Players!
Jeg var lige forbi i går og spille dette utrolige bæst af en maskine. Og jeg bliver kun mere imponeret fra gang til gang.
Der er simpelthen så mange ting man kan på den maskine. Udover at have sin helt egen stil og stemning, så har den mange fine referencer til andre maskiner. Den har taget nogle af de bedste ting fra andre maskiner og indkopporeret dem på sin egen måde. Lad mig komme med et par eksempler:
COMET
- det bedste jeg ved ved Comet er det dybe 'Million'-skud. Det er en bred højrerampe, som er nem at ramme - men som skal skydes rigtigt, hvis man skal have de store points. IRON MAIDEN har lidt af det samme med en bred midterhøjre-rampe, som ender i en slags 'skydeskive' der kan give meget forskellige points, afhængig af hvor præcist den er skudt (afhænger selvfølgelig meget af hvordan STERN udvikler koden - men muligheden for at lave et værdifuldt 'precision-shot' er der.)
DEMOLITION MAN
- samme rampe kan også give flashback til Demoman. For når den skydes føder den som regel ud til venstre (til den lille flipper til venstre) men i ny og næ vil den trille den anden vej - til højre. Det er præcis samme følelse som man kender når man skyder midter-rampen på DM og håber den vil trille til højre.
TWILIGHT ZONE
- noget af det bedste jeg ved ved Twilight Zone er at holde den lille øverste flipper oppe - og så skyde skuddet ind bag den, med den højre øverste flipper. IRON MAIDEN har også et herligt skud ind bag den lille øverste venstre flipper. Og som en lille bonus kan man også lave skuddet UDEN at løfte den øverste venstre flipper. Og så er der dobbelt points! Klasse.
THE SHADOW
- noget af det bedste jeg ved, når jeg spiller The Shadow, er at skyde det øverste venstre loop. Det feeder lynhurtigt tilbage til den øverste højre flipper. Skyder man det flere gange kan der være rigtig gode points at hente der. Jeg har endda set Bowen og Cayle bruge 'upper-loops-all-day' som en turneringstrategi. Men det kræver, at man har en helt usædvanlig stærk timing. Det har nogen spillere - som fx vores danske Mikke Sjølin (som vandt DM finalen over mig tilbage i Roskilde - ved at gentage et loop på Diner, så mange gange at jeg nåede at drikke en øl og spise en pølse med Glenn i den anden ende af hallen, mens jeg bare kunne høre maskinen spille den samme loop-lyd). Nå - sorry - hvor kom vi fra?! Nå ja - sådanne spillere belønner IRON MAIDEN også med sit utrolig lækre upper loop.
ALTSÅ: At spille IRON MAIDEN er lidt som at se en rigtig god film - der også har overskud til at komme med referencer og henvisninger til andre klassikere. For en gammel pinball journey man er det næsten som at gennemleve sin pinballkarriere når man spiller IRON MAIDEN. Og så er der selvfølgelig nogle helt unikke features, som jeg ikke kan huske at have set før.
7-SHOT-UPPER FLIPPER!
IRON MAIDEN har en lille flipper øverst til venstre. Ligesom fx Twilight Zone. Men modsat TZ, hvor der vel reelt er to-tre forskellige skud man kan lave fra den, så er der 7 (syv) forskellige skud, man kan lave fra den øverste flipper på IRON MAIDEN. Og man sigter faktisk forskelligt efter alle syv på forskellige tidspunkter i løbet af et godt fuldt spil. Crazy.
SWEET FAST UPPER LOOP
Ja så er der jo det der loop. Det er vanedannende. Ligesom det kan være på No Fear. Men det er næsten bedre på IRON MAIDEN - fordi den måde der tildeles points på den måde, der tildeles points er cool. Man skal skyde loopet et vist antal loops for at tænde en hurry up - som så ganges op ved loops i rækkefølge. Det kan give vilde scores - men er også bare max spas.
NES-TARGET.
Så er der selvfølgelig hvad jeg oplever som en lille fin hilsen til Neil Shatz. Der er et stand up target lige over venstre inlane. Det skal skydesfra højre flipper 'op gennem inlanen'. Det skal shatzes - så at sige. Lykkes man med det skud - så giver det, "det skud man mangler" på playfielden (hvis man er i en multiball eller et mode). Simpelthen klasse.
Jeg kan stort set ikke finde på noget dårligt at sige om den maskine. Det skulle måske lige være at det der upper left loop giver lige rigeligt mange points i forhold til andre spilstrategier. Men det er jeg i dialog med Keith Elwin om
In short. IRON MAIDEN er en players machine! Fra playeren over dem alle - til alle players. Den belønner timing. Og den er fyldt både nostalgi og moderne påfund. Tak Keith!
Og se så for snøvsen at komme ind og prøve den P A og alle jer andre. Den står lige inde på Gråbrødretorv og venter!!!