SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er lør 27. apr 2024 17:57

Hvad startede det hele?

Om arcademaskiner, spil, tips, reparation osv.
  • Forfatter
  • besked
Brugeravatar

Alf81

  • Indlæg: 295
  • Tilmeldt: fre 29. jul 2005 14:52
  • Geografisk sted: København N
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Hvad startede det hele?

Indlægtors 16. mar 2006 12:17

Allerede meget tidligt i min barndom, begyndte jeg at komme på den lokale grillbar, pga. Arcade-kraften. Og det gik somregel ud over alle omkring mig. De penge (mælke-penge) jeg havde med på vej til skole, blev ofte ikke brugt til det de skulle ;) Min hverdagsrute/rutine, gik for det meste som følgende,- 'Fri fra skole, direkte forbi grillen. Hjem og spise, op på grillen igen. Hjem og i seng...' Det skete sågar at jeg tiltider nåede på grillen, inden skole om morgenen (dette var muligt, da maskinerne stod i forhallen til grillen)!

Jeg husker tydeligt, alle de gange jeg som barn, spurgte manden der kom med de nye kabinetter/spil, om hvor meget sådan en maskine kostede. Jeg fik somregel svaret "det er al al for dyrt til så'en bette mand".

Selvom årene gik, havde jeg aldrig helt sluppet ideen med min egen arcademaskine. Og i 2001/2? Blev det mig så muligt at købe min helt "egen" (sammen med min bedste kammerat). Den var i meget dårlig stand og blev sendt med "posten" fra KBH, samlet pris 4500,-. Det eneste positive ved maskinen, var at der sad et NeoGeo MV-1 board i den, samt spillene SuperSidekicks2 og MetalSlug. Herefter begyndte lavinen at rulle...

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvilken grund/årsag der startede jeres arcade samlen?

EDIT: Vil lige tilføje, at de første tre maskiner jeg spillede på, var kæmpe-klassikerne BubbleBobble, OutRun og RollingThunder!
- GO FOR BROKE!!
Brugeravatar

Juggernaut

  • Indlæg: 187
  • Tilmeldt: tors 1. sep 2005 14:53
  • Geografisk sted: Næstved
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægtors 16. mar 2006 13:04

I mine tidlige år (11-12 års alderen) var der på den lokale grillbar specielt 2 maskiner der hev i mig. Moon Patrol og Scramble. Jeg slugte det råt når jeg så andre spille. Husk på at man ikke havde mange penge dengang som knægt. Men fik jeg et par en-kroner i overskud, var det op på cyklen og hen til grillen. Af maskiner de ellers havde kan jeg huske følgende: Radar Scope og ChampionShip Sprint. Senere fik de Dragon's Lair og Major Havoc. De havde en del andre, men det var disse som jeg kan huske rigtig godt. Desværre brændte grillen ned og mine arcade drømme forsvandt hen i baggrunden. Lige til den dag hvor jeg var udstationeret i Karup og var til træf i Silkeborg. Der stødte jeg på en Århusianer som jeg lavede en handel med. Mit første 2-slot MVS board samt Sonic Wings 3. Så kørte min personlige lavine. Jeg har endnu ikke så meget og mit første Candy lader vente på sig. Men jeg sluger ALT i arcade-verdenen. Specielt MVS som er et utroligt fedt format. Det har nu resulteret i venskaber på den anden side af sundet. De svenskere er maks cool og meget handle-venlige :)
Brugeravatar

acroberts

  • Indlæg: 276
  • Tilmeldt: lør 23. jul 2005 14:19
  • Geografisk sted: Randers
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægtors 16. mar 2006 21:06

Jeg er født og opvokset i Wales, og her er der mange 'corner shops' - små butikker lidt ala brugsen, hvor man kan køber sine dagligvarer. I mange af den slags butik var der en lille samling arcade maskiner. De første maskiner jeg spillede på var Pacman/Ms. Pacman, Moon Cresta, Galaga og Galaxians.

Senere har min far arbejdet for et firma i Wales der samlede arcade maskiner - de var med en slags cartridge der dannede fronten af maskinen og indeholdt både kontroller og PCB'en. Her fik jeg smag for Commando som jeg fik lov at spille hel gratis i flere timer mange lørdag formiddage! Kan også tydelig huske van-van-car fra denne periode.

Senere var det arcade hallerne ved feriestederne. Kan tydelig huske første gang jeg så en deluxe outrun cab og blev forelsket for alvor i bilspil!
Brugeravatar

Alf81

  • Indlæg: 295
  • Tilmeldt: fre 29. jul 2005 14:52
  • Geografisk sted: København N
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægons 29. mar 2006 12:28

Synes ikke denne tråd allerede burde være død (hvis jeg selv skal sige det ;)). Så hvis man lader sig skræmme, og/eller dermed ikke orker at skrive nogen lang tekst, kan man bare nævne et par titler, der måske var med til at gøre én til arcade-fanatic.

Selvom der måske er titler, der efter min smag, overgår denne, kan jeg ikke komme udenom, at SnowBros. Er en af de titler jeg har brugt allermest tid på. Det kom, af en eller anden grund, tilbage hverhalve år, under hele grillens eksistens. Jeg har uhyggelig meget nostalgi forbundet med denne titel, og er da også den lykkelige ejer af det, den dag i dag :D Det fortjener absolut ikke tilnavnet 'BubbleBobble klon'...

Kan også her fortælle, at jeg brugte utroligt meget tid på at jagte arcadetitler, til min dengang elskede Commodore64 (senere Amiga*). Men da jeg i sin tid så WonderBoyIII:MonsterLair på arcade, invisterede jeg i min første SEGAMasterSystem, pga. Jeg så SEGA logoet. Tjaa, selv den dag i dag, har jeg ikke ret meget andet end SEGA konsoller.

* Min personlige konsol-kronologi: Commodore64, SEGAMasterSystem, Amiga, SEGAMegaDrive. Har i dag: SEGAMasterSystem, SEGAMegaDrive, SEGAMegaCD, SEGASaturn, SEGADreamcast. Derudover, har jeg PC-Engine, GameBoyAdvance og NeoGeoPocketColor. Altsammen pga. Arcade-kraften!
- GO FOR BROKE!!
Brugeravatar

ProDoc

  • Indlæg: 126
  • Tilmeldt: søn 12. feb 2006 00:38
  • Geografisk sted: Vejle
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægons 29. mar 2006 18:44

Så vil jeg da også lige komme med en lille én :)
Det tidligste jeg kan huske er på en camping plads et eller andet gudsforladt sted i Europa, mine forældre elskede at campere i telt da jeg var lille så hvert år var destinationen en ny. Nå men det som alle campingpladser havde til fælles var at de alle havde et rum med arkademaskiner. Jeg er nu ikke så "tilpas" i alder som mange af jer, 22 somre, så det spil jeg allerførst blev bidt af var Street Fighter, hold da fast mand hvor var grafikken god, det var jo næsten virkelig... :)

En anden ting ud over arkademaskiner jeg var helt vild med var Flipper maskiner, specielt Terminator 2 flipperen...

Men jeg har sgu altid været vild med spil. Kan huske da jeg i starten af 90'erne købte en Sega Master System i A-Z i Vejle. Damn Alex the wonderkid var fedt. Men så fik min fætter Nintendo 8bit, kan huske da han fik Super Mario 3... jeg var helt lamslået, lyden var virkelig god og grafikken hakkede jo slet ikke :) Det var den tid hvor man gav 500 for et Nintendo spil. Havde sgu den komplette samling, med Mario, Nemo the dreammaster, lyspistol med to spil osv osv... alle mine penge i de år gik til konsollen... Så da jeg var 12 købte jeg en Playstation og der tog det for alvor fart... Specielt mit første spil Ridge Racer Revolution som jeg fik på Kreta til min 13 års fødselsdag... :) men ja spil som Destruction Derby og ikke mindst Resident Evil tog min tid, specielt Resident Evil. Jeg kan huske at jeg sad og lavede kort over banerne, og skrev ned hvad der var i de forskellige rum etc. damn det var tider da man var bademester.. :)
Nu sidder jeg bare og venter på at jeg kan få lov af kæresten til at bygge min egen Arkade/Mame, så jeg kan få lov til at spille alle de dejlige spil igen.... Spillede da forresten også Bubble Bobble på Nintendo'en så så ung og smuk er jeg da vist heller ikke... BrainStorm over and out... :)

Tilbage til Arcade

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 49 gæster