SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er tors 25. apr 2024 04:52

liiiige et par spørgsmål... :)

Om diverse projekter. Bygning af en MAME maskine, bygning af en supergun, service/rengøring af en flipper eller lignende. Lad de andre brugere følge dine projekter - måske får de selv lyst til at gå i gang...
  • Forfatter
  • besked

Fjeder

  • Indlæg: 158
  • Tilmeldt: tirs 5. apr 2011 18:12
  • Geografisk sted: Aalborg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

liiiige et par spørgsmål... :)

Indlægman 9. maj 2011 20:43

Hey alle..
Jeg har efterhånden fået en masse viden herinde fra, samt div andre bygge sider... Skal snart igang med at lave en indkøbsliste, til hvad jeg skal have... (knapper, elektronik, træ, værktøj etc)

MEN, jeg har stadig et par spørgsmål, som jeg håber er til at svare på :)

Hvad størrelse vil I anbefale, at lave huller til knapper i??
Jeg har kig på 2 typer knapper både med og uden lys i, hvor der står hva hul størrelsen er:
24-33 mm knap med lys:
http://arcadeshoppen.dk/index.php?route ... uct_id=106
28-32 mm knap til player 1: http://arcadeshoppen.dk/index.php?route ... duct_id=61

En anden ting jeg har overvejet, er at spare lidt på at købe en pc i første omgang, og så anskaffe sådan her et multi-dims:
http://arcadeshoppen.dk/index.php?route ... uct_id=238

Det jeg her er i tvivl om, er hvad strøm den skal have?? jeg kan se, der er et standard moles stik, så er en psu fra en pc brugbar??
og er det korrekt læst og set, at det er lige til at slutte en fladskærm og højttalersæt til den??

Som jeg læser det, skal den have et jamma stik.. men hvad gør jeg nemmest, hvis den engang skal have indbygget en pc så den bliver til en mame maskine? Er det der, de her fingerboards kommer ind i billedet ?? http://arcadeshoppen.dk/index.php?route ... path=40_69

Der er min tanke, at så kan jeg pille jamma stikket af spil-dimsen, og sætte det over på sådan et fingerboard, hvortil der er loddet stik forbindelser til en i-pac ting.. :)

Nogen der ved hvad en plade 16 mm mdf træ typisk koster i fx Bauhaus eller Silvan ?? kan ikke selv helt finde ud af det, for de har en dårlig webshop, og det er ikke til at sammenligne priser fra div bygge webshops, for de svinger utroligt meget...

Håber ikke mine spørgsmål er for tåbelige og at de ikke er helt stillet før :)

Fjeder

  • Indlæg: 158
  • Tilmeldt: tirs 5. apr 2011 18:12
  • Geografisk sted: Aalborg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: liiiige et par spørgsmål... :)

Indlægman 9. maj 2011 21:21

Hov... jeg er jo ikke gået i gang med at lave noget endnu... hmm.. er den her tråd så placeret rigtigt?? en admin der gider flytte den, hvis den er placeret forkert :) pft

Fjeder

  • Indlæg: 158
  • Tilmeldt: tirs 5. apr 2011 18:12
  • Geografisk sted: Aalborg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: liiiige et par spørgsmål... :)

Indlægman 9. maj 2011 21:48

Og så lige et enkelt spørgsmål mere... er det ikke meget nemmere og hurtigere at købe et jamma harness, i stedet for at sidde og rode med loddekolbe og stik ??
fx det her:
http://arcadeshoppen.dk/index.php?route ... uct_id=143

og mon ikke det vil passe på det spil-board jeg linkede til længere oppe :)
Brugeravatar

1up

  • Indlæg: 2694
  • Tilmeldt: søn 14. sep 2008 16:45
  • Geografisk sted: Bjerre (Hornsyld)
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: liiiige et par spørgsmål... :)

Indlægtirs 10. maj 2011 06:13

Fjeder skrev:Hvad størrelse vil I anbefale, at lave huller til knapper i??
Jeg har kig på 2 typer knapper både med og uden lys i, hvor der står hva hul størrelsen er:
24-33 mm knap med lys:
http://arcadeshoppen.dk/index.php?route ... uct_id=106
28-32 mm knap til player 1: http://arcadeshoppen.dk/index.php?route ... duct_id=61


normale knapper skal bruge et hul på 28mm

En anden ting jeg har overvejet, er at spare lidt på at købe en pc i første omgang, og så anskaffe sådan her et multi-dims:
http://arcadeshoppen.dk/index.php?route ... uct_id=238

Det jeg her er i tvivl om, er hvad strøm den skal have?? jeg kan se, der er et standard moles stik, så er en psu fra en pc brugbar??
og er det korrekt læst og set, at det er lige til at slutte en fladskærm og højttalersæt til den??

Du kan sætte pc skærm og højttalere direkte til det spil board. Mener arcadeshoppen har en strømforsyning man kan bruge. ved ikke om man kan bruge en alm. pc psu kan bruges, men det kan allan sikkert svare på.

Som jeg læser det, skal den have et jamma stik.. men hvad gør jeg nemmest, hvis den engang skal have indbygget en pc så den bliver til en mame maskine? Er det der, de her fingerboards kommer ind i billedet ?? http://arcadeshoppen.dk/index.php?route ... path=40_69

Der er min tanke, at så kan jeg pille jamma stikket af spil-dimsen, og sætte det over på sådan et fingerboard, hvortil der er loddet stik forbindelser til en i-pac ting.. :)


tror det nemmeste er at købe en jamma harness. Det passer direkte på det spil board, og så kan du nøjes med at kun bruge kablerne der skal tilsluttes sticks og knapper.

Nogen der ved hvad en plade 16 mm mdf træ typisk koster i fx Bauhaus eller Silvan ?? kan ikke selv helt finde ud af det, for de har en dårlig webshop, og det er ikke til at sammenligne priser fra div bygge webshops, for de svinger utroligt meget...

Håber ikke mine spørgsmål er for tåbelige og at de ikke er helt stillet før :)


ca. 200,- for en plade på 1,5m x 2,5m

Dennis

  • Indlæg: 1128
  • Tilmeldt: tirs 9. nov 2010 12:56
  • Geografisk sted: Køge
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: liiiige et par spørgsmål... :)

Indlægtirs 10. maj 2011 07:30

Da det er dit første projekt, vil jeg sige følgende:

1. Fedt, jo flere arcadefolk i Danmark, jo bedre, velkommen til klubben.

2. Loddekolbe er populær i en mame maskine.

3. Er du god til træarbejde/fingernem, så kast dig ud i det med kabinettet, ellers køb dig et CG kabinet, det kan købes tit for 500kr og det virker bare. Jeg har efterhånden bygget endel arcademaskiner, og vil helt klart anbefale dig at købe et org kab.

3. Huller til buttons er 28mm. jeg synes det er fedt med LED lys, men det er smag og behag.

4. Hvis du bygger med jamma stik, er du bundet til pbc, jamma pbc er ret dyre. Der findes dog multiboard, som 60 i 1 du har linket til, men så du igen låst til de 80er spil.

Du kan i gennem dba få meget billige pcer, du ka evt købe gammel singlecore 3ghz med 1gb ram, og smide mame i den, og få dig flere tudsinde spil, det synes jeg er "pissefedt", men igen det er smag og behag.

5. Jeg havde også mange spørgsmål da jeg begyndte, men endte med at købe en færdigbygget maskine, og sugede alt info ud af den, det synes jeg var den bedste løsning (hands on)!

Se min mame maskine jeg har bygget:

http://www.youtube.com/watch?v=5lI29MWY ... er&list=UL

+ de andre videoer jeg har ;-)

Held og lykke med det hele ;-)

Mvh
Dennis
Køb/salg/bytte af Flippermaskiner.
Brugeravatar

1up

  • Indlæg: 2694
  • Tilmeldt: søn 14. sep 2008 16:45
  • Geografisk sted: Bjerre (Hornsyld)
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: liiiige et par spørgsmål... :)

Indlægtirs 10. maj 2011 08:25

Dennis skrev:4. Hvis du bygger med jamma stik, er du bundet til pbc, jamma pbc er ret dyre. Der findes dog multiboard, som 60 i 1 du har linket til, men så du igen låst til de 80er spil.


forkert. Mit Sega New Astro City cabinet er et jamma kabinet, men jeg kan både afvikle pcb og min mame pc. bruger original arcade skærm og har ikke voldtaget min maskine ved at tilføje en masse ekstra knapper. 8)
Senest rettet af 1up tirs 10. maj 2011 08:28, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar

Allan

  • Indlæg: 954
  • Tilmeldt: søn 25. jun 2006 10:05
  • Geografisk sted: Sønderborg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: liiiige et par spørgsmål... :)

Indlægtirs 10. maj 2011 08:26

Hey,

hvis du vil bruge boardet med en fladskærm så skal du bruge følgende:

Powersupply
Jamma Harness

hvis du har flere spørgsmål så må du gerne ring til mig mit nr står på min hjemmeside, men der er rigtig meget hjælp at hente herinde 8)

Fjeder

  • Indlæg: 158
  • Tilmeldt: tirs 5. apr 2011 18:12
  • Geografisk sted: Aalborg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: liiiige et par spørgsmål... :)

Indlægtirs 10. maj 2011 09:26

Synes det er fedt så hjælpsomme I alle er herinde :)
Både Allan og Nico har tilbudt at jeg kan ringe og spørge hvis der er noget, og der er flere, der har gidet svare på min spørgsmål :)
Tak for det alle sammen :)

Ideen med at købe et cg kabinet er god, og jeg har også haft en tidligere tråd med sådanner et, som jeg så der skulle på auktion.. jeg så det i weekenden, men det havde meget flossede kanter pga for lille t-mold. Og så vejede det et ondt år, kunne mærke jeg ikke ville få det op på anden sal ;)

I stedet for lettere brugte maskiner, har jeg kig på det her bundkort med indbygget cpu:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details ... id=4669043
Genialt produkt, der skal bare lidt ram på, cpu og hdd har jeg, og så er jeg jo også kørende :)

men kan da se på div salg herinde og andre steder, at jeg bor i den forkerte ende af landet, eller i al fald jylland ;) haha..

Dennis

  • Indlæg: 1128
  • Tilmeldt: tirs 9. nov 2010 12:56
  • Geografisk sted: Køge
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: liiiige et par spørgsmål... :)

Indlægtirs 10. maj 2011 09:40

1up skrev:
Dennis skrev:4. Hvis du bygger med jamma stik, er du bundet til pbc, jamma pbc er ret dyre. Der findes dog multiboard, som 60 i 1 du har linket til, men så du igen låst til de 80er spil.


bruger original arcade skærm og har ikke voldtaget min maskine ved at tilføje en masse ekstra knapper. 8)


Ang voldtægt, referer du til min arcade maskine, med de 5 styrre knapper på fronten?
Køb/salg/bytte af Flippermaskiner.
Brugeravatar

1up

  • Indlæg: 2694
  • Tilmeldt: søn 14. sep 2008 16:45
  • Geografisk sted: Bjerre (Hornsyld)
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: liiiige et par spørgsmål... :)

Indlægtirs 10. maj 2011 09:52

tror ikke jeg har set din maskine, men refererer bare generelt til de mange franken-panels der findes derude, hvor der er sat knapper til mønter (5), tilbage (esc), Vælg (enter), dip settings (tab), service menu (F2) osv. når det hele allerede er indbygget fra standard i i-pac, j-pacs osv.

Dennis

  • Indlæg: 1128
  • Tilmeldt: tirs 9. nov 2010 12:56
  • Geografisk sted: Køge
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: liiiige et par spørgsmål... :)

Indlægtirs 10. maj 2011 10:13

Nå okey.
Jeg bygger altid mine mame maskiner, så der ikke er mus og keyboard.
Jeg har éengang købt en mamemaskine, hvor jeg skulle trække en plade frem nede i bunden, og stå overfor et tastertur, og vælge 2 player ved at trykke på tasterne, og indsætte credit, osv. det ødlagde fuldstændig arcade feelingen for mig. Pladen slidede hellere ikke ligefrem let frem og tilbage, hold da k... mand, det var skod.

Jeg synes helt klart alt skal styrres med arcadebuttons, på en mame maskine.

Din Astro er fed, faktisk superfed, men jeg tror ikke Fjeder finder sådan et lige så nemt og billigt som et cg kab ;-)

Håber snart jeg også får mig en Astro.
Køb/salg/bytte af Flippermaskiner.

Fjeder

  • Indlæg: 158
  • Tilmeldt: tirs 5. apr 2011 18:12
  • Geografisk sted: Aalborg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: liiiige et par spørgsmål... :)

Indlægsøn 22. maj 2011 11:55

Dennis skrev:3. Er du god til træarbejde/fingernem, så kast dig ud i det med kabinettet, ellers køb dig et CG kabinet, det kan købes tit for 500kr og det virker bare. Jeg har efterhånden bygget endel arcademaskiner, og vil helt klart anbefale dig at købe et org kab.


Genopliver lige den her lidt... Hvor er det nemmest at finde CG kabinetter? Overvejer stadig om det er et sådan jeg skal have, eller om jeg skal bygge selv.. Så den som en anden (ny) bruger herinde købte på auktion, men det er også en af de få jeg har set.. Har kigget meget på qxl, dba, gulgratis og senest prøvet med ebay.. men har ikke haft noget held :( ...
Har I nogen gode forslag ?? Eller hander det om at være heldig?? ;)

Det her bliver et langtidsprojekt, skal jo også have skrabet nogen monetos sammen... haha

Nogen af jer, der har erfaring med mame til linux ?? Ellers må jeg selv prøve at skabe erfaring ;)

Dennis

  • Indlæg: 1128
  • Tilmeldt: tirs 9. nov 2010 12:56
  • Geografisk sted: Køge
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: liiiige et par spørgsmål... :)

Indlægsøn 22. maj 2011 17:06

Det er sjældent der dukker noget op, så ja du skal nok være lidt heldig. Idag er de fleste arcade og flippermaskiner støvsuget, og er ophobet i samlernes kældre/lager/loftet.

Men hvis det er et langtidsprojekt, og det ikke haster, så byg stille og rolig trækabinet, der er personer herinde der bygger nogle superlækre kabinetter, du ka sikkert få hjælp af dem.

> http://www.koenigs.dk/mame/ <
Eller prøv at skrive til Nico, hans kabinetter er lækre.

Held og lykke med det hele, og husk at holde os opdateret med billeder ;-)
Køb/salg/bytte af Flippermaskiner.

Fjeder

  • Indlæg: 158
  • Tilmeldt: tirs 5. apr 2011 18:12
  • Geografisk sted: Aalborg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: liiiige et par spørgsmål... :)

Indlægsøn 22. maj 2011 18:11

Dennis skrev:Det er sjældent der dukker noget op, så ja du skal nok være lidt heldig. Idag er de fleste arcade og flippermaskiner støvsuget, og er ophobet i samlernes kældre/lager/loftet.


Hmm... ja, det er jeg også lidt bange for, haha.. Har kigget på Koenigs side.. Nico ?? har han en hjemmeside??

Har hørt fra DaLar75, han har et tomt CG kabinet der bare står og står.. Det kan måske bruges :D

Bare rolig, skal nok fyre billeder afsted, når jeg engang kommer igang :)
Brugeravatar

DaLar75

  • Indlæg: 941
  • Tilmeldt: lør 12. dec 2009 18:11
  • Geografisk sted: Nordjylland, Aalborg
  • Highscores: 21
    Arcade winning challenges: 0

Re: liiiige et par spørgsmål... :)

Indlægsøn 22. maj 2011 19:43

Her er et par billeder af CG-kabinettet (Med beskidt kameralinse :oops: )
Uden kontrolpanel, men satte lige et pokerpanel på for "syns" skyld:
Vedhæftede filer
CGcab_fullshot_damage--95.jpg
CGcab_In-out_damage--95.jpg
Billede
Shooting Game Tournament 2010
Næste

Tilbage til Projekter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 6 gæster

cron