SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er fre 26. apr 2024 00:49

bygning af mame maskine

Om diverse projekter. Bygning af en MAME maskine, bygning af en supergun, service/rengøring af en flipper eller lignende. Lad de andre brugere følge dine projekter - måske får de selv lyst til at gå i gang...
  • Forfatter
  • besked
Brugeravatar

jesperjuks

  • Indlæg: 165
  • Tilmeldt: tors 18. okt 2007 07:28
  • Geografisk sted: Aalborg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægtirs 20. maj 2008 07:22

ang. billeder - har du hentet dem??

ang. skærmkort - så skal den bare isættes, du skal bare ikke koble pc-monitor til, undtagen det er igennem ArcadeVga, inden du starter pc op!!
Hold dig i form, Spis sundt og tro på dig selv!!

mbmoler

  • Indlæg: 103
  • Tilmeldt: fre 4. apr 2008 08:38
  • Geografisk sted: herning
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægtirs 20. maj 2008 09:17

ang. billeder ,skal man hente dem fra et bestemt sted? troede jeg bare kunne tage et jpeg. billede og ligge det i feks. kabinet mappen.

ang. vga kort så er det jeg mener om jeg både skal have et alm. grafik kort i pc + arcade vga eller om det er nok bare med arcade vga.

Det bundkort jeg vil bruge har nemmelig kun plads til et agp kort og kan ikke bruge pci grafikkort.
Brugeravatar

trennel

  • Indlæg: 115
  • Tilmeldt: ons 31. maj 2006 18:27
  • Geografisk sted: Greve
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægtirs 20. maj 2008 22:28

her er dine billeder :D http://mameui.classicgaming.gamespy.com/ osse kaldet snap fotos

hvis du osse ønsker at have video snaps kan du hente det her, opret dig som bruger og så kan du hente dem under torrents, bare lige husk at de banner en vis man ikke uploader, det er en kanon side med masser af ting http://www.pleasuredome.org.uk , ved ikke om det findes andre steder jeg har ihvertfald hentede mine der

jeg køre med alm snaps og efter en 3-4sec skifter den til video, noget du kan indstille i maximus


og lige til sidst du skal kun have et kort det er et (ultimarcs grafikkort) som kan køre en lav freq, det virker til pc skærm-tv-arcade monitor u name it , vis du ikke skal bruge arcade monitor kan du selvfølig bare tag et hvilket som helst grafikkort men der for du selvfølig ikke de 15khz og vis man ønsker den ægte arcade feeling så vil jeg helt sikkert købe ultimarc kort har det selv og er mega glad for det + det er ikke helt langsomt jeg kan da køre dreamcast + ps1 emulator oven i uden problemer
pøj pøj med det og skriv endlig vis du har problemer
Brugeravatar

Creek

  • Indlæg: 440
  • Tilmeldt: ons 26. jul 2006 15:29
  • Geografisk sted: Kastrup
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægtirs 20. maj 2008 23:24

Jeg har ikke fulgt så meget med på forummet her på det seneste, men kan se at der har været rigelig med input i tråden her. Jeg kan dog lige give et par pointers.

Her en god guide til at skjule Windows UI'en: Hiding Windows

Ang. snaps, så kan jeg, ligesom trennel, anbefale at finde både et sæt billeder og et sæt video snaps. Frontend'en kan nemlig vise et video preview fra de spil som har et og i stedet et billede preview, hvis der ikke er et. Der er adskillige sites hvor man kan hente disse, som trennel herover også linker til. Circo's emumovies kan jeg anbefale at søge efter.

trennel skrev:vis jeg må blande mig lidt så ville jeg bruge Maximus Arcade Frontend istedet for GameEX det ligner ikke noget Windows halløj det er et flot Frontend

Du kan da ikke anbefale en anden frontend, alene fordi det ser anderledes ud. GameEx har jo et utal af forskellige temaer man endda har mulighed for at downloade og installere under installationen. Der er også mulighed for at fjerne den hæslige media center toolbar i toppen, hvilket burde være det allerførste man gør. :)

Indrømmet, jeg har været meget engageret i GameEx communitiet og har da lavet de seneste par officielle oversættelser, så min mening er selvfølgelig også en anelse farvet. Desværre har jeg ikke haft tiden eller lysten til at rode med det her på det seneste, men jeg har nu heller ikke nået at spille mig igennem alle spillene fra de 15-16 opsatte emulatorer endnu. :)

Du skal have held og lykke med projektet mbmoler.

mbmoler

  • Indlæg: 103
  • Tilmeldt: fre 4. apr 2008 08:38
  • Geografisk sted: herning
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægons 21. maj 2008 08:52

Jeg siger mange tak , det giver lige det sidste at der er billeder på :) .

mchay

  • Indlæg: 596
  • Tilmeldt: man 22. okt 2007 13:24
  • Geografisk sted: Svendborg
  • Highscores: 1
    Arcade winning challenges: 0

Indlægons 21. maj 2008 22:51

Hvis du tror billeder er godt, så skulle du prøve med et komplet videosnap set. Det er kræs :)
Brugeravatar

trennel

  • Indlæg: 115
  • Tilmeldt: ons 31. maj 2006 18:27
  • Geografisk sted: Greve
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægtors 22. maj 2008 00:13

@Creek

jeg skrev osse :
+ det understøtter mange emulator ret nemt at sætte op
startede selv med Mamewah
virkede osse fint indtil jeg skulle køre mange emulatore så var det svært til sidst at få til at spille ordentlig
så prøvede jeg GameEx
skal lige understreges GameEx er ganske udemærket :D jeg kunne bare ikke bruge det til det jeg skulle(det var dengang)

f.eks vidste jeg, at skulle man have Dreamcast emu (NullDC) til at køre i GameEx skulle man det ene (f.eks en Wrapper/Loader)og det andet og så kunne jeg ikke komme ud af spillet igen i maximus linket jeg bare til exe (Nulldc.exe)filen og vupti så klarede den resten selv , selv med et enkelt Esc klik kom jeg fint ud af spillet, på det tidspunkt var jeg solgt til maximus, ved ikke om GameEx er blevet bedre til at understøtte NullDC

og så at maximus har den fede måde at skifte mellem Emulatorerne er bare et plus lidt Apple Mac agtigt og det lige mig kan godt lide stil :D hehe

ingen Wrapper ingen Loadere til de forskellige Emu i Maximus det er noget af det jeg godt kan lide så jeg ikke skal søge som en gal på nettet efter det 8)

når vil smutte i seng , bare lige lidt ord her fra ;)

mbmoler

  • Indlæg: 103
  • Tilmeldt: fre 4. apr 2008 08:38
  • Geografisk sted: herning
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægtors 22. maj 2008 08:21

Hej har reg. mig på det der pleasuredome ,og har da fundet meget til mame , men der står alt muligt om bat og dat og version 0.12 et eller andet ,hvad er det til ? jeg bruger mame 32 og ligge mine rom zip i rom mappen og så kører det, der bliver også nævnt Wrapper/Loader hvad er det?
Brugeravatar

Creek

  • Indlæg: 440
  • Tilmeldt: ons 26. jul 2006 15:29
  • Geografisk sted: Kastrup
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægtors 22. maj 2008 19:23

trennel skrev:f.eks vidste jeg, at skulle man have Dreamcast emu (NullDC) til at køre i GameEx skulle man det ene (f.eks en Wrapper/Loader)og det andet og så kunne jeg ikke komme ud af spillet igen

Det er rigtigt at det kan være lidt besværligt, hvis man ikke er inde i hvordan wrapperne skal sættes op. Jeg må indrømme at jeg også i starten havde problemer. Men hjælpen var super på GameEx' forum, så jeg fik altid svar på de spørgsmål jeg havde. Og hvis der var en funktionalitet man manglede, så var der et par hobbyudviklere på forummet, der oftest kunne fixe det. Det fik jeg indtrykket af at man ikke kunne i Maximus' community.

Maximus havde heller ikke det bedste ry på GameEx forummet, da mange af de scripts og wrappers som brugerne udviklede, blev indlemmet i Maximus frontend'en uden kreditering. Det er måske derfor det er så let at sætte de forskellige emulatorer op. :)

Jeg vil nu heller ikke advokere mod brug af andre frontends, blot fordi jeg selv er ivrig tilhænger af GameEx. Jeg syntes bare der skulle være lidt modspil til din kommentar. :P
Brugeravatar

Creek

  • Indlæg: 440
  • Tilmeldt: ons 26. jul 2006 15:29
  • Geografisk sted: Kastrup
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægtors 22. maj 2008 20:06

mbmoler skrev:Hej har reg. mig på det der pleasuredome ,og har da fundet meget til mame , men der står alt muligt om bat og dat og version 0.12 et eller andet ,hvad er det til ? jeg bruger mame 32 og ligge mine rom zip i rom mappen og så kører det, der bliver også nævnt Wrapper/Loader hvad er det?

Mame bliver løbende opdateret til at understøtte nye spil/roms. Derfor kan du via versionsnummeret se hvor gammel din samling er. Nyeste versionsnummer er v0.125 (bemærk at mellemopdateringer eksempelvis hedder v0.125u2).

Hvis dine roms er version 0.125, men din emulator er en anden version, så kan du godt få problemer med at afvikle nogle af spillene. Sørg derfor at have samme version emulator, som dine roms.

Herunder lidt beskrivelse af hvad der ellers er godt at have i sin samling.

Mame Extras
En samling af ekstramateriale. Du kan sikkert se i din Mame32 mappe, at der er forberedt at man kan ligge snaps, titles, artwork, cabinets, cpanels, m.m. i undermapper. Herunder er en liste og en beskrivelse af de forskellige ting, som er i Mame Extras samlingen:
    - Snapshots (preview billeder af de forskellige spil).
    - Titles (screenshot af titelskærmen fra de forskellige spil).
    - Billeder af originalkabinetterne til mange af spillene.
    - Billeder af det originale kontrolpanel.
    - Artwork.
    - Marquee's.
    - Indscannede flyers/reklamemateriale.
    - Ikoner, som kan bruges til bl.a. Mame32 og GameEx, der viser et lille ikon foran spillene i din liste.
    - Manualer
    - Billeder af original PCB'et (printpladen).
Highscores
Det er ikke alle spil der understøtter at man kan gemme highscores, hvilket jo er et must på et kabinet og mameudviklerne har meldt ud at de ikke vil understøtte denne funktion. Der er dog andre der har modificeret mame koden til at understøtte det, eksempelvis MameUIFX.

Så hvis du vil gemme dine highscores, skal du 1) Bruge en emulator der understøtter highscore.dat og 2) Finde og downloade hiscore.dat.

Mame32 folders
Dette er en .ini fil, som kan åbnes i eks. notepad. Det er en liste over spil opdelt i kategorier. Det er altså en god måde at få vist sine favoritspil i de frontends der understøtter denne listetype, heriblandt Mame32, MameUIFX og GameEx (er de eneste jeg lige umiddelbart har erfaring med, Maximus understøtter det sikkert også).

Du kan sikkert finde nogle predefinerede mame32 folders på nettet, da det er noget nemmere at browse igennem sine spil via kategorier. Jeg har også en liste jeg kan gøre tilgængelig, hvis du er interesseret.

nplayers.ini er også god at have. Den kategoriserer ens spil ud fra hvor mange spillere det understøtter. Du kan i øvrigt have adskillige lister sat op, ikke kun en enkelt.

Wrappers
En wrapper er et lille program, gerne en lille .exe fil, som kan kontrollere måden en emulator opfører sig på. Dvs. hvis en emulator åbner et startvindue, for dernæst at åbne emulatoren i fuld skærm med det valgte spil. Så kan frontend'en finde på at lukke emulatoren, fordi den ser startvinduet som selve emulatoren og når denne lukkes, går frontend'en ud fra at man er gået ud af spillet og går tilbage til menuen.
En wrapper kan også mounte et CD image, inden den starter emulatoren, samt sørge for at unmounte og lukke eventuelle forskellige vinduer bagefter. Så det er et meget nyttigt værktøj, men man skal lede lidt efter dem, da en wrapper er forskellig fra emulator til emulator.

Og så vil jeg også sige at video previews langt overgår screenshots, så det kan varmt anbefales. :)

mbmoler

  • Indlæg: 103
  • Tilmeldt: fre 4. apr 2008 08:38
  • Geografisk sted: herning
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægtors 22. maj 2008 20:59

Har lige tjekket min mame version og den er ikke den nye version ,men som jeg læser det så skal jeg hvis jeg vil gemme highscore slette min gamle mame og installere MameUIFX. og så finde en torrent med hiscore.dat og finde en wrapper til MameUIFX. ,men har ikke prøvet at gameex har lukket ned når jeg spillede mame. Men det med highscore er måske ikke aktuel hvis jeg kun spiller de gamle 80er spil?

mht Mame Extras
tak for beskrivelserne ,vil helt sikkert have video previews ,lyder blæret, men lige nu bøvler jeg med at få åbnet port til torrent ,bruger normalt giga news,men det skulle gerne køre imorgen :D
Brugeravatar

Creek

  • Indlæg: 440
  • Tilmeldt: ons 26. jul 2006 15:29
  • Geografisk sted: Kastrup
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægtors 22. maj 2008 21:17

mbmoler skrev:Har lige tjekket min mame version og den er ikke den nye version ,men som jeg læser det så skal jeg hvis jeg vil gemme highscore slette min gamle mame og installere MameUIFX.

Du behøver ikke slette din Mame32 folder, du kan blot installere MameUIFX i sin egen folder (altså ikke i samme folder). Du kan så enten flytte filerne over til MameUIFX' roms folder, eller åbne MameUIFX og ændre stien til roms og evt. snapshots, marquee's og andet artwork.

mbmoler skrev:Men det med highscore er måske ikke aktuel hvis jeg kun spiller de gamle 80er spil?

Jo, du skal stadig have hiscore.dat til de ældre spil. Du kan hente hiscore.dat her, men jeg kan ikke huske om andre har opdateret den til en nyere version. Jeg kunne ihvertfald ikke lige umiddelbart finde en nyere.

Hvis du ikke kan få det til at fungere, kan du prøve med "save state". Den løsning bryder jeg mig bare ikke selv om.

mbmoler skrev:og finde en wrapper til MameUIFX. ,men har ikke prøvet at gameex har lukket ned når jeg spillede mame.

Det er ikke nødvendigt til de fleste emulatorer, heriblandt Mame, da de er lavet til at kunne køre på et kabinet via en frontend. Men hvis du vil prøve dig med en pinball emulator eller Dreamcast, så skal du nok finde en decideret wrapper.

mbmoler

  • Indlæg: 103
  • Tilmeldt: fre 4. apr 2008 08:38
  • Geografisk sted: herning
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægfre 23. maj 2008 07:50

mange tak for det , installerede MameUIFX i en anden folder, men glæder mig til jeg får hentet den fil med alle rom ,for mange af dem jeg har liggende har enten fejl i lyd eller melder en farve fejl ,så det bliver stort :D
Det med wrapper bliver ikke aktuelt da jeg kun kommer til at bruge mame.
Men bliver rart at kunne save ,har bombjack på original automat og træls at recorder slettes når strømmen bliver taget (damm that wife) :lol:

mbmoler

  • Indlæg: 103
  • Tilmeldt: fre 4. apr 2008 08:38
  • Geografisk sted: herning
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægtors 29. maj 2008 11:06

Hej har fået hentet div. billeder har ikke lige kunnet finde nogle video shots endnu, men nu er problemet at jeg ikke kan få gameex til at starte nogle af spillende efter at jeg har skiftet til mameuifx,den viser findt div. billider ,flyers og kabinet osv. og også de spil jeg har lagt ind,men når vælger spil dette spil ,så går den i sort skærm giver et blink og går så tilbage i gameex menuen,har ændret stien til hvor mame og mame exe ligger, hvad kan være galt, starter jeg bare mameuifx så starter spillene fint.
Brugeravatar

Creek

  • Indlæg: 440
  • Tilmeldt: ons 26. jul 2006 15:29
  • Geografisk sted: Kastrup
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægtors 29. maj 2008 16:34

Der kan være flere ting galt.

1) Tjek "runit.bat" i "GameEx\Data\" folderen. Højreklik og vælg "Rediger", eller "Åbn med..." og vælg notepad. Se om stien passer overens med den nye version af MameUIFX, samt om stien til rom'en passer. Prøv evt. at køre batfilen fra en commandprompt og se om du får en fejlmeddelelse.

2) Jeg ved at hver emulator har en mulighed for at aktivere "Debugging" i konfigurationsprogrammet, men da Mame ligger for sig selv, så kan jeg ikke lige huske om også denne har mulighed for at aktivere "Debug". Ellers kan du prøve dette og se om du får en fejlmeddelelse.

3) Tjek "log.txt" i "GameEx\Log" og se om der er en fejlmeddelelse fra de gange du har prøvet at starte et Mame spil.
ForegåendeNæste

Tilbage til Projekter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 12 gæster

cron