SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er fre 29. mar 2024 12:28

Fra Space Invaders til street-art og kunst

Om arcademaskiner, spil, tips, reparation osv.
  • Forfatter
  • besked
Brugeravatar

flottenheimer

  • Indlæg: 258
  • Tilmeldt: man 25. jul 2005 22:02
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Fra Space Invaders til street-art og kunst

Indlægtors 29. sep 2005 21:38

Jeg interesserer mig (bl.a.) for kunst og spil.

Jeg synes, at der er interessant at se, hvordan spillene er begyndt at betyde mere og mere i vores kultur og vores kulturarv. De kunstnere der var teenagere i 80'erne - og som voksede op med arkade maskinerne - er i dag 30-40 år, og flere og flere af dem, bruger spillene i deres kunst.

Den franske street-artist "Invader" har jeg fulgt længe - lige fra han startede sin Space Invaders-invasion i Paris for mange år siden, til i dag, hvor hans Space Invaders projekt ofte bliver udstillet på gallerier og museer over hele verden.

Det han gør, er ganske simpelt, at opklæbe gengivelser af de kendte invaders fra Space Invaders spillet. Men hver pixel i Invaderens design, er erstattet af en helt almindelig keramik flise (som vi kender dem fra vores køkkener og badeværelser).

Fra at være startet som et lille, lokalt kunst projekt, er det vokset til et stort globalt værk. I dag kan man købe færdige, smukt emballerede keramik Invader sæt, som man selv kan klæbe op, og dermed deltage i invasionen. Dokumenterer man sin Invasion med et foto og sender det til "Invader" får man et antal point, og kommer ind på hi-score listen på hans website. Jo flere invasioner, desto flere point = højere score. Space Invaders er altså blevet et spil der foregår i virkelighedes verden.

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede


Jeg går også op i sneakers.

Invader's seneste påfund er et par trainers, med en Space Invader under sålen - som man kan male, og invadere med - én Invader = 01 point). Hele tre af mine største interesser er altså blevet forenede i ét element. Det resulterede selvfølgelig i, at jeg købte mig et par Invaders trainers, som jeg allerede er begyndt at gå rundt og invadere i. :-)

Mine, ikke længere helt nye, Space Invaders trainers - Limited Edition - Par nummer 005 (fås også i sorte og grå):

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Man kan også købe lækre tablebooks, der dokumeterer nogle af de mange invasioner og en masse andre ting på http://www.space-invaders.com

Invade!
Senest rettet af flottenheimer lør 7. jan 2006 14:31, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar

acroberts

  • Indlæg: 276
  • Tilmeldt: lør 23. jul 2005 14:19
  • Geografisk sted: Randers
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægfre 30. sep 2005 09:27

Men den første er jo slet ikke fra Space Invaders - det er Galaxian!
Brugeravatar

flottenheimer

  • Indlæg: 258
  • Tilmeldt: man 25. jul 2005 22:02
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægfre 30. sep 2005 13:18

Det har du helt ret i. Konceptet er ikke så stramt længere.

Men det er vist ikke Invader selv, der er begyndt at lave slinger i valsen. Det er alle mulige andre, der har kastet sig over Galaga, Galaxian, Pac-man, hjemmelavede "aliens", osv. Så længe karaktererne har et Space Invaders-agtigt udseende, så er det fint med mig - men Blinky fra Pac-man, hmmm, det er, imho, ikke en god udvikling.
Brugeravatar

Alf81

  • Indlæg: 295
  • Tilmeldt: fre 29. jul 2005 14:52
  • Geografisk sted: København N
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlæglør 8. okt 2005 19:56

En tidligere hacker der til sidst gik kunstens veje...

http://www.ccc.de/xxccc/blinkenlights.html
- GO FOR BROKE!!

Tilbage til Arcade

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 10 gæster

cron