SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er lør 27. apr 2024 21:24

Problemer med ArcadeVGA / 25" intervideo monitor

Om arcademaskiner, spil, tips, reparation osv.
  • Forfatter
  • besked

spacefractal

  • Indlæg: 188
  • Tilmeldt: fre 14. apr 2006 16:59
  • Geografisk sted: Bagsværd
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlæglør 22. apr 2006 12:17

Kan du få lov til at installér dem via fejlsikret tilstand (tryk på F8 før den allerførste windows skærm indlæses)? Det er muligt at du kan tvinge driverne ind derfra?

Det lyder som om at du har 7200 serien, hvor du måske har fået forkert driver cd (det burde stå på kortet?)? Her er driveren vanvittig svær at få lagt korrekt ind i XP (faktisk så opgav jeg selv på det punkt, og installede netop Win 2000 istedet). Det er netop bøvl med for meget automatisk fra Microsoft side, hvor ALT skal være automatisk, men det giver altså problemer istedet.

Du burde måske prøve Windows 2000 eller Win 98 (som nok vil passe bedre til det ældre bundkort du har), her er driver installation ihvert fald til 7200 serieren meget nemmere. Jeg huskede at Win 98 var nem at gå til med 7200 serien.

Med 9200 serien, burde du kunne få lov uden de store problemer, sådan var det ihvert fald her. Muligvis var det via fejlsikret tilstand, men kan ikke huske det. Men det lykkedes ihvert fald langt bedre med 9200 serien, frem for 7200 serien.

Så det hele lyder måske som et driver problem og ikke et skærm problem? Det gælder især, hvis du kan se bios ovs, uden de store problemer, men kun dårligt billeder omkring Windows?
Brugeravatar

koluda

Site Admin

  • Indlæg: 4395
  • Tilmeldt: lør 23. jul 2005 11:52
  • Geografisk sted: Vestsjælland / Gørlev (4281)
  • Highscores: 3
    Arcade winning challenges: 0

Indlæglør 22. apr 2006 12:31

Ved det ikke er et skærm problem, den er med nyrenoveret Intervideo chassis, og står perfekt...

Den har heller ikke nogen som helst problemer med at synce på 15khrz signal fra Arcade , så er udelukket...

Det er helt klart et software/driver problem.
Brugeravatar

Bollen

  • Indlæg: 28
  • Tilmeldt: fre 31. mar 2006 21:59
  • Geografisk sted: Nordsjælland, Udsholt
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlæglør 22. apr 2006 17:01

koluda skrev:Ved det ikke er et skærm problem, den er med nyrenoveret Intervideo chassis, og står perfekt...

Den har heller ikke nogen som helst problemer med at synce på 15khrz signal fra Arcade , så er udelukket...

Det er helt klart et software/driver problem.


Nej, jeg har heller ikke skærmen mistænkt - det er enten ArcadeVGA kortet, eller drivere der driller (Ja, eller CG / jamma adapteren for den sags skyld)

spacefractal skrev:Så det hele lyder måske som et driver problem og ikke et skærm problem? Det gælder især, hvis du kan se bios ovs, uden de store problemer, men kun dårligt billeder omkring Windows?


Jeg kan heller ikke se Bios, eller noget andet under opstarten. Jeg tror at jeg vil prøve at downloade drivere fra ultimarc, og så prøve på W2K når jeg får udgangstilladelse fra Fruen :)

Mvh. Kim

spacefractal

  • Indlæg: 188
  • Tilmeldt: fre 14. apr 2006 16:59
  • Geografisk sted: Bagsværd
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlæglør 22. apr 2006 18:29

Eller måske en dårligt forbindelse mellem 2 enheder (Jpac eller grafikkortet)?

Du burde kunne se biosen interlaced, når det hele virker (når det er på en 15khz skærm). Sådan var det ihvert fald her, og det er de fede med J-Pac og ArcadeVGA sammen (dette har nemlig intet med windows drivere at gøre).

Så der er måske ingen grund til at fifle med driveren, før at du kan se biosen?

Har du prøvetat teste på en helt anden maskine (f.eks. at du kan se biosen via arcadevga)?
Brugeravatar

koluda

Site Admin

  • Indlæg: 4395
  • Tilmeldt: lør 23. jul 2005 11:52
  • Geografisk sted: Vestsjælland / Gørlev (4281)
  • Highscores: 3
    Arcade winning challenges: 0

Indlæglør 22. apr 2006 19:00

Bollen skrev:Nej, jeg har heller ikke skærmen mistænkt - det er enten ArcadeVGA kortet, eller drivere der driller (Ja, eller CG / jamma adapteren for den sags skyld)



CG / JAMMA tror jeg heller ikke det er.
Men for at udelukket det, tage en lille skruetrækker og tryk den hvide ledning i bund fra begge sider af CG stikket, den hvide er Sync , så har du udelukket det.
Brugeravatar

Bollen

  • Indlæg: 28
  • Tilmeldt: fre 31. mar 2006 21:59
  • Geografisk sted: Nordsjælland, Udsholt
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlæglør 22. apr 2006 22:04

Jeg har prøvet at måle på den hvide ledning (sync), der er fin forbindelse hele vejen fra Jpac til monitor (fra print til print). Jeg har også prøvet ArcadeVGA kortet i en anden PC, og med et andet VGA kabel (kan stadig ikke se bios / opstart eller andet - kun nogle flyvende grå klatter der skulle have været bogstaver). Næste skridt må være W2K installation med andre drivere. Men det begynder jo at lugte lidt af at jeg er den uheldige ejer af et defekt grafikkort :cry: .
Brugeravatar

flottenheimer

  • Indlæg: 258
  • Tilmeldt: man 25. jul 2005 22:02
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlæglør 22. apr 2006 22:18

Drop det med at installere W2K, det vil ikke hjælpe, hvis du ikke kan se BIOS og DOS. Du skal kunne se BIOS og DOS non-interlaced helt uden problemer. Vi må indtil videre konkludere, at dit problem åbenbart ikke er et software/driver problem alligevel!

Fra Ultimarcs ArcadeVGA FAQ:

What about boot screens, DOS prompt etc?
The standard VGA modes, used in booting and DOS etc, have been replaced by modes with the same resolution but at a 15Khz scan rate, so all screens, right from power-on, are displayed perfectly on an arcade monitor. The card dynamically calculates and adjusts the pixel clock to produce the correct 15Khz scan rate.

But how can I get a full DOS text screen on a monitor which can only display half the number of lines?
The easy way to have done this would have been to simply enable interlacing for DOS text screens. But we did not do this because an interlaced picture is not really satisfactory for text. So we replaced the built-in text fonts with smaller ones to be able to display all 25 lines without interlacing. Result: a perfectly clear text screen with no flicker.

Læs resten af FAQen her: http://www.ultimarc.com/avgafaq.html

- - -

Du er helt sikker på, at du har eksperimenteret nok med H.Freq, V.Freq og hvad der ellers måtte findes af justeringsmuligheder på din skærm, ikke?

spacefractal

  • Indlæg: 188
  • Tilmeldt: fre 14. apr 2006 16:59
  • Geografisk sted: Bagsværd
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlæglør 22. apr 2006 22:34

Jeg tror desværre også at du måske har været uheldig med en defekt arcadevga kortet (jeg har selv haft både 7200 og 9200, den gamle solgte jeg dog væk, ellers fungede fint i et win 98/2000 installation).

Den eventuelt defekte bør prøves i en helt anden arcade maskine for at afkræfte eller bekræfte det (f.eks. en os bruger eller lignende?).

Eventuelt må du have få fat i Andy fra ultimarc.com, for at ordne det.

Personligt tror jeg hellere ikke på at J-Pac har et problem, da den sync fint, når begge pærer lyser på j-pac som det skal.

Jeg ved så ikke helt om skærmen "bare" skal justeres igen som den eneste mulighed, hvis billedet f.eks. ruller?

Jeg bekræfter flottenheimer's indlæg, at bios skal kunne ses uden flimmer.
Senest rettet af spacefractal lør 22. apr 2006 22:58, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar

Bollen

  • Indlæg: 28
  • Tilmeldt: fre 31. mar 2006 21:59
  • Geografisk sted: Nordsjælland, Udsholt
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlæglør 22. apr 2006 22:41

flottenheimer skrev:
Du er helt sikker på, at du har eksperimenteret nok med H.Freq, V.Freq og hvad der ellers måtte findes af justeringsmuligheder på din skærm, ikke?
Jeg har justeret mig træt i armen på V.freq & H. freq, men ikke andet. Dels er jeg lidt bange for at få skærmen justeret så langt væk at jeg ikke engang kan bruge jamme spillet mere, og dels fordi at jeg mener at have fået at vide at de andre justeringer ikke skulle have indflydelse på den del af billedet, men derimod farver osv. Tager jeg fejl ? - hvis jeg gør, hvad ville det i så fald være for nogle der skulle skrues på ? Der er : Contrast / Briteness / H.Amp / V.Amp / H. Phase / V.Shift / V.Sync / H.Sync at vælge imellem. Du skriver iøvrigt at dos skal kunne vises "Non Interlaced" - er det noget man har indflydelse på (om det vises interlaced eller Non-interlaced) ?

Mvh. Kim
Brugeravatar

Bollen

  • Indlæg: 28
  • Tilmeldt: fre 31. mar 2006 21:59
  • Geografisk sted: Nordsjælland, Udsholt
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlæglør 22. apr 2006 22:50

spacefractal skrev:Den eventuelt defekte bør prøves i en helt anden arcade maskine for at afkræfte eller bekræfte det (f.eks. en os bruger eller lignende?).

Det lyder som en rigtig god idé. Har du en fungerende maskine/opsætning som kortet evt kunne testes i ?

spacefractal

  • Indlæg: 188
  • Tilmeldt: fre 14. apr 2006 16:59
  • Geografisk sted: Bagsværd
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlæglør 22. apr 2006 23:03

Jeg har en fungende ArcadeVGA/J-Pac maskine (som beskrevet i mit projekt, under en anden trød), og bor i bagsværd.

Men det er muligt at der er andre herinde der også lige vil teste dit kort, der bor nærmere dig?

Hvis det virker bør det se sådan ud:
Billede

Interlaced: Det er fordi skærmen kun kan vises omkring 240 (Non-Interlaced) lodrettet opløsning normalt (arcade skærme kan nogle gange godt vise en anse flere). Dvs for at lave 480 linje, så vises hver anden linje på skift. Dette kan selvføgeligt gøre det en smule svært at læse windows font, fordi det vil flimre en smule. Men i almindeligt brug, burde dette ikke være direkte genrende (jeg bruger f.eks. en frontend på 640x480).

Her er Arcade VGA lave så smart, at skærmen vises med en specielt font kun 240 linjet istedet for de normale 480, når maskinen tændes. Derfor er det vores undren, hvorfor du netop ikke kan se denne bios.

Jeg synes at du burde indstille/justerer skærmen tilbage til dit Jamma spil igen, så det ikke går helt uden af kontrol og starte forfra. Først skal du teste om der er fejl på J-pac og/eller ArcadeVGA (som jeg tror mest på) på en anden arcade maskine, for at af/bekræfte ting.
Senest rettet af spacefractal lør 22. apr 2006 23:21, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar

Bollen

  • Indlæg: 28
  • Tilmeldt: fre 31. mar 2006 21:59
  • Geografisk sted: Nordsjælland, Udsholt
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlæglør 22. apr 2006 23:15

spacefractal skrev:Jeg har en fungende ArcadeVGA/J-Pac maskine (som beskrevet i mit projekt, under en anden trød), og bor i bagsværd.

Men det er muligt at der er andre herinde der også lige vil teste dit kort, der bor nærmere dig?



Det ville være alletiders at få det testet af i en fungerende maskine (det er næsten fjollet at bruge mere tid på maskinen får jeg ved om kortet er defekt eller ej ). Jeg arbejder i Ballerup, så det er ikke noget problem med afstand hvis jeg må kigge forbi med kortet ?

Mvh. Kim

spacefractal

  • Indlæg: 188
  • Tilmeldt: fre 14. apr 2006 16:59
  • Geografisk sted: Bagsværd
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlæglør 22. apr 2006 23:31

Jeg fik lige redigereret en post, imens du svarede, angående interlaced (var ikke klar over at du var så hurtigt).

Jeg har sendt dig en PM (privat besked).

PS. Hvis du ikke kan de 2 dage, jeg har sendt dig via pm (jeg kan se at du har læst den), så skriv andre datoer du kan. Jeg vil gerne hjælpe med at få det testet, da geografien passer fint ind.

spacefractal

  • Indlæg: 188
  • Tilmeldt: fre 14. apr 2006 16:59
  • Geografisk sted: Bagsværd
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægman 24. apr 2006 14:18

Kim har netop været her, for at finde ud af om der var noget galt med udstyret.

Det hele viser sig, at det var noget galt med J-Pac, eftersom den gjorde præcis det samme her (jeg har selv ArcadeVGA + J-Pac), som bollen beskrev. Jeg tror så at det den lille chip på soklen på hans J-Pac, der kan være stået af.

Hans grafikkort virkede fint.

Han er nu pt på vej hjem.
Brugeravatar

Bollen

  • Indlæg: 28
  • Tilmeldt: fre 31. mar 2006 21:59
  • Geografisk sted: Nordsjælland, Udsholt
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægman 24. apr 2006 16:05

spacefractal skrev:Kim har netop været her, for at finde ud af om der var noget galt med udstyret.

Det hele viser sig, at det var noget galt med J-Pac, eftersom den gjorde præcis det samme her (jeg har selv ArcadeVGA + J-Pac), som bollen beskrev. Jeg tror så at det den lille chip på soklen på hans J-Pac, der kan være stået af.

Hans grafikkort virkede fint.

Han er nu pt på vej hjem.


Jeps, og turen er netop vel overstået,

Mange tak til alle for hjælp/input, og stor tak til spacefractal for lån af "testudstyr" . Det er sgu rart at vide hvor fejlen er :P

Mvh. Kim
ForegåendeNæste

Tilbage til Arcade

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 59 gæster