SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er tors 28. mar 2024 21:44

High Score Forum, Nye tiltag. (Input Ønskes)

Optag dine rekordforsøg og se hvordan du klarer dig mod andre på forummet.

Redaktør: 1up

  • Forfatter
  • besked
Brugeravatar

1up

  • Indlæg: 2694
  • Tilmeldt: søn 14. sep 2008 16:45
  • Geografisk sted: Bjerre (Hornsyld)
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

High Score Forum, Nye tiltag. (Input Ønskes)

Indlægtirs 28. feb 2012 13:07

Der er nogle mangler mht. High Score forum, og jeg føler at regelsættet trænger til en overhaling. Til Meet 'n Greet part II snakkede DaLar75 og jeg f.eks. om, at det nok burde være hensigtsmæssigt at få afklaret hvilke dipswitch settings der skal spilles med, og at disse settings bliver indsat til hver enkelt spil. Vi blev enige om at det er et stort stykke arbejde nu med næsten 240 high score tråde, og at det nok skulle være gjort fra starten af, men det var ikke tilfældet, så nu er vi her.

Jeg har nogle punkter/ideer som kan ses herunder. Hvis I vil hjælpe med at komme med input til de foskellige punkter, så ville det være en stor hjælp.

1. Dipswitch settings:
I de tråde hvor der ikke står nogen dipswitch settings, der har jeg indtil nu bare kørt med MAME default settings. Det kan være at andre har kørt med Twin Galaxies (TG) dipswitch settings, mens andre har kørt med f.eks. iCade 60in1 default settings.

DaLar75 og jeg har erfaret, via min Let's Play Galaga video, at iCade 60in1 ikke er de samme settings som MAME default ELLER TG settings.

Det ville derfor måske være en god idé at følge TG dipswitch settings, så man, hvis man har mod på det, allerede spiller de korrekte settings hvis man vil gå efter en verdensrekord(WR).

Men her er også nogle forskellige faktorere. MAME eller Arcade TG dipswitch settings? Jeg har erfaret at Wonderboy dipswitch settings ikke er ens for MAME og Arcade. Og ved flere titler findes der både Marathon og Tournament settings.

Mit forslag ville være at kigge efter settings i følgende rækkefølge:
1. TG Arcade Tournament Settings
2. TG Arcade Marathon settings
3. TG MAME Tournament Settings
4. TG MAME Marathon Settings

Dvs. jeg kigger først om 1'eren er der. Hvis ikke går jeg videre til 2'eren osv. Spil der ikke har både Tournament og Marathon setting er ofte bare arcade pcb default.

Hvad siger I?

2. Twin Galaxies World Record i hvert spil på high score forum:
Normalt indsætter jeg WR fra TG fra deres Arcade board. Hvis der ikke findes nogen her, så tager jeg den fra deres MAME board, og I de tilfælde de overhovedet ikke har en rekord i spillet, så er det nr.1 på dette forum der får sin score i det felt.

Vil I helst se den højeste score uanset og det er MAME eller Arcade? Eller skal det være ligesom nu, at det er Arcade high scoren selvom MAME high scoren er højere?

Man kunne evt. også lave det sådan at der både vises TG MAME og Arcade high scoren?

3. Regler for at poste high scores på forum:
Pt. er det sådan at vi bruger gentlemen rules, dvs. at vi stoler på at det vi poster er sandt, og at der bliver brugt de dipswitch settings der står, hvis der står nogen. Jeg synes dog der er lidt slinger i valsen mht. det der står skrevet pt. i MAME High Score guide.

a. at man skal bruge version 0.130 MameUIFX.
En ens version ville være at foretrække, da det vil gøre det nemt for alle at hente og se input filer. Jeg synes dog ikke man kan forlange dette, da der hele tiden kommer nye versioner af MAME der undstøtter nye spil. På forum har det også være sådan indtil videre, at man kan bruge den version man har lyst til, så længe den er tilgængelig til download på nettet.

b. optagelse af inputfil.
Hvorfor skal MAME brugere optage en inputfil når dem der bruger rigtige spilprint ikke skal optage en video? Vi bruger jo gentlemen reglerne, så alle burde jo stole på hinanden? Det er jo mest kun for sjov, og jeg har på fornemmelsen, at der er nogle folk der er tilbageholdende, da det godt kan virke uoverskueligt alt det med input, upload osv.

Et eksempel er, at dem med f.eks. et xxxin1 spil print, ikke behøver nogen inputfil eller video selvom det i bund og grund bare er en hacked version af MAME der kører på deres spil print. Så hvad er forskellen?

Jeg foreslår at inputfil ikke er et krav for at poste sin high score. Et screenshot/billede af highscoren burde være nok. DaLar75 og jeg snakkede om, at hvis man såede tvivl ved en score, så kunne man bede vedkommende om at gentage bedriften med en inputfil, og at scoren bare skulle være indenfor 90% af den score der blev postet, så det blev bevist at man rent faktisk godt kan sætte sådan en fantastisk score. Dette tror jeg dog ikke vil blive forlangt særligt ofte, eller aldrig, da vi jo bruger gentlemen reglerne :)

på den her måde kan de der har et MAME kabinet med integreret frontend, og derfor ikke har mulighed for at optage en inputfil, også være med til det sjove.

Hvad siger I?

Hvis I har andre ting, til ændringer, eller f.eks. ideer til noget nyt, så byd endeligt ind.
Jeg har dog allerede på planen, at Muerto's tiltag med en eller anden form for artwork kommer tilbage. Og har også nogle nye ideer til nogle nye statistikker i den samlede stilling :)

fliplismc

  • Indlæg: 1110
  • Tilmeldt: tirs 23. nov 2010 00:38
  • Geografisk sted: Vejle - Jylland
  • Highscores: 18
    Arcade winning challenges: 0

Re: High Score Forum, Nye tiltag. (Input Ønskes)

Indlægtirs 28. feb 2012 16:32

1up skrev:Man kunne evt. også lave det sådan at der både vises TG MAME og Arcade high scoren?

Jeg foreslår at inputfil ikke er et krav for at poste sin high score. Et screenshot/billede af highscoren burde være nok. DaLar75 og jeg snakkede om, at hvis man såede tvivl ved en score, så kunne man bede vedkommende om at gentage bedriften med en inputfil, og at scoren bare skulle være indenfor 90% af den score der blev postet, så det blev bevist at man rent faktisk godt kan sætte sådan en fantastisk score. Dette tror jeg dog ikke vil blive forlangt særligt ofte, eller aldrig, da vi jo bruger gentlemen reglerne :)


Det er da noget af en opgave men fedt du gør det 1up.

Synes ideen med både Arkade og MAME highscore ville være rigtig godt og at man ikke behøves input fil hver gang, for når man bare gerne vil side og spille er det lidt træls at man skal optage, især hvis man ikke lige får rekorden første gang, nogle gange kan det jo tage timer.
Glæder mig til at se hvad det bliver til.
BilledeBillede
Brugeravatar

Muerto

  • Indlæg: 940
  • Tilmeldt: søn 24. feb 2008 10:39
  • Geografisk sted: Kerteminde (5300) DK
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: High Score Forum, Nye tiltag. (Input Ønskes)

Indlægtirs 28. feb 2012 17:14

Da jeg opdaterede HS forummet, tænkte jeg tit på at både rekorden for Arcade og MAME skulle fremgå, så den ide får helt klart min stemme...
Dog syntes jeg ikke at nogle af rekorderne skal sættes på Tournament settings, da det som regel kun er hard core spillere der får fornøgelse af dette (ie. Missile Command, kun 6 byer) men igen, hvis der ikke er den store foreskel på marathon og tournament, så er det vel poteto - potato...
Need - More space!
Brugeravatar

DaLar75

  • Indlæg: 941
  • Tilmeldt: lør 12. dec 2009 18:11
  • Geografisk sted: Nordjylland, Aalborg
  • Highscores: 21
    Arcade winning challenges: 0

Re: High Score Forum, Nye tiltag. (Input Ønskes)

Indlægtirs 28. feb 2012 21:14

Hey 1up..!

1. Dipswitch settings:
"Heldigvis" er MAME default settings magen til TG-settings i ca. 87% (?) af tilfældene.
Så jeg syntes TG-settings "skal" bruges, da jeg evt. også vil sende nogen input-filer ind til dem..c",)

Mht. Marathon vs. Tournament: Jeg siger Marathon som udgangspunkt, da ingen herinde er så'n super-hajer (enig med Muerto).
Om det skal være TG Arcade eller TG MAME....: ..?
..Men er forskellene, som i Wonderboy, ikke lavet for at få MAME-oplevelsen til at minde så meget som muligt om den ægte..?..? (Har ikke testet Wonderboy-forskelle af gode grunde..!)


2. Twin Galaxies World Record i hvert spil på high score forum:
..sådan at der både vises TG MAME og Arcade high scoren = Tjek!


3. Regler for at poste high scores på forum:
Få at gøre det nemt/ få flest med, er det nok bedst at tillade alle emulatorer og ikke kræve input-fil.. Blot snapshot.

MAME kabinet med integreret frontend: Kan man nemt tjekke/indstille settings på sådanne opsætninger..?
xxxx-in-1 : Lidt svære at styre indstillingerne på dem,,, men hva' fa'n..? :)


Lav gerne "artwork" - der magler ligesom et eller andet.. 'hø hø'


Ja tak; flere stats/graphs.. c",)

-------------------------------------------------------------------------------

Tak for at du gider!!
Billede
Shooting Game Tournament 2010
Brugeravatar

1up

  • Indlæg: 2694
  • Tilmeldt: søn 14. sep 2008 16:45
  • Geografisk sted: Bjerre (Hornsyld)
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: High Score Forum, Nye tiltag. (Input Ønskes)

Indlægons 29. feb 2012 07:30

fliplismc skrev:Det er da noget af en opgave men fedt du gør det 1up.


Ja, det med dipswitch settings og artwork kommer til at tage noget tid. Har selvfølgelig ikke flere dage i kalenderen jeg kan rive ud, så det kommer løbende.

Muerto skrev:Da jeg opdaterede HS forummet, tænkte jeg tit på at både rekorden for Arcade og MAME skulle fremgå, så den ide får helt klart min stemme...


Igen, så er det sværeste at holde skidtet opdateret. Det vælter jo ind med high scores på TG, og rekorderne overgåes hele tiden. Jeg havde tænkt at TG WR kunne opdateres når en ny score skal opdateres her på forum. Man kunne evt. også tage den højeste MARP score med? Jeg har også en fil med en masse high scores fra japan fra Arcadia. Dog ikke så mange at der er til hvert spil, men mange af de populære.

DaLar75 skrev:..Men er forskellene, som i Wonderboy, ikke lavet for at få MAME-oplevelsen til at minde så meget som muligt om den ægte..?..? (Har ikke testet Wonderboy-forskelle af gode grunde..!)


i MAME køres der på Normal difficulty, mens der på arcade køres Easy. Forskellen er hvor "sent" slangerne kommer frem af jorden. På easy kan man nå at reagere hvis man ikke ved hvor de er, men på Normal kommer de op lige før man rammer dem.

DaLar75 skrev:MAME kabinet med integreret frontend: Kan man nemt tjekke/indstille settings på sådanne opsætninger..?
xxxx-in-1 : Lidt svære at styre indstillingerne på dem,,, men hva' fa'n..?


MAME cabs har ofte et keyboard et eller andet sted. Min DIY løsning havde shortcuts så man via de 2 sticks og ialt 8 knapper jeg havde på kontrol panelet kunne komme til opsætningen. xxxx in 1 har også muligheden. iCade 60 in 1 har en service mode for hvert spil, så det har andre multiboards sikkert også.

raust skrev:Opsætning defineres af den første spiller der poster en score i et spil...hvis der ikke er defineret noget...er det som udgangspunkt "mame default" der er gældende....
Sådan har det været indtil nu...


Fangede raust's kommentar i Outrun tråden. Og han har ret, men ofte så er det jo bare MAME default, og de er jo i 87% af tilfældene det samme som TG settings.

-------------------------------------------------------------

Det lader til, at der er tilslutning til Marathon settings, og default hvis Marathon ikke findes for spillet.

både MAME og Arcade WR vises

-------------------------------------------------------------

fliplismc

  • Indlæg: 1110
  • Tilmeldt: tirs 23. nov 2010 00:38
  • Geografisk sted: Vejle - Jylland
  • Highscores: 18
    Arcade winning challenges: 0

Re: High Score Forum, Nye tiltag. (Input Ønskes)

Indlægtors 1. mar 2012 19:12

kunne også være fedt hvis der stod hvad level/stage/round osv. man var kommet til ud for ens navn og score selvom det måske er lidt sent at begynde på, men også så man havde en ide om hvor langt man skal i spillet for at slå en score.. Bare en ide :)
BilledeBillede
Brugeravatar

Muerto

  • Indlæg: 940
  • Tilmeldt: søn 24. feb 2008 10:39
  • Geografisk sted: Kerteminde (5300) DK
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: High Score Forum, Nye tiltag. (Input Ønskes)

Indlægtors 1. mar 2012 19:45

Det er også en god ide, men det kan være temlig misvisende, hvis man ved hvordan man "point presser" (bubble bobble)
Need - More space!

raust

  • Indlæg: 612
  • Tilmeldt: man 24. mar 2008 19:57
  • Geografisk sted: Nuuk
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: High Score Forum, Nye tiltag. (Input Ønskes)

Indlægman 12. mar 2012 01:13

lyder meget fornuftigt med TG settings i den række følge.
Brugeravatar

Bosse

  • Indlæg: 798
  • Tilmeldt: tors 19. jan 2012 01:50
  • Geografisk sted: Århus
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: High Score Forum, Nye tiltag. (Input Ønskes)

Indlægman 12. mar 2012 01:52

Muerto skrev:Det er også en god ide, men det kan være temlig misvisende, hvis man ved hvordan man "point presser" (bubble bobble)


Hehe, nu har jeg kun klonen "snow bros.", men problemstillingen er det er det samme... ofte har jeg 4-6 dobbelt score i forhold til folk som er kommet adskillige levels over mig.

Heldigvis vælger vi jo selv hvad vi spiller efter/om når vi mødes lokalt :)

Højeste point/flest levels/færrest gange faldet ned af barstolen/flest øl drukket under ét spil/flest bøvser af én cola under ét spil.... Hehe...der er jo MASSER af highscores at tage :)

Men synes osse det ku være interessant at vide lidt mere om folks highscore... hvis man skal gøre sig noget håb om at lære af den.
Pcb'ere søges: Bagman - Bubbles - Championship Sprint - Defender - Dig Dug - Frisky Tom - Joust - Kung Fu master - New Rally-X - Paperboy - Penta - Pole Position - Pole Position II - Radical Radial - Rally-X - Rolling Thunder - Robotron 2084 - Rug Rats - Q*bert ..... Ikke så vigtigt om det er originale eller bootlegs. Send endelig en pm.
Brugeravatar

Superfrogi(DK)

  • Indlæg: 72
  • Tilmeldt: tors 17. sep 2009 05:38
  • Geografisk sted: Haderslev
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: High Score Forum, Nye tiltag. (Input Ønskes)

Indlægtors 15. mar 2012 22:37

Jeg spiller på min Mac og jeg kan ikke finde ud af det der optage noget så stemmer helt klart for at vi forsætter med gentlemen aftalen og poster et screenshot af highscoren.
Hvis man kan, ville de være flot med nogle grafer som viste hvor langt de forskellige spille var fra verdensrekorden, men det er jo bare visuelt. Synes det virker rigtig godt med procenterne som det er nu.
Sluttelig vil jeg lige gi et ordentlig klap på skulderen fordi du gider holde denne tråd optodate. Og hvis vi nogensinde skulle mødes i lufthavnen så gir jeg en bajer :mrgreen:
Brugeravatar

1up

  • Indlæg: 2694
  • Tilmeldt: søn 14. sep 2008 16:45
  • Geografisk sted: Bjerre (Hornsyld)
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: High Score Forum, Nye tiltag. (Input Ønskes)

Indlæglør 7. apr 2012 17:10

Har prøvet at ændre lidt på Pang High Score tråden her:
Pang! High Score tråd

af nye ting kan der siges:
tilføjet banner/logo for spillet øverst
tilføjet 2 screenshots nederst
fjernet % fra WR, da det ikke kommer til at fungere når der er 3 WRs
tilføjet WR fra Twin Galaxies Arcade, Twin Galaxies MAME og MARP
tilføjet hvilken 'version' man har indsendt high score med (Arcade/MAME)
Har tilføjet hvilken level/bane man er kommet til

Reglerne/settings for spillet er præsenteret i 'code boks' med grøn tekst

fliplismc

  • Indlæg: 1110
  • Tilmeldt: tirs 23. nov 2010 00:38
  • Geografisk sted: Vejle - Jylland
  • Highscores: 18
    Arcade winning challenges: 0

Re: High Score Forum, Nye tiltag. (Input Ønskes)

Indlæglør 7. apr 2012 20:57

Helt sikkert 1up! Det ser sgu godt ud! :)
BilledeBillede
Brugeravatar

koluda

Site Admin

  • Indlæg: 4394
  • Tilmeldt: lør 23. jul 2005 11:52
  • Geografisk sted: Vestsjælland / Gørlev (4281)
  • Highscores: 3
    Arcade winning challenges: 0

Re: High Score Forum, Nye tiltag. (Input Ønskes)

Indlæglør 7. apr 2012 22:09

Jep, super arbejde som altid...:)

fliplismc

  • Indlæg: 1110
  • Tilmeldt: tirs 23. nov 2010 00:38
  • Geografisk sted: Vejle - Jylland
  • Highscores: 18
    Arcade winning challenges: 0

Re: High Score Forum, Nye tiltag. (Input Ønskes)

Indlægsøn 15. apr 2012 20:17

http://www.retrouprising.com/
fandt den lige for et par dage siden, den minder om TG og MARP, ved godt det måske er for sent men kunne være fedt hvis du også kunne tilføje den på listen over WR
BilledeBillede
Brugeravatar

DaLar75

  • Indlæg: 941
  • Tilmeldt: lør 12. dec 2009 18:11
  • Geografisk sted: Nordjylland, Aalborg
  • Highscores: 21
    Arcade winning challenges: 0

Re: High Score Forum, Nye tiltag. (Input Ønskes)

Indlægman 16. apr 2012 12:39

Welly nice..! 8)

1up skrev:Har prøvet at ændre lidt på Pang High Score tråden her:
Pang! High Score tråd

af nye ting kan der siges:
tilføjet banner/logo for spillet øverst
tilføjet 2 screenshots nederst
fjernet % fra WR, da det ikke kommer til at fungere når der er 3 WRs
tilføjet WR fra Twin Galaxies Arcade, Twin Galaxies MAME og MARP
tilføjet hvilken 'version' man har indsendt high score med (Arcade/MAME)
Har tilføjet hvilken level/bane man er kommet til

Reglerne/settings for spillet er præsenteret i 'code boks' med grøn tekst
Billede
Shooting Game Tournament 2010
Næste

Tilbage til Highscores

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster