SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er tors 28. mar 2024 22:47

IFPA WPPR Global "Dollar Fee" træder i kraft 2023

Alle spillemaskine relevante events annonceres her i denne kategori

Redaktør: TheRealEd

  • Forfatter
  • besked
Brugeravatar

TheRealEd

  • Indlæg: 1154
  • Tilmeldt: ons 22. jun 2016 02:10
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: IFPA WPPR Global "Dollar Fee" træder i kraft 2023

Indlægsøn 17. jul 2022 22:59

Tak FLY for dine gode svar til LFC, IAN og DOC, som var i samme baner, som jeg havde i tankerne.

Og en stor tak til ELK for det rigtig gode og eftertænksomme indspark med mange gode pointer!

ELK skrev:1. Vi gør det gratis at spille IFPA sanktionerede pinball-turneringer i Danmark indtil du er på Verdensranglisten.

Praktikken bag bliver også relativ nem. De gebyr-penge vi får tilbage fra IFPA placeres i en fond (reelt på en konto). Denne fond dækker så udgifter til de nye spillere, der stiller op i danske turneringer.

Det vil være en realistisk model - og en helt anden måde at tænke på end den amerikanske hvor bredden betaler til eliten. Og en sådan model vil det være en ære at have - og hvis vi valgte den, ville jeg glæde mig til at fortælle amerikanerne om den!


Jeg kan rigtig godt lide din tanke, men jeg har svært ved at visualisere hvordan det simpelt og nemt fungerer i praksis.

·Hvem står for den fund (når nu vi ikke har en forening, som FLY var lidt inde på)? -og hvordan fungerer det i forhold til SKAT osv.?
·Overfører IFPA bare direkte til den? -i så fald ryger der som sagt nok igen nogle gebyr omkostninger.
·Hvordan får turnerings arrangører fat i pengene i forbindelse med nye spillere til deres turnering?
·Og med nye spillere, mener du så bare helt nye spillere uden et IFPA nummer eller skulle det dække deres 4 første turneringer, indtil de er "Rated" og tæller med i pointgivningen?

Derudover er jeg desværre også lidt bange for, hvorvidt IFPA er interesseret i andre løsninger end de 4 givne forslag fra deres side.
|×[ED ]×|

ELK

  • Indlæg: 1608
  • Tilmeldt: man 17. jan 2011 08:12
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: IFPA WPPR Global "Dollar Fee" træder i kraft 2023

Indlægman 18. jul 2022 14:40

Tak selv Eddie!

Nu gælder det også om ikke at fokuserer på hullerne i osten. Hvis vi kan blive enige om visionen, er det cool. Og jeg har faktisk ok let ved at se, hvordan det kan fungere i praksis. Men bare fordi jeg kom med ideen, betyder det forhåbentlig ikke, at jeg skal bestemme eller være arkitekten på selve udformningen. Jeg tænker alle kan melde ind. Umiddelbare svar på dine spørgsmål:

1 ) “Hvem står for den fond (når nu vi ikke har en forening, som FLY var lidt inde på)?”

På den lange bane er det måske en god anledning til at få lavet en forenning. På den korte bane kan kontoen blot placeres hos en person, vi har tillid til - som så får titel af kasser for fonden. Kontoen skal naturligvis være 100% transparent. I praksis kan posteringer fx hver måned eller hvert kvartal offentliggøres (fx i fondens tråd på spille-maskiner). Masser af mindre klubber og endnu-ikke-foreninger har denne struktur, hvor det reelt er kasseren, der holder klubbens penge indtil udbetaling.

2 ) “Hvordan fungerer det i forhold til SKAT osv.?”

Det er muligt, at turen frem og tilbage over atlanten gør det lidt særligt, men min overbevisning er, at SKAT har vigtigere ting at gå op. SKAT er som regel - og med rette - optaget af om nogen tjener penge uden at oplyse det. Og det smukke ved den her ide er, at det er der ikke rigtig nogen, der gør.

3 ) “Overfører IFPA bare direkte til den? -i så fald ryger der som sagt nok igen nogle gebyr omkostninger.”

Ja. Det er også nemt. Jeg ved ikke hvordan IFPA har tænkt sig at lave tilbageførslen af de 70% (Stripe/PayPal/Whatever). Men for os er det bare at oplyse et kontoen tænker jeg. Og jo - der ryger selvfølgelig den omkostning på det er at overføre fra USA til Danmark. Men den undgår vi næppe, hvis pengene i sidste ende skal kunne udbetales til danskere.

4 ) “Hvordan får turnerings arrangører fat i pengene i forbindelse med nye spillere til deres turnering?”

Det kan gøres på flere måder. Og alle måder vil selvfølgelig kræver en del tillid til arrangørerne. Den mest sikre - og måske en anelse mere omstændige - kunne være som følger:

A) Alle tilmelder sig og betaler inden for deadline osv som alle altid har gjort.

B) De nye spillere, der gennemfører turneringen får refunderet deres tilmeldingsgebyr direkte af fonden (MobilePay)

På den måde vil fondens regnskab være 100% transparent. De eneste posteringer, der vil være vil være: Indkomne beløb direkte fra IFPA. Udgifter direkte knyttet til spillernes navne og telefonnumre.

5 ) “Og med nye spillere, mener du så bare helt nye spillere uden et IFPA nummer eller skulle det dække deres 4 første turneringer, indtil de er "Rated" og tæller med i pointgivningen?”

Ja præcis. Altså det sidste. Indtil de er "Rated" og tæller med i pointgivningen. Og dermed indtil de er på Verdensranglisten.

6 ) “Derudover er jeg desværre også lidt bange for, hvorvidt IFPA er interesseret i andre løsninger end de 4 givne forslag fra deres side.”

Det er jeg slet ikke bange for. Det er en klar proces med en klar vision. Til gavn for pinball-sportens udbredelse. IFPA og Josh har rigtigt højt på deres liste at få de bedste med til turneringer - og de tror på værktøjet er højere prize money. Vi vil gerne have flere aktive pinball-spillere i Danmark. Og vi afprøver i første omgang gratis-turneringer for de nye. Det er jeg overbevist om de både vil forstå - or respektere. Antallet af aktive spillere world wide er også et succesparameter for IFPA. Og her ligger Danmark faktisk upassende lavt med bare 104 aktive spillere. Det kan vi gøre bedre - og lad os bruge IFPA’s dumme dollar-fee til det!
Brugeravatar

TheRealEd

  • Indlæg: 1154
  • Tilmeldt: ons 22. jun 2016 02:10
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: IFPA WPPR Global "Dollar Fee" træder i kraft 2023

Indlægman 18. jul 2022 16:20

Endnu engang tak for et rigtig godt, sobert og uddybende svar! :D
Som sagt kan jeg faktisk rigtig godt lide idéen, så er det bare at få spredt budskabet om at "første fix er graits" ud til de potentielle nye spillere. :)
Hvis det altså selvsagt er den vej vi ender med at søge. ;)
|×[ED ]×|
Brugeravatar

FlyveHest

  • Indlæg: 774
  • Tilmeldt: ons 11. sep 2013 20:59
  • Geografisk sted: Ballerup, Danmark
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: IFPA WPPR Global "Dollar Fee" træder i kraft 2023

Indlægman 18. jul 2022 21:36

Jeg vil lige kaste et indspark ind som RIL kom med i en snak ham og jeg havde, som jeg egentligt synes var enormt elegant, og er lidt ærgelig over jeg ikke selv havde tænkt over. ;)

I stedet for at indbetale $1 og få $0.70 tilbage som vi nu skal finde ud af at formøble på en fornuftig måde, kunne man foreslå at et land i stedet kunne indebetale $0.30 pr spiller, og så helt fravælge at få sine "egne" penge tilbage.

Netop det faktum at vi er så lille et land med så få spillere og ditto turneringer, så vil det beløb der kommer retur alligevel ikke rigtigt være noget der rykker ret meget på noget, og kombineret med at det i det hele taget er en smule udansk ifht foreningsliv og kulturen omkring det, ville det måske være en ide at høre om man kunne slippe for al det finansielle frem-og-tilbage, og så bare indbetale de 30 cent til VM og EM afholdelse.

Edit: Jeg synes dog også godt om ELKs forslag hvis vi bliver "tvunget" til at bruge pengene, selvom jeg ikke rigtigt ved hvor meget de par tusind kroner batter.
Billede
Brugeravatar

TheRealEd

  • Indlæg: 1154
  • Tilmeldt: ons 22. jun 2016 02:10
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: IFPA WPPR Global "Dollar Fee" træder i kraft 2023

Indlægman 18. jul 2022 21:47

Hmm, faktisk en ret interessant tanke.
Ved dog ikke hvor interesseret de er i det, da deres tanke jo er, at "gulerodden" i at give noget tilbage til miljøet skulle være med til at engagere spillere mere i sporten.

Derudover ville det også kræve, at de laver deres betalings system om, da man pt. blot udfylder et felt for hvor mange spillere man overfører for i en turnering. Og så vælger man valuta og den regner ud hvor meget der skal betales.

Det kunne dog helt klart være værd at tage op, hvis der er stemning for det.
Evt. i forbindelse med at der måske alligevel skal spørges ind til holdningen omkring ELK's forslag med at betale for nye spilleres første 4 turneringer.
|×[ED ]×|
Brugeravatar

FlyveHest

  • Indlæg: 774
  • Tilmeldt: ons 11. sep 2013 20:59
  • Geografisk sted: Ballerup, Danmark
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: IFPA WPPR Global "Dollar Fee" træder i kraft 2023

Indlægman 18. jul 2022 21:58

TheRealEd skrev:Ved dog ikke hvor interesseret de er i det, da deres tanke jo er, at "gulerodden" i at give noget tilbage til miljøet skulle være med til at engagere spillere mere i sporten.


Tanken er bestemt også nobel, men, det er bare ikke en one-size-fits-all løsning, og jeg er af den overbevisning at den danske forenings- og frivillighedskultur bare ikke er specielt kompatibel med den amerikanske ditto.

Det er her hvor et såkaldt International forbund burde være mere lydhøre overfor de respektive medlemslande, både små og store, og som jeg skrev tidligere synes jeg ikke at kritik fra andre lande er blevet hørt i den her situation .. overhovedet.
Billede
Brugeravatar

TheRealEd

  • Indlæg: 1154
  • Tilmeldt: ons 22. jun 2016 02:10
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: IFPA WPPR Global "Dollar Fee" træder i kraft 2023

Indlægman 18. jul 2022 22:05

Jeg hører dig og er langt hen ad vejen enig med dig.

Forslaget er bestemt skrevet bag øret. :)
|×[ED ]×|
Brugeravatar

soren

  • Indlæg: 1397
  • Tilmeldt: tirs 11. nov 2008 19:56
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: IFPA WPPR Global "Dollar Fee" træder i kraft 2023

Indlægtirs 19. jul 2022 11:42

Godt, Ed, at du tager en debat om det.

Jeg har efterhånden fuldt konkurrence-flipper i mange mange år. Og fuldt med og deltaget i internationale debatter. Og jeg har gang på gang på gang hørt den der med, at præmiepuljen "ønsker vi at booste, for at udbrede interessen for pinball". Og jeg har altid ment at det var det værste vås. Udbredelsen af konkurrencespil klarer sig, og har klaret sig, fint uden præmiepenge. Og en turnering som Pinburgh (RIP, snøft) ville stadig blive udsogt om præmierne blot var grimme pokaler.

Jeg synes det bliver rigtig morsomt, når man går på kompromis med kvaliteten af sin turnering. Eksempelvis ved at folk kan købe nye forsøg uden begrænsning. Og jeg spørger mig selv, om der ikke ville være det samme salg alligevel. Blot mindre kø på maskinerne. Der er noget yankie-tankegang her (undskyld, Ian) som en anden har svært ved at gennemskue.

IFPA kalder sig et (verdens) forbund. Men er i virkeligheden en privat (profit) virksomhed med lukkede regnskaber, bestyrelse og beslutningsgrundlag. Hvis jeg ikke tager meget fejl. Når det er sagt, så har Josh Sharpe om mange andre gjort et kæmpe stykke arbejde. Og de har haft en større international tanke om det, end man kunne havde forventet. Hvilket jeg har respekt for. Jeg vil bare sige, at de skal passe på og værne om deres status af "internationalt forbund". Hvis der ikke er gennemsigtighed og demokrati i deres "forbund", kan opbakningen falde til jorden.

Jeg synes det er fint med gebyr for at dække administrationsomkostningen (de reelle). Det er jo eksploderet og blevet en tæt på uoverkommelig opgave. Og dertil skal de slås med kreative arrangører der udnytter huller i reglementet og laver turneringer mod intentionen. Men at indsamle penge fra det lokale og folkelige for at give til eliten er ikke en forbundstankegang ud fra min synsvinkel. Desuden har IFPA jo sponsorater. Hvor langt mon de dækker? Kunne man spørge sig selv.

Jeg stemmer for

1. Tilskud til VM deltagerer.

2. Tilskud til det officielle DM til at dække omkostningen (går mod billetprisen).

3. Retur til dem der har indbetalt (de enkelte turneringsarrangører).

i den rækkefølge. Det giver mest mening for mig. Og alt sammen betinget af, at det regnskabs- og skattemæssigt kan lade sig gøre. 1) som en IFPA rabat på de danske deltagerbilletter vil være en hel genial løsning.
Brugeravatar

TheRealEd

  • Indlæg: 1154
  • Tilmeldt: ons 22. jun 2016 02:10
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: IFPA WPPR Global "Dollar Fee" træder i kraft 2023

Indlægons 20. jul 2022 22:29

Hej Søren.

Godt at få dig på banen med dine gode og eftertænksomme pointer. :)

Hermed et par kommentarer/bemærkninger, samt forsøg på at svare lidt på nogle af de spørgsmål du har:
soren skrev:Jeg har efterhånden fuldt konkurrence-flipper i mange mange år. Og fuldt med og deltaget i internationale debatter. Og jeg har gang på gang på gang hørt den der med, at præmiepuljen "ønsker vi at booste, for at udbrede interessen for pinball". Og jeg har altid ment at det var det værste vås. Udbredelsen af konkurrencespil klarer sig, og har klaret sig, fint uden præmiepenge. Og en turnering som Pinburgh (RIP, snøft) ville stadig blive udsogt om præmierne blot var grimme pokaler.

Til IFPA's "forsvar" vil jeg sige, at når jeg fortæller om min pinball "karriere", spørger folk ofte ind til pengepræmier og om det er noget man kan leve af.
Så på et eller andet plan har folk en interesse i pengene i det. Selvom jeg heller ikke er den store tilhænger af det.
But money talk, as they say.

soren skrev:Jeg synes det bliver rigtig morsomt, når man går på kompromis med kvaliteten af sin turnering. Eksempelvis ved at folk kan købe nye forsøg uden begrænsning. Og jeg spørger mig selv, om der ikke ville være det samme salg alligevel. Blot mindre kø på maskinerne. Der er noget yankie-tankegang her (undskyld, Ian) som en anden har svært ved at gennemskue.

Jeg er helt enig med dig!
Netop "pump-and-dump" formatet er en af de største grunde til, at jeg ikke har haft de store intentioner om at prøve at skulle deltage til det kommende UK Open.
Men der trods alt mange andre, som synes det er et fedt format og vi skal heldigvis have lov til at være forskellige. :)

soren skrev:IFPA kalder sig et (verdens) forbund. Men er i virkeligheden en privat (profit) virksomhed med lukkede regnskaber, bestyrelse og beslutningsgrundlag. Hvis jeg ikke tager meget fejl. Når det er sagt, så har Josh Sharpe om mange andre gjort et kæmpe stykke arbejde. Og de har haft en større international tanke om det, end man kunne havde forventet. Hvilket jeg har respekt for. Jeg vil bare sige, at de skal passe på og værne om deres status af "internationalt forbund". Hvis der ikke er gennemsigtighed og demokrati i deres "forbund", kan opbakningen falde til jorden.

Så vidt jeg er informeret, så er IFPA stadig en organisation baseret på frivillig arbejdskraft og de skriver også selv i deres opslag citeret i første indlæg, at de ikke kommer til at tage noget fra den kommende dollar fee, som de heller ikke har gjort, mens det har været implementeret i USA og Australien.
Evt. overskud gemmer de eftersigende i organisationen til udgifter ved kommende events, som de står for.

De 10% af dollar fee'en skulle blot dække gebyrer i forbindelse med overførslen og ikke IFPA's generelle udgifter.
Derefter de 20% til at afholde EPC/VM og så de 70%, som er dem vi har oppe til debat her.
Men derudover er jeg ret så enig i dine tanker her.

soren skrev:Jeg synes det er fint med gebyr for at dække administrationsomkostningen (de reelle). Det er jo eksploderet og blevet en tæt på uoverkommelig opgave. Og dertil skal de slås med kreative arrangører der udnytter huller i reglementet og laver turneringer mod intentionen. Men at indsamle penge fra det lokale og folkelige for at give til eliten er ikke en forbundstankegang ud fra min synsvinkel. Desuden har IFPA jo sponsorater. Hvor langt mon de dækker? Kunne man spørge sig selv.

Jeg har også selv udtalt flere gange, også i vores interne landedirektør gruppe, at jeg ville have det helt fint med, hvis IFPA tog et mindre gebyr for alt det kæmpe stykke arbejde de lægger i organisationen.

Og lige netop deres mange sponsorer, som fremgår på IFPA hjemmesiden, har jeg også prøvet at spørge ind til, men fik intet officielt svar.
Dog har jeg fra interne kilder fået denne beskrivelse angående hvad sponsorater går til:
"Probably NIBs as prizes for some events. Certainly some practical stuff like trophies and travel: IFPA staff pays to go to events that they're competing in, but any time they're going somewhere to run an event without competing, that cost gets covered. I'll ask about this to get a clearer answer for you. Sponsorship doesn't bring in a huge amount of money in general. We cut off a sponsor a while back for committing sexual harassment and assault, too, so idk whether that's been replaced. I think it was only $1k for the year in that case, though.
[...] also covers operating costs that hadn't occurred to me, like website server fees, MailChimp fees, legal and accounting fees, and shipping costs for prizes."


soren skrev:Jeg stemmer for

1. Tilskud til VM deltagerer.

2. Tilskud til det officielle DM til at dække omkostningen (går mod billetprisen).

3. Retur til dem der har indbetalt (de enkelte turneringsarrangører).

i den rækkefølge. Det giver mest mening for mig. Og alt sammen betinget af, at det regnskabs- og skattemæssigt kan lade sig gøre. 1) som en IFPA rabat på de danske deltagerbilletter vil være en hel genial løsning.

1. Jeg er faktisk overrasket over, hvor mange der indtil videre har ytret villighed til at "donere" pengene til danske VM deltagere.

2. Hvis der ikke kommer den store opbakning til at opstarte Danish Championship Series, så kunne det måske være, at jeg skulle spørge, om vi kan dække udgifter til DM i stedet.
Men som før nævnt, så har jeg min tvivl.

3. Den tror jeg ikke helt går.
Det ville også nærmest være tosset med de gebyrer og evt. skatter, der skal betales ved hver overførsel.
Her ville det nok bedre give mening at søge efter RIL's forslag om slet ikke at betale de 70%, som var tænkt skulle "tilbage til landet", men blot de 30% til EPC/VM og overførselsgebyrer.

Derudover er jeg lidt i tvivl, om du med denne liste tænker en række forslag i prioriteret rækkefølge eller en prioriteret rækkefølge over hvordan udgifterne skulle betales.
I tilfælde af sidstnævnte, ville der nok ikke være meget (hvis overhovedet noget) tilbage efter tilskud til VM deltagere, ud fra det regnestykket jeg forsøgte mig med, som også mindede lidt om P A's gæt på, at vi snakker omtrent $300 (mit estimat ca. 4000 DKK), som vi ville "få tilbage" fra de 70% af indbetalte dollar fees.
For det ville jo ikke engang dække to entry fees til VM på de $500 pr. deltager, som de har fordoblet prisen til.
|×[ED ]×|
Brugeravatar

soren

  • Indlæg: 1397
  • Tilmeldt: tirs 11. nov 2008 19:56
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: IFPA WPPR Global "Dollar Fee" træder i kraft 2023

Indlægtors 21. jul 2022 15:24

Jeg hælder til rub og stub. Altså at vi finder eet formål som pengene går tilbage til.

Jeg har ikke noget mod pengepræmier. Synes bare, at hvis man vil have det, så bør arrangementet (eller serien af) kunne bære det selv. På indtægter fra deltagere, spons, reklamer for at se med på stream eller hvad ved jeg. Synes ikke det skal gå fra det lokale grasrodsspil, hvor ingen alligevel har mulighed for at deltage, kvalle eller tage en topplacering. Og jeg synes det er vås at hævde, at (større) pengepræmier er med formål at udbrede turnerings-flipper og tiltrække interesse. For udbredelse er i mine øjne netop det modsatte. At de små lokale flippersteder let og (næsten) gratis kan arrangere turneringer. Top spillere skal nok troppe op til VM, Circuit, ECS, Indisc,... om de får penge fra Danmark eller ej.
Brugeravatar

soren

  • Indlæg: 1397
  • Tilmeldt: tirs 11. nov 2008 19:56
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: IFPA WPPR Global "Dollar Fee" træder i kraft 2023

Indlægtors 21. jul 2022 15:37

Pump and dump turneringer er ikke så skidt som det lyder. Det er faktisk super fedt. Eller rettere, turneringer med PAPA-ticket-system kvalifikation. Altså hvor et forsøg er en række spil som tæller som helhed. Man kan tilrettelægge sin kval helt efter eget tempo. Prøve maskiner af, og tage nye forsøg på dem man har sporet sig ind på med tro på egne evner.

Jeg har spillet det i Stokholm, hvor der så vidt jeg husker var grænse på 10 forsøg. Og 6 i Classic. Og prisen var en 50'er. Det fungerede fint for ikke at sige super godt. Men jeg ville ikke deltage i en turnering med monster kø på maskinerne, da folk kan tage nye forsøg amok. Eller da turneringen på anden vis ikke er helt afstemt med tilgængeligheden af maskiner. Og jeg kan ikke se formålet. Så længer der spilles på maskinerne er der omsætning i butikken.

Kommer i tanke om, at man også kunne lave en variant. Første xx forsøg pr deltager er prioriteret i køsystemet.
Brugeravatar

LAU

  • Indlæg: 297
  • Tilmeldt: tors 3. jan 2013 08:47
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: IFPA WPPR Global "Dollar Fee" træder i kraft 2023

Indlægtors 21. jul 2022 19:46

Interessant at læse så meget om dette om det lille gebyr :mrgreen:

men det betyder jo bare at der er noget vigtigt i gærde .. så lad mig vove et øje også

Tak FLY - dit første indlæg er godt skruet sammen og slår hovedet på sømmet, synes jeg ... er der mon basis for et nyt forbund med eget grundlag 8)

og mange tak til ELK - Dansk Pinballs grand old man og uden sidestykke Danmarks internationale profil hvad angår netværk. Spillet er jo heller ikke så ringe endda

Nå - et beløb på 300 dollars årligt (godt 2.200 kr - ED vurderer 4.000)... hmmm... hvordan får vi mest ud af det beløb som vel er så kleint grundet vores lidenhed ? Hvordan øges beløbet ?
Får vi bedst nytte af det ved at støtte/sende 2 til VM ?
Det tror jeg næppe - her giver sponsorat vist mere mening - men der skal man jo som top-spiller med ambitioner løbe lidt benarbejde for at få det til at lykkedes... hep hep.

Faktisk synes jeg (igen qua FLY - og vel ELK) at det kan være svært at få øje på meningen, men igen kan det skyldes den måde det er sat op og eller, ikke mindst, at DK-Pinball er så småt. Hvad ved jeg ?

Egentlig er jeg på bølgelængde med DOC og ELK - hvordan får vi flere til at spille og iøvrigt styrket vækstlaget ?
Er det der pengene kan gøre nytte - og hvordan ? Findes der inspiration nogen steder ?

For nogle år siden deltog jeg i nogle turneringer i NYC - et af stederne havde hvad jeg har valgt at kalde Kids Pinball Initiative Programme (K-PIP ) .. gratis pinball for en skoleklasse eller lignende (vis-a-vis ELK´s forslag om gratis spil for uprøvede talenter), i en time eller to eller eftermiddag .. inviteret .. altså en proaktiv handling for at få nogle til at prøve spillet (der skal nok mere end een gang til - mon ikke lidt youtube og andre medier kan være løftestangen) - jeg var der en af de dage børnene (+12) var på besøg - at dømme på stemningen var det en succes... men måske er det bare nemmere i NYC, der er ca 3,5 gange DK i antal.

I historisk perspektiv havde jeg ikke spillet flipper siden 1993, da jeg vist en aften i 2012/13 startede med at lede efter et sted at spille flipper og fandt en cafe ved søerne med en masse maskiner - det var så blevet lukket.
Samtidigt skrev jeg til en fyr ved navn Dennis, der på et site havde titel af formand for Dansk Flipper Forbund - eller sådan noget ... Det var vist mest et navn - jeg mener ikke at have oplevet noget som helst i retning af forbund eller forening eller noget andet i den retning i de 10 år jeg har været registreret spiller ...
Men jeg har oplevet en række flotte private, persondrevne initiativer...og det er fedt .. HURRA for alt det .. og tak.
Det kan det snildt blive ved sådan - jeg bakker op.

Men måske er det i denne stund det kan/bør drøftes om IFPA-initiativet og -beløbet - stort eller lille - kan/bør understøttes af en decideret forening og et kontingent ?
Helt uigennemtænkt;
Kan man forestille sig at spille om IFPA-point i DK, men "kun" hvis man er del af en landsdækkende sportsforening, hvor noget af grundlaget er et medlemskab og et årlig kontingent ?
Kan turneringsdeltagelse ledsages af et foreningsgebyr (haha IFPA vi kan selv) ?
Og at et kontingent og gebyr sammen med IFPA-fee-refund kan blive til noget reelt selvom det er bøvlet og demokratisk .. kort sagt pisse irriterende .. og hvis så, hvordan ... og, og og ogogogogogoogogogogogog
Jeg ved det ikke !!

Men forslaget fra ELK (vist nok) om at lade uprøvede eller ikke-rangliste personer deltage gratis kan hjælpe - måske kan man endda dristes til at sige de første 5 turneringer :shock: det vil jeg nok vurdere der skal til for virkeligt at skabe tilhørsforholdet og lysten til spillet - navnlig med de moderne lidt komplekse maskiner og måske især de hårdt opsatte maskiner man som ny bydes :wink:

Måske behøver set-uppet ikke at involvere andet end netop medlemskab og kontingent og gebyr og IFPA-fee-refund og en cigarkasse (og en revisor) - som så har et eller andet skrevet grundlag for forvaltning.. mon ikke der i netværket findes kontakt nok ?
Måske der i første omgang så kan skabes økonomi nok til noget materiale på medier som nye - og gamle - kan få øje på som sammen med proaktive handlinger kan drive dem til en turnering og eller træningsaften hid og did.

Og lad mig ikke glemme at nævne, at "Foreningsdanmark" når det angår fritid og sport, har et hav af fonde, der tiltider har overordentligt svært ved at anvende hele deres fondsafkast - altså få brugt alle de penge de skal af med inden for deres fondsfundats for at undgå at betale skat

Tre ben at gå på ved en forening
1) et lille IFPA-revenue
2) foreningskontingent - 250 årligt x 40 ?
3) fondsbidrag til udvikling af forening og fritids- / sportsaktiviteter .. evt målrettet unge, men generelt sport og fritid

Målet ? Vækst !

Og at komme med verdens bedste pinballere for at jorder de der amerikanere - og svenskere :twisted:
og af den vej sørge for at 4 topspillere (landshold) med tiden sendes gratis til denne og hin turnering (VM og EPC + ?)

Jeg vovede et øje - måske er det langt ude og helt forbi skiven ... Det er det nok .. so be it ...
Brugeravatar

LAU

  • Indlæg: 297
  • Tilmeldt: tors 3. jan 2013 08:47
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: IFPA WPPR Global "Dollar Fee" træder i kraft 2023

Indlægfre 22. jul 2022 06:52

LAU skrev:Tre ben at gå på ved en forening
1) et lille IFPA-revenue
2) foreningskontingent - 250 årligt x 40 ?
3) fondsbidrag til udvikling af forening og fritids- / sportsaktiviteter .. evt målrettet unge, men generelt sport og fritid


jeg drister mig til at tilføje et fjerde ben for nu

4) støttemedlemsskab (ikke aktive) 100 kr årligt x 100

Alt i alt vurdere jeg at der med lidt benarbejde evt kan skabes ca 20.000 kr i kontingent årligt - dertil IFPA-fee-revenue samt det lidt mere spekulative "DK-foreningsgebyr" (symbolske 25 kr fx) ved turneringer for at også udenlandske spillere understøtter DK Pinball.
Hvad fonde kan bidrage med afhænger helt af foreningsstruktur, medlemstal og foreningskapital - mon ikke nogen kender nogen der kan hjælpe med et godt set up
Brugeravatar

TheRealEd

  • Indlæg: 1154
  • Tilmeldt: ons 22. jun 2016 02:10
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: IFPA WPPR Global "Dollar Fee" træder i kraft 2023

Indlægons 27. jul 2022 17:57

Igen er jeg helt med på, at det kunne være fedt at øge interessen for pinball, men jeg har svært ved at se, helt præcist hvordan et "medlemsgebyr" gør det.
Samtidigt synes jeg også det virker på grænsen til umuligt at begrænse deltagelse til IFPA turneringer i Danmark, uden et medlemskab af en landsdækkende forening.
Og hvordan skulle man sørge for, "at papirerne var i orden", inden der deltages i en turnering?
Pludselig bliver introduktionen til dansk pinball rimelig kompliceret for newcomers.

Og måske også lidt optimistisk, at der skulle være 100 inaktive medlemmer, der ville give 100 kr. årligt, til noget de ikke benytter sig af? Samtidigt med at der skulle være 40 aktive medlemmer?!

Derudover har jeg personligt heller ikke behov for at skulle "pumpe" dansk pinball med en masse penge.
Især lidt tosset at finde flere måder at skrabe penge sammen, når stemningen for dollar fee'en i forvejen ikke var for god.
Men det er nok også bare mig.

Men helt klart en masse interessante tanker og spørgsmål du har gjort dig. :)
|×[ED ]×|
Brugeravatar

TheRealEd

  • Indlæg: 1154
  • Tilmeldt: ons 22. jun 2016 02:10
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: IFPA WPPR Global "Dollar Fee" træder i kraft 2023

Indlægfre 29. jul 2022 15:10

Det i øvrigt blevet bekræftet af Josh, at de er åbne for at kigge på andre måder at bruge pengene på, end de 4 forslag de havde lagt op til.
Så lad os endelig udforske alternativerne. :)
|×[ED ]×|
ForegåendeNæste

Tilbage til Events

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Majestic-12 [Bot] og 27 gæster