SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er tors 28. mar 2024 16:22

MAME Highscores Guide

Optag dine rekordforsøg og se hvordan du klarer dig mod andre på forummet.

Redaktør: 1up

  • Forfatter
  • besked
Brugeravatar

Creek

  • Indlæg: 440
  • Tilmeldt: ons 26. jul 2006 15:29
  • Geografisk sted: Kastrup
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

MAME Highscores Guide

Indlægfre 20. mar 2009 17:07

Her er en udførlig guide til hvordan du kan deltage i rekordforsøgene. Bemærk: Denne guide giver ikke information om hvor du kan skaffe roms.

Hvis du vil dyste i et spil, skal du tjekke om der i forvejen er en forumtråd i kategorien "MAME Highscores" om det aktuelle spil. Hvis der ikke er det, skal du oprette et "nyt emne". Brug samme formatering som de foregående emner. Benyt eventuelt Copy/Paste fra et tidligere indlæg.

Du kan også deltage med en highscore fra originalkabinettet af et spil, du skal blot tage et billede af highscoren stående på maskinen. Det er dog ikke til at få verificeret med en input fil, så hvis muligt, kan du inkludere noget på billedet, der relaterer highscoren med dit forumnavn. Det er naturligvis let nok i spil hvor du kan indtaste dine initialer, men på de spil, hvor det ikke er muligt, kan du eventuelt skrive dit navn på en lap papir og holde op foran kameraet ved siden af scoren.

1. Download version 0.130 af MameUIFX (Download her)
Input filer er ikke bagud-/fremtidskompatible, så det er vigtigt at vi bruger samme version.


Billede Billede Billede


2. Optag dit rekordforsøg

  • Når du er klar til at optage dit rekordforsøg, skal du højreklikke på spillet og vælge "Play and Record Input...".
  • Navngiv .inp filen og gå i gang. Optagelsen skal ikke manuelt afsluttes, du skal blot gå ud af spillet som du plejer, når du er færdig.
  • Selve input filen fylder næsten ingenting, så du kan snildt optage alle dine trænings-sessions, i det tilfælde at det kører for dig.

Billede Billede

3. Tag et screenshot
  • Når du har indtastet highscoren, skal du tage et screenshot (naturligvis hvor scoren står) med F12.
  • Der bliver derefter automatisk oprettet et katalog i din "snap" folder, hvor alle screenshots fra spillet gemmes. Du kan derfor roligt tage så mange screenshots du har lyst til.

Billede Billede

4. Pak .inp filen og screenshot i en Zip fil
  • Kopiér input filen fra din "inp" folder til screenshot kataloget (eksempel: MameUIFX\snap\dkong).
  • Markér .inp filen og den .png fil med din highscore med musen. (Brug Ctrl for at markere flere filer på en gang)
  • Højreklik og vælg: Send til -> Komprimeret (zip) mappe.. (Jeg har en engelsk version af Vista, så jeg har gættet mig til ordlyden)

Billede

5. Upload zip filen til en fildelingsservice
Eksempel: http://www.filefactory.com

Du kan også vedhæfte .zip filen direkte på forummet her, når du svarer på et indlæg eller opretter et nyt emne.

6. Upload billedet til et billedhosting site
Eksempel: http://www.tinypic.com

Se min guide til upload af billeder her: viewtopic.php?f=1&t=2866

7. Opret et indlæg på spille-maskiner med din rekord
Brugeravatar

KroeboCop

  • Indlæg: 915
  • Tilmeldt: ons 12. jul 2006 14:37
  • Geografisk sted: Aarhus N
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: MAME Highscores Guide

Indlæglør 28. mar 2009 12:47

Jeg er ikke lige så skarp hvad angår computer, så vil lige høre hvordan jeg kan se de andres videoer eller hvad program i køre dem i?
Instagram: kroebocop
Brugeravatar

Creek

  • Indlæg: 440
  • Tilmeldt: ons 26. jul 2006 15:29
  • Geografisk sted: Kastrup
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: MAME Highscores Guide

Indlæglør 28. mar 2009 13:14

Input filen er ikke en video i den forstand, at den indeholder en række billeder. Den gemmer til gengæld samtlige tastatur tryk, som kombineret med rom filen, afspiller nøjagtigt de input, som er blevet optaget.

Du skal bruge version 0.130 af MameUIFX, som beskrevet i trin 1. Derudover skal du have rom-filen, som er selve spillet, liggende i "roms" folderen. Der er flere steder de kan findes, Google er et godt sted at starte.

Når du har rom'en og har testet at den virker (den kan afvikles fra "Available" listen i venstre side af MameUIFX), kan du vælge "File" -> "Playback Input". Derefter vælger du .inp filen, som du gerne skulle have gemt på harddisken.
Brugeravatar

KroeboCop

  • Indlæg: 915
  • Tilmeldt: ons 12. jul 2006 14:37
  • Geografisk sted: Aarhus N
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: MAME Highscores Guide

Indlæglør 28. mar 2009 15:31

Ved godt hvordan jeg finder ROMs og køre dem, jeg troede bare man kunne se folks gameplay i spillene, det var bare mig der tog fejl sorry 8)
Instagram: kroebocop
Brugeravatar

Creek

  • Indlæg: 440
  • Tilmeldt: ons 26. jul 2006 15:29
  • Geografisk sted: Kastrup
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: MAME Highscores Guide

Indlæglør 28. mar 2009 18:16

kroebocop skrev:Ved godt hvordan jeg finder ROMs og køre dem, jeg troede bare man kunne se folks gameplay i spillene, det var bare mig der tog fejl sorry 8)

Næ da, du ta'r såmænd ikke fejl. Hvis du henter en af de .inp filer, som jeg eksempelvis har optaget og vedhæftet i highscore indlæggene og afspiller den (som beskrevet), kan du gense mit gameplay. Altså selve rekordforsøget. Men det virker kun med version 0.130 af Mame, da afspilning af .inp filer ikke er fremtids- og bagudkompatible. MameUIFX gør det nemmere at afspille, da man via menuen kan vælge "Playback Input...", men det kan også sagtens lade sig gøre med andre varianter af Mame.
Brugeravatar

KroeboCop

  • Indlæg: 915
  • Tilmeldt: ons 12. jul 2006 14:37
  • Geografisk sted: Aarhus N
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: MAME Highscores Guide

Indlæglør 28. mar 2009 19:44

Nå for satan da ok, jeg kigger lige på det så. Mega sejt, med det her Highscore halløj :D
Instagram: kroebocop
Brugeravatar

1up

  • Indlæg: 2694
  • Tilmeldt: søn 14. sep 2008 16:45
  • Geografisk sted: Bjerre (Hornsyld)
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: MAME Highscores Guide

Indlægtirs 14. jul 2009 18:51

jeg kan ikke finde en version af mameuifx 0.130. linket virker ikke mere. hentede version 0.132, så håber det er ok?

mchay

  • Indlæg: 596
  • Tilmeldt: man 22. okt 2007 13:24
  • Geografisk sted: Svendborg
  • Highscores: 1
    Arcade winning challenges: 0

Re: MAME Highscores Guide

Indlægtirs 14. jul 2009 19:08

hvis bare man noterer hvilken version man har optaget sin score i, så må folk selv hente den pågældende version - hvis de ønsker at verificere scoren imo.
Brugeravatar

Creek

  • Indlæg: 440
  • Tilmeldt: ons 26. jul 2006 15:29
  • Geografisk sted: Kastrup
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: MAME Highscores Guide

Indlægtirs 14. jul 2009 20:00

1up skrev:jeg kan ikke finde en version af mameuifx 0.130. linket virker ikke mere. hentede version 0.132, så håber det er ok?

Det er ikke altid nemt at fremskaffe de ældre versioner, men jeg fandt et fungerende mirror og har rettet linket til ét der virker (dags dato i hvert fald).

http://www.emuhq.com/download/2647/

raust

  • Indlæg: 612
  • Tilmeldt: man 24. mar 2008 19:57
  • Geografisk sted: Nuuk
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: MAME Highscores Guide

Indlægons 15. jul 2009 01:07

Brugeravatar

Creek

  • Indlæg: 440
  • Tilmeldt: ons 26. jul 2006 15:29
  • Geografisk sted: Kastrup
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: MAME Highscores Guide

Indlægons 15. jul 2009 01:44

raust skrev:http://mamedev.org/oldrel.html
Dette link er til den streamlinede commandline version af MAME, som de officielle MAME devs udvikler og som alle variationer er baseret på. Herunder MameUIFX.

Selvom den version du linker til godt kan bruges, specielt via en anden frontend, såsom Maximus, GameEx, HyperSpin, etc., så skal det gøres via en commandline og er altså ikke så let som i MameUIFX. Det grafiske interface "mangler" simpelt hen.
Brugeravatar

Superfrogi(DK)

  • Indlæg: 72
  • Tilmeldt: tors 17. sep 2009 05:38
  • Geografisk sted: Haderslev
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Mameuifx til mac?

Indlægtirs 3. nov 2009 19:43

Hej Alle.
Er der nogen af jer der er faldet over MameUIFX til mac? Jeg syntes jeg har ledt over det hele og kan ikke finde det nogen steder.
Er der et andet alternativ?
Brugeravatar

chrisstoffer

  • Indlæg: 520
  • Tilmeldt: lør 19. sep 2009 13:54
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: MAME Highscores Guide

Indlæglør 31. jul 2010 11:09

lidt requirements til udstyr ville være rart. Bare som hurtig guide til folk som vil med på vognen og tage kampen op :)
(fx tænker jeg at XBox kan være problematisk, for langsom PCer osv.)
Billede
Bip Bip Bar
Phone 31255003, mail: chrisstoffer@gmail.com
Brugeravatar

1up

  • Indlæg: 2694
  • Tilmeldt: søn 14. sep 2008 16:45
  • Geografisk sted: Bjerre (Hornsyld)
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: MAME Highscores Guide

Indlæglør 31. jul 2010 11:40

chrisstoffer skrev:lidt requirements til udstyr ville være rart. Bare som hurtig guide til folk som vil med på vognen og tage kampen op :)
(fx tænker jeg at XBox kan være problematisk, for langsom PCer osv.)


der kræves ikke det helt vilde til hardware. På xbox kan spil fra før 1990 køre uden problemer. Her snakker vi donkey kong, pac man, galaga og helt op til spil som contra, dragon breed, final fight. CPS2 spil og spil fra efter 1990 kører ikke så godt på xbox.

på PC siden er det endnu bedre. Jeg havde en projekt pc som var en athlon xp 1800+ (1,5ghz) 512mb ram og et 64mb grafik kort. Her kørte alt 100%, op til og med CPS spil som Street Fighter III 3rd strike.

alle 3d spil i MAME kræver en meget hurtig pc. spil som f.eks. dead of alive, tekken og bloody roar.

Popstar

  • Indlæg: 1
  • Tilmeldt: lør 15. aug 2009 09:52
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: MAME Highscores Guide

Indlægsøn 1. aug 2010 16:02

Er det muligt at bruge Wolfmame 0.106 i stedet? Så vidt jeg kan forstå (fra linket her) er det kun den man kan bruge på twingalaxies.com
Popstar (Initialer: LPN)
Næste

Tilbage til Highscores

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster