SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er lør 27. apr 2024 06:57

Hjælp, Hjælp..

Om MAME, Daphne og andre emulatorer samt frontends osv.
  • Forfatter
  • besked
Brugeravatar

Graupner

  • Indlæg: 52
  • Tilmeldt: man 11. sep 2006 19:34
  • Geografisk sted: KBH V
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Hjælp, Hjælp..

Indlægman 30. okt 2006 10:47

Så er drengedrømme endelig gået i opfyldelse. Jeg har fået min Killer Instinct maskine op på 2 sal. Og der er blevet spillet hele weekenden.

Jeg har postet et spørgsmål herinde før, men jeg er stadig meget i tvivl.

Jeg vil gerne bygge Mame i den, så jeg ikke skal bruge alle mine sparepenge på nye spil.

Hvor stor skal computeren være? Og hvad skal dem som minimum indeholde?

Hvilke dele skal købes hjem? Lydkort osv.? Skal jeg have tastatur og mus eller kan det hele styres vis maskinens knapper/joypad?

Tror I det er noget jeg selv kan finde ud af eller får jeg brug for "pro" hjælp? (jeg er ikke den vilde til det computer, men kan finde ud af at følge en guide) Er der evt. nogen herinde fra Århus som kunne have lyst til at hjælpe med installationen.

Håber at der er nogen der kan besvare nogen af alle mine spørgsmål..

På forhånd tak
Brugeravatar

Graupner

  • Indlæg: 52
  • Tilmeldt: man 11. sep 2006 19:34
  • Geografisk sted: KBH V
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægman 30. okt 2006 14:46

:arrow: Jeg fandt lidt info selv..

MAME kan emulere ca. 5000 klassiske spil og kloner. Både spil og kloner kan køres fra en almindelig PC. Retrogame.dk anbefaler dog en 1.5 Ghz eller opefter. En fuld MAME, når alle ROMs, samples og billeder er på plads fylder ca. 15GB. :arrow: fra retrogame.dk

Kan nogen af Jer andre hjælpe med nogen af de andre spørgsmål?
Brugeravatar

Duke

  • Indlæg: 165
  • Tilmeldt: tors 8. jun 2006 09:24
  • Geografisk sted: København N (2200)
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægman 30. okt 2006 14:56

Du får nok også brug for et I-Pac og et ArcadeVGA kort.

http://www.ultimarc.com/

Er der ikke indbygget lydkort i alle PC'er nu til dags?
Brugeravatar

bozze

  • Indlæg: 184
  • Tilmeldt: søn 6. nov 2005 17:36
  • Geografisk sted: Stenløse (3660)
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægman 30. okt 2006 15:01

Jeg køre med en 1ghz via epia motherboard, køre fint de gamle spil
boardet har onboard lyd video out, og hvad der nu ellers er brug for
det kan ikke slæbe de sidste harddisk baseret arcade spil
men pacman, burgertimer , G`N`G, Digdug og solemon`s key køre perfekt
Altsammen sat sammen med en J-pac, så køre bussen 8)

Alt er styret fra joysticket, ingen keyboard eller mus
Tænd vent 25 sec og vupti så er der 80`er trip, mangler kun duften af død fiture. . . .

mame 1.05 rom set fylder 14 dvd`er så dine 15 gb holder vist ikke :P

Boz
Brugeravatar

Creek

  • Indlæg: 440
  • Tilmeldt: ons 26. jul 2006 15:29
  • Geografisk sted: Kastrup
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Hjælp, Hjælp..

Indlægman 30. okt 2006 15:12

Graupner skrev:Hvor stor skal computeren være? Og hvad skal dem som minimum indeholde?
En 1 GHz maskine er rigeligt til de fleste MAME spil.

Graupner skrev:Hvilke dele skal købes hjem? Lydkort osv.? Skal jeg have tastatur og mus eller kan det hele styres vis maskinens knapper/joypad?

Du skal nok bruge et ArcadeVGA grafikkort, som kan sende et signal i den rigtige frekvens til monitoren. Og en I-Pac, som du kan forbinde joystick og knapper til. I-pac'en kan så via USB eller PS2 forbindes til PC'en, som ser det som et tastatur. Vha. et stykke software, kan du bagefter mappe tasterne/knapperne/joystickswitchene til almindelige tastaturknapper, som selvfølgelig så skal passe til MAME samt til frontenden.

