SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er tors 18. apr 2024 23:54

Mame projekt -> Indkøb af dele

Om diverse projekter. Bygning af en MAME maskine, bygning af en supergun, service/rengøring af en flipper eller lignende. Lad de andre brugere følge dine projekter - måske får de selv lyst til at gå i gang...
  • Forfatter
  • besked

mchay

  • Indlæg: 596
  • Tilmeldt: man 22. okt 2007 13:24
  • Geografisk sted: Svendborg
  • Highscores: 1
    Arcade winning challenges: 0

Mame projekt -> Indkøb af dele

Indlægfre 2. nov 2007 11:40

Jeg har valgt at gå i krig med at samle min egen mame maskine. Til det formål skal jeg bruge knapper, joysticks og selvfølgelig noget til at forbinde det til computeren. Jeg har jeg computer samt en 21" CRT skærm, som jeg regner med at bruge til formålet, i et arkadekabinet.

Jeg har kigget på arcadeshop.de og udvalgt følgende dele:

http://www.arcadeshop.de/Joysticks-T-Stik-schwarz_370.html x 2
http://www.arcadeshop.de/Aktionstaster-Pushbutton-HQ-rot_257.html x 8
http://www.arcadeshop.de/Aktionstaster-Pushbutton-HQ-schwarz_271.html x8
http://www.arcadeshop.de/Aktionstaster-Pushbutton-HQ-weiss_267.html x 6
http://www.arcadeshop.de/Starttaster-1P-Start-Button_226.html x 1
http://www.arcadeshop.de/Starttaster-2P-Start-Button_227.html x 1
http://www.arcadeshop.de/Encoder-I-PAC-2_331.html USB x 1


Maskinen skal have 2 spillere, som hver skal have 6 knapper. Er der nogen der med erfaring indenfor området som kan sige at de valg jeg har gjort mig har været korrekte og vil arbejde fint sammen? Jeg tænker på knappernes kvalitet og især joystikkene. Så vil jeg nemlig snarest muligt få sendt bestillingen afsted, så jeg kan komme igang.
Brugeravatar

Creek

  • Indlæg: 440
  • Tilmeldt: ons 26. jul 2006 15:29
  • Geografisk sted: Kastrup
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægfre 2. nov 2007 13:08

Jeg kan godt anbefale Arcadeshop.de, der har jeg selv købt det meste udstyr til kontrolpanelet, til det kabinet jeg har bygget med et par venner.

Bemærk at du kan skifte sprog til engelsk, ved at klikke på flaget under menuen i venstre side.

Vi købte 4 T-Stik's og de har fået en del tæsk, så de holder godt. :)

Dog vil jeg anbefale et Mag-Stik Plus fra Ultimarc, til Player 1, da det kan omstilles fra 4-way til 8-way og vice versa fra toppen af kontrolpanelet (ved at løfte og dreje sticket). Det er samme model som T-Stik'et og kan også fås i sort. T-Stik'et har en hvid switchknap på basen af joysticket, som kun kan tilgås indvendigt fra kontrolpanelet, så hvis du har tænkt dig at spille de gamle 80'er spil, som Donkey Kong, Pac-Man, Frogger, etc., så vil du hurtigt blive træt af at switche på T-Stik'et.

Knapperne er af ok kvalitet. Det er dog en god idé at købe lidt ekstra af dem der skal bruges ofte, da vi efter et års brug kan se et par hakker på nogle af knapperne. Og så er det altid en god idé at købe et par ekstra microswitches, selvom de skal kunne holde til 10 mio. klik. :)

Medmindre du har noget liggende, så er det også en god idé at købe et sæt PCB Mounting Feet, så du kan fastmontere I-Pac'en.

Held og lykke med projektet, jeg glæder mig til at se billeder. :)

Hvilken pc har du tænkt dig at smide i kabinettet? (Cpu, grafikkort, ram)

mchay

  • Indlæg: 596
  • Tilmeldt: man 22. okt 2007 13:24
  • Geografisk sted: Svendborg
  • Highscores: 1
    Arcade winning challenges: 0

Indlægfre 2. nov 2007 16:25

Jeg har overvejet et Mag-stik Plus - det var bare nemmere hvis det hele kunne købes fra samme sted i Tyskland. Det kunne dog godt være man skulle overveje at gøre det.

Jeg køber lidt ekstra af det forskellige også, for at være sikker på at have hvis der sker noget.

Jeg har en Intel C2D maskine stående med 2GB ram og et Ati grafikkort der ryger i. Den bliver alligevel ikke brugt til noget. Jeg har desuden en 21" Sony Multiscan G500 stående, som bliver skærmen. Når det først er prøvet af, vil jeg se om jeg måske vil prøve at skifte til et tv eller måske en original arkadeskærm.

Har du nogen erfaringer med en CRT computerskærm i en arkademaskine? Hvad der eventuelt skal gøres for at få det bedste resultat. Her tænker jeg også på montering af skærm i kabinettet.

Jeg skal nok poste nogen billeder, når jeg finder det rigtige arkadekabinet. Sidder og er i gang med at installere computeren op. Regner med at købe GameEx til den, det virker som den bedste frontend til mit behov.
Brugeravatar

Creek

  • Indlæg: 440
  • Tilmeldt: ons 26. jul 2006 15:29
  • Geografisk sted: Kastrup
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægfre 2. nov 2007 18:25

Vi ville også købe så meget som muligt samme sted, men på det tidspunkt troede vi at T-Stik'et kunne switches fra toppen. Det var først da vi skulle til at samle kontrolpanalet, at vi fandt ud af at der var et eller andet galt.

Men du kan jo altid vente med at købe Mag Stik'et, så har du bare (som os) et T-Stik i overskud. :)

Vores kabinet er bygget helt fra bunden ud af 4 MDF plader, så jeg har ingen erfaring med at tilpasse et almindeligt arkadekabinet til mame. Du kan se lidt billeder på kabinettets hjemmeside. Jeg har dog ikke haft tid til at opdatere det længe, det var ellers planen at smide et par guides på.

Jeg har haft en 20" CRT skærm stående ved siden af arkademaskinen, som vi har monteret et 29" Sony tv i og der kan man se tydelig forskel. Dog kommer det lidt an på om du kun vil spille på den, eller også bruge den som jukebox, ebookreader, RSS Feed reader, eller nogle af de mange andre features GameEx understøtter.

GameEx er et rigtig godt valg, jeg ville personligt ikke selv overveje en anden frontend, da det er så komplet og communitiet bag er utrolig behjælpelig med opsætning og spørgsmål.

Dansk sprog følger i øvrigt med installationen og det er undertegnede der har leveret seneste oversættelse. :)
Brugeravatar

trennel

  • Indlæg: 115
  • Tilmeldt: ons 31. maj 2006 18:27
  • Geografisk sted: Greve
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægman 5. nov 2007 14:48

det kan du sagtens få til at spille sammen man skal dog bare lige vide at joystikets stang ikke er særlig høj

Første forsøg(da det skulle være tjubang chokolademand):
jeg gjorde det at jeg havde først fundet en plade til kontrolpanelet ca. 20mm høj og så havde jeg pleksi glas på men hov der var det at det tog mega meget af grebet

Andet forsøg
Jeg skar ud i træet fjernet plexiglasset(sætter folie på) og monteret en 2mm stål plade oven på træpladen hvor at joystikene er skruet fast i så nu er det kun 2mm der bliver taget og ikke ca 30mm som før :D bare lige et fif

p.s og med en voksen mandehånd kan det her godt betale sig :D
Brugeravatar

Creek

  • Indlæg: 440
  • Tilmeldt: ons 26. jul 2006 15:29
  • Geografisk sted: Kastrup
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægman 5. nov 2007 15:01

Vores kontrolpanels overflade består af en 16mm MDF plade + 1mm sort laminat. Det må være meget passende, for vi har ikke haft problemer med højden. Og så er hullet til joysticket, så vidt jeg husker, 32mm.

Tilbage til Projekter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 8 gæster

cron