- Indlæg: 774
- Tilmeldt: ons 11. sep 2013 20:59
- Geografisk sted: Ballerup, Danmark
- Highscores: 0
- Arcade winning challenges: 0
Tak med proaktiv info, Fly.
Tillad mig at uddybe lidt.
Det vigtige tal at trække ud af i spilformatet er, så vidt jeg ved, hvor mange kampe den der vinder, kommer til at spille, hvis denne spille tager den længste vej igennem turneringen. Så det er faktisk forholdsvis nemt at regne ud.
For enkelte formater, som ex. kvalifikation med frit omspil og 3-strikes knockout, hvor antallet af kampe nødvendigt er lidt mere svævende, er der fastsat en bestemt måde at regne antal spil ud på.
Det tal, som det indgår i algoritmen, har en maks. værdi. Når man til et vist punkt, er der ingen yderligere gevinst i at komplicere formatet yderligere.
...og kommentere.
Personligt synes jeg, at "antal kampe man skal spille" i højere grad burde være et fastsat tal der afspejler praksis. For eksempel kunne en bedst af 3-kamp tælle 2,6 eller noget i den stil. For konsekvensen kan blive, at der arrangeres få formater der bliver kendt for at give godt i forhold til den tid de tager at afvikle. Og/eller noget er tilgode ser de bedste spille der i praksis spiller færre spil grundet 2-bye eller 3-bye eller det der er værre.
Foreløbig vil IFPA lade se hvad der sker og foretager evt. ændringer pr. erfaring. Og det er for så vidt en fin filosofi.
Jeg synes det er et problem, hvis ikke man kan lave justeringer på dagen. Det er i alle tilfælde bedre, at det format som turneringer bliver beregnet ud fra er det som faktisk blev spillet. Og ikke det som oprindeligt blev planlagt.
Som eksempel, gik turneringen på Bakken, så vidt jeg husker, fra 23 spil (10 kval, en joker, 3-spil finalerunder) til 19 grundet en defekt maskine og tidspres. Og jeg vil tro at alle der deltog var med på den.