SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er fre 29. mar 2024 09:47

Argh...omkabling af arkade maskine.

Om arcademaskiner, spil, tips, reparation osv.
  • Forfatter
  • besked
Brugeravatar

snabeldyhr

  • Indlæg: 13
  • Tilmeldt: ons 14. dec 2005 00:40
  • Geografisk sted: Nørrebro, København N
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Argh...omkabling af arkade maskine.

Indlægman 30. jan 2006 00:31

Hej i alle.

...først lige et billede, så tekst.
Billede

Jeg er nu nået så langt at jeg skal til at have fikset mit arkade kabinet, som jeg har haft stående på loftet i nogle år.

Kabinettet er en eller type std. kabinet som originalt var monteret med et 1942 bundkort. Kortet, som nu er dødt, var ikke et Jamma kort og kabinettet skal nu omkables til at være Jamma.

Til det formål har jeg købt et splinternyt Jamma-harness som skal erstatte det ufattelige kabelrod som findes derinde iforvejen. Det kan kun blive bedre. :)

Men se nu de stik der findes i kabinettet. Det grønne sidder på skærm delen og det hvide sidder på hovedstrømforsyningen...de sidder jo ikke på mit nyindkøbte kabel.

Kan disse 2 hanstik købes nye nogle steder, ligger nogle af jer måske inde med nogle eller skal jeg kannibalisere den eksisterende kabelføring og tage dem derfra? (er det praktisk?)

...og så lige et par ekstra spørgsmål: Jeg havde tænkt mig, på et eller andet tidspunkt, at købe et NeoGeo bundkort - nok et 2 eller 4 slots kort.
Den knap man skal bruge til at skifte mellem spil med, findes den på std. konnektoren eller føres den fra et separat sted på MVS kortet?

Jeg har nemlig en tredie knap på fronten, mellem player start knapperne, og jeg ved ikke rigtigt om jeg skal reservere den til at skifte spil med, eller til credits?
Hvad foretrækker folk normalt - at have gameselect knappen på fronten eller internt i kabinettet?

Mvh,
Søren
Brugeravatar

acroberts

  • Indlæg: 276
  • Tilmeldt: lør 23. jul 2005 14:19
  • Geografisk sted: Randers
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægman 30. jan 2006 12:46

Der skulle vel ikke være nogen grund til at kanabilesere de eksisterende stik i billedet? De ender vel i en connector som skal bare loddes af og erstattes af en JAMMA connector?

Select knappen ligger et sted på JAMMA connectoren som er ellers ubrugt så den kan du godt tage med. Det er vist almindeligt at Neo Geo select ligger imellem P1 Start og P2 Start så din kabinet har sikkert været brugt til Neo Geo før. Er du sikker på at du ikke har en JAMMA connector i forvejen??

JAMMA vs NEO-GEO (jeg ved ikke hvem 'ejeren' af denne skits er, men det er ikke mig!): http://www.antsarcade.net/pinouts.html
Brugeravatar

snabeldyhr

  • Indlæg: 13
  • Tilmeldt: ons 14. dec 2005 00:40
  • Geografisk sted: Nørrebro, København N
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægtors 2. feb 2006 01:03

Pyha, så havde jeg tid igen og fik kigget lidt nærmere på den originale connector, og jeg kan se at pins 1&2 er loddet sammen direkte på den. Det samme gælder også pins A&B. Det passer jo fint med at det sagtens kan være Jamma.

Men der sad jo et 1942 kort i, og ifølge manualen til 1942 på KLOV, er dette ikke korrekt. Gad vide om det har været et bootleg kort der sad i?

Jeg tør jo næsten ikke sætte noget i når jeg ikke er sikker på om det er kablet korrekt og det kan jeg ikke finde ud af - ledningsrodet er horribelt, fyldt med flere underlige samlestik og kan ikke checkes...kun laves helt om. :?

- Men så er det jo meget passende at jeg kan forsøge at sætte mit golf spil i den. Det købte jeg for under 100,- incl. forsendelse, netop med henblik på denne situation hvor jeg ikke vil risikere at brænde noget vigtigt af.

Jeg har envidere 3 ledninger der skulle have gået til (det manglende) møntindkast. Hvad gør jeg med dem? Kan jeg bare forsøge mig frem og se hvilke 2 der skal kortsluttes for at give en credit, eller kan jeg risikere at brænde noget af?

Hovsa..og så har jeg kigget på JAMMA vs NEO-GEO diagrammet der blev linket til. Det ser da ikke helt ens ud? Plejer NEO-GEO ikke at være Jamma, eller er der bare nogle der er, og nogle der ikke er?
Brugeravatar

acroberts

  • Indlæg: 276
  • Tilmeldt: lør 23. jul 2005 14:19
  • Geografisk sted: Randers
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægtors 2. feb 2006 10:05

Har du en multimeter? Hvis du har, så tænd for maskinen uden noget kort i, og måle på ledningerne der går til connectoren, så kan du verificere at +12, +5 og -5v (ikke altid koblet til) er der hvor de skal være. Hvis der er strøm der hvor der skal være og KUN der hvor de skal være (ifht. til JAMMA standarden), så sker der ikke noget med at tilslutte et andet kort, selvom diverse andre inputs er forkerte.

Hvis du har en multimeter så har den sikkert også en continuity test eller diode test funktion. Den kan bruges til at verificere at ledningerne er koblet korrekt til connectoren.

Har du ikke en multimeter, så sørg for at skaffe en! Den er uundværlig når man har sådan en hobby.

Der er nogen få ubetydelige forskelle imellem JAMMA og Neo Geo og så er der lyden. Neo Geo har stereo lyd, og JAMMA har mono, derfor ville der være problemer med lyden (men ikke noget der kan skade noget). Personligt har jeg løst det med et lille adaptor som jeg stopper ind i JAMMA connectoren (imellem JAMMA connector og Neo Geo board).

Edit: Har du forresten mulighed for at vedlægge et billede af connectoren?
Brugeravatar

koluda

Site Admin

  • Indlæg: 4394
  • Tilmeldt: lør 23. jul 2005 11:52
  • Geografisk sted: Vestsjælland / Gørlev (4281)
  • Highscores: 3
    Arcade winning challenges: 0

Indlægtors 2. feb 2006 21:56

1942 bootlegs er heller ikke Jamma.

Start med at finde 12v , +5v og -5v , GND volt på connectoren.
Når de er fundet, så notere deres position.

Find så Red , Green , Blue , Sync og GND til monitoren.
Evt. højtaler + og -

Så har du faktisk det du skal bruge for at finde ud af hvilket bootleg du sidder med af 1942.

Du kan også gå udfra dette her, hvis det er wiret med korrete farver.
Disse ledninger er normalt tykkere end de andre.

12v - Orange.
+5v - Rød
-5v - Grå
GND - Sort

Ellers tage et billede af connectoren, og post det herinde.
Så kan vi sikkert hjælpe dig, har du ikke selv mulighed for at hoste det, så bare send det til mig, så hoster jeg det her på forummet for dig.
Brugeravatar

snabeldyhr

  • Indlæg: 13
  • Tilmeldt: ons 14. dec 2005 00:40
  • Geografisk sted: Nørrebro, København N
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægfre 3. feb 2006 00:26

Så fik jeg taget et par billeder. Nu kan jeg bedre forstå hvorfor så mange billeder på Internettet er så slørede - det er ikke altid lige let at få dem skarpe. :( ...men det går jo nok. :)


Dette billede er konnektoren...men det kan alle vist se. :)
Det ser bestemt ud som om der findes GND og +5V på de første 4 pins fordi de er loddet sammen parvis direkte på konnektoren - og det lugter da lidt af Jamma, men jeg HAR et multimeter og vil checke værdierne i løbet af weekenden.
Kan jeg checke om der er et RGB signal til stede - andet end at sætte et kort til?
Billede
Større 1280 pixel version her. http://tardis.dk/images/arkadestik2b.jpg


Her er et nærbillede af "ledningsrodet" - så tæt på som jeg kan komme.
Som det kan ses, går mange af ledningerne gennem 4 stik efter de har forladt konnektoren...og de har ikke samme farve når de kommer ud på den anden side af stikkene. *suk*
Billede
Større 1280 pixel version her. http://tardis.dk/images/arkadestik3b.jpg


Her er et billede der viser hele ledningsnettet. Puha, er der noget at sige til at det er fristende at sætte et helt friskt ledningsnet i den?
Nederst kan ses de 3 ledninger der hører til møntindkastet - rød, sort & grå.
Billede
Større 1280 pixel version her. http://tardis.dk/images/arkadestik4b.jpg

...og nu hvor jeg alligevel er igang med at vise frem, kan jeg lige så godt vise hvordan hele maskinen ser ud. Jeg har en ekstra låge med et møntindkast, men jeg kunne ikke finde det oppe på loftet da jeg hentede maskinen ned.
Billede
Brugeravatar

acroberts

  • Indlæg: 276
  • Tilmeldt: lør 23. jul 2005 14:19
  • Geografisk sted: Randers
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægfre 3. feb 2006 11:17

Det ser meget ud som om det er JAMMA. Som du selv siger ser det ud som om der er strøm på de først 6 pins og de har (nogenlunde) de rigtige farver. De strømførende har også en højere gauge, hvilket er nødvendig der hvor der trækkes strøm.

Hvis man kigger på video forbindelserne, så gør der en rød ledning til rød RGB, en blå til Blå RGB, og en grøn til Grøn RGB, der sidder også en sort på RGB Sync, så det ser meget rigtigt ud.

Lyden ligner JAMMA (og IKKE Neo Geo da left speaker er ikke tilkoblet).

Der er også koblet nogle ekstra ting (sikkert knapper til en 4 knaps spil).

Var skærmen vandret da du fik cab'en? 1942 er vist lodret. Er du sikker på at der sad 1942 i den overhovedet?

Stop dit kort ind og se hvad der sker!
Brugeravatar

acroberts

  • Indlæg: 276
  • Tilmeldt: lør 23. jul 2005 14:19
  • Geografisk sted: Randers
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægfre 3. feb 2006 11:20

Og husk at sætte den på rigtig! Den side af connectoren du viser i billedet er 'solder side' altså den der skal være nederst når kortet står sådan at komponenterne er synlige ('component side'). Der står måske skrevet 'component side' eller noget på den anden side?
Brugeravatar

snabeldyhr

  • Indlæg: 13
  • Tilmeldt: ons 14. dec 2005 00:40
  • Geografisk sted: Nørrebro, København N
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægfre 3. feb 2006 12:01

acroberts skrev:Og husk at sætte den på rigtig! Den side af connectoren du viser i billedet er 'solder side' altså den der skal være nederst når kortet står sådan at komponenterne er synlige ('component side'). Der står måske skrevet 'component side' eller noget på den anden side?


Næhh, den anden side af konnektoren er blank, men jeg kunne nu godt have brugt noget tekst på den da jeg fik kabinettet, for da jeg fik maskinen hjem (for en 6-7 år siden) satte jeg kortet forkert i og brændte det af på stedet. Der var ingen delesplit på konnektoren og jeg vidste ikke bedre.
Det var ikke sket hvis det havde været i dag - jeg har lært en vigtig lektion af det.

Men skærmen var lodret da jeg fik kabinettet og det VAR et 1942 som sad i. Efter jeg havde frembragt *snap*crackle*pop* lydeffekter samt røg fra maskinen, vendte jeg konnektoren og så kørte spillet...dog med ødelagt grafik. Jeg har dog ikke det kort længere.
Brugeravatar

acroberts

  • Indlæg: 276
  • Tilmeldt: lør 23. jul 2005 14:19
  • Geografisk sted: Randers
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægfre 3. feb 2006 12:17

Surt! Men også mærkeligt. Ingen JAMMA 1942 bootlegs på f.eks. http://www.crazykong.com. Var der en adaptor eller sådan noget på kortet?

Forresten, det kunne være at nu var det rigtige tidspunkt at markere component/solder side på din connector ;)
Brugeravatar

snabeldyhr

  • Indlæg: 13
  • Tilmeldt: ons 14. dec 2005 00:40
  • Geografisk sted: Nørrebro, København N
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægfre 3. feb 2006 12:40

Nej, der var ingen adapter på kortet (så vidt jeg husker).

Men bare rolig - jeg skal NOK markere hvad der er hvad. :)
...jeg havde overvejet simpelthen at sekundlime en stykke plastic ind i konnektoren på det rigtige sted, så selv en blind person kan gøre det.
Brugeravatar

koluda

Site Admin

  • Indlæg: 4394
  • Tilmeldt: lør 23. jul 2005 11:52
  • Geografisk sted: Vestsjælland / Gørlev (4281)
  • Highscores: 3
    Arcade winning challenges: 0

Indlægfre 3. feb 2006 17:59

snabeldyhr skrev:...jeg havde overvejet simpelthen at sekundlime en stykke plastic ind i konnektoren på det rigtige sted, så selv en blind person kan gøre det.


Jep, men der er desværre boards uden hakket, også også fingerboards uden... så har man en med låse pin i , så vil man hurtigt blive irreteret over det, bedre med en ordentlig markering af parts side.
Brugeravatar

Claus Caveman

  • Indlæg: 355
  • Tilmeldt: fre 23. sep 2005 15:54
  • Geografisk sted: Fjerritslev, Nordjylland
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlæglør 4. feb 2006 20:35

hej. sjovt nok ser det på dit billede ud til at du har en CG connector i ledningsrodet også. det store sorte stik. sender lige en oversigt af stikket til dig.
Mvh.
Claus Olesen
Falleret skoventreprenør.
Heldigt jeg er helvedes god til at arbejde med metal :P

Syg med at få gammelt skrammel til at virke...
Brugeravatar

snabeldyhr

  • Indlæg: 13
  • Tilmeldt: ons 14. dec 2005 00:40
  • Geografisk sted: Nørrebro, København N
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægons 8. feb 2006 01:10

Så er jeg nået et stort skridt videre. Jeg målte på det eksisterende ledningsnet i maskinen, samt checkede diverse forbindelser og nåede til konklusionen at det var kablet til NeoGeo brug. Hvordan pokker 1942 har kunnet køre i kabinettet har jeg ingen ide om...men kortet døde jo også, såh... :?

Men, OK, så nu har jeg fået loddet til den helt store guldmedalje (hele kontrolpanelet var kablet helt om pga. tidligere MAME brug, og skulle gendannes) og fået kabinettet op at køre, men jeg kan desværre ikke sige at det er en ubetinget success.

Claus, jeg går ud fra at det er dette stik du kalder for CG connectoren?
Billede

Det lader til at der er flere løse forbindelser i dette stik, fordi der er sjældent alle de farver der skal være - så mangler blå, eller rød eller grøn...eller også er der måske kun een af dem. Dette kan som regel fixes ved at prikke til ledningsbundtet lige bag connectoren, men ligeså snart jeg hiver labberne til mig igen, kommer problemet igen...og det er jo ikke holdbart.

Det er jo også helt vildt at der skal sidde hele 5-6 stik mellem connectoren og ...det der nu engang er i den anden ende af dem. Det MÅ jo give problemer. Derfor skal jeg på et eller andet tidspunkt have udskiftet det...men ikke lige nu. Nu skal jeg bare have loddet efter.

Jeg har også 2 andre problemer.

Når jeg tænder for maskinen har jeg gerne en højfrekvent pivetone der kommer fra den skærmelektronik der sidder i højre side af kabinettet. Det kan som regel fikses ved at prikke lidt til den plade det er monteret på. Er dette noget jeg kan ordne permanent?

Og et meget større problem - Der er ingen lyd i kabinettet! (det var der da jeg fik det for mange år siden) Først checkede jeg højttaleren ved at sætte en walkman direkte til og den virkede.

Ok, så kunne det muligvis være et problem et sted mellem connector og højttaler. Simpleste løsning: Jeg loddede et phonostik direkte på connectoren - det er loddet direkte på over/under siden af pin 10 (kan lige anes på ovenstående billede) og burde give mig lyd i ekstern højttaler eller hovedtelefoner.

Men det kommer der ikke nogen lyd af. Huh? Hvad kan det skyldes? - det burde da virke, for der er jo ellers ingen elektronik mellem connectoren og højttaleren.

Håber at der er nogen der har en idé eller to. :D
Brugeravatar

acroberts

  • Indlæg: 276
  • Tilmeldt: lør 23. jul 2005 14:19
  • Geografisk sted: Randers
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægons 8. feb 2006 07:29

Hvis cab'et var kablet til Neo Geo, så har du nok ingen -5v. -5v bruges nogen gang til lyd på nogen spil. Hvilken spil tester du med? Tjek lige at du har +12, +5 og -5. Har du forresten skruet op for lyden på spillet??
Næste

Tilbage til Arcade

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 20 gæster