SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er lør 27. apr 2024 20:59

Søger godt råd til test af display i system 11a

Reservedele til flippermaskiner
  • Forfatter
  • besked

pinman

  • Indlæg: 96
  • Tilmeldt: lør 6. feb 2016 15:52
  • Geografisk sted: Odense
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Søger godt råd til test af display i system 11a

Indlægtors 23. jun 2016 17:57

Er igang med et større renovering af en Pinbot. Den har haft et batteri-syre udslip så jeg har været igang med at udskifte MANGE komponenter. Bl.a. alle de IC kredse som styrer displayet.

Det originale display er udskiftet med et LED fra PINLED. Men det er dødt og spørgsmålet er hvorfor. Før jeg renoverede maskinen havde dispalyet virket sådan lidt sporadisk. Der var lys i nogle af segmenterne, men det var "flimmer" og viste ikke de rigtige bogstaver / tal. Man kunne nogenlunde tyde hvad der skulle stå, men f.eks. kunne bogstavet "O" blive vist som bogstavet "U" fordi det øverste segment ikke lyste som det skal.

Inden jeg gik igang med renoveringen, havde jeg kablet af og gav det en omgang rensevæske til elektronik. Bare for at se, om det var noget så simpelt som en dårlig forbindelse der gav "flimmer" i displayet. Men efter denne "rensning" har displayet været "dødt". Jeg tænkte ikke mere om det fordi jeg vidste jeg skulle igang med en gennemgribende renovering.

Nu har jeg så skiftet en hel del komponenter på MPU boarded, men det virker stadig ikke. Jeg ved ikke om det er displayet der er defekt eller om det er noget på MPU kortet jeg ikke har fået fikset.

Er der nogen der har en god ide til hvordan jeg kan teste om det er boarded eller displayet der er fejl på? Jeg vil gerne købe et brugt display til at teste med, men jeg har ikke kunne finde et. :-(

Gode ideer er velkommen.

mindless

  • Indlæg: 30
  • Tilmeldt: lør 7. apr 2012 11:03
  • Geografisk sted: Helsingør
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Søger godt råd til test af display i system 11a

Indlægtors 23. jun 2016 18:01

Det kan jo være nogle af printbanerne som er ætset, så forbindelsen er afbrudt.
Hvis du har diagram kan du jo måle med et multimeter fra stikket til de forskellige kredse hvor signalet skal komme fra, ellers er det "bare" at følge banerne og måle om der er forbindelse.
Brugeravatar

Professor Pinball

  • Indlæg: 179
  • Tilmeldt: tors 6. jan 2011 22:40
  • Geografisk sted: Sjælland
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Søger godt råd til test af display i system 11a

Indlægfre 24. jun 2016 09:23

Kan være dit parallelkabel der er uldent ? Pinled er sart over for dårlige forbindelser da strømstyrkerne der trækkes er minimale. Har du ikke een i nærheden hvor du kan afprøve display i en anden maskine med SYS11 ?
I don't know how to teach. I'm a professor!"

pinman

  • Indlæg: 96
  • Tilmeldt: lør 6. feb 2016 15:52
  • Geografisk sted: Odense
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Søger godt råd til test af display i system 11a

Indlægfre 24. jun 2016 11:15

Tak for de gode råd!

Jeg har en logic probe hvor jeg kan se, at der er aktivitet helt ud på de enkelte ben i connectoren. Jeg kan naturligvis ikke sige om signalet der sendes er "korrekt" men jeg kan se at de flasher mellem high og low.

Det samme gør sig gældende på display boarded. Når jeg måle på de kredse der er på boarded med proben kan jeg se, at der er signal til dem.

Hvad angår kabel, så har jeg prøvet at skifte det, men det gav ingen forskel. Det ville også være underligt i og med at der som sagt kommer signal til display boarded.

Og så ved nærmere eftertanke - så kan de selvfølgelig være, at det signal som boarded modtager ikke er "kraftigt nok" selv om proben kan måle det?

Jeg har åbnet en tråd på Pinside.com Link: https://pinside.com/pinball/forum/topic ... ay-all-out

Her er der en som foreslår at det kan være decodere chipen (TTL 74154). Jeg har monteret en nyere udgave (74LS154) hvilket der er en som mener kan være et problem. Det er ikke nemt at skaffe en "gammel" 74154 uden jeg skal have den hjem fra et andet land. Og så er der lige portoen + evt. told. Så inden jeg kaster mig over den opgave, vil jeg lige tjekke mine andre muligheder først.
Nogen der med sikkerhed ved at 74LS154 IKKE kan erstatte 74154 ? Eller modsat kan bekræfte at de er 100% kompatible i en system 11a?

mindless

  • Indlæg: 30
  • Tilmeldt: lør 7. apr 2012 11:03
  • Geografisk sted: Helsingør
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Søger godt råd til test af display i system 11a

Indlægfre 24. jun 2016 11:19

Hvad med stel og forsyning ud til displayet?

pinman

  • Indlæg: 96
  • Tilmeldt: lør 6. feb 2016 15:52
  • Geografisk sted: Odense
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Søger godt råd til test af display i system 11a

Indlægfre 24. jun 2016 11:56

Der er +5v og GND ud til displayet. Så det skulle være ok.

Kan også lige sige, at Fuse F1 er taget ud af PSU så der sendes IKKE +/- 100V ud til kortet. Det er i øvigt også som anbefalet af PINLED

Tilbage til Flippermaskine reservedele

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 27 gæster