SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er tors 28. mar 2024 21:34

Ny Maskine med Raspberry-pi

Om MAME, Daphne og andre emulatorer samt frontends osv.
  • Forfatter
  • besked

KentBruun

  • Indlæg: 7
  • Tilmeldt: man 30. nov 2015 13:10
  • Geografisk sted: Haderslev
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Ny Maskine med Raspberry-pi

Indlægfre 11. dec 2015 11:40

Hej der ude !

Sidder lige her og læser forskellige indlæg omkring Bygning af Arcade maskiner og Mame.

Nogle sender en vider til Raspberry-pi produkter, som lyder rigtig godt.

Jeg har selv forsøgt mig mig med, ældre computer dele, der efterhånden kom i overskud, med det her

Raspberry-pi stykke isenkrams lyder nu helt sjovt.

Lige nu kikker jeg på Raspberry-Pi-2-Model-B, nogen her i forummet der har erfaring hermed,

Hvilke komponenter bruger i, gerne en liste over dele, og hvilke i ikke ville bruge igen.

Alt omkring dette har interesse.

MvH
KentBruun
Brugeravatar

1up

  • Indlæg: 2694
  • Tilmeldt: søn 14. sep 2008 16:45
  • Geografisk sted: Bjerre (Hornsyld)
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Ny Maskine med Raspberry-pi

Indlægfre 11. dec 2015 12:33

Jeg har en Raspberry Pi 2 Model B som skal bruges til et MAME projekt. Ved ikke hvad du mener med komponenter? Komponenter til Pi'en?

KentBruun

  • Indlæg: 7
  • Tilmeldt: man 30. nov 2015 13:10
  • Geografisk sted: Haderslev
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Ny Maskine med Raspberry-pi

Indlægfre 11. dec 2015 16:23

Ja ud over Raspberry-pi modulet,

Hvilken skærm er at fortrække, skal der evt et spc. Raspberry-pi modul til for at

modulere en spc. type skærm.

Skal man tænke på et modul omkring lyd ! eller er det der er med bare helt ok.

Styring / indgangen modulet, skal jeg kikke efter noget spc, eller huske at købe lige denne type pga. den er god

Sådan nogle oplysninger, kunne være nice, før jeg vil til at gå i gang.

Simpel hen, hvilke erfaringer har i med brug af Raspberry-Pi modulet og Arcade boxer.

Nu da jeg sidder og læser, hvor stor er evt. springet på Raspberry-pi A+ / Raspberry-pi B+ / Raspberry-pi II B,

Er der nogen der overhovedet ikke egner sig til Arcade Spil, og er der nogen der er rigtig gode ?

Simpel have har i af erfaring med denne type moduler !

KentBruun
Brugeravatar

1up

  • Indlæg: 2694
  • Tilmeldt: søn 14. sep 2008 16:45
  • Geografisk sted: Bjerre (Hornsyld)
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Ny Maskine med Raspberry-pi

Indlægfre 11. dec 2015 18:15

Jeg tror med alt der er i en Pi 2B, der er det rigeligt. Det har jo HDMI ud, så der er lyd og det hele med. Og så er der et mini jack stik så man kan sætte nogle højttalere til hvis det ikke er nok.

Ved ikke om man kan sætte den til et billedrørs tv, men man skal nok have det hevet igennem en ekstern boks, da det skal nedskaleres og ud i RGB/Scart kabel. Personligt ville jeg bruge et LED tv da det har HDMI og ikke fylder meget. Derudover har det også højttalere som en pc skærm (ofte) ikke har.

PI A og Pi B er det første iterationer. Siden kom Pi 2B der har nyere componenter og er meget hurtigere end de første. Pi 2B kan køre alt i MAME uden problemer.

Mht styring, så er det alt efter hvad du vil have. Som standard genkender Pi 2B usb-joypads til PC og Xbox360. Så det er bare at sætte dem i USB porten og så virker det. Vil man have noget arcade, som jeg tænker du gerne vil når du vil lave en maskine, så skal du have joystick, knapper og en encoder. Og her er der så mange præferencer. Hvis du er vandt til at spille med et bestemt stick eller bestemte knapper, så går man efter det, men er man helt grøn, så har man jo ingen ide, og kan nok heller ikke mærke forskel.

Først kan man kigge på om du vil spille med battop eller balltop joystick. battop er det man kender fra danske standard maskiner, mens balltop er den japanske udgave med en kugle øverst.
Knapper, skal det være concave som ser rigtig retro ud eller skal de være convex ligesom japanske?

det hele kan findes på www.arcadeshoppen.dk
Brugeravatar

Bosse

  • Indlæg: 798
  • Tilmeldt: tors 19. jan 2012 01:50
  • Geografisk sted: Århus
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Ny Maskine med Raspberry-pi

Indlægfre 11. dec 2015 23:16

Jeg ved ikke om det er noget I kan bruge, men gravede dette link frem fra mine bogmærker da jeg så jeres tråd.

Der er flere guides på instructables.com om at bruge Raspberry Pi til mame-maskiner, men gutten her bruger en CRT-skærm.
Pcb'ere søges: Bagman - Bubbles - Championship Sprint - Defender - Dig Dug - Frisky Tom - Joust - Kung Fu master - New Rally-X - Paperboy - Penta - Pole Position - Pole Position II - Radical Radial - Rally-X - Rolling Thunder - Robotron 2084 - Rug Rats - Q*bert ..... Ikke så vigtigt om det er originale eller bootlegs. Send endelig en pm.

KentBruun

  • Indlæg: 7
  • Tilmeldt: man 30. nov 2015 13:10
  • Geografisk sted: Haderslev
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Ny Maskine med Raspberry-pi

Indlægfre 11. dec 2015 23:19

Super svar

Takker

KentBruun

Tilbage til Emulering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster