SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er lør 27. apr 2024 23:08

Manglende lysstyrke i en del af billedet + andet

Om arcademaskiner, spil, tips, reparation osv.
  • Forfatter
  • besked

Brian C.

  • Indlæg: 146
  • Tilmeldt: tirs 22. aug 2006 21:34
  • Geografisk sted: Esbjerg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Manglende lysstyrke i en del af billedet + andet

Indlægons 23. aug 2006 09:13

Hej med jer!

Faldt for nyligt over dette forum, hvorefter jeg begyndte at overveje om jeg skulle få kigget lidt på det Bally kabinet jeg fik foræret for måske 5 år siden. Jeg fik også 3 spil med, og jeg havde spillene til at virke dengang - strømforsyningen gik dog i stykker kort tid efter, hvorefter det hele blot har stået stille siden.

Planen var naturligvis at bygge en mame pc ind i kabinettet, hvilket jeg også har gjort nu. Det var dog lidt bøvlet at få billede på den gamle Hantarex mtc 900 monitor, men med lidt eksperimentering med advmame kom det til at virke fint. Jeg måtte dog rode dybt i gemmerne (også hukommelsen) for at finde noget DOS og få det til at virke, men faktisk lykkedes det mig også at finde en USB DOS driver og via en bootdisk, kan jeg blot sætte et USB stick i og således overføre nye spil til maskinen.

Billedet er faktisk ganske pænt, jeg undrer mig dog over at et område er lidt mørkere end resten af billedet - dette område er på hele billederørets højde og ca 1/3 del inde fra venstre - bredden på området er omkring 15 cm og bliver horisontalt gradvist mørkere og igen lysere.
Umiddelbart vil jeg gætte på fosforslidtage, men omvendt er området meget regelmæssigt og i hele billederørets højde.
Hvordan vender man den horisontale afbøjning, hvilket med sikkerhed vil kunne afsløre om det er billederøret???
jeg har prøvet potmeteret til horisontal shift, hvor området ikke flytter med, er der nogle der ved om det er rasteren eller blot horisontal phase man flytter??

Billederøret er et Videocolor A51 421x - er sådan et evt. til at finde? Findes der andre der passer på?

Kabinettet er malet og ikke før kønt - jeg vil gerne have nogle noget på siderne - kan dette købes og marqueen vil jeg også gerne have en ny af, og et par switches i joystickene trænger til udskiftning.

Sidst vil jeg høre om de 3 spil jeg fik med er bevaringsværdige - det er JAMMA spil og titlerne er Golden Axe 2, ESWAT og Fixeight.

Brian
Brugeravatar

Duke

  • Indlæg: 165
  • Tilmeldt: tors 8. jun 2006 09:24
  • Geografisk sted: København N (2200)
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Manglende lysstyrke i en del af billedet + andet

Indlægons 23. aug 2006 11:48

Brian C. skrev:
Sidst vil jeg høre om de 3 spil jeg fik med er bevaringsværdige - det er JAMMA spil og titlerne er Golden Axe 2, ESWAT og Fixeight.

Brian



Hej Brian
Mener ikke de to første er JAMMA, men jeg vil da gerne købe alle tre af dig hvis du ikke har brug for dem længere og vi kan finde ud af en rimelig pris. :)
Brugeravatar

Elgen

  • Indlæg: 1260
  • Tilmeldt: tors 12. jan 2006 10:17
  • Geografisk sted: Vanløse
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Manglende lysstyrke i en del af billedet + andet

Indlægons 23. aug 2006 12:42

Brian C. skrev:Sidst vil jeg høre om de 3 spil jeg fik med er bevaringsværdige - det er JAMMA spil og titlerne er Golden Axe 2, ESWAT og Fixeight.

Du skal i hvert fald ikke smide dem på storskrald (med mindre du bor i Vanløse og gi'r adressen };-) ).
Jeg kunne godt være interesseret i Golden Axe 2.
pm sendt.
Brugeravatar

Claus Caveman

  • Indlæg: 355
  • Tilmeldt: fre 23. sep 2005 15:54
  • Geografisk sted: Fjerritslev, Nordjylland
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægtors 24. aug 2006 20:42

:lol: og straks kaster gribbene sig over ham..
Jo, ihvertfald Golden Axe 2 er da bevaringsværdigt, men det er alt sammen et spørgsmål om hvilken genre man er til.

Hvad angår maskinen og siderne som er malede, kan du jo evt pudse det ned så det er jævnt, og male det med autolak. Det er ret nemt, og ikke dyrt.
Du kan også købe ruller med selvklæbende folie på tømmerhandlen i forskellige farver, og også med mønster og diverse i. Jeg mener de fået i 80 cm bredde også, så det skulle kunne dække hele "dybden" af kabinettet.
Hvad angår markise artwork, skal du jo lige finde ud af hvad du hælder til, men der er andre tråde her i forummet der omhandler emnet med artwork på maskiner, prøv at kigge lidt mere omkring.
Hvis det er alm. microswitche du mangler i joysticket, har jeg nogle til at ligge.
Mvh.
Claus Olesen
Falleret skoventreprenør.
Heldigt jeg er helvedes god til at arbejde med metal :P

Syg med at få gammelt skrammel til at virke...

Brian C.

  • Indlæg: 146
  • Tilmeldt: tirs 22. aug 2006 21:34
  • Geografisk sted: Esbjerg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægfre 25. aug 2006 15:59

Hej med jer!

Fik rodet lidt mere med problemet med billederøret!

Jeg byttede om på ledningerne til horisontal afbøjning, og det mørkere område blev også spejlvendt, altså er det ikke billederøret!!!!

Er der nogle der har en ide til hvad det kan være!

Her er et par billeder
Billede
Billede
Brugeravatar

Duke

  • Indlæg: 165
  • Tilmeldt: tors 8. jun 2006 09:24
  • Geografisk sted: København N (2200)
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægfre 25. aug 2006 16:22

Jeg er bestemt ikke ekspert, men mit gæt er at et par af kondensatorne er tørret ud. Jeg ville umiddelbart mene at det nemmeste ville være at købe en anden skærm, men hvis du kan finde et cap kit og er lidt ferm med en loddekolbe, så kan du nok spare et par kroner.

Brian C.

  • Indlæg: 146
  • Tilmeldt: tirs 22. aug 2006 21:34
  • Geografisk sted: Esbjerg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægtors 7. sep 2006 22:30

Efter DUKE har været så super venlig at forære mig printmodulet fra en monitor med def. billederør, har jeg fået problemet løst.

Iøvrigt skiftede jeg alle lytterne inden jeg lavede aftalen med DUKE, men det hjalp ikke, så hvad fejlen egentlig var, må stå hen i det uvisse.

Brian
Brugeravatar

Duke

  • Indlæg: 165
  • Tilmeldt: tors 8. jun 2006 09:24
  • Geografisk sted: København N (2200)
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægtors 7. sep 2006 23:08

Jeg er glad for at høre at du kunne bruge det, og så fik jeg oven i købet lidt mere plads på mit loftsrum :)

Tilbage til Arcade

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 47 gæster