SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er fre 19. apr 2024 16:46

Ny bruger - Ideer til mini MAME kabinet ønskes

Om diverse projekter. Bygning af en MAME maskine, bygning af en supergun, service/rengøring af en flipper eller lignende. Lad de andre brugere følge dine projekter - måske får de selv lyst til at gå i gang...
  • Forfatter
  • besked
Brugeravatar

Godai

  • Indlæg: 112
  • Tilmeldt: tors 24. aug 2006 13:48
  • Geografisk sted: Frederiksberg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Ny bruger - Ideer til mini MAME kabinet ønskes

Indlægtors 24. aug 2006 14:11

Hej alle sammen.

Jeg er ny bruger her på spille-maskiner.dk
Er gammel c64/amiga/arcade freak og har efterhånden fået mod på at lave mit eget kabinet.

Da jeg nok ikke får lov at kæresten til at have et fullsize kabinet stående (+ det helvede det er at flytte rundt på), ville jeg lave en miniudgave bare med en skærm og kontroller til 2 spillere.
Forestil jer er helt kabinet, hvor soklen er skåret af. Lidt i stil med Billede og
Billede

Vil gerne proppe en almindelig monitor i (evt uden fod). F.eks. en 14-15" eller sådan noget.
Og så måske et X-Arcade stick da jeg ikke er den store elektronik mekaniker.
I det hele taget skal jeg bare lave trækassen og så smide tingene ind i.
Det må man jo have selverkendelse nok til at indse når man ikke er god til elektronik og sådan.

Har i nogle forslag til hvis det skal være ultra-billigt da det jo er mit første kabinet vil jeg ikke bruge for mange penge på det?
Her tænker jeg på hardware.

Er også i tvivl om layoutet da der jo skal være en skærm, et x-arcade stick, højtalere og en minimal PC.

Kan jeg egentlig sætte et PC board direkte på en træplade eller tror i det bliver for usikkert. (Har gjort det før i anden sammenhæng)
Regner dog med integreret grafik og lyd så der bliver ingen kort der sidder og flagrer.

Jeg er programmør så jeg regner med at lave noget custom software til den da jeg frit vil kunne vælge imellem C64, MAME og andre ældre systemer.

Det er mange spørgsmål for en førstegangsbruger så i må bære over med mig ;)

På forhånd tak
Brugeravatar

Creek

  • Indlæg: 440
  • Tilmeldt: ons 26. jul 2006 15:29
  • Geografisk sted: Kastrup
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Ny bruger - Ideer til mini MAME kabinet ønskes

Indlægtors 24. aug 2006 14:49

Du kan tage et kig på denne eksempelside, som har links til en masse forskellige typer kabinetter. Enkelte af siderne har også nogle planer man kan downloade. Der kan du måske få lidt inspiration.

Jeg er selv lige gået igang med et projekt med nogle venner, her for et par måneder siden. Og der er en del ting vi er blevet meget klogere på, efter at have undersøgt mange af tingene til bunds.

Den første ting vi fandt ud af, er at det ikke kan laves superbilligt, idet de små ting man i første omgang ikke regner for at koste alverden alligevel løber op.

Jeg kan give et lille overblik over de lidt dyrere ting vi skulle bruge til vores projekt (bemærk at det er et fullsize kabinet):

4 stk. MDF plader 122x244cm, 16mm tykkelse = 920 kr.
1 stk. sort laminat 130x410cm, 0.9mm tykkelse 595 kr.
20m T-Molding (Gummikant) 315 kr. (+75 kr. i forsendelse fra arcadeshop.de i Tyskland)
1 stk. fræsejern til overfræser (som kan skære en rille til T-Molding) 375 kr.

Man kan få gennemfarvet sort MDF, men hvor godt det kommer til at se ud, kan jeg ikke sige dig.

Så skal du naturligvis også have noget værktøj. En rundsav kan anbefales fremfor en stiksav, samt en overfræser til T-Moldingen og evt en boremaskine med hulbor, hvis du vil lave afrundede kurver, som på billede nr. 2 lige under marquee'en.

Mht. program, så overvejede vi også at lave vores egen menu/loader, men efter at være faldet over GameEx, var vi ikke i tvivl om at det var en bedre løsning. Alternativt er der MameWAH. Der findes endnu flere frontends, men disse to var i vores øjne de mest interessante.

Men du skal da have held og lykke med dit projekt. :)

Kourinsu

  • Indlæg: 58
  • Tilmeldt: tors 23. mar 2006 20:46
  • Geografisk sted: Aalborg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægtors 24. aug 2006 15:34

Jeg tror, du vil blive langt mere tilfreds, hvis du bruger et TV i stedet for en PC-monitor (helt ideelt er selvfølgelig en rigtig arcademonitor, men det er jo ikke vanvittig billig). Billedet får et mere rigtigt feel. En PC-monitor er simpelthen alt for detaljeret i forhold til et TV. Alle pixels bliver knivskarpe og det klæder altså ikke de gamle spil.
Brugeravatar

Teddyboyblue

  • Indlæg: 239
  • Tilmeldt: tors 3. nov 2005 19:18
  • Geografisk sted: Ikast
  • Highscores: 1
    Arcade winning challenges: 0

Indlægtors 24. aug 2006 15:41

En simpel løsning er at købe et kabel magen til dette http://cgi.ebay.com/BRAND-NEW-RGB-VGA-T ... dZViewItem så er det faktisk mere eller mindre plug and play med et alm. tv
Hilsen

JPP AKA TeddyBoyBlue
Brugeravatar

Godai

  • Indlæg: 112
  • Tilmeldt: tors 24. aug 2006 13:48
  • Geografisk sted: Frederiksberg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægtors 24. aug 2006 18:58

Tak alle sammen for de gode forslag.

Tror måske jeg vil spare lidt og købe sådan en her http://www.hanaho.com/Products/HotRodJoystick.php

Holder mig nok også til monitor til at starte med, da jeg allerede har en gammel en liggende.

Fandt det her layout der ser ret spændende ud: http://members.shaw.ca/akaye/index.html

Skal nok holde jer opdateret :)
Brugeravatar

Duke

  • Indlæg: 165
  • Tilmeldt: tors 8. jun 2006 09:24
  • Geografisk sted: København N (2200)
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægtors 24. aug 2006 20:25

Ellers kunne du nøjes med at lave en kontrolpult med alt maskineriet i du kunne sætte til dit TV, den ville i hvert fald være nemmere at stille væk end en maskine med monitor i.
Brugeravatar

Godai

  • Indlæg: 112
  • Tilmeldt: tors 24. aug 2006 13:48
  • Geografisk sted: Frederiksberg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægtors 24. aug 2006 22:08

Det tænkte jeg også på, men det kunne nu være lidt lækkert at det lignede en lille arcade maskine :)
Brugeravatar

Duke

  • Indlæg: 165
  • Tilmeldt: tors 8. jun 2006 09:24
  • Geografisk sted: København N (2200)
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægtors 24. aug 2006 22:24

Godai skrev:Det tænkte jeg også på, men det kunne nu være lidt lækkert at det lignede en lille arcade maskine :)


Ja helt sikkert, dog er det billede du får ud på et TV nærmere den ægte vare end hvis du bruger en PC monitor.
Brugeravatar

Godai

  • Indlæg: 112
  • Tilmeldt: tors 24. aug 2006 13:48
  • Geografisk sted: Frederiksberg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægfre 25. aug 2006 06:41

Jamen det vil jeg da helt sikkert også overveje.
Har i nogen forslag til små fjernsyn der ikke fylder så meget?

Har ikke lyst til at rode med indmaden i sådan et, så det skal stå inde i kassen i sin fulde størrelse :)
Brugeravatar

Godai

  • Indlæg: 112
  • Tilmeldt: tors 24. aug 2006 13:48
  • Geografisk sted: Frederiksberg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægfre 25. aug 2006 10:23

Nu har jeg tænkt lidt over det og søgt på nettet.
Tror jeg vil starte med at lave en kontrolpult til 2 player, med et mini atx med TV out og en harddisk i.

Det er bedre at holde det simpelt til at starte med :)

Men. Nogen der ved hvor man kan få miniatx med TV out i Danmark? Kan kun finde noget i USA.

Er det ikke bedst jeg selv bygger controlleren for mindst mulig pladsoptagelse?
Aner ikke hvordan dog, men hvis man kan få nogen der hooker op med noget USB og emulerer et keyboard ville det jo være fino. Vil lige prøve at undersøge det nærmere.

Edit: Hvad med at gå ud fra sådan en her? http://www.brugtecomputere.dk/product.a ... b=1&page=1
Brugeravatar

mes83

  • Indlæg: 258
  • Tilmeldt: tors 2. mar 2006 13:38
  • Geografisk sted: Vejen
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægfre 25. aug 2006 11:34

Hej Godai, og velkommen til :D

Jeg har en tabletop maskine til at stå hvis du er interesseret, den er med monitor og indmad, kan dog ikke få den til at virke, tror bare det er en løs forbindelse, men har ikke et multimeter så jeg kan tjekke den. Men kender en der har, og måske kan jeg få ham til at se på den...

Her er lige et billede af den:
Billede
Brugeravatar

Godai

  • Indlæg: 112
  • Tilmeldt: tors 24. aug 2006 13:48
  • Geografisk sted: Frederiksberg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægfre 25. aug 2006 11:42

Sejt. Har sendt dig en PM :)

Tilbage til Projekter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster