- Indlæg: 775
- Tilmeldt: ons 11. sep 2013 20:59
- Geografisk sted: Ballerup, Danmark
- Highscores: 0
- Arcade winning challenges: 0
Generelle regler
DM spilles som udgangspunkt efter de officielle IFPA regler.
TD rollen for arrangementet deles mellem Peter, Jonas og Søren. Og vi har besluttet at evt. twister skal afgøres ved at mindst to TD konsulteres og træffer en afgørelse sammen.
IFPA reglerne er komplicerede. En truffet afgørelse bliver ikke omstødt, skulle det vise sig at reglerne, ved senere nærstudie, siger noget andet. Når en afgørelse er truffet, accepteret af implicerede parter og det igangværende spil er genoptaget, står den ved magt.
Følgende et oprids af substansen i de mest relevante regler. Enkelte udenfor IFPA regelsættet eller med tilpasninger.
Der kompenseres generelt ikke for fejl eller andre forhold, der vurderes som en del af flipperspillet. Eksempelvis en kickback der mistimer, skud der ikke registrerer eller kugler der triller ud af locks. Ved gentagende fejl vil det blive forsøgt rettet eller maskinen tages ud af konkurrencen.
Det er kun tilladt at se på andre spille i det omfang det ikke generer aktive spillere det mindste. Næste mand til en maskine har fortrinsret.
Eneste undtagelse: Man må så respektfuldt og diskret som muligt gøre opmærksom på at en kugle sidder fast under multiball spil.
Når man spiller aktivt, må man ikke spørge om hjælp til at forstå maskinen mv. Mener man maskinen har fejl, må man tilkalde en TD.
Det er ligeledes ikke tilladt at give hjælp til en spiller der er aktiv på maskinen.
Vær opmærksom på ikke at spille udenfor tur. Vær opmærksom på evt. ekstra kugler.
Man må ikke udnytte kugler der sidder fast under multiball. De skal frigives hurtigst muligt. Men ikke ved krav om at øvrige kugler skal lades løbe ud.
Kugler der sidder fast kan frigives af TD ved at tage glasset ned. De placeres på en flipper efter spillerens ønske.
Kugler der evt. går fri er spillerens ansvar. Hold opmærksomhed på maskinen, hold en flipperknap inde og bed andre om at hente hjælp.
Kugler der sidder fast, men som læner sig ud i en outlane, er tabt. Med mindre den pågældende outlane har en tændt non-timed ball save (kickback).
Skubber man til en maskine, så andre spillere får tilt, får man noteret en score på nul for pågældende spil.
Bliver et spil ikke startet med det korrekte antal spillere, skal det startes forfra.
Kugler som maskinen ved en fejl sætter i spil må ikke spilles. Man skal lade dem løbe ud. Går maskinen (usædvanligvis) ved dette til end-of-ball, skal man tilkalde en TD og kompenseres.
Forlader en spiller arrangementet fortsætter vedkommende i spilsystemet men tildeles nul point for resterende spil. Hvis igangværende spil, sættes kugler i spil af en TD og scoren noteres.
Hvis en spiller er kvalificeret til A og forlader arrangementet inden finale fasen er startet, fyldes der op med den bedste fra B og rettes til i både A og B. Spilleren tildeles placeringen lige udenfor A.
Brug af flipper codes forbudt.