SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er fre 29. mar 2024 11:27

Søges: "Workshop" Mame kabinet

Om diverse projekter. Bygning af en MAME maskine, bygning af en supergun, service/rengøring af en flipper eller lignende. Lad de andre brugere følge dine projekter - måske får de selv lyst til at gå i gang...
  • Forfatter
  • besked

Grakes

  • Indlæg: 14
  • Tilmeldt: fre 29. jun 2012 19:01
  • Geografisk sted: Roskilde
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Søges: "Workshop" Mame kabinet

Indlæglør 7. jul 2012 06:12

Hej derude :)

Først vil jeg sige at jeg er ny her på forummet, men har gennem længere tid kigget med som gæst. Jo mere jeg har læst herinde, jo mere har jeg fået lyst til at få min egen maskine.

Nu er jeg så flyttet i hus, og det gælder om at få sådan et projekt ind inden tøsen får fyldt al pladsen op med nips :)

Mit dilemma nu står i at jeg er ikke den skarpeste med træ og sav, og er også grøn hvad angår at lave panel og få sat det til en pc. Jeg faldt over et tidligere indlæg fra Nico viewtopic.php?t=4537 og tænkte om der stadig er folk der har overskud til at lave sådan nogle workshops, få hygget lidt, og få hjulpet en newbie som mig i gang?

Det ville være ærgerligt hvis en første projekt endte på http://www.wickedretarded.com/~crapmame/ :)

Hvis der ikke er nogen der har overskud, har jeg fundet tegninger her http://www.koenigs.dk/mame/eng/draw.htm, men ville meget gerne have råd og vejledninger til hvad jeg skal købe af knapper osv. Det bedste ville være hvis i kender et sted der har en pakke med alt hvad man skal bruge.

Håber jeg har postet det rigtige sted, og tak for et fedt forum ;)

Fjeder

  • Indlæg: 158
  • Tilmeldt: tirs 5. apr 2011 18:12
  • Geografisk sted: Aalborg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Søges: "Workshop" Mame kabinet

Indlæglør 7. jul 2012 14:26

Hejsa og velkommen til :)
Kan se du har det på samme måde som jeg har det med værktøj ;) Vi er nogen der ikke er så ski' skarpe med værktøj, men hva, vi gør et forsøg og bliver bedre til det, jo mere vi prøver :)

Selv har jeg købt en mdf plade og en lang "pind" og er i gang med at prøve at skære det til.. Det er ikke helt så svært, som det måske lyder.. Det er jo "bare" få tegnet op, hvor der skal skæres, og så spytte i hænderne og komme igang ;) .. Eller få fat på... Nico mener jeg det er.. der laver/har pre fabrikerede kabinetter, som han sælger ud af.. Du kan da høre ham hvordan og hvorledes..

Du skal gøre op med dig selv, om det skal være en 1 eller 2 spiller maskine, hvad type spil, du kommer til at spille mest, om det kun bliver mame, eller om du også skal have fat i nogen af de ældre konsol spil..

Til en enkelt spiller, skal der være 2-6 skydeknapper, en player vælger og en "mønt" knap.. Skal du også kunne spille konsol spil, skal du i mange tilfælde op på 8 skyde knapper.. Skal det være et 2 spiller kabinet, skal der bruges dobbelt så mange knapper..

Selve til slutningen til pc, er ikke så slem.. Det er bare et lille print, typisk brugte er j-pac, der kobles til en usb port..
knapper/joystick --> controller --> usb port på pc.

Hvad software du vil bruge, er nok en smagsag.. Jeg mener at mame findes til alle platforme du kan forestille dig, dertil skal du bruge en såkaldt frontend. Det er en grafisk brugerflade, der gør det nemmere at hoppe rundt mellem spillene, der er flere forskellige derude, nogen er gratis mens andre koster lidt.. Det er det nok bedst at prøve dig lidt frem, hvad der passer til dit temperament :)

Jeg kan se du har fundet Lokesen's hjemmeside Koenigs.dk, den er rigtig god og der er mange gode tips og planer derinde.. Har du også kigget på http://www.bsam.dk/ ?? Der er også mange gode ideer til hvordan og hvorledes :) For ikke at tale om alle de små guides, der er herinde.

Af butikker at handle i, kan jeg anbefale Allan's arcadeshoppen.dk, rigtig flink fyr og han er også meget herinde, hurtig og god service, samt han har altid tid til at svare på en mail, hvis du har spørgsmål.. En anden flink fyr, er Dennis, der har http://arcadeaction.dk/.. Han kan helt sikkert også hjælpe dig, han bruger ligesom Allan meget tid herinde og er altid klar på at hjælpe :)

Håber du kan bruge min smøre af en tekst, ellers må du skrive igen :) og husk nu på, der er IKKE dumme spørgsmål!!

Grakes

  • Indlæg: 14
  • Tilmeldt: fre 29. jun 2012 19:01
  • Geografisk sted: Roskilde
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Søges: "Workshop" Mame kabinet

Indlæglør 7. jul 2012 16:45

Hep, tak for dit svar :)

Har godt set Nico har nogle "gør det selv" kabinetter. Ser det helt klart som en god mulighed for at komme i gang på en ordentlig måde. Det og artwork er det jeg frygter mest ;)

Det skal helt sikkert være en 2 player maskine. Det fede er jo at kunne give sin modspiller en albue hvis han er ved at vinde :) -og bubble bobble er bare 2 tænder sjovere hvis man kan spille 2 player. Mit første bud var at give hver spiller 10 knapper for at kunne lege PS2, men da jeg ikke ved hvor meget jeg ville spille det så syntes jeg det bliver overkill og en smule uoverskueligt. Mit udgangspunkt er nu at give hver spiller 6 knapper, for syntes også det vil være ærgeligt at lave en maskine og mangle knapper...

Har set lidt guides til at få sat knapper og sticks til pc og som du er inde på syntes jeg egentlig heller ikke den del ser for svær ud. Igen er jeg bare bange for mine evner som tømre når jeg skal lave mit kontrolpanel...

Selve software delen frygter jeg på ingen måde :) Der er det bare et spørgsmål om at prøve sig frem og jeg er computer nørd, så tror ikke problemer opstår der.

Kendte ikke bsam.dk, den vil jeg kigge lidt på. Hvad angår butikker så har jeg kigget lidt på både arcadeshoppen og arcadeaction. Vil jo gerne støtte op om de dansker butikker, specielt dem der benytter forummet herinde :)

Derfor er mine "problemer" pt, skal man selv bygge kabinet, eller købe et der er lige til at gå til - og hvilket sticks og knapper osv skal man bruge. Igen så ville det være fedt hvis der var nogen der kunne anbefale en "samlet pakke" med alt hvad der skal bruges af sticks, knapper, j-pac og hvad man ellers skal bruge så man ikke står og mangler noget når man først er i gang :)

Grakes

  • Indlæg: 14
  • Tilmeldt: fre 29. jun 2012 19:01
  • Geografisk sted: Roskilde
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Søges: "Workshop" Mame kabinet

Indlæglør 7. jul 2012 16:47

Glemte lige at skrive: Grunden til jeg efterlyser workshop er jo også at det er bare en tand hyggeligere at lave det sammen med nogle andre, og det er jo altid rart at lære fra nogle der har styr på det frem for at lave sine egne dyre fejl :D
Brugeravatar

Allan

  • Indlæg: 954
  • Tilmeldt: søn 25. jun 2006 10:05
  • Geografisk sted: Sønderborg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Søges: "Workshop" Mame kabinet

Indlæglør 7. jul 2012 19:56

hej og velkommen herinde :-),

Du kunne jo starte med at købe et brugt JK / compugame kabinet så er det næste plug and play.
Mener at Koluda har noget til salg herinde.
Nico laver engang imellem en workshop men så skal du købe varene hos ham (kabinet mm) og det kan godt betale sig da han har en del erfaring med hans bygge sæt.

Angående at sætte det hele sammen så er det faktisk meget nemt hvis du køber en i-pac så er det programmeret til mame, hvor en 2 player encorder er som gammeldags joystick som kan sættes på via kontrol panelet.

Håber du kan komme videre :-)

Grakes

  • Indlæg: 14
  • Tilmeldt: fre 29. jun 2012 19:01
  • Geografisk sted: Roskilde
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Søges: "Workshop" Mame kabinet

Indlæglør 7. jul 2012 20:10

Mange tak for Info Allan :) Tror jeg vil starte med at prøve at hive fat i Nico. Selv om det er lidt snyd er der noget charme i at "have lavet det selv".

Kan se Koluda har haft nogle til salg, men de er vidst røget... Ellers må jeg prøve at holde mine øjne åbne her på forum og se om der ikke skulle komme nogle andre kabinetter :)

Hvis man købet et kabinet skal det vel "bare" tømmes for udstyr og så skal der laves et nyt kontrol panel?
Brugeravatar

Allan

  • Indlæg: 954
  • Tilmeldt: søn 25. jun 2006 10:05
  • Geografisk sted: Sønderborg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Søges: "Workshop" Mame kabinet

Indlæglør 7. jul 2012 20:35

nemlig, det er kun hvis det er pokemaskiner der skal nyt panel til normalt kan du jo godt genbruge joystik og knapper, det er ikke snyd at tage fat i Nico :-), det er en god ide hehe

Fjeder

  • Indlæg: 158
  • Tilmeldt: tirs 5. apr 2011 18:12
  • Geografisk sted: Aalborg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Søges: "Workshop" Mame kabinet

Indlæglør 7. jul 2012 21:47

Det er ikke så svært at skære lidt i træ selv.. jeg har lige været i gang og fået skåret en del træ til, det bærer dog vist også præg af at være lavet af en træ-amatør, så der skal rettes lidt på det.. haha
Men til gengæld er jeg blevet det klogere mht at skære i træ, og laver jeg et nyt kabinet på et tidspunkt (skal da også have en 2player :P) .. vil det da kun blive flottere end det første ;)
Er sikker på du godt kan bruge et par stykker når nu du har et hus der skal fyldes op ;) haha

Jeg har dog ikke været i gang med at samle endnu, mest af hensyn til mine naboer ;) så det må vente til imorgen :P ... men der glæder jeg mig også til at samle kabinettet, lave control panel etc :D ..

Minder mig om.. HUSK AT TAGE BILLEDER :D .. det er næsten alfa og omega ;)

Grakes

  • Indlæg: 14
  • Tilmeldt: fre 29. jun 2012 19:01
  • Geografisk sted: Roskilde
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Søges: "Workshop" Mame kabinet

Indlægtirs 17. jul 2012 11:46

Lille Update :) Har taget fat i Nico der afholder workshop :) glæder mig til et besøg hos ham, og selvfølgelig også til at poste et par billeder af det færdige resultat efterfølgende :)

Så må næste projekt være på egne ben ;)

Tilbage til Projekter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 8 gæster

cron