SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er lør 27. apr 2024 16:02

Bootlegs og originaler?

Om arcademaskiner, spil, tips, reparation osv.
  • Forfatter
  • besked
Brugeravatar

Elgen

  • Indlæg: 1260
  • Tilmeldt: tors 12. jan 2006 10:17
  • Geografisk sted: Vanløse
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Bootlegs og originaler?

Indlæglør 20. maj 2006 07:23

Har har efterhånden et par bottlegs i samlingen.

Jeg har lagt mærke til at de ikke er lige så stabile som originaler. Fx. kan der forekomme en slags 'loade-tid' mellem banerne, som jeg ikke husker fra grillbaren. Det ser jeg fx. på min Golden Axe bootleg.

Sporatiske 'ufarlige' grafikfejl. Det er aldrig i spilfigurene, men i de scrollende baggrunde. Det kan fx. i Rygar være at halvdelen af solen mangler i nogle af de baner der har solnedgangen som baggrund.
Eller i Golden Axe, der hvor man går på fuglens ryg, der kommer skelletter og der flyver skyer forbi i baggrunden. Da kan nogle af skyerne blive til sort rektangler.
Generelt kan dele af baggrunden være erstattet med rektangler der eneten er helt sort, eller indeholder dele af spilfigurer eller andet krimskrams.

Jeg har aldrig oplevet sådan noget med originaler.

Mine spørgsmål er nu:
Er det et helt almindeligt problem for bootlegs som man bare må leve med, eller er det noget der kan reppes væk?
Nogen der har oplevet det samme?
Nogen der har oplevet det med originaler?
Nogen der ved hvad det er/skyldes (har selv en tese at der blevet brugt for dårligt udstyr til kopiere rommerne da boardet blevet lavet, men det kun en tese) ?

Alle indlæg omkring erfaringer osv. omkring ovenstående har interesse, fyr løs }:-)
Brugeravatar

koluda

Site Admin

  • Indlæg: 4395
  • Tilmeldt: lør 23. jul 2005 11:52
  • Geografisk sted: Vestsjælland / Gørlev (4281)
  • Highscores: 3
    Arcade winning challenges: 0

Indlæglør 20. maj 2006 08:47

Det har været diskuteret et par gange af bootlegs og orig. boards ikke er 100% ens.

Dog vil jeg ikke mene at bootlegs generelt er mere ustabile, generelt holder bootlegs til den del mere end de orig. boards, pga. det er normalt mere holdbare standard komponeter, der er brugt til bootlegs, men der er også ringere udgaver i bootlegs også.

At du har så mange fejl på dit golden axe , kunne godt tyde på der var noget galt med det, samme fejl er set på orig. boards ja.

Uanset om man har orig. eller bootlegs vil man altid løbe ind i boards med sprite fejl, lyd fejl osv..
Brugeravatar

Claus Caveman

  • Indlæg: 355
  • Tilmeldt: fre 23. sep 2005 15:54
  • Geografisk sted: Fjerritslev, Nordjylland
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlæglør 20. maj 2006 20:11

Hmm, så er vi på den igen. Koluda har ret.
Uden at være sikker, vil jeg nok mene, at en del af de fejl du oplever i grafikken, er spritefejl, som vores ven Koluda også skriver. F.eks det der med skyerne, kan den del der kontrollerer "bevægelserne" være iorden, og have reserveret pladsen til skyen, men bitmønstret der laver solen kommer aldrig frem, enten fordi der er en fejl i softwaren, eller, og mest sandsynligt, at et adresseringsben, eller "hent sky billede" ben på en ram kreds er afbrudt/iret.
På mit Flying shark, havde jeg et problem med at tanksene var stribede. Alle tanks. Så jeg pillede ram kredsene op af soklerne en efter en, og rengjorde dem med en blød kobberbørste. MEGET forsigtigt, og aldrig fra side til side :-)
Det løste problemet.
Mvh.
Claus Olesen
Falleret skoventreprenør.
Heldigt jeg er helvedes god til at arbejde med metal :P

Syg med at få gammelt skrammel til at virke...
Brugeravatar

koluda

Site Admin

  • Indlæg: 4395
  • Tilmeldt: lør 23. jul 2005 11:52
  • Geografisk sted: Vestsjælland / Gørlev (4281)
  • Highscores: 3
    Arcade winning challenges: 0

Indlæglør 20. maj 2006 21:38

Evt. pille kredsene ud, og stille dem i en lille bakke eller andet med noget rensevæske, bare lige så det dækker op til kredsen , og derefter børste dem rene... så bliver de igen pæne rene og blanke igen...:)

De fleste problemer med boards kommer nemlig af løs forbindelser, som du sikkert også har fundet ud af, så kredse og stik er altid en god ting at starte med at tjekke... :D
Brugeravatar

Claus Caveman

  • Indlæg: 355
  • Tilmeldt: fre 23. sep 2005 15:54
  • Geografisk sted: Fjerritslev, Nordjylland
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægsøn 21. maj 2006 20:25

God ide med bakken med rensevædske. Den havde jeg ikke lige tænkt på.
Mvh.
Claus Olesen
Falleret skoventreprenør.
Heldigt jeg er helvedes god til at arbejde med metal :P

Syg med at få gammelt skrammel til at virke...
Brugeravatar

Raptor

  • Indlæg: 111
  • Tilmeldt: fre 31. mar 2006 09:55
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægsøn 21. maj 2006 20:46

hvilken slags renese væske skal man bruge??

Tilbage til Arcade

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 43 gæster