SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er fre 29. mar 2024 07:13

Min første MAME

Om diverse projekter. Bygning af en MAME maskine, bygning af en supergun, service/rengøring af en flipper eller lignende. Lad de andre brugere følge dine projekter - måske får de selv lyst til at gå i gang...
  • Forfatter
  • besked
Brugeravatar

Jeppedk

  • Indlæg: 339
  • Tilmeldt: søn 8. maj 2011 22:14
  • Geografisk sted: Odense
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Min første MAME

Indlægfre 13. jan 2012 12:01

Her kan i se mit første MAME projekt.

Det er bygget på et Compugame kabinet købt hos http://www.arcadeaction.dk.
Alle smådele, knapper, joystick osv er også købt der. Kan kun anbefale dem.

Grafikken i toppen samt rundt om skærmen er det originale.
Jeg vil gerne beholde retro-looket, så vidt muligt.
Det er også grunden til mit valg af farver.

Indmaden er et par gamle PC-højtalere monteret i toppen og en bærbar HP, som jeg ikke lige kan huske specs på.

Monitoren er en Apple Studio 19".

Kabinettet er i øvrigt malet med tavlelak. Det dækker supergodt og giver en lækker mat overflade. Jeg er ikke så tosset med at det skinner alt for meget, når jeg nu gerne ville have et oldschool look.

Følgende emulatorer er sat op
• Mame, selvfølgelig
• Nintendo Snes
• Nintendo Nes
• Gameboy Advance / alm Gameboy / gamoboy colour
• Sega Genisis /Megadrive
• Sega MasterSystem
• Sega Gamegear

• Amiga 500 (kører dog ikke med frontend endnu, men snart)
• Commadore 64 (på to-do listen)

Der er 4-knap setup til hver spiller - skulle nok have valgt 6-knaps, da det giver bedre muligheder for Snes og megadrive emu.

Hvad siger i til det? Er det godkendt for et førstegangsprojekt?
Vedhæftede filer
IMG_1517.jpg
alle løsdelene fra www.arcadeaction.dk.
Kan også fåes hos http://arcadeshoppen.dk/
IMG_1575.jpg
lidt kedelig lilla farve, som ikke rigtig passer ind stuen. Den fik som nævnt tavlelak, som giver en virkelig lækker mat finish.
IMG_1523.jpg
Så kom kabinettet. Ok stand. Men selve soklen var ret rusten.

Panel til joystick og kanpper var skåret og bøjet på forhånd. (også fra acradeaction.dk).

Jeg skulle selv male det, og jeg er for nærig til en gang pulver lak, så det blev med spray.

Det blev ganske fint, men det har tendens til at skalle af. Jeg skulle nok have renset overfalden bedre, og måske slebet den med noget fint sandpapir, få at gi noget mere hold til malingen.
IMG_1570.jpg
kabinettet blev splittet ad og højtalere og lys monteres. Indersiden at toppen blev desuden beklædt med sølvpapir, for at give mere lys
IMG_1573.jpg
Serienummer
IMG_1601.jpg
Kabbinet efter en gang maling
IMG_1530.jpg
Take it for a test... and a drink ;)
IMG_1532.jpg
Den passer dér, og der dér... eller var det omvendt. Og hov, hvad er nu det for ledning der???
IMG_1577.jpg
den originale topstykke
Photo 19-10-11 17.58.48.jpg
Skærmen var virkelig et tight fit. Det er kun lige akkurat plads til et pikhår skåret over på langs og banket faldt med en hammer på hver side.
IMG_1605.jpg
det færdige panel (striben på panelet er lyset der driller) Det er ensartet i virkeligheden
Photo-09-10-11-11.04.15.jpg
det næsten færdige kabinet (uden kantbånd)
Photo-20-10-11-17.00.31.jpg
This is a test...
DSC_0023.jpg
gennem lågen kan man se skærmen fra den bærbare. Har haft lidt problemer med at få billedet til kun at være på monitoren, så nu kører jeg bare en klon. Den er muligvis fordi det er en apple monitor, og en HP PC
DSC_0016.jpg
Maximus som frontend.
Kan købes her:
www.maximusarcade.com
DSC_0006.jpg
Fight!
Photo-23-10-11-01.42.37.jpg
Topdisplay ved skumringstid.
I øvrigt et godt billede til en wallpaper på computeren. Du snupper det bare ;)
DSC_0007.jpg
DSC_0003.jpg
Close up controlpanel
DSC_0024.jpg
Viola!
Det færdige projekt. Næsten....

Man bliver jo aldrig helt færdig med sine arkadeprojekter. Heldigvis. ;)
Senest rettet af Jeppedk tors 27. dec 2012 20:30, rettet i alt 1 gang.
Jeppe.

jeg har aldrig vundet noget i en bamsekran

mchay

  • Indlæg: 596
  • Tilmeldt: man 22. okt 2007 13:24
  • Geografisk sted: Svendborg
  • Highscores: 1
    Arcade winning challenges: 0

Re: Min første MAME

Indlægfre 13. jan 2012 13:37

Street Fighter 2 er vel ikke det mest optimale spil at afvikle med 4 knapper til hver spiller ;)

Ellers ser det da udmærket ud, selvom jeg nok havde valgt et TV som monitor i stedet - for at kunne køre spillene i deres korrekte opløsninger og samtidig få rigtige scanlines m.m.

Emulering er bestemt et godt udgangspunkt til at blive interesseret i den rigtige vare. Less is more og spil afvikles bedst fra originale print på original hardware :)
Brugeravatar

Jeppedk

  • Indlæg: 339
  • Tilmeldt: søn 8. maj 2011 22:14
  • Geografisk sted: Odense
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Min første MAME

Indlægfre 13. jan 2012 13:45

Du har helt ret med street fighter og 4 vs 6 button setup.
Det med tv-skærmen havde jeg slet ikke tænkt på, men er heller ikke sikker på om jeg kunne få det til at virke.

Og ja, en original arcade med originale print er det optimale. Men på den anden side ville jeg nok gå død i at have så få spil.

Men det her var et godt sted at starte. Jeg var aldrig kommet i gang, skulle ha fat i voltmeter og loddekoble. Elektronik på det plan er slet ikke mig. Men hvem ved, det kommer måske :) Jeg er i hvert fald blevet bidt af det.

Kan også mærke at pinball begynder at trække.
Jeppe.

jeg har aldrig vundet noget i en bamsekran
Brugeravatar

soren

  • Indlæg: 1397
  • Tilmeldt: tirs 11. nov 2008 19:56
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Min første MAME

Indlægfre 13. jan 2012 15:30

mchay skrev:Ellers ser det da udmærket ud, selvom jeg nok havde valgt et TV som monitor i stedet - for at kunne køre spillene i deres korrekte opløsninger og samtidig få rigtige scanlines m.m.


OK, nu bliver jeg lidt nysgerrig.

Jeg forstår udemærket argumentet med en buet CRT skærm, for den korrekte arcade feel. Og jeg forstår også, at en sådan kan køres med frit antal linier indenfor dets arbejdsområde. Men det kan en PC vel ikke?

Er det muligt, at kører en MAME PC, til RGB/S eller composit, og videre til en CRT skærm, der køres i præcis de opløsninger som de originale spil havde?

Og hvilket grafik kort bruges til dette?

fliplismc

  • Indlæg: 1110
  • Tilmeldt: tirs 23. nov 2010 00:38
  • Geografisk sted: Vejle - Jylland
  • Highscores: 18
    Arcade winning challenges: 0

Re: Min første MAME

Indlægfre 13. jan 2012 15:31

Det ser jo bare super ud.

hvor har du det glas fra der sider udenom skærmen i blå og rød, var det et der fulgte med. mangler nemlig selv sådan et til mit projekt..

Billede
BilledeBillede

mchay

  • Indlæg: 596
  • Tilmeldt: man 22. okt 2007 13:24
  • Geografisk sted: Svendborg
  • Highscores: 1
    Arcade winning challenges: 0

Re: Min første MAME

Indlægfre 13. jan 2012 19:24

soren skrev:
mchay skrev:Ellers ser det da udmærket ud, selvom jeg nok havde valgt et TV som monitor i stedet - for at kunne køre spillene i deres korrekte opløsninger og samtidig få rigtige scanlines m.m.


OK, nu bliver jeg lidt nysgerrig.

Jeg forstår udemærket argumentet med en buet CRT skærm, for den korrekte arcade feel. Og jeg forstår også, at en sådan kan køres med frit antal linier indenfor dets arbejdsområde. Men det kan en PC vel ikke?

Er det muligt, at kører en MAME PC, til RGB/S eller composit, og videre til en CRT skærm, der køres i præcis de opløsninger som de originale spil havde?

Og hvilket grafik kort bruges til dette?


Nu skal denne tråd selvfølgelig ikke tages alt for langt væk fra topic, men jo - det er bestemt muligt at tilslutte en PC til et fjernsyn.

Et fjernsyn med Scart der kan tage RGB fungerer i princippet som en arkademonitor, hvilket computeren kan outputte korrekt 15khz billedet til. Dette kan ske enten ved brug af Soft15khz (http://wiki.arcadecontrols.com/wiki/Custom_display_modes_%28Windows%29_-_Soft-15khz) eller et ArcadeVGA gfx (http://www.ultimarc.com/avgainf.html).

Dennis

  • Indlæg: 1128
  • Tilmeldt: tirs 9. nov 2010 12:56
  • Geografisk sted: Køge
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Min første MAME

Indlægfre 13. jan 2012 19:53

Sådan Jesper, det ser pisse fedt ud!
Godt styk arbejde...
Godt at høre du knokler med Amiga-emu :-)

Flot, flot, flot!!!
Køb/salg/bytte af Flippermaskiner.
Brugeravatar

Jeppedk

  • Indlæg: 339
  • Tilmeldt: søn 8. maj 2011 22:14
  • Geografisk sted: Odense
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Min første MAME

Indlægfre 13. jan 2012 22:27

fliplismc skrev:Det ser jo bare super ud.

hvor har du det glas fra der sider udenom skærmen i blå og rød, var det et der fulgte med. mangler nemlig selv sådan et til mit projekt..




Det er ikke glasset somm er farvet, bare et stykke pap under det. Det sad i kabinettet da jeg købte det.

Men grafikken er jo rimelig simpel at genskabe i photoshop eller illustrator. Jeg kan evt tage et billede mere lige fra du kan tegne efter.

Jeg skal muligvis i gang med at bygge en maskine mere, hvor det bliver nødvendigt at lave et "professionelt remake" - så kan du selvfølgelig få den fil. (jeg arbejder som artdirector og grafiker) men du må selv få den printet, og de går nok noget tid inden jeg for nosset mig sammen.
Jeppe.

jeg har aldrig vundet noget i en bamsekran

fliplismc

  • Indlæg: 1110
  • Tilmeldt: tirs 23. nov 2010 00:38
  • Geografisk sted: Vejle - Jylland
  • Highscores: 18
    Arcade winning challenges: 0

Re: Min første MAME

Indlægfre 13. jan 2012 22:54

okay tak for tilbudet, men det bliver ikke nødvendigt så. Så vil jeg bare lave mit eget design, det skal jo også helst passe til min 19'' tommer skærm. der kommer nok en større i på et tidspunkt.
Og igen, sindssyg fed maskine du har fået lavet! thump up.
BilledeBillede

Fjeder

  • Indlæg: 158
  • Tilmeldt: tirs 5. apr 2011 18:12
  • Geografisk sted: Aalborg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Min første MAME

Indlæglør 14. jan 2012 13:13

Fed og flot maskine - godt arbejde :D
Troede faktisk også at det var glasset der var farvet ^^ og så det "bare" et stykke pap, NICE... altid rart at lære noget nyt :)

Glæder mig mere og mere til jeg får "nosset" mig sammen til at lave mit eget lille projekt..
Brugeravatar

Jeppedk

  • Indlæg: 339
  • Tilmeldt: søn 8. maj 2011 22:14
  • Geografisk sted: Odense
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Min første MAME

Indlæglør 14. jan 2012 14:09

Glasset ligger faktisk små 5 cm over pappladen. Det giver en god dybde.

Brugte også "pap-tricket" på en anden maskine. Sort pap med lidt print skåret med hobbykniv kan virkelig,peppe en maskine op. (de blå/grønne striber ved skærmen). Kunsten er at holde det simpelt.


Før pappet kom i kunne man se kanten af den grå monitor. Lyset i top er også lavet med pap og hobbykniv


Se den her (maskinen er i øvrigt solgt)
viewtopic.php?f=32&t=6301
Jeppe.

jeg har aldrig vundet noget i en bamsekran
Brugeravatar

jeppex

  • Indlæg: 30
  • Tilmeldt: tirs 12. okt 2010 14:33
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Min første MAME

Indlægons 1. feb 2012 01:47

Flot maskine :)

Tilbage til Projekter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 6 gæster

cron