SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er lør 27. apr 2024 18:12

Søger clear coating anbefaling

Reservedele til flippermaskiner
  • Forfatter
  • besked

pinman

  • Indlæg: 96
  • Tilmeldt: lør 6. feb 2016 15:52
  • Geografisk sted: Odense
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Søger clear coating anbefaling

Indlægfre 26. aug 2016 07:51

Har kigget lidt på nettet om emnet clear coating af et pinball playfield.
Jeg har ikke det værktøj der skal bruges og tænker ikke umiddelbart at det er noget jeg vil investere i.

Men den proces som udføres er vel ikke meget anderledes end hvis jeg sendte min bil til lakering - eller?? Hvis min antagelse er rigtig - kan man så ikke få samme arbejde gjort hos det lokale autolakeringsfirma ?

Alternativt - findes der så nogen i DK der udfører denne opgave?
Brugeravatar

ÅrhusC

  • Indlæg: 223
  • Tilmeldt: fre 21. okt 2011 21:02
  • Geografisk sted: Århus C.
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Søger clear coating anbefaling

Indlægfre 26. aug 2016 08:17

Hvis du har mod på det, så er det altså ikke den store videnskab at lakere selv. Og du behøver ikke investere i noget specielt. Jeg bruge dette produkt, og det virker upåklageligt.

http://billigspraymaling.dk/product/col ... 0-ml-3188/

Det skal bare have en par gange med en klods og vådslibning imellem, og så polering til sidst.
Hvad ikke haves, skaffes eller laves...!

pinman

  • Indlæg: 96
  • Tilmeldt: lør 6. feb 2016 15:52
  • Geografisk sted: Odense
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Søger clear coating anbefaling

Indlægfre 26. aug 2016 10:23

Ok !!!

Det lyder jo ikke så tosset. Men - når man ser youtube videoer og læse om emnet på div. sites, så er det langt mere kompliceret end som så. Så det er lidt overraskende - men også super positivt - at du har en anden oplevelse.

Nå - men det skal der lige kigges lidt nærmere på.

Er der andre der har erfaringer med simple gør-det-selv clear coatings ??
Brugeravatar

ÅrhusC

  • Indlæg: 223
  • Tilmeldt: fre 21. okt 2011 21:02
  • Geografisk sted: Århus C.
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Søger clear coating anbefaling

Indlægfre 26. aug 2016 11:46

Jeg fandt frem til det samme da jeg i sin tid undersøgte det. Alle skriver at det er helt umuligt og det kun kan lade sig gøre ved professionelle, men tror aldrig de har prøvet selv. Der er ikke nogen ben i det. Det vigtigste er bare at sørge for at det er godt rengjort og fri for silikone, og så sørge for at påføre et lille lag lak, som skal fingertørre inden man fylder mere på, så det ikke koger op. Overholder man det, så er der ikke noget problem.

Hvis det er noget du ender med at gøre selv, så skal jeg nok komme med en længere forklaring, men kort fortalt så gør jeg som følger.

Jeg har i min kælder sat en gardinskinne rundt i loftet, fra væggen ved døren og så tilbage igen med to 90 graders sving. Skinnen sidder i kanten, en meter ude fra væggen, med 4 badeforhæng som jeg har syet sammen, så skabe og andet er gemt væk bagved. På den måde bliver alt ting ikke sovset ind i maling og lak, og jeg har mig en "malerkabine". Jeg bruger den til alt mit malerarbejde, kun med positive resultater. Eneste minus er at der godt kan blive lidt tåget derinde hvis man skal male meget, da der ikke er udluftning.
Så støvsuger jeg gulv og loft inden jeg lakerer, og så er det minimalt hvad der er med støv i malingen, nogen gange slet ikke noget. Nogle anbefaler vand på gulvet for at fange støv og maling, men det har jeg aldrig brugt.

Først slibes spillepladen ganske let ned, og tørres over med silikonefjerner og en tag rag klud (klistret harpiks klud der tager støv). Så lakerer jeg med 2K lak. For at undgå at det koger op, ligger du først et lille tyndt lag, og når det er ved at være fingertørt kan du bare pøse resten af dåsen på.

Mellem lagene skal der vådslibes med en klods og korn 1500-2000. Husk at bruge klods så det bliver helt plant. Så kan du kommer noget mere lak på, og mellemslibe indtil du er tilfreds med resultatet, og spillepladen er plan nok.

Når du har givet den sidste gang så vådsliber du igen, og så skal den poleres op. Lad den lige hvile en måned eller to, så det hærder helt op, eller "synker" de komponenter to spænder ned mod spillepladen ned i lakken. Jeg bruger Farécla G6 til at polere op med til slut.

Skulle der være kommet et par støvkorn i, når du lakerer så er det ikke noget problem. De forsvinder når du mellemsliber.

Held og lykke med det. Prøv eventuelt metoden på en anden plade inden du giver dig i kast med dit playfield. Det gjorde jeg. Det er ikke noget problem at gøre det selv, men så er man ikke så nervøs når spillepladen skal laves.

Jeg bør måske lige nævne at jeg brugte 500ml til en spilleplade, og ikke kun 200ml som den jeg sendte et link til har.
Hvad ikke haves, skaffes eller laves...!
Brugeravatar

dorkvonwaterfall

  • Indlæg: 861
  • Tilmeldt: tirs 26. jun 2007 22:56
  • Geografisk sted: midtgylland....nærmere betegnet Ikast
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Søger clear coating anbefaling

Indlæglør 27. aug 2016 09:11

Husk og brug maske...det er eddermamme noget giftig stads det der i sprøjter med....
Ex EFTLW,HS,SMB .... and now:
98

Tilbage til Flippermaskine reservedele

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 35 gæster