SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er lør 27. apr 2024 22:13

Software

Om MAME, Daphne og andre emulatorer samt frontends osv.
  • Forfatter
  • besked
Brugeravatar

KFJ

  • Indlæg: 209
  • Tilmeldt: søn 2. jul 2006 02:12
  • Geografisk sted: Amager, Danmark
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Software

Indlægtors 21. sep 2006 12:24

Hejsa,

Da jeg nu står og er ved at lægge sidste hånd på min lille PC -> Jamma projekt så kunne jeg da godt tænke mig at høre lidt om hvad software I andre benytter. Jeg har en idé om at det hovedsagligt skulle være Mame-emuleringen som jeg vil benytte i projektet.

Hvordan har i andre gjort ?
Benytter I jer af en ren dos-opsætning eller har I installeret Windows ?
Hvilken frontend bruger I ? Mamewah, ArcadeOS eller noget helt andet ?
Hvad gør I ved opdateringer af Mame og ved indlæggelse af seneste roms ?

Takker :-)
Med Venlig Hilsen,

KFJ1972
Brugeravatar

Creek

  • Indlæg: 440
  • Tilmeldt: ons 26. jul 2006 15:29
  • Geografisk sted: Kastrup
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægtors 21. sep 2006 12:58

PC'en til vores projekt kører Windows XP + GameEx med en commandline version af MAME.

Jeg har indtil videre kun rodet med GameEx, men det er til gengæld også ret omfattende. Det kræver dog at man donerer £12 for at komme af med nagscreen'en ved startup. Det ser godt ud, men man kan ikke påstå at det helt har den rette arcade stemning. Det er dog ret let at opdatere mame rom's også at filtrere uønskede titler fra, som kloner, japanske titler, mahjong titler, osv.

Jeg er lige faldet over en frontend kaldet MaLa, der ser meget interessant ud. Jeg kan ikke helt se hvor meget den er magen til MameWah, da jeg ikke har leget med den endnu, men det der fangede min opmærksomhed var bl.a. muligheden for at vise hvilke knapper der bruges i de forskellige spil, vha. LED's og et MaLa board.

Selecting games
Attract mode

Skeletor

  • Indlæg: 48
  • Tilmeldt: tirs 23. maj 2006 10:27
  • Geografisk sted: 8381 Tilst
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægtors 21. sep 2006 15:57

Min PC kører Win98SE og booter til AdvanceMame med AdvanceMenu som frontend, J-PAC som bindeled mellem PC og Hantarex Polo monitor.
Det var nemt at installere, og bortset fra lidt nybegynder-justerings-fejl, har det kørt upåklageligt lige siden.

Kourinsu

  • Indlæg: 58
  • Tilmeldt: tors 23. mar 2006 20:46
  • Geografisk sted: Aalborg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægtors 21. sep 2006 17:05

Jeg kører Windows 2000 med en MAME32 version. Jeg vil meget hellere køre ren DOS med en command line version, men af en underlig grund, kører den version af skod på min computer. Hvis jeg deaktiverer lyden kører det fint, men med lyd ryger frame raten helt i bund. Jeg har bygget mit eget kabinet og installeret et netværksstik i selve kabinettet. Så jeg jeg logge på mamecomputeren udefra og uploade nye spil den vej. Den frontend, jeg bruger, finder automatisk alle nye spil, når den booter.

spacefractal

  • Indlæg: 188
  • Tilmeldt: fre 14. apr 2006 16:59
  • Geografisk sted: Bagsværd
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægtors 21. sep 2006 20:37

Jeg fraråder at bruge mame32 gui version, fordi den kører dårligt med mange frontend herude, sagt med andre ord: Intet cabinet venlig over den.

Jeg kører selv med føglende (på en pc-chip bundkort med omkring 2200-2600+ amd processor):

== Software ==
- Windows XP
- Mamewah (kan være lidt svært at sætte op, men genial i brug)
- Mame .105
- ArcadeMusicBox (hjemme lavet software til afspilling af mit musiksamling)
- Diverse PC spil.

Jeg bruger netværket til at ligge nye rommer ind, men holder pt med mame .105 (som er fuldt tilstrækkeligt).

PS. For andre frontends, kan der anbefales http://wiki.arcadecontrols.com/wiki/Front-Ends (og jeg har nok haft en del finger med i denne kanon fede wiki).
Brugeravatar

frjd

  • Indlæg: 108
  • Tilmeldt: lør 6. maj 2006 08:44
  • Geografisk sted: 3540 Lynge
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægtors 21. sep 2006 20:54

Jeg bruger også Win98SE, AdvanceMame med AdvanceMenu som frontend, hotrod arcade joystick - og alm. pc monitor.
Compugame upright 20". PCB: Bubble Bobble, Bobble Bobble Bootleg, Donkey kong, Mr. Du.
Hjemmebygget MAME kabinet med Hotrod joystick.
Favoritter: Bubble Bobble, Wonderboy, Ghosts'n Goblins, Xevious.
Brugeravatar

flottenheimer

  • Indlæg: 258
  • Tilmeldt: man 25. jul 2005 22:02
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægtors 21. sep 2006 21:04

WindowsXP (usynligt) samt GameEx + DOS versionen af MAME.
Brugeravatar

KFJ

  • Indlæg: 209
  • Tilmeldt: søn 2. jul 2006 02:12
  • Geografisk sted: Amager, Danmark
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægsøn 24. sep 2006 02:36

Hejsa og tak for alle svarene,

Jeg har nu fået skruet hardwaren på en spånplade og det virker meget godt efter hensigten. Kunne dog ikke lige få PSU'en til at sidder der så den ligger i bunden af CompuGame-maskinen. Men ellers sidder bundkort, harddisk, ArcadeVGA, J-Pac og så modtageren til det trådløse keyboard/mus på pladen.

Jeg har fået læst indlæggende i denne tråd nogle gange - både forfra og bagfra. Jeg valgte så at få installeret Windows XP Pro og så prøve mig lidt frem med GameEx.

Jeg må nok indrømme at det virker og det virker fedt :-) Jubii!!!!

Det jeg mangler nu er så lige at finde ud af hvordan jeg får sat det op så jeg ikke skal have fat i keyboardet for at gå ud af et spil igen. Men det må hellere vente til i morgen.

Det der tog mig længst tid var at jeg havde smidt et trådløst netkort i bundkortet, tænkte at det var en smart løsning. Men men.... Jeg fandt alverdens netværk fra naboer osv. her i nærheden, jeg kunne bare ikke finde mit eget - så efter nogle timer så rev jeg det lort ud igen og smed et gammeldavs netværkskabel i istedet. Det virker :-)

Tak for alle de foreslag som har været i tråden :-)
Med Venlig Hilsen,

KFJ1972
Brugeravatar

flottenheimer

  • Indlæg: 258
  • Tilmeldt: man 25. jul 2005 22:02
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægsøn 24. sep 2006 08:25

KFJ skrev:Det jeg mangler nu er så lige at finde ud af hvordan jeg får sat det op så jeg ikke skal have fat i keyboardet for at gå ud af et spil igen. Men det må hellere vente til i morgen.

GameEx er allerede konfigureret til at kunne virke udelukkende med arcade controls som standard.
Exit fra spil klares f.eks. ved at du trykker [P1 Start] og [P2 Start] ned samtidig.
Brugeravatar

KFJ

  • Indlæg: 209
  • Tilmeldt: søn 2. jul 2006 02:12
  • Geografisk sted: Amager, Danmark
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægman 25. sep 2006 13:22

flottenheimer skrev:GameEx er allerede konfigureret til at kunne virke udelukkende med arcade controls som standard.
Exit fra spil klares f.eks. ved at du trykker [P1 Start] og [P2 Start] ned samtidig.


Jeps, det gjorde trickket :-)
Takker

Det jeg sidder og roder med nu er at få den til gemme de hi-scores der bliver lavet. Jeg har gemt hiscore.dat i /hi-biblioteket. Det virkede før i tiden men åbenbart ikke længere ????

Er det lykkes for nogle at gemme hi-scores på GameEx/Mame .108 ?
Med Venlig Hilsen,

KFJ1972

spacefractal

  • Indlæg: 188
  • Tilmeldt: fre 14. apr 2006 16:59
  • Geografisk sted: Bagsværd
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægman 25. sep 2006 14:06

Denne funktion er blevet fjernet fra mame for et stykke tid siden.

Nogen på boyac have lavet en diff, der kan tilføje den igen, men det kræver at du kan kompile sourcecoden med denne. Her er jeg slet ikke expert på denne område.

[EDIT]
Jeg mener at den stadig findes i mame .107, så du må bruge denne version istedet.

Den blev fjernet da det ikke var del var af de gamle spil, der hellere ikke gemte deres hiscore (sådan jeg har forstået den).

Fremover vil det så være save states, men den er dog ikke så godt udviklet endnu. Jeg har dog ikke selv testet det, da jeg selv bruger mame .105

Tilbage til Emulering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 29 gæster