Og et lydkort skal du selvfølgelig også bruge, hvis du vil have lyd ud, medmindre du kan finde en computer med onboard lydkort. Hvis du har mulighed for at sætte maskinen på netværk med din PC, kan du installere et fjernstyringsprogram som VNC og styre maskinen på din almindelige PC, når der skal tweakes i opsætningen. Ellers er alt muligt at styre via joystick og knapper

Bundkortet skal kunne understøtte at computeren kan starte op uden tastatur og mus, ellers skal du have en mus og et tastatur placeret i kabinettet, uanset om du kan komme til at bruge dem eller ej. :)

Mht. frontends (eller menusystemer kan man også kalde dem) har du flere forskellige valgmuligheder. Jeg kan varmt anbefale GameEx som jeg har kørende på en 1GHz maskine. Ellers er MameWAH meget populær.

Her et par gode links du kan starte med at gennemse.

http://arcadecontrols.com/arcade.htm
http://wiki.arcadecontrols.com/wiki/Main_Page
Brugeravatar

Graupner

  • Indlæg: 52
  • Tilmeldt: man 11. sep 2006 19:34
  • Geografisk sted: KBH V
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægman 30. okt 2006 15:15

Tak for svarene! Det er super – nu har jeg lidt mere styr på det!

Bozze; har du nogen ide om hvor stor computeren skal være hvis jeg gerne vil kører de harddisk baseret arcade spil. KI er jo en af dem og det vil næsten være en skam, hvis jeg ikke har det, nu hvor det er et KI kabinet jeg har.

Duke; dvs hvis jeg bare køber et I-Pac og et ArcadeVGA kort, så er jeg ”home Free”?

Kan slet ikke vente med at få det installeret i mit kabinet.

Og det hele kan kører uden mus/tastatur, er det noget specielt jeg skal købe for at det kan lade sig gøre.

(Måske man skal investerer en friture og installerer den i kabinettet, bare for at få den rigtige stemning.. ha ha)
Brugeravatar

Graupner

  • Indlæg: 52
  • Tilmeldt: man 11. sep 2006 19:34
  • Geografisk sted: KBH V
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Hjælp, Hjælp..

Indlægman 30. okt 2006 16:13

Creek skrev:
Graupner skrev:Hvor stor skal computeren være? Og hvad skal dem som minimum indeholde?
En 1 GHz maskine er rigeligt til de fleste MAME spil.

Graupner skrev:Hvilke dele skal købes hjem? Lydkort osv.? Skal jeg have tastatur og mus eller kan det hele styres vis maskinens knapper/joypad?

Du skal nok bruge et ArcadeVGA grafikkort, som kan sende et signal i den rigtige frekvens til monitoren. Og en I-Pac, som du kan forbinde joystick og knapper til. I-pac'en kan så via USB eller PS2 forbindes til PC'en, som ser det som et tastatur. Vha. et stykke software, kan du bagefter mappe tasterne/knapperne/joystickswitchene til almindelige tastaturknapper, som selvfølgelig så skal passe til MAME samt til frontenden.

Og et lydkort skal du selvfølgelig også bruge, hvis du vil have lyd ud, medmindre du kan finde en computer med onboard lydkort. Hvis du har mulighed for at sætte maskinen på netværk med din PC, kan du installere et fjernstyringsprogram som VNC og styre maskinen på din almindelige PC, når der skal tweakes i opsætningen. Ellers er alt muligt at styre via joystick og knapper

Bundkortet skal kunne understøtte at computeren kan starte op uden tastatur og mus, ellers skal du have en mus og et tastatur placeret i kabinettet, uanset om du kan komme til at bruge dem eller ej. :)

Mht. frontends (eller menusystemer kan man også kalde dem) har du flere forskellige valgmuligheder. Jeg kan varmt anbefale GameEx som jeg har kørende på en 1GHz maskine. Ellers er MameWAH meget populær.

Her et par gode links du kan starte med at gennemse.

http://arcadecontrols.com/arcade.htm
http://wiki.arcadecontrols.com/wiki/Main_Page


Tusind tak for den udførlige forklaring. Super at du gider tage dig tiden til det..

Jeg har kigget lidt rundt med er meget i tvivl om jeg kan finde ud af at får det hele til at virke. Jeg kan nok godt finde ud af at installerer softwaren, men kan se at jeg også skal rode med ledninger. Det har jeg ikke prøvet før. Er det problematisk?

Hvor stor en computer skal jeg bruge hvis jeg gerne vil have de harddiske baseret spil med i min maskine?

Har lige tjekket op for de to Frontends, GameEx ser jo for lækker ud…

Er der nogen der kender ril en dansk vejledning til sådan et projekt her?

Mick

  • Indlæg: 195
  • Tilmeldt: ons 19. apr 2006 14:07
  • Geografisk sted: Silkeborg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægman 30. okt 2006 16:21

Der er kun meget få Harddisk spil til Mame som virker optimalt, og så er det lige meget om man har 3ghz eller 1,5. Med tiden bliver det forhåbentlig bedre.

Du skal nok regne med 30-40gb hvis du vil have alle spillene. Jeg vil foreslå at du fikser de spil du helst vil have, for det er ik specielt fedt at browse igennem 5000 spil.

GameEX er helt klart lettest, men vi har haft lidt problemer med hakken i lyden. Tror ik Creek har fundet en løsning, og heller ikke jeg. Men kommer forhåbentlig.

Der er MameWAH som kan blive rigtig fedt hvis man har lidt graffisk snilde. Men det er så desuden svært at sætte op uden hjælp P (måske bare mig der havde start problemer)

Men held og lykke med projektet, og håber da der kommer nogle billeder online så vi kan følge med !!
Brugeravatar

Creek

  • Indlæg: 440
  • Tilmeldt: ons 26. jul 2006 15:29
  • Geografisk sted: Kastrup
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Hjælp, Hjælp..

Indlægman 30. okt 2006 16:30

Graupner skrev:Jeg har kigget lidt rundt med er meget i tvivl om jeg kan finde ud af at får det hele til at virke. Jeg kan nok godt finde ud af at installerer softwaren, men kan se at jeg også skal rode med ledninger. Det har jeg ikke prøvet før. Er det problematisk?

Jeg havde heller ikke rodet med ledninger før, det havde et par af mine venner heldigvis, som var med i vores projekt. Så du skal nok alliere dig med en der har prøvet det før, hvis du lige som mig har meget begrænset erfaring med det. Men når først man ved hvordan det hænger sammen, er det lige til.

Graupner skrev:Hvor stor en computer skal jeg bruge hvis jeg gerne vil have de harddiske baseret spil med i min maskine?

Der må jeg melde pas. Det har jeg ikke selv rodet med endnu.

Graupner skrev:Har lige tjekket op for de to Frontends, GameEx ser jo for lækker ud…

GameEx er klart at foretrække, hvis man søger de nemmeste konfigurationsmuligheder. Den kommer iøvrigt også med danske sprogfiler så menupunkterne står på dansk omend der er lidt stavefejl hist og pist, det skal jeg også have kigget på om det kan rettes ved lejlighed).

Graupner skrev:Er der nogen der kender ril en dansk vejledning til sådan et projekt her?

Ikke umiddelbart desværre.
Brugeravatar

Creek

  • Indlæg: 440
  • Tilmeldt: ons 26. jul 2006 15:29
  • Geografisk sted: Kastrup
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægman 30. okt 2006 16:38

Jeg faldt iøvrigt lige over en J-Pac på Arcadeshop.de, det var måske nærmere noget alá sådan en du skulle bruge.
Brugeravatar

mes83

  • Indlæg: 258
  • Tilmeldt: tors 2. mar 2006 13:38
  • Geografisk sted: Vejen
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægman 30. okt 2006 17:53

Jeg har selv købt både ArcadeVGA og J-pac via Ultimarc.com kom af med lidt omkring 1100,- Hvilket var billigere end de kunne gøre det hos arcadeshop.de

Man skal bare huske at når man bestiller fra Ultimarc, så skal man vælge at betale i $, da prisen ellers kan svinge med op til kr 300,- :shock:

Det er fordi Dollaren er så lav i øjeblikket, og de sender alle varerne fra England med DHL, det gjorde de ihvertfald med mine, så man slipper for ubehagelige told og skat problemer :P

Jeg har dog ikke selv fået min Arcademaskine slæbt med op til min nye lejlighed, så har ikke haft mulighed for at afprøve skidtet endnu :cry: Men det sker forhåbentligt snart, hehe

PS. ang friturelugt, så har min faktisk lidt af det også. Den begynder ihverfald at lugte lidt af friture når den bliver varm. Men den er så heller ikke blevet grundigt rengjort indvendigt endnu, måske man skulle lade være
:roll:

spacefractal

  • Indlæg: 188
  • Tilmeldt: fre 14. apr 2006 16:59
  • Geografisk sted: Bagsværd
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægman 30. okt 2006 18:08

Af hensyn til harddisk spil som KI1 og KI2, så kan du kigge på emulatoren Ultra64, men kan dog desværre ikke helt huske det rigtige navn.

Denne emulere ihvertfald KiI og KiII en del bedre en MAME. Men da grafikken var for mørkt på mit skærm (som ellers gøre i fuld hastighed på en rimligt moderate pc), slettede jeg det igen, og har ikke rørt det i over et år eller 2.

Der er iøvrigt også få harddisk basereret spil, som kan køre under emulatoren Zinc. Også denne emulere sine spil en del bedre end MAME. Eneste store ankepunkt er, at lyden er dårligt i Tekken 3 (altså den emulereret lyd, forstås).

Zinc kan dog ret mærkeligt at sætte op, så her kan den anbefalet ovenstående wiki også anbefales (Jeg har ihvert fald tilføjet en hel del til netop dén wiki, specielt alle ekspemlerne).

En anden frontend, som er værd at nævne er AtomicFE, som har en række plug&play emulators, som gøre det er nemmere at sætte op....

Mick

  • Indlæg: 195
  • Tilmeldt: ons 19. apr 2006 14:07
  • Geografisk sted: Silkeborg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægman 30. okt 2006 21:11

Hvis du vil emulere Tekken spillene, så vil jeg foreslå en PSX emulator som f.eks. ePSXe. Og så lav en image fil af dit originale PSX Tekken spil...

spacefractal

  • Indlæg: 188
  • Tilmeldt: fre 14. apr 2006 16:59
  • Geografisk sted: Bagsværd
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægman 30. okt 2006 22:27

Mick skrev:Hvis du vil emulere Tekken spillene, så vil jeg foreslå en PSX emulator som f.eks. ePSXe. Og så lav en image fil af dit originale PSX Tekken spil...


Ja, men så mangler credits betaling ovs., og der er nok også lidt loading tider i PSX versionen. Altså arcade fellen mangler lidt.

Tekken I og Tekken II er begge fint emulereret i Zinc med lyd. Det nævnte 1gz maskine kan godt klare det i fuld 60fps hastighed (ommend lyden skal muligvis nok indstilles til 22khz istedet for 44khz). Der er kun knas med lyden under Tekken III (der kører på en lidt hurtigere (læs: overklocked) PSX hardware end originalen).

Det ER muligt at starte under f.eks. MAMEWAH, men jeg tror at det er væstlige nemmere med f.eks. AtomicFE.
Brugeravatar

mes83

  • Indlæg: 258
  • Tilmeldt: tors 2. mar 2006 13:38
  • Geografisk sted: Vejen
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægons 1. nov 2006 10:29

Ikke for at hi-jacke denne tråd, men nu er jeg blevet så nysgerrig efter at se hvad MameWah kan, og jeg kan simpelthen ikke få den til at generere en liste med spil til mame, har rettet alt der skal rettes i mame.ini filen, men det kan selvfølgelig være at det er fordi jeg har en forkert version af mame, har prøvet med både mame32 og også windows comandeline versionen direkte fra mame.net.

Håber der er nogen af jer garvede der har en løsning :wink:


--------------------------------------------------------

Så kan jeg lære at søge :oops:
Fandt hjælp i denne tråd: http://www.spille-maskiner.dk/viewtopic ... 5e7bae130c

Og fandt også programmet MameWah Config, der har hjulpet mig. endnu engang sorry...
Senest rettet af mes83 ons 1. nov 2006 14:49, rettet i alt 1 gang.
Næste

Tilbage til Emulering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 15 gæster