SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er ons 24. apr 2024 12:00

mame projekt! Spørgmål til kabinet?

Om diverse projekter. Bygning af en MAME maskine, bygning af en supergun, service/rengøring af en flipper eller lignende. Lad de andre brugere følge dine projekter - måske får de selv lyst til at gå i gang...
  • Forfatter
  • besked
Brugeravatar

1up

  • Indlæg: 2694
  • Tilmeldt: søn 14. sep 2008 16:45
  • Geografisk sted: Bjerre (Hornsyld)
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: mame projekt! Spørgmål til kabinet?

Indlægfre 17. jul 2009 11:36

mchay skrev:Sanwa og Seimitsu knapper egner sig bedst til metal kontrolpaneler hvor tykkelsen af panelet er max 4-7mm.


hmm ja det dur ikke så.

har lige fundet ud af at max thickness på control panelet må være 4-7mm på de der seimitsu knapper og max 8mm på sanwa osbf-30?

hmm hvad dælen skal jeg så gøre? havde planer om at lave kontrol panelet i dbl lexan med marquee i midten. Er det muligt at bruge et spade-bor og så kun bore helvvejs i det nedeste lexan? eller vil det flække?

edit:
der var jeg lidt hurtigt ude. fandt nogle sanwa osbn-30 hvor max thickness er 28mm. Det er sådan nogle jeg skal have fat i så, hvis jeg altså ikke kan opstøve nogle 28mm seimitsu ligesom PS-14-KN

er der virkeligt ikke nogen der har lavet deres kontrolpanel i 12-16mm mdf?

edit 2:
i tilfælde af andre har samme spørgsmål så fandt jeg på slagcoin et diagram der viser data på de forskellige knapper
http://slagcoin.com/joystick/chart_b.html
Senest rettet af 1up fre 17. jul 2009 11:48, rettet i alt 1 gang.

mchay

  • Indlæg: 596
  • Tilmeldt: man 22. okt 2007 13:24
  • Geografisk sted: Svendborg
  • Highscores: 1
    Arcade winning challenges: 0

Re: mame projekt! Spørgmål til kabinet?

Indlægfre 17. jul 2009 11:47

Du kan eventuelt bore op på bagsiden, så træpladen ikke er så tyk hvor knapperne skal monteres.

http://slagcoin.com/joystick/mounting_layering.html
Brugeravatar

1up

  • Indlæg: 2694
  • Tilmeldt: søn 14. sep 2008 16:45
  • Geografisk sted: Bjerre (Hornsyld)
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: mame projekt! Spørgmål til kabinet?

Indlægfre 17. jul 2009 12:07

slagcoin er en fantastisk side med meget godt info. Er dog helt forvirret nu med alle de knapper. På slagcoins diagram der står der at install thickness på de seimitsu ps-14-kn knapper er 13mm? mens der på den franske side stod 4-7mm (metal plade)??
Brugeravatar

1up

  • Indlæg: 2694
  • Tilmeldt: søn 14. sep 2008 16:45
  • Geografisk sted: Bjerre (Hornsyld)
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: mame projekt! Spørgmål til kabinet?

Indlægfre 17. jul 2009 13:12

så nu har jeg 3 forskellige udsagn omkring Seimitsu PS14-KN. Arcadeshop.de siger 9mm?

4-7, 9, 13.5

:roll:

Må gå efter de max 9mm og så bruge 2x 4mm lexan.
Brugeravatar

1up

  • Indlæg: 2694
  • Tilmeldt: søn 14. sep 2008 16:45
  • Geografisk sted: Bjerre (Hornsyld)
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: mame projekt! Spørgmål til kabinet?

Indlægman 20. jul 2009 17:39

var i Bauhaus idag for at købe materialer, men efter at have samlet varer ind droppede jeg det hele og gik i tænke tank. Vidste godt nogenlunde hvad materialerne ville koste, men jeg havde også skrevet en del værktøj på listen, men havde ingen idé om at det blev SÅ dyrt :shock:

Har et budget på 2000,- eksl. skærm + pc hardware. I-pac og knapper render op i ca. 800 så jeg har 1200 til materialer.

Skal have fundet en anden løsning hvor jeg skal bruge mindre værktøj, og holde det så simpelt og billigt som muligt.

Kan man ikke få MDF plader i mindre størrelser end 2.44x1.22m?
Brugeravatar

FedeAnderzen

  • Indlæg: 394
  • Tilmeldt: man 17. jul 2006 15:50
  • Geografisk sted: Lem ved Skive
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: mame projekt! Spørgmål til kabinet?

Indlægman 20. jul 2009 18:50

1up skrev:var i Bauhaus idag for at købe materialer, men efter at have samlet varer ind droppede jeg det hele og gik i tænke tank. Vidste godt nogenlunde hvad materialerne ville koste, men jeg havde også skrevet en del værktøj på listen, men havde ingen idé om at det blev SÅ dyrt :shock:

Har et budget på 2000,- eksl. skærm + pc hardware. I-pac og knapper render op i ca. 800 så jeg har 1200 til materialer.

Skal have fundet en anden løsning hvor jeg skal bruge mindre værktøj, og holde det så simpelt og billigt som muligt.

Kan man ikke få MDF plader i mindre størrelser end 2.44x1.22m?


Det er vel ikke mange basseører du sparer på mindre plader. Hvis den største udgift er værktøjet må det da være der du skal spare.
Kender du ikke nogen du kan låne de forskellige stykker værktøj af ? eller bare noget af det ?
Brugeravatar

1up

  • Indlæg: 2694
  • Tilmeldt: søn 14. sep 2008 16:45
  • Geografisk sted: Bjerre (Hornsyld)
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: mame projekt! Spørgmål til kabinet?

Indlægtirs 21. jul 2009 08:28

jeg skal bruge en anden tykkelse mdf til at lave kontrol panelet, da jeg ikke tror at man får nok af joystick'et ovenfor pladen med 12mm mdf.

vil ikke købe 4 m2 6mm mdf når jeg kun skal bruge 30x60cm

Eller også skal jeg finde en billig måde at fræse i 12mm mdf så pladen kun er halv tykkelse der hvor stick og knapper skal monteres?

mchay

  • Indlæg: 596
  • Tilmeldt: man 22. okt 2007 13:24
  • Geografisk sted: Svendborg
  • Highscores: 1
    Arcade winning challenges: 0

Re: mame projekt! Spørgmål til kabinet?

Indlægtirs 21. jul 2009 10:26

Det vil nok være den bedste løsning. Specielt hvis du kan låne dig til værktøjet.

porse

  • Indlæg: 37
  • Tilmeldt: søn 4. nov 2007 14:53
  • Geografisk sted: midtjylland
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: mame projekt! Spørgmål til kabinet?

Indlægtirs 21. jul 2009 10:48

Du kan jo også kigge her :
viewtopic.php?f=2&t=2847
Brugeravatar

1up

  • Indlæg: 2694
  • Tilmeldt: søn 14. sep 2008 16:45
  • Geografisk sted: Bjerre (Hornsyld)
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: mame projekt! Spørgmål til kabinet?

Indlægtirs 21. jul 2009 12:28

porse skrev:Du kan jo også kigge her :
viewtopic.php?f=2&t=2847


meget lækkert men det kan jeg desværre ikke bruge. Mit panel skal være helt fladt og 30x60cm. Men da jeg så de billeder så kom jeg til at tænke på at min gamle far måske kan lave sådan en plade til mig med hullerne skåret ud.

tak for inspirationen 8)
Brugeravatar

1up

  • Indlæg: 2694
  • Tilmeldt: søn 14. sep 2008 16:45
  • Geografisk sted: Bjerre (Hornsyld)
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: mame projekt! Spørgmål til kabinet?

Indlægons 22. jul 2009 16:45

metal panel er også no go. Snakkede med min far om han kunne lave noget i 1,5mm rustfri, og det kunne han godt, men jeg skulle selv betale for materialet og så røg prisen op over det jeg ville give.

arbejder på en anden løsning hvor jeg bruger de 12mm plader og så bruger HAPP knapper istedet der har en max monteringsdybde på 30mm, mere end rigeligt. Sticks bliver enten Seimitsu LS-32-01 med extended shafts eller andre billigere sticks som er længere som standard, men skal dog lige finde nogle reviews.

Kunne også anskaffe mig en billig overfræser, men kan ikke finde ud af om der følger fræsejern med eller om man skal købe dem ved siden af?

Kunne faktisk være meget spændende med en overfræser, da man kan lave detaljer på selve kabinettet så som afrundede hjørner osv.

Hvor kan man skaffe billige kop bor? Kan se nogen har købt det til deres projekt til 89,- eller sådan noget. Det er NOGET billigere end de 150+ jeg kiggede på.

mchay

  • Indlæg: 596
  • Tilmeldt: man 22. okt 2007 13:24
  • Geografisk sted: Svendborg
  • Highscores: 1
    Arcade winning challenges: 0

Re: mame projekt! Spørgmål til kabinet?

Indlægons 22. jul 2009 17:47

Jeg har lånt mig til det meste af det værktøj jeg ikke havde, hvilket er en billig måde at få gjort det på - men det ved jeg selvfølgelig ikke om du har mulighed for.
Brugeravatar

1up

  • Indlæg: 2694
  • Tilmeldt: søn 14. sep 2008 16:45
  • Geografisk sted: Bjerre (Hornsyld)
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: mame projekt! Spørgmål til kabinet?

Indlægons 22. jul 2009 18:02

har spurgt rundt omkring og har lånt mig til en rundsav og en trekant sliber. Mangler dog nolge kopbor, træbor og en overfræser :D
Brugeravatar

1up

  • Indlæg: 2694
  • Tilmeldt: søn 14. sep 2008 16:45
  • Geografisk sted: Bjerre (Hornsyld)
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: mame projekt! Spørgmål til kabinet?

Indlægons 22. jul 2009 22:22

har brugt flere timer idag på at sidde og læse op på forskellige sticks og knapper.

jeg har besluttet at købe Seimitsu LS-32-01 sticks + shaft extenders og bruge HAPP concave knapper med horizontale microswitches.

Har ligeledes grublet over hvordan jeg kan designe mig ud af at ikke skulle bruge diverse stykker værktøj 8)

Har lavet en indkøbsliste, og det ligger på omkring 2600 + det løse inkl. værktøj. Det er over mit budget, men jeg kan jo gå ligeså stille igang og købe de sidste ting når jeg får pengene ind. Ved godt det er små beløb, men dette er et sideprojekt og jeg har ikke meget at rutte med :wink:

Laver en ny tråd med mit build når der kommer lidt skub i tingene.

hoei

  • Indlæg: 7
  • Tilmeldt: ons 27. maj 2009 15:44
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: mame projekt! Spørgmål til kabinet?

Indlægtirs 25. aug 2009 09:43

Vi har brugt bi-metal kopbor/hulsav til både træ og plexi. Men jeg ville sådan set have foretrukket at bruge spadebor, hvis jeg havde nået at finde et i den rigtige størrelse, for jeg synes sådan set de er bedre på alle måder:
Det går hurtigere, det fjerner effektivt spånerne undervejs, og det bliver ikke så varmt. Plus man har heller ikke bøvl med at skubbe "skiven" ud af koppen efter hvert hul! Eneste fordel ved kopbor jeg lige kan komme i tanke om er at det måske er lettere at styre med en håndholdt boremaskine.

Generelt skal man bruge bor med en flad vinkel til plexi, alm. HSS er lavet med en skarp vinkel til at "skære" sig ned i materialet og vil derfor pludseligt hugge til når de får fat. Man kan dog slippe afsted med det til små huller til (skruer f.eks.) men brug helst en søjleboremaskine!

Du kan med fordel køle med lidt vand el. sprit når du borer i plexi.
ForegåendeNæste

Tilbage til Projekter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster