SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er tors 25. apr 2024 21:41

Bygge Mame kabinet

Om diverse projekter. Bygning af en MAME maskine, bygning af en supergun, service/rengøring af en flipper eller lignende. Lad de andre brugere følge dine projekter - måske får de selv lyst til at gå i gang...
  • Forfatter
  • besked

Dennis

  • Indlæg: 1128
  • Tilmeldt: tirs 9. nov 2010 12:56
  • Geografisk sted: Køge
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Bygge Mame kabinet

Indlægtors 18. nov 2010 13:02

Hejsa, så har jeg designet mit første Mamekabinet.
Skal lave det ud af galvaniseret stål, istedet for mdf plader.

Skal nu til at bestille joystik og knapper.

Maskinen bliver 50cm i bredden, ER det for smalt til 2 player?

Jeg har tænkt mig at købe:

http://arcadeshoppen.dk/index.php?prod= ... L%E6s+mere

http://arcadeshoppen.dk/index.php?page= ... 61&group=2

+ Knapper, men kan ikke rigtig finde ud af hvormange knapper, hvad er jeres erfaring med 2player setup? 3 knapper til hver, 1 & 2 player vælger, 1 start knap, 1 coin knap og 1 esc knap. Mangler jeg noget?

Er dette "sæt" nok til at gå igang? eller skal jeg udover også købe dette Ipac 2 player?

http://arcadeshoppen.dk/index.php?prod= ... L%E6s+mere
mvh
Dennis
Køb/salg/bytte af Flippermaskiner.
Brugeravatar

ProDoc

  • Indlæg: 126
  • Tilmeldt: søn 12. feb 2006 00:38
  • Geografisk sted: Vejle
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Bygge Mame kabinet

Indlægtors 18. nov 2010 13:20

Jeg tror altså du skal op på de 60 cm i bredden, mindst.
Problemet ved nogle af de hjemmelavede kabinetter jeg har prøvet (har dog kun prøvet 2), er at det er for svært at se skærmen for kanter, marquee osv. Så jeg ville nok få en stor skærm (på over 22''), 60 cm i bredden OG så sidst sørge for at din marquee ikke sidder for langt fremme (så du kan se skærmen når du står ved den). Mange kabinetter er "kun" 165 cm høj, for en gut som mig på næsten 2 meter, er det simpelthen for lavt, hvis marqueen stikker for langt ud.

Angående knapper, så tror jeg du skal over tre knapper (jeg ville gå dobbelt op og sige 6 spilleknapper til hver). Men det kommer meget an på hvilke spil du vil spille... Skal du spille andet end MAME spil (f.eks. emulerede konsolspil), behøver du ihvertfald flere end 3... er det ikke Nintendo64 der har 8 knapper... :-/

Rasmus Kønig har lavet et fedt kabinet og har været så venlig at dele alle tegninger osv (LINK HER).

Dennis

  • Indlæg: 1128
  • Tilmeldt: tirs 9. nov 2010 12:56
  • Geografisk sted: Køge
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Bygge Mame kabinet

Indlægtors 18. nov 2010 13:42

Lækker link, den vil jeg gå igang med at læse igennem nu ;-)

Det bliver kun til Mame, jeg har problemmer alene med at få det til at virke, så skal ikke rode mig ud i formeget nu ;-) Er helt ny på dette område.

Ups, glemte at skrive at det sku være bordmodel ;-)

Men kan det bygges uden det der Ipac eller skal jeg købe både den, og den der 2 player jeg har linket til?
Køb/salg/bytte af Flippermaskiner.
Brugeravatar

ProDoc

  • Indlæg: 126
  • Tilmeldt: søn 12. feb 2006 00:38
  • Geografisk sted: Vejle
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Bygge Mame kabinet

Indlægtors 18. nov 2010 13:50

Du skal jo "bare" have en enhed der overfører et tryk med en button (knap) til en tast på tastaturet. Så en Keyboard Encoder (Keyboard Hack) er nok. Jeg ville til enhver tid vælge en Ultimarc I-pac, da jeg har hørt meget godt om netop denne producent (men har ikke erfaring med en i-pac selv.. endnu :-)).

Det som encoderen gør, er at gøre dine "w,s,a,d" tasturtaster til op,ned,venstre,højre på din controller.

Dennis

  • Indlæg: 1128
  • Tilmeldt: tirs 9. nov 2010 12:56
  • Geografisk sted: Køge
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Bygge Mame kabinet

Indlægtors 18. nov 2010 13:59

Okey, så jeg skal kun bestille denne 2player encoder og det er nok, til skydeknapper, coin, 2 player selector osv?

Den der ultimate ipac du linker til ser meget fancy ud, men jeg synes Allan virker rigtig flink, og hjælpsom, så vil helst handle hos ham, istedet for andre steder, ka godt li ideen med støtte den lokale ;-)

Men hvis encoderen er nok, hvorfor så ipac? hvad mere får man ud af det?
Køb/salg/bytte af Flippermaskiner.
Brugeravatar

nico

  • Indlæg: 346
  • Tilmeldt: lør 3. okt 2009 15:00
  • Geografisk sted: Østjylland
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Bygge Mame kabinet

Indlægtors 18. nov 2010 15:56

Dennis skrev:men jeg synes Allan virker rigtig flink, og hjælpsom, så vil helst handle hos ham, istedet for andre steder, ka godt li ideen med støtte den lokale ;-)


your right :D

Dennis

  • Indlæg: 1128
  • Tilmeldt: tirs 9. nov 2010 12:56
  • Geografisk sted: Køge
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Bygge Mame kabinet

Indlægtors 18. nov 2010 16:15

hmmm mindst 60cm siger du
det bliver så stort
da jeg har designet en anden type, glæder mig til at vise jer billeder a den, når den er færdig ;-)

Men nogen der ved hvordander kan evt laves en simpel løsning til mame ka lukke ned uden brug a tastertur
Køb/salg/bytte af Flippermaskiner.

mchay

  • Indlæg: 596
  • Tilmeldt: man 22. okt 2007 13:24
  • Geografisk sted: Svendborg
  • Highscores: 1
    Arcade winning challenges: 0

Re: Bygge Mame kabinet

Indlægtors 18. nov 2010 18:42

De fleste frontends har en mulighed for at lukke computeren. Alternativt kunne du indstille windows, så det lukker computeren pænt ned - når du trykker på powerknappen - som du alligevel har integreret i maskinen.

Dennis

  • Indlæg: 1128
  • Tilmeldt: tirs 9. nov 2010 12:56
  • Geografisk sted: Køge
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Bygge Mame kabinet

Indlægtors 18. nov 2010 18:58

mchay, jamen du siger jo noget der ;-)
Hahahaha mand kanon løsning ;-)
Køb/salg/bytte af Flippermaskiner.
Brugeravatar

Creek

  • Indlæg: 440
  • Tilmeldt: ons 26. jul 2006 15:29
  • Geografisk sted: Kastrup
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Bygge Mame kabinet

Indlægtors 18. nov 2010 23:39

Det vi gjorde med vores projekt, for efterhånden 4 år siden, var at føre "powerknappen" på pc kabinettet op i toppen af arkadekabinettet. Dvs. de to pins på motherboardet af 'puteren førte vi op til en alm. arkadeknap med en microswitch.

Computeren satte vi så til en elspareskinne, således at der tændes for TV, højttalere og marqueelys på kabinettet, samtidigt med computeren. Når så man er færdig med at spille, trykkes der blot igen på samme powerknap i toppen af kabinettet, som så lukker pc'en pænt ned og slukker for alt det andet.

Held og lykke med projektet, vi glæder os til at se billeder. :)

Tilbage til Projekter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 6 gæster