SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er fre 29. mar 2024 09:32

bygning af mame maskine

Om diverse projekter. Bygning af en MAME maskine, bygning af en supergun, service/rengøring af en flipper eller lignende. Lad de andre brugere følge dine projekter - måske får de selv lyst til at gå i gang...
  • Forfatter
  • besked

mbmoler

  • Indlæg: 103
  • Tilmeldt: fre 4. apr 2008 08:38
  • Geografisk sted: herning
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

bygning af mame maskine

Indlægtirs 6. maj 2008 10:15

Hej ved godt at der står meget om det ,men som total noob syntes jeg at det kan virke lidt uoverskuligt. Jeg læser om frontends og i-pac og j-pac og arcade monitor.
Jeg har et fungerende jamma kabinet som jeg gerne vil bruge, en pentium 4 2,4ghz 1gb ram 250gb hdd gfx5200fx nvidia kort.
1. kan det bruges
2. hvad er frontendes
3. hvad er forskellen på i-pac og j-pac
4. kan jeg bruge et alm. 21" prosonic tv med supervhs eller scart.
hvor kan jeg hente de programmer jeg skal bruge ,ved godt man ikke må linke til spil men går ud fra at programmerne er ok.
hvis der er nogen der har en udførlig quide vil det være geni.
Håber der er nogen der har tid til at hjælpe.
mvh
Michael

mchay

  • Indlæg: 596
  • Tilmeldt: man 22. okt 2007 13:24
  • Geografisk sted: Svendborg
  • Highscores: 1
    Arcade winning challenges: 0

Re: bygning af mame maskine

Indlægtirs 6. maj 2008 10:45

mbmoler skrev:Hej ved godt at der står meget om det ,men som total noob syntes jeg at det kan virke lidt uoverskuligt. Jeg læser om frontends og i-pac og j-pac og arcade monitor.
Jeg har et fungerende jamma kabinet som jeg gerne vil bruge, en pentium 4 2,4ghz 1gb ram 250gb hdd gfx5200fx nvidia kort.
1. kan det bruges
2. hvad er frontendes
3. hvad er forskellen på i-pac og j-pac
4. kan jeg bruge et alm. 21" prosonic tv med supervhs eller scart.
hvor kan jeg hente de programmer jeg skal bruge ,ved godt man ikke må linke til spil men går ud fra at programmerne er ok.
hvis der er nogen der har en udførlig quide vil det være geni.
Håber der er nogen der har tid til at hjælpe.
mvh
Michael


1. Det kan umiddelbart godt bruges. For at benytte det grafikkort med en arcademonitor tilsluttet via et JPAC kort skal du dog benytte dig af software som powerstrip eller soft15khz - for at få sendt de korrekte signaler til din monitor.

2. En frontend er dér hvor du administrerer emulatorer/applikationer og tilhørende spil, musik eller lignende.

3. En IPAC er en keyboard encoder som du kan læse mere om på følgende side: http://www.ultimarc.com/ipac1.html - og du kan ligeledes læse om JPAC her: http://www.ultimarc.com/jpac.html.

4. Du vil sagtens kunne gøre brug af et fjernsyn og montere det i dit kabinet.


En del spørgsmål vil kunne besvares af de informationer som findes på bl.a. wiki.arcadecontrols.com eller ved at søge i forummet på forum.arcadecontrols.com.

Håber det kunne besvare dine spørgsmål.

mbmoler

  • Indlæg: 103
  • Tilmeldt: fre 4. apr 2008 08:38
  • Geografisk sted: herning
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægtirs 6. maj 2008 11:02

"For at benytte det grafikkort med en arcademonitor tilsluttet via et JPAC kort " det er sådan noget der forvirer mig jeg vil jo helst ikke købe en arcademonitor men bruge mit alm. 21 " tv , men vil prøve at læse de link du har lagt, men hvor finder man frontends og mame program?

mchay

  • Indlæg: 596
  • Tilmeldt: man 22. okt 2007 13:24
  • Geografisk sted: Svendborg
  • Highscores: 1
    Arcade winning challenges: 0

Indlægtirs 6. maj 2008 11:10

mbmoler skrev:"For at benytte det grafikkort med en arcademonitor tilsluttet via et JPAC kort " det er sådan noget der forvirer mig jeg vil jo helst ikke købe en arcademonitor men bruge mit alm. 21 " tv , men vil prøve at læse de link du har lagt, men hvor finder man frontends og mame program?


Jeg forstod på dig at du havde en fungerende arkademaskine - hvor du så skulle have tilsluttet din computer. Er det blot et tomt kabinet du har købt, eller hvad har du til rådighed?

Det forskellige software kan du læse om samt finde link til på http://wiki.arcadecontrols.com/wiki/Software.

mbmoler

  • Indlæg: 103
  • Tilmeldt: fre 4. apr 2008 08:38
  • Geografisk sted: herning
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægtirs 6. maj 2008 13:38

jeg har et kabinet der fungerer med jamma spil og der er selfølgelig en monitor i my bad, har fået indtryk af at det er nemmest at lave med en maskine hvor der er jamma i ,har ingen ide om hvordan man tilslutter den monitor der sidder i til feks. s-vhs. Kan godt selv samle en pc og installere ting og sager men der stopper min tekniske kunnen også.

mchay

  • Indlæg: 596
  • Tilmeldt: man 22. okt 2007 13:24
  • Geografisk sted: Svendborg
  • Highscores: 1
    Arcade winning challenges: 0

Indlægtirs 6. maj 2008 18:43

Hvis den arkademaskine du har fungerer uden problemer, så ville det nemmeste nok være at købe et J-PAC kort - eventuelt et arcadevga grafikkort. Det er som sagt også muligt at benytte soft15khz applikationen, som jeg både har til at køre med nvidia og ati kort - jeg ved dog ikke om det fungerer sammen med dit. Du kan se om det er på listen over testede kort hre:

http://community.arcadeinfo.de/showthread.php?t=7925

Læs mere om programmet her:

http://wiki.arcadecontrols.com/wiki/Soft-15khz

mbmoler

  • Indlæg: 103
  • Tilmeldt: fre 4. apr 2008 08:38
  • Geografisk sted: herning
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægtirs 6. maj 2008 18:53

jeg siger mange tak.
Brugeravatar

jesperjuks

  • Indlæg: 165
  • Tilmeldt: tors 18. okt 2007 07:28
  • Geografisk sted: Aalborg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægons 7. maj 2008 14:17

Jeg har evt. et ekstra komplet sæt med J-pac og VGA-Board - du kan købe...
Hold dig i form, Spis sundt og tro på dig selv!!

mbmoler

  • Indlæg: 103
  • Tilmeldt: fre 4. apr 2008 08:38
  • Geografisk sted: herning
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægons 7. maj 2008 19:16

hvad skal det koste?
Brugeravatar

jesperjuks

  • Indlæg: 165
  • Tilmeldt: tors 18. okt 2007 07:28
  • Geografisk sted: Aalborg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægtors 8. maj 2008 07:30

Har lige købt det gennem Ultimat, til mit eget projekt... Købte et ekstra sæt, for at spare fragten - men er kommet frem til at jeg ikke får det brugt i nær fremtid... Har givet ca. 1000,- kr. for det (pr. sæt inkl. kabler og cd) - og du skal få det for 900,- kr. - som sagt er det flunkens nyt!!
Hold dig i form, Spis sundt og tro på dig selv!!

mbmoler

  • Indlæg: 103
  • Tilmeldt: fre 4. apr 2008 08:38
  • Geografisk sted: herning
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægman 12. maj 2008 19:20

hej det link til j-pac virker ikke,men som jeg kan forstå på det link om i-pac så er det da jeg skal bruge ,men kan som sagt ikke læse om j-pac har du et andet link.
Brugeravatar

jesperjuks

  • Indlæg: 165
  • Tilmeldt: tors 18. okt 2007 07:28
  • Geografisk sted: Aalborg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægtirs 13. maj 2008 09:25

Sorry - Havde skrevet forkert...

Se: http://ultimarc.com/jpac.html - for J-pac - Det jeg har er med USB stik
Dette kobles direkte på Jamma stik fra Kabinettet. USB Kabel sættes til PC - så kan man også styrer med Keyboard. Vær opmærksom på at du har stik i kabinet til Jamma!!

og

Se: http://ultimarc.com/avgainf.html - ArcadeAGV - Det jeg har er som Model AGP. Dette kort monteres i PC, og kobles sammen med tilhørende kabel til J-pac.

Har oprettet en tråd, under Arcade salg!! Skriv helst her, vis du har spørgsmål eller vil byde på det

Kan sige at jeg selv har sat samme typer i min egen pc og kabinet, og det er en simpel installation. Har dog ikke haft tid til at få systemet op at køre - da jeg har valgt at bruge GameEx, som jeg har meget lidt kendskab til... Men selve Mame32 virker fint på den!! Er selv meget GRØN i dette forum - og med min viden inden for elektronik, så må alle normale mennesker kunne udføre dette, ellers er der vel altid hjælp at hente i dette forum :D
Hold dig i form, Spis sundt og tro på dig selv!!

mbmoler

  • Indlæg: 103
  • Tilmeldt: fre 4. apr 2008 08:38
  • Geografisk sted: herning
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægons 14. maj 2008 09:13

hvis jeg nu hellere vil bruge et alm. tv eller en pc skærm istedet for den originale skærm ,så er det bare at installere den 15khz program du har linket til og så skulle det køre?

har fået mame 32 til at køre på pc med forskellige spil og syntes da hastighede køre fint ,men nogle spil ser mere pixeleret ud end jeg husker det ,men er det fordi at jeg mangle det 15khz soft program?

tror ikke at jeg kan bruge den i-pac da jeg har købt bomb jack af en herinde og det skulle være jamma men det passer ikke i min automat ,selvom at der sidder et spil i hvor der står jamma på printet :?

De spil i mame feks. bombjack som kører lodret er der er mulighed for at for dem til at fylde hele skærmen uden at skulle bruge rotate og så fysisk vende skærmen?
mvh
Michael
Brugeravatar

jesperjuks

  • Indlæg: 165
  • Tilmeldt: tors 18. okt 2007 07:28
  • Geografisk sted: Aalborg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægons 14. maj 2008 16:25

Ok - en ting af gangen... Tager det lige fra begyndelsen... :D
- Skal dog siges at jeg stadigvæk er meget "grøn" og andre i dette forum nok har mere forstand og anden mening end jeg... :lol:

- Har du mulighed for at tage et par billeder af dit kabinet og indmad - gerne med der hvor du kobler spillet på - Desuden vil det være fint med et billede af stikket på Bombjack. Jeg tror det er lidt nemmere at hjælpe dig der ved.

- Der er mange + og - ved valg af diverse skærme og monitorer... Vil mene at der er 4 brugbare løsninger... 1. Orginal arcadeskærm - 2. PC Monitor - 3. Fladskærms monitor - 4. Fjernsyn....

For at koble disse til et kabinet med Jamma sammen med en PC med Mame, skal du bruge/gøre dette (som jeg tror det!!)

1. Orginal Arcademonitor:
- For at kunne køre på 15khz, som monitoren kræver, kan man f.eks
bruge "ArcadeVGA" fra Ultimarc. Der findes andre metoder, men synes
denne er mest "nem". Dette er også det eneste sted du skal tænke på "khz" (måske også ved fjernsyn-løsningen)
- Denne skærm giver det orginale billede og udseende på kabinet.
Dette vil nok også gøre at mange af spillene ikke ser så "Pixel"agtig
ud... Kræver ingen tildannelse/forandring af kabinet...

2. PC-Monitor:
- Som ved normalt pc brug.
- Kræver en del tildannelse/forandring af kabinet - vil jeg mene - og fylder nok mere end den orginale skærm - Vil hellere ikke mene at denne løsning er ok ved en evt. vertikal montering (mangler info om dette). Dårligere billede kvallitet.

3. Fladskærms monitor:
- Som ved normalt PC brug.
- Nemmere at putte i et eksist. kabinet end normal PC monitor. Men kræver stadigvæk lidt arbejde. Tror også at der er problemer med Vertikal brug. Dårligere billede kvallitet.

4. Fjernsyn.
- Denne har jeg ikke så meget viden om - men mener at dette kræver en scar tilslutning og et tildannet scar stik. Denne løsning kræver nok lidt mere "elektronik viden".
- Vil også kræve noget tildannelse af kabinet. Billede kvalitet vil nok ligge mellem Arcademonitor og PCmonitor....


Der udover skal du for at koble joystik/knapper sammen med PC, bruges et J-Pac eller et I-Pac.

- J-Pac er til et færdigkoblet system (Jamma). inkl. Arcaemonitor, joystik/knapper.
- I-Pac bruges f.eks. hvis du ikke har et "Jamma" system, f.eks. hvis du selv vil samle knapper, joystik osv. i eget bygget kabinet. og hvis du har PC-skærm eller fjernsyn.


Ud fra disse oplysninger, kom jeg frem til dette, da jeg begyndte mit projekt:

- Vil helst undgå at ændre på mit kabinet, for bevare det det orginale look og værdi af kabinet. Ville også gerne bevare muligheden for at kunne bruge de "Jamma" spil jeg havde/køber.
- Har ikke meget forstand på "elektronik" delen, så fjernsynet røg - Havde ellers en fin 19" der ikke bruges til noget...
- Med brug af orginale kabinet og arcademonitor - er det "næsten" plug and play.... Ved brug af I-Pac skal der arbejdes en del med ledninger og programering af joystik/knapper!!

Håber at dette giver lidt mening

- Med hensyn til BombJack og Jamma kobling, kan dette også være noget med CG/JK stik af gøre, kommer an på dit kabinet (som jeg gerne vil se billeder af)

- Med hensyn til lodret spil køres på en vandret skærm. Jeg tror nok det er muligt at sætte Mame til at "strech" billedet... Men dette vil give et meget mærkeligt billede (efter min mening). Der er nok mange der vil vælge at monterer en så stor skærm som muligt, for at løse dette problem.
Hold dig i form, Spis sundt og tro på dig selv!!

mchay

  • Indlæg: 596
  • Tilmeldt: man 22. okt 2007 13:24
  • Geografisk sted: Svendborg
  • Highscores: 1
    Arcade winning challenges: 0

Indlægons 14. maj 2008 16:36

mbmoler skrev:hvis jeg nu hellere vil bruge et alm. tv eller en pc skærm istedet for den originale skærm ,så er det bare at installere den 15khz program du har linket til og så skulle det køre?

har fået mame 32 til at køre på pc med forskellige spil og syntes da hastighede køre fint ,men nogle spil ser mere pixeleret ud end jeg husker det ,men er det fordi at jeg mangle det 15khz soft program?

tror ikke at jeg kan bruge den i-pac da jeg har købt bomb jack af en herinde og det skulle være jamma men det passer ikke i min automat ,selvom at der sidder et spil i hvor der står jamma på printet :?

De spil i mame feks. bombjack som kører lodret er der er mulighed for at for dem til at fylde hele skærmen uden at skulle bruge rotate og så fysisk vende skærmen?
mvh
Michael


Du kan sagtens bruge en computerskærm eller et TV uden brug af soft15khz. Dette vil nok slet ikke fungere, hvis computeren er tilsluttet en almindelig computerskærm - som ikke understøtter de lave frekvenser som bliver sendt til den.

Det er muligt at spillene virker mere pixeleret, da de står mere 'klart' på en computerskærm - end de gjorde på de gamle arkademonitorer. Dette vil se bedre ud på et TV.

Hvis du strækker et vertikalt spil helt ud på en horizontal skærm - så kommer det til at se mærkeligt ud. Det vil passe fint hvis man bare lader det være i midten af skærmen, med sort i siderne.
Næste

Tilbage til Projekter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster

cron