SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er fre 29. mar 2024 15:38

Mame

Om diverse projekter. Bygning af en MAME maskine, bygning af en supergun, service/rengøring af en flipper eller lignende. Lad de andre brugere følge dine projekter - måske får de selv lyst til at gå i gang...
  • Forfatter
  • besked

kasperDK

  • Indlæg: 4
  • Tilmeldt: søn 3. okt 2010 21:48
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Mame

Indlægsøn 3. okt 2010 22:25

Hej

Jeg fik lyst til at dele lidt af mit Mame projekt med andre.

Det er et projekt helt fra bunden af dvs. jeg selv laver alt hardware der skal bruges til at styre joystick/knap-håndtering.

Ind til videre har jeg lavet følgende...

1. "Rå" joystick+knapper-kasse for at kunne teste det jeg laver.

2. Kode til en AtMega cpu som lige nu kun bruges til aflæsning af keypad matrix. Jeg har adskillige gode idé'er til andre "fysiske effekter" som den ligeledes skal håndtere (lys osv.). Den ender nok med at emulere et keyboard så jeg slipper for alt for meget software.

3. Keypad matrix til at aflæse knapper/joystick. Modsat andre kommercielle løsningers holdning til en matrix så har jeg ingen problemer med at lave en matrix uden ghosting og ingen delay mellem samtidig trykkede knapper. Samlet aflæsningstid for 64 knapper er ca. 100 nanosekunder så det går lige :-) På billedet kan ses et enkelt print med 16 inputs (1 players) som så kan kædes sammen med flere af samme slags print så man får flere inputs. I nuværende setup vil jeg kunne have op til 88 inputs men det får jeg nok ikke brug for da jeg kun vil have en "2 player"-maskine.

4. Software som aflæser input som senders fra AtMega cpu og derefter sender det over til Mame.

Det er sent så ikke mere fra mig i aften :-)
Vedhæftede filer
mamerunning.jpg
Mame kørende som vindue med version 0.1 af et program som aflæser knapper/joystick fra ekstern hardware og sender det videre til Mame.
mamerunning.jpg (14.4 KiB) Vist 4235 gange
IMG_0178.JPG
Et overbliksbillede over mit minimal setup med et joystick/knap-kasse udelukkende til test, en hjemmelavet keypad matrix og en AtMega til det beskidte arbejde :-)
IMG_0178.JPG (32.4 KiB) Vist 4235 gange
Brugeravatar

bo__pedersen

  • Indlæg: 150
  • Tilmeldt: tirs 27. maj 2008 08:57
  • Geografisk sted: Voldum-Hadsten
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Mame

Indlægman 4. okt 2010 16:41

Sådan en ATmega er bar for smart. er det ikke lidt ligesom en arduino? kunne da være fedt hvis den kunne styre lys og div til et kabinet. For fedt projekt. Hva programmere man i på sådan et dyr?
Brugeravatar

Creek

  • Indlæg: 440
  • Tilmeldt: ons 26. jul 2006 15:29
  • Geografisk sted: Kastrup
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Mame

Indlægtirs 5. okt 2010 10:35

Det lyder spændende, jeg glæder mig til at følge dine fremskridt og erfaringer med ATMega'en. :)

kasperDK

  • Indlæg: 4
  • Tilmeldt: søn 3. okt 2010 21:48
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Mame

Indlægfre 8. okt 2010 19:38

Sorry. Jeg har haft lidt travlt så jeg har ikke set jeres beskeder førend nu.

Creek> ja det samme her. jeg synes at det virker mærkeligt at der ikke er nogen der har gjort det før? Men det er jo også lettere at købe en i-pac/j-pac.

bo__pedersen> Det er faktisk en arduino men de er mest tænkt til selve udviklingsforløbet så man kan få testet om det hele virker inden man laver et print/pcb. Når jeg har det hele på plads så laver jeg et print/pcb med det hele på som opfører sig som et usb-keyboard.

Printet kommer også til at styr lys. Jeg har tænkt mig at lave et windows program hvor jeg kan sætte op hvordan lyset i marquee (og hvad jeg ellers kan finde på at sætte lys til) skal være. Dermed vil man kunne konfigurere arcade-maskiner med forskellige lyseffekter. F.eks. at den lige flasher når der kommes penge i maskinen eller en "knight rider"-lys-effekt :-) Kun idéer sætter begrænsninger for lys-effekterne.

Selve programmeringen af en Arduino synes jeg er let men nu har jeg også programmeret i mere end 18 år. Sproget hedder wiring og minder meget om c-kode. Dog forventer jeg at det "endelige" kode vil være i assembler for hastighedens skyld.

kasperDK

  • Indlæg: 4
  • Tilmeldt: søn 3. okt 2010 21:48
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Mame

Indlægfre 8. okt 2010 19:53

En lille hurtig update.

Mit nuværende matrix keyboard bruger 8 output pins for at aflæse knapper+joystick. Det har tænkt mig at reducere til 3 output pins og det gør jeg med en 4051 multiplexer/demultiplexer. Den er billig og relativ nem at bruge. Det går nok lidt ud over hastigheden da det tager ca. 70 ns for en output pin på en 4051 at blive høj/aktiv. Så 70 ns * 8 + spild = ca. 600 ns = 0,0006 ms men det går nok :-)

For at teste at jeg er enig med 4051'eren om hvad der skal tilsluttes hvor, har jeg lavet et lille lys-show på et breadboard.

33

Desværre siger billedet ikke så meget om det men den laver bl.a. "knight rider"-lysshow :-)

Næste step vil være at få loddet 4051'eren på en printplade + nogle stik så jeg kan forbinde det med mit keyboard matrix print.

PS: Til lys show er der andre IC'er som er "bedre" end 4051'eren til det.
Brugeravatar

Creek

  • Indlæg: 440
  • Tilmeldt: ons 26. jul 2006 15:29
  • Geografisk sted: Kastrup
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Mame

Indlægsøn 10. okt 2010 21:40

kasperDK skrev:Creek> ja det samme her. jeg synes at det virker mærkeligt at der ikke er nogen der har gjort det før? Men det er jo også lettere at købe en i-pac/j-pac.

Ja, jeg tror netop at det er for lethedens skyld. Man kan sige, at alt forarbejdet er gjort for én i I/J-pac. Selv har jeg benyttet mig af en I-Pac og det var dejlig nemt og tillod mig at spendere en del mere tid på softwareopsætning.

kasperDK

  • Indlæg: 4
  • Tilmeldt: søn 3. okt 2010 21:48
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Mame

Indlægfre 15. okt 2010 17:45

En lille update.

Jeg har fået loddet et prototype-board med en 4051 og testet at det virker med Keyboard-Matrix'en.

Det næste jeg skal i gang med er et prototype-board (og kode) så PC'en ser Arduino'en som et USB Keyboard. Desværre venter jeg på nogle komponenter kommer med posten som jeg har bestilt.

Så status er følgende...

Keyboard-Matrix Board <=> 4051 Board <=> Arduino (AtMega) <=> USB Keyboard Board (Mangler) <=> PC

Tilbage til Projekter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 13 gæster