SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er fre 29. mar 2024 03:08

mame projekt! Spørgmål til kabinet?

Om diverse projekter. Bygning af en MAME maskine, bygning af en supergun, service/rengøring af en flipper eller lignende. Lad de andre brugere følge dine projekter - måske får de selv lyst til at gå i gang...
  • Forfatter
  • besked
Brugeravatar

1up

  • Indlæg: 2694
  • Tilmeldt: søn 14. sep 2008 16:45
  • Geografisk sted: Bjerre (Hornsyld)
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

mame projekt! Spørgmål til kabinet?

Indlægons 1. jul 2009 07:34

Har ingen snedker færdigheder og ved INTET om træ overhovedet, så ville høre hvad der er nemmest at arbejde med, og hvilken slags træ man typisk bruger til at lave et kabinet af?

og et lille side spørgsmål. Kan man komme uden om at skulle invistere i en årefræser? Kan man lave fugerne på en anden måde?
Senest rettet af 1up tors 9. jul 2009 12:14, rettet i alt 1 gang.

morten

  • Indlæg: 479
  • Tilmeldt: tors 13. sep 2007 10:53
  • Geografisk sted: Kolding
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: træ til mame projekt kabinet?

Indlægons 1. jul 2009 12:52

Hej

Vil vil tro de fleste bygger det af MDF plader, der er godt til at male på.

Men det nemmeste er måske at købe et tomt kabinet og så arbejde ud fra det ?, de kan da jævnligt købes her eller på dba. De kan ofte købes til 500,-
Leder efter : Road show, ToM, eller andet spændende
Brugeravatar

Creek

  • Indlæg: 440
  • Tilmeldt: ons 26. jul 2006 15:29
  • Geografisk sted: Kastrup
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: træ til mame projekt kabinet?

Indlægons 1. jul 2009 14:54

Vi byggede vores kabinet med MDF fra Bauhaus. Du kan se en liste over de materialer vi brugte på vores hjemmeside.

http://www.arkadeprojekt.dk/?p=6

Jeg må dog indrømme at siden ikke er fuldstændig opdateret, hvilket er noget vi har gået og snakket om at få gjort på et tidspunkt, det er bare ikke blevet til noget endnu.

Mht. rillerne til T-moldingen, så kan overfræseren vist købes til en rimelig overkommelig pris, men vi måtte slippe 375 kr for fræsejernet, som skulle være af en vis kvalitet.
Brugeravatar

1up

  • Indlæg: 2694
  • Tilmeldt: søn 14. sep 2008 16:45
  • Geografisk sted: Bjerre (Hornsyld)
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: træ til mame projekt kabinet?

Indlægtors 2. jul 2009 08:04

morten skrev:Hej

Vil vil tro de fleste bygger det af MDF plader, der er godt til at male på.

Men det nemmeste er måske at købe et tomt kabinet og så arbejde ud fra det ?, de kan da jævnligt købes her eller på dba. De kan ofte købes til 500,-


Mit projekt er noget helt specielt, og bliver ikke et fullsize kabinet
Brugeravatar

1up

  • Indlæg: 2694
  • Tilmeldt: søn 14. sep 2008 16:45
  • Geografisk sted: Bjerre (Hornsyld)
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: træ til mame projekt kabinet?

Indlægtors 2. jul 2009 08:05

Creek skrev:Vi byggede vores kabinet med MDF fra Bauhaus. Du kan se en liste over de materialer vi brugte på vores hjemmeside.

http://www.arkadeprojekt.dk/?p=6

Jeg må dog indrømme at siden ikke er fuldstændig opdateret, hvilket er noget vi har gået og snakket om at få gjort på et tidspunkt, det er bare ikke blevet til noget endnu.

Mht. rillerne til T-moldingen, så kan overfræseren vist købes til en rimelig overkommelig pris, men vi måtte slippe 375 kr for fræsejernet, som skulle være af en vis kvalitet.


Rigtig mange gode ting på den side. Med dit materiale skema kunne jeg selv få et overblik over ca. pris på had mit projekt kommer til at koste.

Der går lige lidt endnu, da jeg kan se jeg skal have sparet noget mere sammen :mrgreen:
Brugeravatar

1up

  • Indlæg: 2694
  • Tilmeldt: søn 14. sep 2008 16:45
  • Geografisk sted: Bjerre (Hornsyld)
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: mame projekt! Spørgmål til kabinet?

Indlægtors 9. jul 2009 13:05

har lige et par spørgsmål mere.

De der store gummi fødder, hvor opstøver man dem? Har kigget adskillige arcadeparts sider, men ingen har dem. De er måske ikke almindelige i mame arcade miljøet?

Kan de bare fåes i et almindeligt byggemarked?

Angående maling kan jeg se at mange bruger oliebaseret Alkyd maling. Går ud fra det er fordi det har en god evne til at jævne sig selv ud, og gør kabinettet nem at rengøre. Men er der forskellige tykkelser? Og hvad skal jeg vælge af glans hvis jeg gerne vil have en piano sort effekt, dvs. ret så blank sort?

Mht. lys, skal man så bruge nogle specielle pærer til marquee? bliver en almindelige lampe eller armatur for varmt? Jeg kan se på ultimarc at de sælger kold katode rør. Giver de nok lys til en 60x30cm marquee?
Brugeravatar

Creek

  • Indlæg: 440
  • Tilmeldt: ons 26. jul 2006 15:29
  • Geografisk sted: Kastrup
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: mame projekt! Spørgmål til kabinet?

Indlægtors 9. jul 2009 13:57

1up skrev:De der store gummi fødder, hvor opstøver man dem? Har kigget adskillige arcadeparts sider, men ingen har dem. De er måske ikke almindelige i mame arcade miljøet?

Jeg ved ikke hvilke gummifødder du hentyder til. Men på vores kabinet, har vi T-moldet siderne hele vejen rundt, så der også er en gummikant i bunden. Det gør det noget nemmere at flytte.

Spørgsmålet ang. maling kan jeg ikke hjælpe med.
1up skrev:Mht. lys, skal man så bruge nogle specielle pærer til marquee? bliver en almindelige lampe eller armatur for varmt? Jeg kan se på ultimarc at de sælger kold katode rør. Giver de nok lys til en 60x30cm marquee?

Vi brugte et af de billigste armaturer vi kunne finde, så vidt jeg husker fra Bauhaus. Det holdt ca. et halvt år. Om det var et varmeproblem, eller om det var for billigt et produkt, skal jeg ikke kunne sige. Men umiddelbart føltes det ikke for varmt.
Brugeravatar

1up

  • Indlæg: 2694
  • Tilmeldt: søn 14. sep 2008 16:45
  • Geografisk sted: Bjerre (Hornsyld)
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: mame projekt! Spørgmål til kabinet?

Indlægfre 10. jul 2009 07:00

Med gummi fødder mener jeg sådan nogle som de her:
Billede

hvorfor holdt armaturet ikke længere? Holdt det helt op med at virker eller døde røret?

Kan se på gremlinsolutions.co.uk at man kan få lavet sin egen marquee for omkring dkk225,- inkl. fragt. Hvor stort skal billedet være, de skal arbejde ud fra, for at det bliver så pænt som muligt? skal det være 1:1 eller skal man bare lave den i den største opløsning man kan finde på? her tænker jeg lidt på om der er risiko for pixelering når de skal scalere billedet ned igen?
Brugeravatar

Kvistgaard

  • Indlæg: 426
  • Tilmeldt: tors 3. jan 2008 17:00
  • Geografisk sted: Dronninglund
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: mame projekt! Spørgmål til kabinet?

Indlægfre 10. jul 2009 08:27

Mit CG kabinet har fra fabrikken en 28V pære til marquee og den giver fint lys. De kan bestilles hos en elektriker.
/Kvistgaard
Brugeravatar

1up

  • Indlæg: 2694
  • Tilmeldt: søn 14. sep 2008 16:45
  • Geografisk sted: Bjerre (Hornsyld)
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: mame projekt! Spørgmål til kabinet?

Indlægons 15. jul 2009 07:01

har haft en korrespondance med Rasmus Kønig omkring nogle af mine spørgsmål mht. maling, så nu er det også på plads.

Faldt dog lige over et mere. Plexiglas. Jeg har tænkt mig at bruge plexiglas i mit projekt til kontrol panelet, og det medfører at der skal bores huller til skruer og til knapperne. Jeg kan huske engang at jeg prøvede at bore i sådan noget skidt, og kan huske at det var ret nemt at ødelægge.

Findes der special bor til plexiglas? Hvad med et eller ander til at lave de 30mm huller til knapperne? Det kan vel også smelte sådan noget plexiglas hvis det går for stærkt?
Brugeravatar

Kvistgaard

  • Indlæg: 426
  • Tilmeldt: tors 3. jan 2008 17:00
  • Geografisk sted: Dronninglund
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: mame projekt! Spørgmål til kabinet?

Indlægons 15. jul 2009 08:06

Plexiglas er svært at bore i og flækker nemt. Du får et bedre resultat med polycarbonat (lexan), men det er osse lidt dyrere. Hvis de ikke har det i byggemarkedet kan du bestille det hos en glarmester.
/Kvistgaard
Brugeravatar

1up

  • Indlæg: 2694
  • Tilmeldt: søn 14. sep 2008 16:45
  • Geografisk sted: Bjerre (Hornsyld)
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: mame projekt! Spørgmål til kabinet?

Indlægtors 16. jul 2009 13:45

tak for svaret, jeg har nu besluttet at bruge polycarbonat/lexan. Skal man bruge specielle bor til det? Hvad med specielt rundbor til de 30mm huller?

har set på joystickvault at der er nogle custom controllers der har gennemsigtige knapper hvor det udskårne artwork er sat inden i knappen, så billedet ikke brydes? Nogen der ved hvor sådan nogle knapper kan købes?

se eks. her:
Billede
Brugeravatar

Kvistgaard

  • Indlæg: 426
  • Tilmeldt: tors 3. jan 2008 17:00
  • Geografisk sted: Dronninglund
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: mame projekt! Spørgmål til kabinet?

Indlægtors 16. jul 2009 16:09

Du kan bruge et kopbor eller et spadebor, det kommer lidt an på hullets størrelse. Husk et godt fast underlag og behold beskyttelsesfilmen på når du borer, eller dæk til med malertape. Husk først at bore for med et 3-4mm metalbor så spidsen af spadeboret kan arbejde.

Hvis du har ekstra lexan så øv dig på det inden du begynder.
/Kvistgaard
Brugeravatar

1up

  • Indlæg: 2694
  • Tilmeldt: søn 14. sep 2008 16:45
  • Geografisk sted: Bjerre (Hornsyld)
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: mame projekt! Spørgmål til kabinet?

Indlægfre 17. jul 2009 09:57

kan se Creek brugte et kopbor til hans projekt, så det tror jeg også jeg vil gå efter. kan man bruge det samme kopbor til både træ og lexan?

fandt de knapper jeg snakkede om. Det er Seimitsu PS-14-KN og kan købes hos franske http://www.starcab.net/

der er screw-in 30mm. Er der en maks grænse for hvor tyk ens kontrol panel må være med screw-in knapper? regner med at mit panel bliver 10-12mm.

Nu har jeg snart fået besvaret alle spørgsmål, så er det bare med at komme igang :wink:

mchay

  • Indlæg: 596
  • Tilmeldt: man 22. okt 2007 13:24
  • Geografisk sted: Svendborg
  • Highscores: 1
    Arcade winning challenges: 0

Re: mame projekt! Spørgmål til kabinet?

Indlægfre 17. jul 2009 10:52

Sanwa og Seimitsu knapper egner sig bedst til metal kontrolpaneler hvor tykkelsen af panelet er max 4-7mm.
Næste

Tilbage til Projekter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster

cron