SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er fre 19. apr 2024 06:58

Laver min første MAME maskine (and help is appreciated much)

Om diverse projekter. Bygning af en MAME maskine, bygning af en supergun, service/rengøring af en flipper eller lignende. Lad de andre brugere følge dine projekter - måske får de selv lyst til at gå i gang...
  • Forfatter
  • besked

Promic2

  • Indlæg: 11
  • Tilmeldt: tors 1. jul 2010 22:52
  • Geografisk sted: Horsens
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Laver min første MAME maskine (and help is appreciated much)

Indlægman 18. okt 2010 19:12

du må sige til hvis du får brug for hjælp med den .. min køre bare der ud af
/Martin

Arcade skal der til
Ejer af 1 Homemade Mame kabinet og 1 JK Kabinet med Neo-Geo mvs 4 slot

Demosthenes

  • Indlæg: 72
  • Tilmeldt: man 10. nov 2008 20:07
  • Geografisk sted: Præstø
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Laver min første MAME maskine (and help is appreciated much)

Indlægman 18. okt 2010 19:14

@Promic2

Niceness, det vil jeg gøre tak :-)

Christian
Med venlig hilsen
Christian Henriksen

Bram Stokers Dracula
Frankenstein
Fish Tales
Batman Forever

Raspberry pi: Retropie

Demosthenes

  • Indlæg: 72
  • Tilmeldt: man 10. nov 2008 20:07
  • Geografisk sted: Præstø
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Laver min første MAME maskine (and help is appreciated much)

Indlægman 18. okt 2010 21:37

@Creek

Var lige i bauhaus idag - og plexiglas på 3 mm er frygteligt tykt, er det ikke? Sikker på det er så tykt?

Er det også til f.eks. overdækning til pladen og til foran skærmen? Eller bruger folk en tyndere størrelse der?
Med venlig hilsen
Christian Henriksen

Bram Stokers Dracula
Frankenstein
Fish Tales
Batman Forever

Raspberry pi: Retropie
Brugeravatar

Creek

  • Indlæg: 440
  • Tilmeldt: ons 26. jul 2006 15:29
  • Geografisk sted: Kastrup
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Laver min første MAME maskine (and help is appreciated much)

Indlægman 18. okt 2010 23:09

Demosthenes skrev:@Creek

Var lige i bauhaus idag - og plexiglas på 3 mm er frygteligt tykt, er det ikke? Sikker på det er så tykt?

Er det også til f.eks. overdækning til pladen og til foran skærmen? Eller bruger folk en tyndere størrelse der?
Ja, jeg er sikker. Det vi brugte til marquee var 3mm. Akrylpladen foran skærmen er på 5mm.

Resultatet kan du se her og her.

Promic2

  • Indlæg: 11
  • Tilmeldt: tors 1. jul 2010 22:52
  • Geografisk sted: Horsens
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Laver min første MAME maskine (and help is appreciated much)

Indlægman 18. okt 2010 23:34

jeg bruger 5 mm glas som jeg har fået fra en glasmager .. til 100 kr ..
/Martin

Arcade skal der til
Ejer af 1 Homemade Mame kabinet og 1 JK Kabinet med Neo-Geo mvs 4 slot

Demosthenes

  • Indlæg: 72
  • Tilmeldt: man 10. nov 2008 20:07
  • Geografisk sted: Præstø
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Laver min første MAME maskine (and help is appreciated much)

Indlægman 25. okt 2010 20:45

Opdatering:
Så har jeg endelig fået hands-on på maskinen - sikker på at billederne siger det hele :-)

Der er et par spørgsmål, som jeg håber i vil komme med kommentarer til :-)

Definitionen på en god ven: En der lader en overnatte i en periode når det ikke går så godt derhjemme OG lader en stille en mame-projekt maskine op :P


Ps. Billederne er i omvendt rækkefølge, da jeg ikke startede med det sidste, men det første, lidt usmart ved forum :oops:

