografisk sted: Vestsjælland / Gørlev (4281)
  • Highscores: 3
    Arcade winning challenges: 0

Indlægsøn 30. sep 2007 20:57

Velkommen til her i flipper verden, pas dog på, det er vanedannende.

Af en første maskine er RFM nok også et rigtigt godt bud, faktisk en af de bedre maskiner, skal du nok have en masse gode timer med, også er 5000,- jo et FUND , så tillykke med det.

Også er det gode billeder du har taget, er blevet rigtigt godt.
Brugeravatar

lassedrengen

  • Indlæg: 113
  • Tilmeldt: lør 28. okt 2006 12:44
  • Geografisk sted: Køge
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Tillykke

Indlægtirs 2. okt 2007 08:56

Hej der!
Tillykke me din RFM. Har selv en,og ja..det er en rigtig fed maskine..
Lige et godt råd..Pas RIGTIG godt på dit playfield glass..
Jeg havde en stuck ball for et måneder siden, og da jeg tog glasset af
eksploderede det i en støvsky da jeg satte det på gulvet.Efterfølgende
kan jeg så berette, at det er ikke sådan lige at købe på hvert gadehjørne..
Jeg leder stadig.. :cry: Den er jo lidt flad at spille på når man ikke får
billedet fra monitoren ned på playfieldet...Anyway, tillykke med en fed maskine til en rigtig god pris 8)

Pharma

  • Indlæg: 54
  • Tilmeldt: fre 3. aug 2007 11:30
  • Geografisk sted: Odense
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægtirs 2. okt 2007 18:29

Tak for velkomsten til Koluda.

Uha, ja, bekymrede mig også noget, da jeg afhentede maskinen. Sælger mente glasset kunne stå rigtigt fint på et betongulv i kælderen, imens vi bar dele til traileren. Ah, læg det lige forsigtigt i sofaen, nåede jeg at sige. Heldig for mig, at han ikke selv har haft den adskilt - har hørt, at betongulve er den helt store glasdræber. Det er så besværligt at sende en coated glasplade, hvis den overhovedet er til at finde. Jeg mangler selv venstre flipperknap. Heldigvis kan actionknappen anvendes i stedet, for jeg tror ikke umiddelbart, at en standard vare passer. En Cliffy protector til StrokeOfLuck hullet skal jeg også have fundet. Den er dog hurtigt fundet på Google.

Uploadede også lige et billede med lidt spilstatistik til de nysgerrige. 9000 spil so far, der er vist rum til flere…

Manglende flipperknap
Billede

Spilstats
Billede
Brugeravatar

koluda

Site Admin

  • Indlæg: 4395
  • Tilmeldt: lør 23. jul 2005 11:52
  • Geografisk sted: Vestsjælland / Gørlev (4281)
  • Highscores: 3
    Arcade winning challenges: 0

Indlægtirs 2. okt 2007 20:45

Pharma skrev:En Cliffy protector til StrokeOfLuck hullet skal jeg også have fundet. Den er dog hurtigt fundet på Google.


Ellers har undertegnet vist stadig en enkelt eller 2 liggende.


Knappen burde være til at finde også.

Pharma

  • Indlæg: 54
  • Tilmeldt: fre 3. aug 2007 11:30
  • Geografisk sted: Odense
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægman 8. okt 2007 20:08

Koluda, hvilken type cliffy har du? Er det en original Cliffy? Hvad koster den?

Jeg faldt over følgende på en hurtig google tur, nogen ser ret ens ud:

Ramppro-RFM2: RFM-hyperthin hole protector-cliffy protector
Billede

Hole guard either Williams MONSTER BASH or Bally REVENGE FROM MARS.
Billede

RP-RFM: Revenge From Mars Hole Protector
Billede

Revenge from Mars Protektor (Cliff Protector) original Cliffy
Billede

Har du en god ide mht. knappen?
Søger jeg på flipper button RFM får jeg kun hele setuppet med action button und alles, i øvrigt "out of stock". Måske man skal prøve at splitte en standard vare...

Billede
Brugeravatar

lassedrengen

  • Indlæg: 113
  • Tilmeldt: lør 28. okt 2006 12:44
  • Geografisk sted: Køge
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Flipper button RFM

Indlægtors 15. nov 2007 20:55

Hej Pharma..
Jeg sad lige og kiggede efter stumper til min egen RFM,da jeg faldt over
en flipper button alene eller med housing..Check www.bestofpinball.de,
og søg efter varenr. 03-9881-32..Knappen alene koster 2,50 euro, og portoen fra Tyskland er nok til at overse..Held og lykke med det... 8)

Pharma

  • Indlæg: 54
  • Tilmeldt: fre 3. aug 2007 11:30
  • Geografisk sted: Odense
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægsøn 18. nov 2007 13:47

Hej Lasse

Godt spottet...
De har også den originale Cliffy protector, kan jeg se. Nu skal der handles.

MVH Ole

Tilbage til Projekter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster