SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er tors 28. mar 2024 21:20

Skærm som "buler ind"

Om arcademaskiner, spil, tips, reparation osv.
  • Forfatter
  • besked

Trosborg

  • Indlæg: 96
  • Tilmeldt: søn 7. apr 2013 22:10
  • Geografisk sted: Engesvang
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Skærm som "buler ind"

Indlægtirs 8. nov 2016 15:25

Hej.
Jeg har en skærm som buler ind af i højre side.

Kan gøre billedet bredere og trække det til højre så det forsvinder, men så forsvinder noget af billedet jo også.

Kan dette fixes?
Vedhæftede filer
20161113_093840.jpg
20161108_152255.jpg
Senest rettet af Trosborg søn 13. nov 2016 10:50, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar

Bosse

  • Indlæg: 798
  • Tilmeldt: tors 19. jan 2012 01:50
  • Geografisk sted: Århus
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Skærm som "buler ind"

Indlægtirs 8. nov 2016 18:12

Trosborg skrev:Hej.
Jeg har en skærm som buler ind af i højre side.

Kan gøre billedet bredere og trække det til højre så det forsvinder, men så forsvinder noget af billedet jo også.

Kan dette fixes?


Yup. Der en serie på 5-7 knapper på dit chassis (alt efter hvilken type chassis du har), eller måske inden for frontlågen i dit kabinet (men så går der en ledning fra knapperne og hen på chassiet.

På nogle chassiér står der hvad knapperne gør. V-hold, H-hold, H-hight, V-position, brughtness. Hvis ikke der står noget må du prøve dig lidt frem. Det er en god idé at sætte et lille tuschmærke på hver knap og på printet inden du går i gang så du er sikker på at kunne vende tilbage til dine oprindelige indstillinger.

Dit billede buer sikkert tilsvarende i venstre side af skærmen, men det kan du bare ikke se da skærmbilledet er trukket til venstre. Du skal derfor have fat i både den knap som får skærmbilledet til enten at bue eller bule i begge sider samt den som trækker billedet mod højre. Prøv dig lidt frem... men husk lige at sætte et par mærker først :)
Pcb'ere søges: Bagman - Bubbles - Championship Sprint - Defender - Dig Dug - Frisky Tom - Joust - Kung Fu master - New Rally-X - Paperboy - Penta - Pole Position - Pole Position II - Radical Radial - Rally-X - Rolling Thunder - Robotron 2084 - Rug Rats - Q*bert ..... Ikke så vigtigt om det er originale eller bootlegs. Send endelig en pm.
Brugeravatar

Bosse

  • Indlæg: 798
  • Tilmeldt: tors 19. jan 2012 01:50
  • Geografisk sted: Århus
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Skærm som "buler ind"

Indlægtirs 8. nov 2016 18:17

Jeg plejer personligt at sætte et spejl (bag-støttet) op på en barstol foran kabinettet så jeg kan følge med i spejlet hvad der sker på skærmen når jeg justerer et skærmbillede, for jeg synes det er for besværligt med en anden person der skal prøve at beskrive hvad der sker på skærmen imens jeg sidder bag kabinettet og skruer uden at kunne se noget.
Pcb'ere søges: Bagman - Bubbles - Championship Sprint - Defender - Dig Dug - Frisky Tom - Joust - Kung Fu master - New Rally-X - Paperboy - Penta - Pole Position - Pole Position II - Radical Radial - Rally-X - Rolling Thunder - Robotron 2084 - Rug Rats - Q*bert ..... Ikke så vigtigt om det er originale eller bootlegs. Send endelig en pm.

Trosborg

  • Indlæg: 96
  • Tilmeldt: søn 7. apr 2013 22:10
  • Geografisk sted: Engesvang
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Skærm som "buler ind"

Indlægons 9. nov 2016 22:01

Den buler desværre kun ind i højre side. Har prøvet at justere skærmen til uendeligheder.
Kan det skyldes andet?
Brugeravatar

BarrySlisk

  • Indlæg: 449
  • Tilmeldt: søn 17. nov 2013 13:54
  • Geografisk sted: Roskilde
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Skærm som "buler ind"

Indlægons 9. nov 2016 22:23

Cap kit?
Enjoying something I want in my limited time on Earth is more important to me than trying to save a few hundred dollars and waiting over a decade. - koolmoecraig, KLOV member
Brugeravatar

Bosse

  • Indlæg: 798
  • Tilmeldt: tors 19. jan 2012 01:50
  • Geografisk sted: Århus
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Skærm som "buler ind"

Indlægfre 11. nov 2016 00:43

Trosborg skrev:Kan det skyldes andet?


Tænker umiddelbart degauss. Men hvis dine farver på skærmen ser rigtige ud og hvis "buerne" ikke ser anderledes når du flytter rundt på maskinen så er det jo nok heller ikke det (prøv dog alligevel lige at se om der sker noget hvis du bruger en degauss wand. Det kan jo være at degaussringen rundt om din skærm er hoppet af i højre side... prøv at kigge ad).

Degaussringen er en elektromagnet som går hele vejen rundt om din skærm, set fra bagsiden, typisk viklet ind sort isolerbånd. Ofte bliver den sorte "krans" holdt fast med noget dobbetsklæbende tape eller nogle holdere, og de bliver sommetider udsat for "tapetræthed" og løsner sig. Ringen/kransen skal sidde tæt på biledrøret hele vejen rundt.

Ellers vi skal vi nok have nogle af de skærmkyndige på banen til at vurdere om det kan være yoken (der synes jeg med mit minimale kendskab dog at så burde fejlen være trapezformet og ikke buet), eller nogle af de elektronikkyndige til at vurdere om det kan skyldes komponenter på chassisét som BarrySlisk foreslår.
Pcb'ere søges: Bagman - Bubbles - Championship Sprint - Defender - Dig Dug - Frisky Tom - Joust - Kung Fu master - New Rally-X - Paperboy - Penta - Pole Position - Pole Position II - Radical Radial - Rally-X - Rolling Thunder - Robotron 2084 - Rug Rats - Q*bert ..... Ikke så vigtigt om det er originale eller bootlegs. Send endelig en pm.
Brugeravatar

deepblue

  • Indlæg: 322
  • Tilmeldt: søn 7. jan 2007 13:46
  • Geografisk sted: Ans By, Midtjylland
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Skærm som "buler ind"

Indlægfre 11. nov 2016 06:35

Trosborg skrev:Hej.
Jeg har en skærm som buler ind af i højre side.

Kan gøre billedet bredere og trække det til højre så det forsvinder, men så forsvinder noget af billedet jo også.

Kan dette fixes?

Det kunne ligne pincushion/tombstone justering! Kan også skyldes en dårlig cap eller transistor.
Hvilket chassis er det?
Billede

Trosborg

  • Indlæg: 96
  • Tilmeldt: søn 7. apr 2013 22:10
  • Geografisk sted: Engesvang
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Skærm som "buler ind"

Indlægsøn 13. nov 2016 10:52

Har prøvet med degauss staven uden held.
Har også rodet med degauss ringen..
Har uploadet billede af chassis type..
Brugeravatar

deepblue

  • Indlæg: 322
  • Tilmeldt: søn 7. jan 2007 13:46
  • Geografisk sted: Ans By, Midtjylland
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Skærm som "buler ind"

Indlægsøn 13. nov 2016 11:50

Trosborg skrev:Har prøvet med degauss staven uden held.
Har også rodet med degauss ringen..
Har uploadet billede af chassis type..

Det HELT sikkert ikke degauss der er skyld i dette.
jeg ville prøve at skifte disse cap (markeret med rødt.)
Check +24V er ok.
Check for åbentlyse defekte komponenter.
Check dårlige lodninger.
Hvis dette ikke hjælper, vil jeg mene det ligger et sted i resten af EAST-WEST kredsløbet e.g en transistor eller diode.
Vedhæftede filer
VP25 pillow.png
Billede

Tilbage til Arcade

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 10 gæster