Pps. BTW - nogen der ved om man kan slutte sådan et par almindelige højttalere til en computer (lodde ledningerne sammen med et minijack kabel eller lignende?)
Vedhæftede filer
IMAG0516.jpg
Endelig siden (ikke helt færdig, hvidt bagest, men så kan man også se kontrasten fra før) - jeg har valgt sort finish, har kun fået lavet den ene side, men den anden skal nok komme... Det er et lidt klassisk træagtigt look, som jeg synes passer godt til denne slags maskine LOL
My arcade - extreme makeover :-D
IMAG0512.jpg
Bagsiden, det ser pænt ud og ikke rodet endnu. Her monterer jeg også I-Pac boardet, når jeg begynder at tråde det hele sammen :-) Det bliver loddet på kontakterne. Jeg måtte bore nye huller til de nye joysticks (mag stick plus) da den gamle type havde en større plade. Kan selve sticken afmonteres, så jeg kan få plasticpladen ovenpå? Does anyone know?
IMAG0510.jpg
Så brugte jeg en del tid på at få et nyt underlag på og smækket nogle knapper i - er ikke helt sikker på at jeg er gode venner med slangeskindsmotivet, men det kan jo altid skiftes ud, hvis jeg bliver træt af det og har en ledig time engang :-)
Som i kan se har jeg smidt min pc-skærm ind i den til at starte med, når alle mine umiddelbare planer er overstået og det rudimentære virker, så kan jeg begynde at kigge på rigtig skærm osv.
IMAG0507.jpg
Her har jeg været i gang med at bore nye huller i pladen, så alle knapperne kunne være der, tror det kom til at se pænt ud, selv om de sidder lidt tæt... Fik også fjernet det gamle overdækning, med virtua fighter moves mv.
IMAG0506.jpg
Lysstofrøret virker sandelig, der var en enorm larm da jeg fik sat et strømstik på og satte det til - der er en ventilator der ikke virker, men som larmer (høj summen) bagtil, den er demonteret og lyset lyser nu fint - uden larm.
Det viste sig at acrylpladen foran lyset kun havde det der virtua fighter som noget plastik-tryk der var gået lidt i stykker - jeg kunne fjerne det og skal så "bare" have lavet et design... Men det bedste vil helt sikkert være at få samme plastic til den, men det tror jeg at jeg vil betale for at få trykt, når jeg nu kommer lidt videre :-)
IMAG0503.jpg
Denne dimmer sidder inde i maskinen, den har en tæller nederst i venstre hjørne... Hvad er den til? Er det noget jeg skal bruge i min mame-maskine? Hvordan virker den?
Med venlig hilsen
Christian Henriksen

Bram Stokers Dracula
Frankenstein
Fish Tales
Batman Forever

Raspberry pi: Retropie

Demosthenes

  • Indlæg: 72
  • Tilmeldt: man 10. nov 2008 20:07
  • Geografisk sted: Præstø
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Laver min første MAME maskine (and help is appreciated much)

Indlægons 27. okt 2010 17:15

Okay... Er officially ved at gå totalt cocoo :-/ Har ikke monteret joysticks endnu, da jeg gerne vil have nye bolte i dyret :-/ Meeen kan ikke rigtigt finde dem nogen steder - nogle forslag til steder man kan få bolte i assorterede størrelser og gerne i løsvægt?
Område: Århus, Ikast, Herning, Silkeborg.
Med venlig hilsen
Christian Henriksen

Bram Stokers Dracula
Frankenstein
Fish Tales
Batman Forever

Raspberry pi: Retropie
Brugeravatar

Creek

  • Indlæg: 440
  • Tilmeldt: ons 26. jul 2006 15:29
  • Geografisk sted: Kastrup
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Laver min første MAME maskine (and help is appreciated much)

Indlægons 27. okt 2010 20:48

Demosthenes skrev:Pps. BTW - nogen der ved om man kan slutte sådan et par almindelige højttalere til en computer (lodde ledningerne sammen med et minijack kabel eller lignende?)

Jeg kan anbefale et billigt 2.1 PC højttalersæt, og så udskifte satelliterne med autohøjttalere. Specielt hvis du kan få fingrene i et højttalersæt med volumekontrol.

Dine øvrige spørgsmål kan jeg desværre ikke bidrage med svar på.

Demosthenes

  • Indlæg: 72
  • Tilmeldt: man 10. nov 2008 20:07
  • Geografisk sted: Præstø
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Laver min første MAME maskine (and help is appreciated much)

Indlægtors 4. nov 2010 20:20

Så er der nye billeder, det går stadig fremad, næste step i projektet er først og fremmest at få højttalerne til at virke, siden at få loddet et scart stik til vga - men der går jo nok nogle dage endnu...

Håber nogen kan komme med et godt tip til højttalerne? (se billedet)

Tak for hjælp fra Nico der også har haft nogle bolte, møtrikker mv. jeg kunne få :-) Har du forresten nogle flere møtrikker, mangler nok lige et par stykker til :-)

Bare det at maskinen virker, det er jo fantastisk - meganice! Vil dog have ryddet op i den mame jeg har (med 6K spil) der er for mange og det er uoverskueligt....
Vedhæftede filer
IMAG0528.jpg
Stemningsbillede: Den virker og knapperne virker, dog skal jeg lige have boltene bedre på, den lille brugte hele vægten hele tiden og så hoppede sticket ned i hullet :-D
IMAG0520.jpg
Midt i lodningen, brændte kun fingrene 2 gange ;-)
IMAG0523.jpg
Det færdigt loddede resultat, jeg vendte godt nok op/ned, højre/venstre forkert - men det var jo hurtigt rettet.
IMAG0536.jpg
Min computer er desværre ikke af typen der starter selv når man tænder på kontakten på væggen, og der er ingen bios opsætning af det - så istedet for har jeg loddet ledningerne fra powerknappen til en arkadeknap og monteret den under maskinen! Det virker forrygende :-)
IMAG0539.jpg
Her set fra oversiden, powerknappen.
IMAG0546.jpg
Her er mit noget rodede setup - her kan man også (hvis man kigger godt efter) se at jeg har loddet ledningerne til powerknappen til den nye knap.
IMAG0547.jpg
Her er højttaleren, når jeg monterer den så summer den, selv om man også kan høre lyden der afspilles - den grønne ledning i siden er ikke sluttet til i den anden ende. Jeg har loddet de to ledninger på et phono-stik - og sat det til subwooferen (godt tip, creek, havde en surround woofer, der virker fint til formålet...)
Med venlig hilsen
Christian Henriksen

Bram Stokers Dracula
Frankenstein
Fish Tales
Batman Forever

Raspberry pi: Retropie

Demosthenes

  • Indlæg: 72
  • Tilmeldt: man 10. nov 2008 20:07
  • Geografisk sted: Præstø
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Laver min første MAME maskine (and help is appreciated much)

Indlægsøn 21. nov 2010 13:07

Okay, er så kommet et skridt videre, højttalerne er åbenbart på en anden bølgelængde eller sådan noget, de har åbenbart en anden "impedans" end min subwoofer - så det er enten noget med at smide et anlæg af en eller anden art i, eller finde nogle computerhøjttalere, så går stille og roligt og summer om det :-P

Er også så småt ved at have grafikken på plads, det er nok hverken kønt eller sejt, men det er hjemmelavet :-P

Er der nogen der ved hvor man kan få det printet på en tynd hvid plasticplade?

Christian
Med venlig hilsen
Christian Henriksen

Bram Stokers Dracula
Frankenstein
Fish Tales
Batman Forever

Raspberry pi: Retropie
Foregående

Tilbage til Projekter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster