SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er lør 27. apr 2024 11:44

Kontrolpanel layout

Om MAME, Daphne og andre emulatorer samt frontends osv.
  • Forfatter
  • besked

Kourinsu

  • Indlæg: 58
  • Tilmeldt: tors 23. mar 2006 20:46
  • Geografisk sted: Aalborg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Kontrolpanel layout

Indlægman 25. sep 2006 13:00

Nu nærmer vinteren sig jo, og derfor er det ved at være MAME-tid :wink:

Jeg vil have lavet en række ændringer på mit hjemmebyggede arcadekabinet. Bl.a. kontrolpanelet. Jeg har pt. tre knapper til hver spiller, men jeg savner lidt at spille eksempelvis Street Fighter II og Mortal Kombat. Jeg spørger derfor, hvor mange knapper, i anbefaler jeg får monteret til hver spiller. Jeg forestiller mig, seks skulle være passende. Hvad er jeres erfaring?
Brugeravatar

Creek

  • Indlæg: 440
  • Tilmeldt: ons 26. jul 2006 15:29
  • Geografisk sted: Kastrup
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægman 25. sep 2006 13:32

Der er ikke mange 7-knappers spil, hvad jeg ved af. Men Neo-Geo bruger et layout med 4 knapper, som vist herunder:
Kode: Vælg alt
     X  X  X
    O  O  O
O

Capcom spil bruger til gengæld 6 knapper, som vist her:
Kode: Vælg alt
    O  O  O
    O  O  O
X

Så det er vel hovedsageligt for at dække Neo-Geo spillene's layout, at nogle bruger 7 knapper i sit design. I det projekt jeg er igang med, har vi også valgt et 7 knaps layout. Mere for at vi ikke står og mangler en knap lige pludselig. Og som én i tråden jeg linker til herunder også foreslår, så kan den 7. knap bruges som start knap i SNES spil. Men egentlig er den vel ikke nødvendig.

Link til en tråd med lidt flere meninger

spacefractal

  • Indlæg: 188
  • Tilmeldt: fre 14. apr 2006 16:59
  • Geografisk sted: Bagsværd
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægman 25. sep 2006 14:11

det ville jeg også gøre.

Ommend Mortal Kombat bruger denne layout:

X X
..X
X X

Hertil kunn man forstille at den i midten, bare brugte de 2 knapper i midten til at blocker med....

NB. .. er ikke del af layout, da den ikke ville lave de første mellemrum.
Brugeravatar

Creek

  • Indlæg: 440
  • Tilmeldt: ons 26. jul 2006 15:29
  • Geografisk sted: Kastrup
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægman 25. sep 2006 14:18

Ja, det er rigtigt. Jeg fandt et billede af det.

Billede

Kourinsu

  • Indlæg: 58
  • Tilmeldt: tors 23. mar 2006 20:46
  • Geografisk sted: Aalborg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægman 25. sep 2006 15:16

På baggrund af det, i har sagt og min egen fornemmelse, monterer seks knapper. Jeg regner med, at de skal sidde som på Street Fighter II maskinen.

Billede

Så mangler jeg bare indkøb af knapper, men det kan vel ordnet gennem Bozze eller Koluda :D

spacefractal

  • Indlæg: 188
  • Tilmeldt: fre 14. apr 2006 16:59
  • Geografisk sted: Bagsværd
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægman 25. sep 2006 17:19

De 2 blå knapper i street figher modellen kan begge betragtes som den hvide knap i Mortal Kombat. I MAME kan du sagtes bruge 2 knapper til den samme funktion.

Jeg ville nu tilføje den syvende knap, nedeste til venstre, hvis man også vil spille NeoGeo spil.

Kourinsu

  • Indlæg: 58
  • Tilmeldt: tors 23. mar 2006 20:46
  • Geografisk sted: Aalborg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægman 25. sep 2006 17:44

Hmm... ja. Det kan der måske være noget om. Jeg skal lige have målt, om der er plads til så mange knapper, inden jeg bestemmer mig. Hvor mange knapper er der egentlig indbygget i MAME pr. spiller? Jeg har fundet denne oversigt, hvor det ligner, der er otte.

http://www.ultimarc.com/ipac2.html

spacefractal

  • Indlæg: 188
  • Tilmeldt: fre 14. apr 2006 16:59
  • Geografisk sted: Bagsværd
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægman 25. sep 2006 18:18

Selv har jeg ikke set spil, der bruger mere end 6 knapper per spiller.

Og dog.....

Sad og kiggede i en fil ved navn controls.dat, og fandt 2 spil, der brugte mere end 6 knapper. Den ene er iøvrigt en prototype.

Spillet er Mole Attack, som iøvrigt ser glimrende udm og har godt layout, der passer til billedet.

Det andet var Bradley Trainer, som var en prototype. Et spil, jeg aldrig har hørt noget om før.

Derfor, der er absolut ingen grund til mere ind 6 knapper, undtagen du gerne vil spille de ovenstående spil.
Senest rettet af spacefractal man 25. sep 2006 18:27, rettet i alt 2 gange.

Kourinsu

  • Indlæg: 58
  • Tilmeldt: tors 23. mar 2006 20:46
  • Geografisk sted: Aalborg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægman 25. sep 2006 18:20

Så tror jeg, jeg holder mig fra Mole Attack :wink:

Tilbage til Emulering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 20 gæster