SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er tors 18. apr 2024 09:01

Mame hvordan laver man det ?

Om arcademaskiner, spil, tips, reparation osv.
  • Forfatter
  • besked
Brugeravatar

EgonOlsen

  • Indlæg: 71
  • Tilmeldt: tors 9. mar 2006 14:58
  • Geografisk sted: Slagelse
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægsøn 12. mar 2006 20:10

pinking.dk skrev:Hvor meget tjener producenten på at jeg køber et BRUGT board på ebay ?

Det handler om rettigheder til de ting man har fremstillet. At du ikke kan købe en decal brugt eller NOS eller hvad faen du vil kalde det, gør det altså ikke mere lovligt at fremstille en kopi....

Jeg hader skam ikke alt hvad der har med arcade at gøre, MAME er bare en hel del lettere end at rode med print... kasetter, og billigere.....



Altså ligemeget hvordan du vender og drejer det, så er det ulovligt. ;) Jeg siger ikke det er storkriminelt, men ulovligt det er det. ;)

Istedet burde de sælge RoMer for måske en 25-50 kr. stykket, så åroducenter fik en sjat. :)
Brugeravatar

pinking.dk

  • Indlæg: 613
  • Tilmeldt: søn 24. jul 2005 00:06
  • Geografisk sted: Brøndby Strand
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægsøn 12. mar 2006 20:14

Jeg benægter på ingen måde der er ulovligt.

Men jeg har meget svært ved at forestille mig at man laver en verdens omspændene razzia for at knalde folk der har bubble bobble som mame rom.

Og samtidig sidestille det med at download en premier film er måske i den grad også at sætte tingene lidt på spidsen, vi snakker spil der er 20-30 år gamle som producenten har levet fedt af at sælge, kontra en premiere film som en anden producent NU skal til at leve fedt af at sælge...
Brugeravatar

koluda

Site Admin

  • Indlæg: 4395
  • Tilmeldt: lør 23. jul 2005 11:52
  • Geografisk sted: Vestsjælland / Gørlev (4281)
  • Highscores: 3
    Arcade winning challenges: 0

Indlægsøn 12. mar 2006 20:33

pinking.dk skrev:Jeg benægter på ingen måde der er ulovligt.


Jamen, så er der da lidt vi en helt enige om... :D

pinking.dk skrev:Men jeg har meget svært ved at forestille mig at man laver en verdens omspændene razzia for at knalde folk der har bubble bobble som mame rom.

Gør de heller ikke, men du lukker jævnligt roms sites..

pinking.dk skrev:Og samtidig sidestille det med at download en premier film er måske i den grad også at sætte tingene lidt på spidsen, vi snakker spil der er 20-30 år gamle som producenten har levet fedt af at sælge, kontra en premiere film som en anden producent NU skal til at leve fedt af at sælge...

Gør jeg heller ikke, men det gør lovgivingen , begge for at kopiere noget andre har licens på... uanset om det er 20 år gammelt eller 2 dage, så er det begge samme lovgivning
Senest rettet af koluda søn 12. mar 2006 20:41, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar

koluda

Site Admin

  • Indlæg: 4395
  • Tilmeldt: lør 23. jul 2005 11:52
  • Geografisk sted: Vestsjælland / Gørlev (4281)
  • Highscores: 3
    Arcade winning challenges: 0

Indlægsøn 12. mar 2006 20:40

pinking.dk skrev:Hvor meget tjener producenten på at jeg køber et BRUGT board på ebay ?

Intet men så ejer du den titel, det spil du køber er der betalt til producenten for, er der ikke for det rom der er hentet på nettet.
Præcis det samme som at købe en brugt film eller hente den selv, selvom filmen er gammel og har været vist i fjernsynet tusindvis af gange, er det ikke lovligt at hente den på nettet, dog kan den sikkert købes billigt som brugt eller classic DVD titel.

pinking.dk skrev:Det handler om rettigheder til de ting man har fremstillet. At du ikke kan købe en decal brugt eller NOS eller hvad faen du vil kalde det, gør det altså ikke mere lovligt at fremstille en kopi....


Nej, ved jeg godt, men der er desværre ikke andet valg, er der når vi snakker Arcade/Roms.

pinking.dk skrev:Jeg hader skam ikke alt hvad der har med arcade at gøre, MAME er bare en hel del lettere end at rode med print... kasetter, og billigere.....

He he, du er sku ikke glad for Arcade om du så vil erkende det eller ej.
Det er heller ikke det, det er mere at så snart en spørger eller søger en arcademaskine , så kommer rådet..
Drop alt det med arcade og køb/byg en MAME maskine i stedet for.
Det er altså ikke min , ej heller forrummets holdning til det.
Brugeravatar

pinking.dk

  • Indlæg: 613
  • Tilmeldt: søn 24. jul 2005 00:06
  • Geografisk sted: Brøndby Strand
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægsøn 12. mar 2006 20:47

Jeg er skam ganske glad for arcade maskiner, jeg har da solgt en del igennem tiden, og der kommer snart lidt til salg igen :

CG lux 25" monitor 4 slot neo geo 2 spil (2 stk)

Std. CG med 19" 1 slot neo geo med 1 spil (1stk)
Brugeravatar

flottenheimer

  • Indlæg: 258
  • Tilmeldt: man 25. jul 2005 22:02
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægsøn 12. mar 2006 20:47

MAME bliver oftest brugt ulovligt (brugere spiller dumps af ROMs fra PCBer de ikke selv ejer). Ingen tvivl om det.

Hvorvidt det er moralsk forsvarligt eller ej er dog en kæmpe gråzone. Jeg synes, at der er mange fornuftige argumenter både for og imod brugen af MAME.

Min situation er den, at jeg i mine unge år (!) spillede tusindevis af kroner op på grillbarernes automater. Men de forsvandt stille og roligt, mens konsollerne gjorde sit indtog. Så jeg begyndte at købe arkade konverteringer til mine konsoller (og computere) - i stakkevis. Når et spil blev anmeldt som værende "en rigtig god arcade konvertering", så måtte jeg bare eje det - "tænk, det er som at have sin egen 25000 kroners automat der hjemme", tænkte både jeg og mange spilanmeldere i 80erne og start 90erne.

Da man kunne få en arcade-perfect version af Ghouls'n'ghosts til MegaDrive, måtte jeg bare eje en MegaDrive. Da man kunne få en arcade-perfect version af "Street-Fighter II" til SNES, måtte jeg bare eje en SNES. PlayStation = arcade-perfect Tekken & Ridge Racer = at købe. Dreamcast = Naomi = at købe... osv. osv. Dette indkøbsmønster har forfulgt mig lige siden. Jeg samlede og samlede og ejer i dag (efter flere gange at have solgt ud af mine gamle spil) over 300 originale konsol-spil. Jeg vil tro at 80% af spillene er arcade konverteringer...

Men trods talrige arcade joysticks, RGB kabler, rat, lyspistoler, dansemåtter, maracas og talrige arcade-perfect spilkonverteringer på de beste konsoller, så har det aldrig givet mig den helt rigtige arcade-feeling.

Min drøm om et rigtig arcade kabinet har derfor eksisteret i mindst 10 år. Udviklingen af MAME og fremgangen i min personlige økonomi samt det faktum at kæresten endelig kunne se det fede i sådan en kasse gjorde at jeg fik min drøm opfyldt... Og jeg elsker det.

MAME er ulovligt. Men langt de fleste spil, jeg spiller, ejer jeg allerede i en version til en af mine konsoller elllers har jeg som regel brugt massevis af kroner på spillet den gang, man havde mulighed for at spille det. For de sjoveste spil er, sjovt nok, dem man havde et forhold til, og brugte penge på, back-then. Så jeg har egentlig ikke ondt i MAME-moralen.

Det næste spil jeg skal ud at købe er OutRun 2006 Coast 2 Coast til XBOX (OutRun 2 købte jeg da det udkom), så manien fortsætter, trods min MAME maskine. Jeg tror at Capcom, SEGA, Namco, Konami og alle de andre ville betragte mig som en kunde de er glad for, hvis de skulle.
Foregående

Tilbage til Arcade

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 7 gæster