SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er ons 24. apr 2024 20:19

Time Vortex - Komplet Guide

Om diverse projekter. Bygning af en MAME maskine, bygning af en supergun, service/rengøring af en flipper eller lignende. Lad de andre brugere følge dine projekter - måske får de selv lyst til at gå i gang...
  • Forfatter
  • besked

Sletho

  • Indlæg: 12
  • Tilmeldt: man 20. jun 2011 21:09
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Time Vortex - Komplet Guide

Indlægfre 15. jun 2012 12:23

Hejsa herinde

Så er det vidst ved at være tid til at vise min maskine. Jeg blev færdig med den sidste sommer - og har vidst bare været for doven til at få lagt den herind før nu :P
Men her er den altså. Det tog satme mange timer, men det var nu sjovt!
Jeg undskylder på forhånd for den meget meget lange post ;) Men håber det kan hjælpe folk der gerne vil igang med at lave deres egen spillemaskine!

Men sådan her kom den til at se ud:
Billede

Hele ideen til den startede egentlig med, at en natklub her i Horsens havde fået sig en pacman maskine - Hvilket jeg jo syntes var vildt fedt, og tænkte at det kunne være sjovt, at selv købe en maskine til hjemmet når drengene kom forbi.
Jeg ville gerne have en Mortal Kombat maskine, og søgte derfor lidt rundt. Jeg kom hurtigt ind på noget folk kaldte MAME, og så endte jeg på dette forum efter en kort google søgning. Men jeg gik i gang med at læse, og det blev hurtigt klart at jeg selv måtte lave en :D Kæresten skyldte mig alligevel lidt "drengelir" til lejligheden da hun ville have vores ekstra værelse som et kontor - selvom jeg havde planer om min egen biograf ;)

Jeg har aldrig været god til træarbejde - jeg har aldrig prøvet at føre ledninger til andet end lamper i loftet - og så er jeg ikke speciel god til computere. Så opgaven var en stor udfordring. Jeg læste mig til det jeg kunne, og så bestilte jeg ellers knapper, joysticks, encoder I-PAC2 og t-mold hjem. Jeg vidste ikke om jeg kunne finde ud af det, men tænkte at ledningsarbejdet måtte være det sværeste, så jeg satsede 1200 kr på materialer og bestilte det hele fra http://www.arcadeshoppen.dk.
Billede

Inden havde jeg selvfølgelig tænkt over, hvor mange knapper hver spiller skulle have. Jeg valgte 6 til hver, da det gav mig mulighed for at kunne spille (mere eller mindre) alt fra playstation 1 og ældre. Herudover skulle der være to knapper til "coins" - altså for at simulere at man smider mønter i maskineriet når der skal spilles MAME spil. Der skulle desuden være en knap til at tænde det hele, 3 "menu" knapper og en knap i hver side til pinball.

http://www.koenigs.dk/mame/eng/basicwiringguide.htm - dette giver et super indblik i, hvordan ledningerne skal føres. Jeg skaffede mig en æblekasse fra Fakta, som gav god mulighed for at prøve, at slutte det hele sammen og se om mit layout til controlpanelet var fint.
Billede
Billede

Ledninge arbejdet gik overraskende smooth - dog kunne jeg ikke lys i mine knapper med led pærer i, men så er folk jo så venlige herinde, som fortalte at jeg bare skulle finde en gammel mobiloplader der kørte med 5 volt og så bruge den. Her skal ledningerne selvfølgelig bare daisy chaines (se tidligere link) - Og da jeg kun havde 6 knapper der skulle lys i, kunne en enkelt oplader nemt klare det.

Nu kom træarbejdet. Der blev købt MDF plader i 16 mm til siderne og 12 mm til alt andet. Så var det op til farmand, som kunne hjælpe mig med det. Jeg brugte disse tegninger: http://www.koenigs.dk/mame/eng/draw.htm - Jeg rundede dog hjørnerne lidt af, da jeg synes det blev for kantet ellers.
Billede
Da det hele var skåret ud blev det grundet:
Billede
Herefter skulle listerne på indvendig:
Billede
Nu skulle det hele males:
Billede
Dette blev gjort med en hvid glans 90, og fik 3 lag.
Nu skulle der lidt detaljer på:
Billede
Billede

Siderne blev limet på og derefter skudt fast med en sømpistol. Hullerne sømmene lavede blev fyldt ud, og malet over. Så kan det ikke ses.

CP'et (Controlpanelet) så sådan her ud inden knapper og det hele kom i:
Billede
For at få plads til joysticks måtte vi fræse lidt ned i træet som i kan se.
Jeg fik lavet et billede i photoshop, som jeg fik printet hos Photocare nede i byen. Så skar jeg lidt plexiglas ud så det passede med størrelsen på mit CP, samt fik skåret huller ud til knapper og joysticks. Herefter blev det hele samlet til en lille sandwich - så først træet, så printet og så plexiglasset øverst. Nu var det "bare" at smide alle knapper og joysticks på og føre ledningerne og så holder det faktisk det hele sammen.
Billede
Billede
Jeg kønt er ledninge arbejdet absolut ikke - men det virker sku :D Og har holdt et år indtil videre.

Inden jeg satte det hele sammen måtte jeg lige lave en tænd/sluk til det hele. Det er egentlig ikke særlig svært
Skil din comp ad - find din tænd/sluk knap og riv ledningerne ud - smid en knap og mikroswitch på, og så virker det.
Billede

Nu skulle det hele samles:
Billede
Billede

For at få lys i marqueesen smuttede jeg en tur forbi Harald Nyborg og fandt denne satan:
Billede
Det virker helt perfekt.
Billedet i marqueesen er jo den gamle Defender Marquees, hvor jeg bare fjernede navnet i photoshop og gav den et navn selv: The Original - Time Vortex. Dette billede fik jeg også printet hos Photocare, og det blev smidt imellem to stk plexiglas plader og skruet på.

Foran skærmen kom der en plexiglas plade og bezel'en købte jeg af nico herinde fra.

Jeg ville også have møntindkast i (Som også blev købt på http://www.arcadeshoppen.dk). Jeg kunne ikke rigtig få det til at fungere og kontaktede Allan som har arcadeshoppen, som prøvede at hjælpe mig. Vi blev enige om, at det hele var tilsluttet rigtigt - så han sendte mig et nyt møndtindkast uden beregning. (Super god service!) Og så virkede det sgu :D Jeg sluttede det til blæseren i min comp, da jeg skulle bruge 12 volt. Den tager imod 2 kr - og kun 2 kr. Jeg har fundet ud af, når man smider penge i den bliver det bare meget sjovere :P Så gør man sig meget mere umage i spillene.

Inden jeg smed min kickplate i sørgede jeg for alt computer arbejdet - Det er ikke noget jeg vil skrive det store om her da det tog mig omkring 75-100 timer at få sat det hele op. Så PB mig, hvis i skulle have spørgsmål :) Men jeg bruger Maximus Arcade som min frontend - virker perfekt.

RESULTATET
Billede
Billede

Og så lige lidt ekstra:
Jeg købte to stk bil højtalere fra T-Hansen, da jeg synes det gav det rigtige look - modsat pc højtalere. Jeg havde et gammelt 2.1 højtaler sæt i kælderen, hvor jeg bare brugte subwooferen og tilsluttede de to højtalere til subwooferen.

Det hele blev tilsluttet en el-spareskinne inde i maskinen - så når jeg tænder maskinen på en knap øverst, så tænder lys, højtalere og computer samtidig.

Det skal siges at efter så mange timer jeg brugte alt i alt, ville man virkelig gerne have det færdigt til sidst - Så jeg sprang måske hurtigt over nogle steder - hvilket kan ses nu her. Jeg er super tilfreds med min maskine alt i alt, men der er også steder jeg burde have gjort bedre.

Som kan ses på første billede her i tråden har jeg også lige en slik automat ved siden af maskinen. Det var nogle produkter Fakta førte, men som så skulle ud af sortiment, så de solgte billigt ud. Så jeg lavede en aftale med dem, og fik stativ og en masse slik til ingen penge. Synes det passer perfekt ind ved siden af maskinen :D

For at få min T-mold til at sidde fast skulle der fræses lidt - og kunne ikke finde et fræsejern (Hedder det vidst? :P ) Så nico herinde fra var super flink og sagde jeg bare kunne komme forbi ham og få det gjort. Så mange tak for det - og for en fed bezel!
Herudover så mange tak til http://www.arcadeshoppen.dk og Allan for god service og gode produkter. Samt tak til http://www.koenigs.dk/mame/eng/ der frit har lagt sine tegninger ud af sin MAME maskine!


Lige en liste over, hvad jeg har brugt:

22" skærm
160W 4" højtalere
16w energi (90w) lysstofrør

Frontend - Maximus Arcade

Emulators:
- MameUI32 (Mame)
- ePSXe (Playstation)
- Znes (Super Nintendo)
- VirtuaNES (Nintendo NES)
- VisualBoyAdvance (Gameboy)
- Fysion364 (Sega)
- Project64 (Nintendo 64)
Det er disse emulatorer jeg bedst kunne få til at fungere med Maximus Arcade. Jeg måtte prøve en del for at finde nogle der virkede ordentlig på min skod computer.

Og så lige en total Indkøbsliste:
(De ting der står gratis ved havde jeg i forvejen, eller også fik jeg dem af venner/familie)
Joysticks+Knapper - 781 kr
I-PAC2 - 320
T-Mold - 120 kr
Coin Selector - 99 kr
Bezel - 450 kr
Højtalere - 150 kr
Maling, hvid (Glans 90) - 149 kr
Maling, spray - 160 kr
Skærm - 600 kr
MDF plader - 300 kr (Det er inkl Tømrer Far rabat - Så koster nok omkring 500 kr ellers)
Plexi - 200 kr
Ledninger - 58 kr
Kabelsko - 40 kr
CP overlay - 220 kr
Marquees - 220 kr
Lampe til Marquees - 119 kr

Subwoofer - Gratis
PC - Gratis
Maling, Sort - Gratis
Lim, lister osv - Gratis
Keyboard, mus - Gratis

I alt = 3996 kr

Det var alt. Jeg håber det kan hjælpe folk :) Hvis der er spørgsmål er i mere end velkommende til at spørge her i tråden eller PB mig!
Brugeravatar

Jeppedk

  • Indlæg: 339
  • Tilmeldt: søn 8. maj 2011 22:14
  • Geografisk sted: Odense
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Time Vortex - Komplet Guide

Indlægfre 15. jun 2012 21:44

Fedt projekt. Det ser rigtig godt ud. Og det er kun dejligt med lidt ord til. Det er altid spændende hvad folk laver.
Skide god ide med papkassen som test panel!

... Hvornår skal du så i gang med den næste? Man bliver jo bidt af det skidt ;)

Jeg har også,lavet en projekt for nyligt (det ligger og herinde under projekter), og har allerede købt materieler til det næste.
Nr 2 er også noget nemmere, da man dels har erfaring, og dels ikke behøver rode elt så meget med emulator, men bare copy/paster.

Har du forresten problemer med at project64 går i sort skærm? Det bøvler jeg med, og der er vist flere som har samme problem. Det er har muligvis noget at gøre med en setting maximus som jeg ikke kan finde.

Kan i øvrigt anbefale winaue og med hdloader, hvis du er til amiga500. Det kræver lidt at få sat op, men shit hvor er det fedt atter at spille A500 spil. Sig til hvis du har brug for hjælp med det.

/
Jeppe
Jeppe.

jeg har aldrig vundet noget i en bamsekran

Sletho

  • Indlæg: 12
  • Tilmeldt: man 20. jun 2011 21:09
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Time Vortex - Komplet Guide

Indlæglør 16. jun 2012 06:40

Indtil videre har jeg ikke oplevet nogen problemer med N64eren - Det skal dog siges, at jeg egentlig ikke har spillet så meget N64, så det kan være derfor ;)

Jeg er faktisk begyndt på tegningerne til den næste maskine :p Men jeg aner ikke lige, hvor jeg skal have den i lejligheden. Men nu prøver jeg lige at få helt styr på design (alle mål osv), og så skal kæresten også lige overtales - det bliver nok det sværeste.
Og ja, man bliver total bidt af det skidt. Og så har man jo en masse erfaring fra første maskine, så vil rigtig gerne lave en til, som denne gang kan blive helt perfekt :D

Tilbage til Projekter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst