SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er tors 28. mar 2024 20:46

Mame hvordan laver man det ?

Om arcademaskiner, spil, tips, reparation osv.
  • Forfatter
  • besked

kasha

  • Indlæg: 11
  • Tilmeldt: søn 15. jan 2006 02:24
  • Geografisk sted: Aalborg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Mame hvordan laver man det ?

Indlægsøn 15. jan 2006 02:30

hejsa håber nogen der kan hjælpe mig jeg har lige købt sådan en OPTIMA52 spille maskine med en 50" skærm jeg vil så gerne lave den om til mame system med en computer til af køre istedet hvordan får jeg denne 50" slærm til af blive kompitabel med min pc ?? findes der nogen enkelte og meget lette tegninger over hvordan den skal opbygges hvordan man bruger programmet finder spillende osv håber der er nogen der vil hjælpe mig da jeg virkelig brænder for af få den lavet om til en super fed maskine hvis i har lyst kan jeg også kontaktes over msn


mikkelogcamilla@os.dk

på forhånd tak for hjælpen
Brugeravatar

flottenheimer

  • Indlæg: 258
  • Tilmeldt: man 25. jul 2005 22:02
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægsøn 15. jan 2006 22:15

Forudsat at det er en JAMMA kompatibel maskine du har og at din 50" skærm kører 15 KHz.
Den mindst problematiske løsning er, at du udstyrer en rimelig kraftig PC med et Ultimarc ArcadeVGA grafikkort - det er et specielt PC grafikkort, der er lavet til at trække 15Khz arcade monitors. Der ud over skal du købe et Ultimarc J-Pac kort, som du kobler på JAMMA stikket i dit kabinet og din PC. Så skulle hardware delen være kørende.

ArcadeVGA
http://ww.ultimarc.com/avgainf.html

J-Pac
http://ww.ultimarc.com/jpac.html

Hvis du kommer så langt, så er der bare software delen tilbage. Det er ikke så svært, men der er rigtig mange valgmuligheder. Jeg skal gerne hjælpe dig med nogle anbefalinger, hvis du går videre med ovenstående... :-) God fornøjelse.
Brugeravatar

EgonOlsen

  • Indlæg: 71
  • Tilmeldt: tors 9. mar 2006 14:58
  • Geografisk sted: Slagelse
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlæglør 11. mar 2006 13:59

Nu skriver du en "rimelig kraftig" PC, hvad er det? Kræver det virkelig noget specielt at kunne køre det?

Havde selv en ide om at lave det samme, regnede med jeg bare kunne bruge en eller anden 1ghz maskine jeg har at flyde eller lign.
Brugeravatar

koluda

Site Admin

  • Indlæg: 4394
  • Tilmeldt: lør 23. jul 2005 11:52
  • Geografisk sted: Vestsjælland / Gørlev (4281)
  • Highscores: 3
    Arcade winning challenges: 0

Indlæglør 11. mar 2006 14:10

Mame kræver ikke så meget.
Din 1ghz kan sagtens bruge til det.
En del kører med halv så meget uden problemer.
Brugeravatar

pinking.dk

  • Indlæg: 613
  • Tilmeldt: søn 24. jul 2005 00:06
  • Geografisk sted: Brøndby Strand
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlæglør 11. mar 2006 16:50

kommer an på hvilket os du kører, nogle spil kører ikke ordenligt på en 1 ghz, nyere neogeo spil kræver en del saft og kraft.

Jeg har prøvet en del forskellige kobinationer.

Selv adv. mame i dos skal have noget at arbejde med for at køre visse spil ok.

MAME styrer, glem alt om print kort og neogeo - den tid er forbi ;)
Brugeravatar

koluda

Site Admin

  • Indlæg: 4394
  • Tilmeldt: lør 23. jul 2005 11:52
  • Geografisk sted: Vestsjælland / Gørlev (4281)
  • Highscores: 3
    Arcade winning challenges: 0

Indlæglør 11. mar 2006 19:26

pinking.dk skrev:MAME styrer, glem alt om print kort og neogeo - den tid er forbi ;)


Jep, pirater er der snart rigeligt af... :o
Husk lige at det der styrer ,IKKE er lovligt med mindre man ejer printene også.... ingen forskel på at hente ROMS i forhold til at hente premiere film og nyere konsolspil hvad lovgivningen angår...
Der er Licens på de fleste ældre titler, hvis folk helt har glemt det.. :wink:
Brugeravatar

pinking.dk

  • Indlæg: 613
  • Tilmeldt: søn 24. jul 2005 00:06
  • Geografisk sted: Brøndby Strand
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægsøn 12. mar 2006 09:29

bla bla bla. forskellen er vel at der ikke er noget alternativ, dvs. købe et nyt print med bubble booble i stedet for mame, dvs. producenten går ikke glip af nogle penge.... han har tjent de penge han skal på de pcb...

Der er i øvrigt så meget der er ulovligt ;)
Brugeravatar

koluda

Site Admin

  • Indlæg: 4394
  • Tilmeldt: lør 23. jul 2005 11:52
  • Geografisk sted: Vestsjælland / Gørlev (4281)
  • Highscores: 3
    Arcade winning challenges: 0

Indlægsøn 12. mar 2006 10:29

pinking.dk skrev:bla bla bla. forskellen er vel at der ikke er noget alternativ, dvs. købe et nyt print med bubble booble i stedet for mame, dvs. producenten går ikke glip af nogle penge.... han har tjent de penge han skal på de pcb...


Har intet med PENGE af gøre, har noget med Licens at gøre.
Det er samme som at hente en gammel film på nettet, eller købe filmen brugt.. at købe den brugt giver ikke producenten nogen penge , men er fuldt lovligt.

At hente filmen på nettet giver heller ikke penge til producenten, men er ikke lovligt..

Hvis du køber filmen brugt eller ny, så har du købt titlen, og må godt hente filmen på nettet som backup hvis du vil også, men har ikke købt filmen som ny eller brugt , må du ikke hente filmen på nettet.

Sådan er loven...

pinking.dk skrev:Der er i øvrigt så meget der er ulovligt ;)


Ja ja, ved godt at mange ting ikke er lovlige, men jeg sidder jo ikke ligefrem og opfordrer folk til at bryde loven... :shock:
Brugeravatar

pinking.dk

  • Indlæg: 613
  • Tilmeldt: søn 24. jul 2005 00:06
  • Geografisk sted: Brøndby Strand
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægsøn 12. mar 2006 10:46

det kunne ikke have noget at gøre med du "lever" af at sælge arcade maskiner og spil til disse ? ;)

Hvad med pin dele der bliver lavet i repro er det lovligt ? decaller, side arts osv.. ? Jeg ku måske godt finde en enkelt tråd eller to hvor du opfordrer til at køber en decal... ;)
Brugeravatar

koluda

Site Admin

  • Indlæg: 4394
  • Tilmeldt: lør 23. jul 2005 11:52
  • Geografisk sted: Vestsjælland / Gørlev (4281)
  • Highscores: 3
    Arcade winning challenges: 0

Indlægsøn 12. mar 2006 12:13

pinking.dk skrev:det kunne ikke have noget at gøre med du "lever" af at sælge arcade maskiner og spil til disse ? ;)

Nej, jeg lever ikke af at sælge spil og maskiner, der er faktisk så godt som inge penge i arcade , hvilket jeg også troede du havde fundet ud af.
Det er jo ikke så nemt at lave 5000,- eller mere på en arcade maskiner som det er på en flippermaskine..

Sælger da også maskiner der bliver brugt til Mame, så mener da ikke jeg på nogen måde afviser folk fordi de vil bygge mame ud af dem.

pinking.dk skrev:Hvad med pin dele der bliver lavet i repro er det lovligt ? decaller, side arts osv.. ? Jeg ku måske godt finde en enkelt tråd eller to hvor du opfordrer til at køber en decal... ;)


Nu kan decals jo også findes med Licens på, har jo ikke skrevet køb en repro uden licens, der er repro derude med Licens på også jo.

Hvis du kan vise mig hvor jeg kan købe de orig. decals , så havde jeg nok købt orig. , de fleste decals finde kun som repro og derfor ikke altid helt samme farve som de orig. specielt til PF repro kan det godt være en problem og det ved du også godt, der er forskel på om det findes eller ej, hvilken de fleste Decals og Repro til flippermaskiner ikke gør, der er kun REPRO uden licens.
Derimod der er ingen Mameroms som ikke kan købes på board, men der er MANGE fliper parts som ikke kan købes som orig. dele , og faktisk næsten umuligt at finde dele til.

Mener ikke at jeg farver det til min fordel, jeg fortæller bare folk at det altså IKKE er lovligt at hente roms til Mame , hvilken faktisk kommer bag på en del der kommer her og henter maskiner, da alle snakker om MAME og råder folk til også at bruge MAME.
Brugeravatar

Mikael

  • Indlæg: 97
  • Tilmeldt: lør 17. dec 2005 21:43
  • Geografisk sted: Ringsted
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægsøn 12. mar 2006 16:25

MvH
Mikael
Brugeravatar

pinking.dk

  • Indlæg: 613
  • Tilmeldt: søn 24. jul 2005 00:06
  • Geografisk sted: Brøndby Strand
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægsøn 12. mar 2006 16:30

Ja eller via et hvert P2P stykke software...

Et komplet sæt rommer fylder ca. 11 Gb
Brugeravatar

pinking.dk

  • Indlæg: 613
  • Tilmeldt: søn 24. jul 2005 00:06
  • Geografisk sted: Brøndby Strand
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægsøn 12. mar 2006 18:53

Ligesom du ikke kan købe originale nye decaller fra producenten (eller for den sags skyld plastic) , kan du heller ikke købe et sprit nyt bubble bobble PCB.

Hvorfor er det så mere ligitimt at købe decaller end at bruge mame roms ?Begge dele er et plagiat. Og i sidste ende så er resultatet det samme : "opfinderen" eller den oprindelig producenter tjener intet på det.

Jeg er bare træt at konstant at se den hævede pege finger hver gang de 4 fire bogstaver bliver nævnt ;)
Brugeravatar

koluda

Site Admin

  • Indlæg: 4394
  • Tilmeldt: lør 23. jul 2005 11:52
  • Geografisk sted: Vestsjælland / Gørlev (4281)
  • Highscores: 3
    Arcade winning challenges: 0

Indlægsøn 12. mar 2006 19:41

pinking.dk skrev:Ligesom du ikke kan købe originale nye decaller fra producenten (eller for den sags skyld plastic) , kan du heller ikke købe et sprit nyt bubble bobble PCB.

Du kan altså ikke se forskellen på at købe en Decall som ikke kan skaffes fra producenten længere , også hente MAME roms på nettet af spil der til gengæld godt kan købes , endda rimeligt nemt...

Jeg har ikke nævnt noget om nye arcade prints feks. Bubble Bobble , selvfølgelig kan spil der blev lavet for mange år siden ikke købes nye mere, Brugt og nye arcade prints kan købes hos forhandlere og på Ebay.. kan godt give et par links hvis det er ?

pinking.dk skrev:Hvorfor er det så mere ligitimt at købe decaller end at bruge mame roms ?Begge dele er et plagiat. Og i sidste ende så er resultatet det samme : "opfinderen" eller den oprindelig producenter tjener intet på det.


Hader at gentage mig selv, så læs i stedet ovenstående indlæg en gang til.

pinking.dk skrev:Jeg er bare træt at konstant at se den hævede pege finger hver gang de 4 fire bogstaver bliver nævnt ;)


Jamen så lad være med at læse trådene.. MAME er ikke lovligt og det er der en del der ikke ved, det blev de oplyst om, sådan er det.
Så er det jo op til folk om de vil kører MAME eller ej.

Men opfordret til at bygge en MAME maskine i stedet for at købe de orig. boards , og gå den lovlige vej, er jeg altså ikke med til...

At du hader alt der har med Arcade at gører, betyder jo ikke alle andre syntes det bare er noget der skal skrottes...
Det er din mening , og forhåbentligt ikke den generelle holdning herinde.
Brugeravatar

pinking.dk

  • Indlæg: 613
  • Tilmeldt: søn 24. jul 2005 00:06
  • Geografisk sted: Brøndby Strand
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægsøn 12. mar 2006 19:50

Hvor meget tjener producenten på at jeg køber et BRUGT board på ebay ?

Det handler om rettigheder til de ting man har fremstillet. At du ikke kan købe en decal brugt eller NOS eller hvad faen du vil kalde det, gør det altså ikke mere lovligt at fremstille en kopi....

Jeg hader skam ikke alt hvad der har med arcade at gøre, MAME er bare en hel del lettere end at rode med print... kasetter, og billigere.....
Næste

Tilbage til Arcade

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 6 gæster