SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er tors 28. mar 2024 23:07

IFPA WPPR Global "Dollar Fee" træder i kraft 2023

Alle spillemaskine relevante events annonceres her i denne kategori

Redaktør: TheRealEd

  • Forfatter
  • besked
Brugeravatar

TheRealEd

  • Indlæg: 1154
  • Tilmeldt: ons 22. jun 2016 02:10
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

IFPA WPPR Global "Dollar Fee" træder i kraft 2023

Indlægsøn 10. jul 2022 17:49

Så er IFPA kommet med endnu en ny opdatering til WPPR systemet fra 2023.
Fra næste år træder den længe omtalte "dollar fee" i kraft.
Fremover skal en turnerings arrangør via IFPA's hjemmeside overføre 7 DKK pr. spiller, pr. turnering som de afholder, for at få sine resultater bekræftet af IFPA til verdensranglisten.

Det var egentlig meningen, at jeg ville have luftet dette emne med jer inden, men der har været en del intern debat omkring emnet. Og igen postede IFPA opslaget før jeg havde regnet med, så nåede ikke at få vendt den med jer.
Men der er stadig noget der skal tages stilling til.
Og det er her jeg har brug for jeres inputs og idéer!

Kort opridset skal vi have fundet ud af, hvordan vi fordeler de 70%, der "går tilbage lokalt".
Her kan der bl.a. være tale om:
-Velgørenhed (evt. hvilken)
-Rejseudgifter til European Championship Series (ECS)
-Rejseudgifter til IFPA World Pinball Championship (IFPA WC)
-Udgifter til Country Championship Series
(pt. ingen Danish Championship Series -mere om det her:
http://www.spille-maskiner.dk/forum/viewtopic.php?f=37&t=36216)

Læs hele det officielle opslag her:
https://www.ifpapinball.com/ifpa-wppr-system-global-endorsement-fee-to-start-in-2023/

"At the start of 2018, the IFPA implemented a $1 endorsement fee for all events in North America that wished to be sanctioned as part of the IFPA World Pinball Player Rankings (WPPR). In 2020, after sustained growth in the number of events in North America, a similar fee was implemented for events in Australia, led by Australia’s country and state directors. For the coming year, the IFPA is expanding this fee to apply across the globe.

Starting on January 1, 2023, the IFPA will implement a global fee for all open events that wish to be sanctioned as part of the WPPR system.

Please note that this fee DOES NOT apply to women’s-only events, which are sanctioned toward a separate ranking system.

The fee will be collected in local currencies, set to the amounts listed on the Global Fee page. Tournament/league directors will be responsible for submitting payments to the IFPA after tournament/league results have been submitted.

The fee will be distributed based on a standardized approach where the majority stays within each region. Distribution will largely follow the 70/20/10 model currently used in North America and Australia:

70% staying local
20% toward regional/world championships
10% toward processing fees
For Europe, the 20% will be broken down as follows: 15% towards IFPA European Championship Series Final expenses and 5% towards IFPA World Pinball Championship expenses.
For North America, the 20% will be broken down as follows: 15% towards IFPA North American Pinball Championship expenses and 5% towards IFPA World Pinball Championship expenses.
For other countries, the 20% will be broken down as follows: 15% will go into the “local” pool and 5% towards IFPA World Pinball Championship expenses.

This does not mean that the 70% staying local will necessarily go toward prize pools for local tournaments (as it does in North America and Australia). We are mindful of the differences in pinball communities from region to region, and local distribution could mean anything from facilitating the country championship series finals to making a donation to a local charity. The IFPA is consulting with local representatives to determine the best approach for each country and region.

In any case, no part of the fee will be used as compensation for IFPA staff. “Processing fees” refers to the fees that Stripe charges to handle the processing of credit card transactions and any currency translation charges. The IFPA continues to operate through volunteer work and does not generate any income whatsoever for IFPA staff, country directors, or state/province/district representatives.

Like with all our policy changes, this is driven by the goal of growing competitive pinball worldwide. After seeing continued growth in the number of sanctioned events and players participating in those sanctioned events in North America, we are confident that it will ultimately be successful on a global scale. The IFPA will follow up with further information in the coming months, and we look forward to spirited discussion on this policy as the details are finalized."
|×[ED ]×|
Brugeravatar

FlyveHest

  • Indlæg: 774
  • Tilmeldt: ons 11. sep 2013 20:59
  • Geografisk sted: Ballerup, Danmark
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: IFPA WPPR Global "Dollar Fee" træder i kraft 2023

Indlægfre 15. jul 2022 22:31

Længe undervejs, og i min optik, en ikke udtalt succes udi det organisatoriske fra IFPAs side.

For at holde ren røv at trutte i, så var de spæde tiltag til dette den primære årsag til at jeg smed håndklædet i ringen som landedirektør, og vi var så så heldige at ED var der til at samle det op og holde liv i CD flammen i lille Danmark.

For at svare på EDs spørgsmål først, så synes jeg at bruge de 70% til andet end at arrangere pinballturneringer vil være komplet tåbeligt, men spørgsmålet er, kan der støttes op om at starte en national serie og i så fald, hvad skal pengene så bruges til? Præmier? Forplejning? Konfettikanoner? Og hvem skal afgøre det?

Med det af vejen synes jeg dog jeg vil spy en sjat galde, for jeg mener ærligt talt af IFPA i hele det her setup ikke er særligt gode til at huske hvad I'et i organisationsnavnet står for.

Beslutninger som denne føler jeg har en meget amerikaniseret tankegang bag, og man har ligesom glemt at der er et helt kontinent af lande der på mange områder, ikke mindst hobby og frivilligt arbejde, har en meget forskellig kultur og tilgangsvinkel, ligesom der er lokale lovgivninger som kan gøre det meget omstændigt at deltage hvis man vil undgå mulige lovbrud.

På sin vis er det måske forståeligt nok, pinball er væsentligt større i US end hvad ret mange lande herovre i EU kan følge med i, men det er ærligt talt noget jeg ville forvente et forbund havde en smule mere forståelse for.

Med det sagt, i min helt personlige optik har dialogen omkring emnet har ikke været super konstruktiv fra IFPAs side (jeg lurer stadig med på mailingslisten ;).

Ændringen blev fremlagt som forslag og der blev inviteret til dialog, men reelt er ovenstående ændring den samme der blev foreslået for længe siden, måske med et par enkelte rundede hjørner.
Billede
Brugeravatar

junkwavepete

  • Indlæg: 1130
  • Tilmeldt: søn 22. sep 2013 21:26
  • Geografisk sted: 1956 - Frederiksberg C
  • Highscores: 1
    Arcade winning challenges: 0

Re: IFPA WPPR Global "Dollar Fee" træder i kraft 2023

Indlæglør 16. jul 2022 14:53

Blot et lille indspark herfra, og som ikke nødvendigvis kommer til at hjælpe mig personligt, efter man er blevet far.
Men eftersom gebyret for deltagelse i VM stiger til det dobbelte, for at højne præmierne, kunne nogen af pengene fra gebyret gå til at få sendt to danskere afsted. Det koster nu næsten 4000 kroner pr. Mand, blot at deltage i VM! det er satme mange penge, og noget der sagtens kunne afholde mig fra at deltage, når rejseudgifter og alt andet kommer oveni… blot en tanke herfra

God lørdag!
Pins: Godzilla LE 540-Jackbot-Jurassic Park Pro-Creature-Theatre Of Magic-Frontier-Avengers IQ Pro-Turtles Pro-Led Zeppelin Pro
Sold: Super Mario Bros-AC/DC Pro-The Walking Dead LE 240-The Simpsons Pinball Party-X-Men Pro-X-Men Pro-Demolition Man-Star Trek LE 790-The Addams Family-Guardians PRO-Iron Maiden Pro-Batman: The Dark Knight-RollerCoaster Tycoon-Iron Man-Fish Tales-Terminator 3-Star Wars PRO-Corvette-No Fear

IFPA# 21932
Brugeravatar

TheRealEd

  • Indlæg: 1154
  • Tilmeldt: ons 22. jun 2016 02:10
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: IFPA WPPR Global "Dollar Fee" træder i kraft 2023

Indlæglør 16. jul 2022 17:08

FlyveHest skrev:For at svare på EDs spørgsmål først, så synes jeg at bruge de 70% til andet end at arrangere pinballturneringer vil være komplet tåbeligt, men spørgsmålet er, kan der støttes op om at starte en national serie og i så fald, hvad skal pengene så bruges til? Præmier? Forplejning? Konfettikanoner? Og hvem skal afgøre det?


Ja, det var også det jeg tænkte gav mest tilbage til miljøet som helhed.
Men som du, og jeg i den anden tråd, kommer ind på, så er jeg usikker på om- og hvordan det reelt set ville kunne lade sig gøre.
For det er jo allerede forholdsvis svært at få nogen til at tage faklen i forhold DM.
Derover har vi også DPO, som efterhånden også er ved at være en stor opgave for et meget lille hold af arrangører.
Så jeg har ærligt talt lidt svært ved at se en Danish Championship Series finale blive en realitet. Selvom det kunne være fedt!
|×[ED ]×|
Brugeravatar

TheRealEd

  • Indlæg: 1154
  • Tilmeldt: ons 22. jun 2016 02:10
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: IFPA WPPR Global "Dollar Fee" træder i kraft 2023

Indlæglør 16. jul 2022 17:15

junkwavepete skrev:Men eftersom gebyret for deltagelse i VM stiger til det dobbelte, for at højne præmierne, kunne nogen af pengene fra gebyret gå til at få sendt to danskere afsted. Det koster nu næsten 4000 kroner pr. Mand, blot at deltage i VM! det er satme mange penge, og noget der sagtens kunne afholde mig fra at deltage, når rejseudgifter og alt andet kommer oveni… blot en tanke herfra


Mange tak for dit indspark, P A!
Jeg har selv haft samme tanke, men tænkte ikke det var klædeligt af mig som landedirektør OG top spiller, at foreslå noget der i sidste ende nok ville tilgodese mig selv.

Jeg ved dog ikke hvordan vores medspillere i miljøet har det med at finansiere "de samme spillere" år efter år?
Men det kunne være en fin gulerod at give for at rejse meget og spille sig op til en plads til VM gennem diverse større turneringer, som i sig selv også er en ret stor udgift.

Håber vi kan få lidt flere inputs fra resten af miljøet. :)
|×[ED ]×|
Brugeravatar

KimG

  • Indlæg: 629
  • Tilmeldt: tors 18. jul 2013 23:32
  • Geografisk sted: Kbh V
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: IFPA WPPR Global "Dollar Fee" træder i kraft 2023

Indlæglør 16. jul 2022 19:56

Men hvor mange penge kan det ende m at blive ?
Vel ikke noget særligt ?
KIM

DOC

  • Indlæg: 290
  • Tilmeldt: lør 22. jun 2013 20:57
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: IFPA WPPR Global "Dollar Fee" træder i kraft 2023

Indlæglør 16. jul 2022 20:28

Hej Alle

Jeg er helt ok med at det kunne gå til VM deltagerne - det lyder dyrt.

Vi kunne også overveje om det kunne bruges til at øge interessen for Pinball. Her tænker jeg på at få flere børn til at spille, men det er nok en seperat tråd og jeg er ikke helt færdig med ideen. Det kunne være fedt med nogle nye modstandere at tabe til :-)

Jeg støtter op om det meste, men synes det kunne fedt hvis det kunne bidrage til at udvikle vores sport.

Mvh
Janus
Brugeravatar

junkwavepete

  • Indlæg: 1130
  • Tilmeldt: søn 22. sep 2013 21:26
  • Geografisk sted: 1956 - Frederiksberg C
  • Highscores: 1
    Arcade winning challenges: 0

Re: IFPA WPPR Global "Dollar Fee" træder i kraft 2023

Indlæglør 16. jul 2022 20:45

KimG skrev:Men hvor mange penge kan det ende m at blive ?
Vel ikke noget særligt ?


Et forsigtigt gæt er at det kun drejer sig om 300 dollars på et år…
Så der er ikke meget at lege med
Pins: Godzilla LE 540-Jackbot-Jurassic Park Pro-Creature-Theatre Of Magic-Frontier-Avengers IQ Pro-Turtles Pro-Led Zeppelin Pro
Sold: Super Mario Bros-AC/DC Pro-The Walking Dead LE 240-The Simpsons Pinball Party-X-Men Pro-X-Men Pro-Demolition Man-Star Trek LE 790-The Addams Family-Guardians PRO-Iron Maiden Pro-Batman: The Dark Knight-RollerCoaster Tycoon-Iron Man-Fish Tales-Terminator 3-Star Wars PRO-Corvette-No Fear

IFPA# 21932
Brugeravatar

TheRealEd

  • Indlæg: 1154
  • Tilmeldt: ons 22. jun 2016 02:10
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: IFPA WPPR Global "Dollar Fee" træder i kraft 2023

Indlæglør 16. jul 2022 22:00

junkwavepete skrev:
KimG skrev:Men hvor mange penge kan det ende m at blive ?
Vel ikke noget særligt ?


Et forsigtigt gæt er at det kun drejer sig om 300 dollars på et år…
Så der er ikke meget at lege med



Lad os lege lidt med nogle runde tal:

12 turneringer i Pinlab med et gennemsnit på 20 spillere = 240 betalinger af 7 kr. = 1.680 kr.
Evt. One more chance turnering for et gennemsnit på 10 spillere = 120 betalinger af 7 kr. = 840 kr.
DPO med et gennemsnit på 100 spillere og 2 turneringer = 200 betalinger af 7 kr. = 1.400 kr.
2 DPO side turneringer med 50 spillere = 100 betalinger af 7 kr. = 700 kr.
DM med et gennemsnit af 40 spillere = 280 kr.
DM side turnering med 20 spillere = 140 kr.
Evt. 4 andre turneringer på et år et gennemsnit af 20 spillere = 80 betalinger af 7 kr. = 560 kr.

Total overførsler til IFPA = 5.600 kr.
De 70% vi ville få tilbage at lege med = 3.920 kr.

Det er måske lidt højt sat, men Peter er nok ikke langt fra med de $300.
Så nej, det ville heller ikke dække meget af VM omkostningerne for 2 spillere, selv hvis vi fordelte alle 70% til det.
|×[ED ]×|
Brugeravatar

TheRealEd

  • Indlæg: 1154
  • Tilmeldt: ons 22. jun 2016 02:10
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: IFPA WPPR Global "Dollar Fee" træder i kraft 2023

Indlæglør 16. jul 2022 22:08

DOC skrev:Hej Alle
Vi kunne også overveje om det kunne bruges til at øge interessen for Pinball. Her tænker jeg på at få flere børn til at spille, men det er nok en seperat tråd og jeg er ikke helt færdig med ideen. Det kunne være fedt med nogle nye modstandere at tabe til :-)

Jeg støtter op om det meste, men synes det kunne fedt hvis det kunne bidrage til at udvikle vores sport.


Alt for at øge interessen kunne være fedt, så jeg glæder mig til at høre mere, når din idé er videreudviklet.
Men umiddelbart ved jeg ikke lige om det ville være noget dollar fee'en kunne gå til og hvordan.
|×[ED ]×|

Ian

  • Indlæg: 11
  • Tilmeldt: ons 22. aug 2018 00:00
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: IFPA WPPR Global "Dollar Fee" træder i kraft 2023

Indlægsøn 17. jul 2022 02:58

Jeg stemmer for at alle pengene enten går til Price pool til top 4 i DM, ex: 40/30/20/10%
Eller, at de bliver ligeligt fordelt til dem (eller den) der drager mod VM.
Brugeravatar

TheRealEd

  • Indlæg: 1154
  • Tilmeldt: ons 22. jun 2016 02:10
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: IFPA WPPR Global "Dollar Fee" træder i kraft 2023

Indlægsøn 17. jul 2022 10:28

Ian skrev:Jeg stemmer for at alle pengene enten går til Price pool til top 4 i DM, ex: 40/30/20/10%
Eller, at de bliver ligeligt fordelt til dem (eller den) der drager mod VM.



Jeg ser 2 problemer ved at bruge pengene til penge præmier til DM.

1. DM er en lukket turnering, hvor vi kun tillader danske spillere. Dollar fee'en bliver jo også opkrævet for udenlandske spillere til turneringer i Danmark, så den tror jeg ikke IFPA går med til.
DM (og SM) er i forvejen de eneste to undtagelser, hvor et land holder deres eget mesterskab, hvor andre nationaliteter er udelukket fra deltagelse.

2. Derudover kommer der en masse komplikationer i forhold til udbetalingen af pengene.
Overførslen bliver helt sikkert pålagt et gebyr igen, som der også gjorde den anden vej.
Hvem får dem udbetalt i første omgang?
Hvordan i forhold til skat?
Derfor har IFPA også lagt op til at det bruges på en måde (evt. en af de 4 forslag i det oprindelige indlæg), hvor IFPA kan betale diverse udgifter direkte fra deres konto.
|×[ED ]×|

LFC

  • Indlæg: 25
  • Tilmeldt: søn 23. feb 2020 16:52
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: IFPA WPPR Global "Dollar Fee" træder i kraft 2023

Indlægsøn 17. jul 2022 14:21

Kunne man ikke lave et VM hvor man kan deltage for 50$ og så fraskrive sig retyen til pengepræmier. Man skal selvfølgelig have en maskine med hjem hvis man bliver verdensmester. Så kan dem som gerne vil smide 400 dollars i puljen og så kan de få penge præmier ned til 16. Pladsen eller sådan noget.

Jeg synes DOC’s idé er genial. Det kunne være fedt at lave noget ungdoms DM hvor vi kunne invitere lokale fritids- og ungdomsklubber til kval i Århus, Odense og KBH og så den store finale et eller andet sted.
Der er ogsaa god mulighed for at lave 4 mandshold for at banke dem fra den anden fritidsklub.

De 3-4 turneriger kunne sagtens stables på benene for 5000 kr da udgifterne vel egentligt bare går til at holde åbent en enkelt dag, og et par medaljer.

Hvis det bliver en success så ville de klubber måske endda investere i en maskine.

Det med at DM er en lukket turnering giver jeg ikke meget for. VM er endnu mere lukket land.
Brugeravatar

FlyveHest

  • Indlæg: 774
  • Tilmeldt: ons 11. sep 2013 20:59
  • Geografisk sted: Ballerup, Danmark
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: IFPA WPPR Global "Dollar Fee" træder i kraft 2023

Indlægsøn 17. jul 2022 17:52

LFC skrev:Det med at DM er en lukket turnering giver jeg ikke meget for.


Det der menes med at DM er en lukket turnering er at Danmark har fået lov at afholde det nationale mesterskab og begrænse deltagere i turneringen til kun at være danskere, samtidigt med at turneringen giver WPPR point.

Normalt skal en turnering være åben for alle for at kunne give point, men der har Danmark (via Sverige) fået sneget en undtagelse med.

Ian skrev:Jeg stemmer for at alle pengene enten går til Price pool til top 4 i DM, ex: 40/30/20/10%


Problemet med det, som ED også berører, er at pengepræmier i dansk sport er noget besværligt noget (i modsætning til USA, hvor de jo elsker den slags) grundet SKAT.

Man kan selvfølgeligt sige at der nok aldrig ville være nogen der ville opdage endsige følge op på den slags, men teknisk set er en enhver pengepræmie skattepligtig (Der er nogle undtagelser for trofæer og medaljer), og man kunne også snildt forestille sig at arrangøren af DM kunne rende ind i nogle problemer med at modtage penge fra en udenlandsk entitet (IFPA) og så udbetale den.

Hvis pengene går til at (del) finansiere VM billetter til de to pladser Danmark har vil betalingen jo komme fra IFPA til IFPA, og på den måde være stort set umulig at opdage, så det er nok den mulighed der giver færrest potentielle problemer.

DOC skrev:Vi kunne også overveje om det kunne bruges til at øge interessen for Pinball. Her tænker jeg på at få flere børn til at spille


Også en nobel ide, men igen er vi ude i at det, hvis man skal være meget regelret, nok er lidt uldent i kanten rent skatteteknisk.

HVIS pinball i Danmark nu rent faktisk var mere organiseret igennem en forening med en bestyrelse, regnskab mm. kunne man helt sikkert lave sådan en løsning uden et potentielt skattemæssigt efterspil, men, det har vist været prøvet uden den store succes ;)
Billede

ELK

  • Indlæg: 1608
  • Tilmeldt: man 17. jan 2011 08:12
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: IFPA WPPR Global "Dollar Fee" træder i kraft 2023

Indlægsøn 17. jul 2022 21:07

Tak Ed - rigtig godt at få taget den her snak. For - ja - hvad skal man gøre med de penge man fremover aftvinger alle turneringsspillere i Danmark?

Jeg er egentlig cool med det meste, der er foreslået. Men vil tale for en anden løsning. Særligt noget andet end præmier eller rejse-legater. Lad os i stedet for at bruge pengene på de få i toppen - så bruge pengene til at få flere spillere om bord.

Jeg tror, de fleste af os er enige med Fly og Co. om at selve ideen med at indkræve et ekstra gebyr på 7 kr. pr turnering fra alle i Danmark er dårlig. Det er besværligt - og rationalet bag er tvivlsomt. Og det bliver ikke en bedre ide af, at vi så efterfølgende skal diskutere hvordan pengene skal fordeles tilbage til dansk pinball (eller velgørenhed).

Jeg er ikke modstander af, at vi bruger pengene til præmier til DM eller rejselegater til VM. Men for det første, er det bare mere af den amerikanske tankegang (man vil udvikle sporten ved at tage fra de mange og give til de få). For det andet er jeg ikke sikker på, det vi bidrage til pinball i Danmark på den lange bane.

Jeg er klart mere til at vende det om. Og lade pengene gå til at styrke bredden i dansk pinball.

Det kan gøres på mange måder. Fx som foreslået ved at forsøge at aktivere de unge. Dog er jeg er mest til det simple. Også fordi at ideen med at lave nye turneringer for unge eller andet kan være rigtigt svært at få til at flyve, når det kommer til stykket. Men her er et nemt og simpelt forslag - som er rettet direkte mod nye spillere:

1. Vi gør det gratis at spille IFPA sanktionerede pinball-turneringer i Danmark indtil du er på Verdensranglisten.

Praktikken bag bliver også relativ nem. De gebyr-penge vi får tilbage fra IFPA placeres i en fond (reelt på en konto). Denne fond dækker så udgifter til de nye spillere, der stiller op i danske turneringer.

Det vil være en realistisk model - og en helt anden måde at tænke på end den amerikanske hvor bredden betaler til eliten. Og en sådan model vil det være en ære at have - og hvis vi valgte den, ville jeg glæde mig til at fortælle amerikanerne om den!
Næste

Tilbage til Events

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 32 gæster

cron