SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er fre 29. mar 2024 12:38

GI uden lys på Gottlieb System 3

Om flippere, reparation, vedligeholdelse osv.
  • Forfatter
  • besked
Brugeravatar

ÅrhusC

  • Indlæg: 223
  • Tilmeldt: fre 21. okt 2011 21:02
  • Geografisk sted: Århus C.
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

GI uden lys på Gottlieb System 3

Indlægtirs 6. jan 2015 16:49

Jeg får brug fra lidt hjælp fra eksperterne, da jeg ikke kan få GI på mit playfield til at virke.

Jeg har fået en Gottlieb Stargate, fedt spil for øvrigt, hvor mit GI på playfield ikke virker. Jeg har prøvet at søge på nettet, men synes ikke rigtigt at jeg kan finde nogen med samme fejl. De fleste fejl er kortslutninger eller lys der ikke virker, men det gør mit, næsten da, eller det burde det gøre.

Problemet er som følger:

Jeg har fulgt forsyningen fra transformatoren, gennem sikringen, gennem 2 stik og over til noget der i skematikken hedder "T-relay". Det står for Tilt-relay kan jeg se på nettet, men den styrer også GI på playfield. Der sidder en lille vippekontakt ved en spole som relæet består af, og den trækker så snart maskinen tændes, derved åbnes kontakten og der er ingen lys på playfield. Når jeg slukker maskinen så går der lige 20 sekunder, og så siger det klik og relæet "slipper" igen. Det er altså ikke fordi at relæet ikke virker. Fjederen er intakt osv...
Hvis jeg lukker kontakten med en skruetrækker kommer der GI lys på playfield, så det virker altså også.

Mit problem er at jeg ikke kan lure hvad det er der får den til at trække. Signalet til det omtalte "T-relay" kommer oppe fra et print i bagkassen. Jeg vil mene det er det man kalder driverboard´et. Jeg kan se i manualen at det er solenoid 30, men hvis jeg kører en test på maskinen og aktivere solenoid 30 sker der ingen ting? Det er som om det hele tiden kommer signal ud til spolen, men hvorfor?

Det eneste jeg kunne finde på nettet er noget med at der er en fejl i en tiltkontakt et sted, men jeg har sikret mig at der ikke er nogen af dem der er kortsluttet.

Så jeg er lidt på bar bund...Hvordan finder jeg ud af hvilke betingelser der skal til for at der kommer signal til soleniod 30, som den hedder i manual og test menu?

Håber der er nogen der kan hjælpe...

Jeg har lige vedhæftet et billede så I kan se hvad jeg snakker om. Det er godt nok ikke fra min maskine, men samme koncept kan jeg se...

gs3bot1s.jpg
Billede af T-relay
Hvad ikke haves, skaffes eller laves...!
Brugeravatar

Professor Pinball

  • Indlæg: 179
  • Tilmeldt: tors 6. jan 2011 22:40
  • Geografisk sted: Sjælland
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: GI uden lys på Gottlieb System 3

Indlægtors 19. feb 2015 13:04

Har desværre ikke et diagram til Gottlieb system 3. Men enten er transistor der styrer dit relæ brændt igennem eller HVIS der er en diode på spolen så kan den være knækket over/afbrudt. det kan godt ødelægge transistoren efter et stykke tid.
Alternativt er det så det IC logik der styrer transistoren. Du kan måle dig til meget med bare et gl. analogt voltmeter.
I don't know how to teach. I'm a professor!"
Brugeravatar

ÅrhusC

  • Indlæg: 223
  • Tilmeldt: fre 21. okt 2011 21:02
  • Geografisk sted: Århus C.
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: GI uden lys på Gottlieb System 3

Indlægtors 19. feb 2015 13:11

Beklager at jeg ikke har fået meldt tilbage på denne tråd. Det er dårlig stil og jeg undskylder at du har spildt din tid...

Men jeg fik aldrig noget svar, så jeg besluttede at pille printet ud af maskinen og måle som en tosset.

Jeg havde målt med min Fluke mens den sad i maskinen, og kunne ikke finde noget unormalt, men jeg havde kun målt med diodefunktionen. Jeg havde ikke målt modstand, så da jeg fik printet ud kunne jeg se at den transistor målte anderledes modstand end de andre der sidder i rækken, når jeg målte modstand på den side af transistoren som går op til IC-kredsen.

Jeg har nu skiftet transistoren og det hele virker normalt igen, så det er bare ren glæde...
Hvad ikke haves, skaffes eller laves...!
Brugeravatar

Professor Pinball

  • Indlæg: 179
  • Tilmeldt: tors 6. jan 2011 22:40
  • Geografisk sted: Sjælland
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: GI uden lys på Gottlieb System 3

Indlægfre 20. feb 2015 11:40

Helt OK, så længe den er klaret.

Du kunne ikke finde fejlen med diodefunktion fordi det
er Mosfeter der sidder i og ikke transistorer (!)
Det vidste jeg heller ikke før igår aftes da jeg fandt et diagram
på een eller andet system 3 maskine.
I don't know how to teach. I'm a professor!"
Brugeravatar

ÅrhusC

  • Indlæg: 223
  • Tilmeldt: fre 21. okt 2011 21:02
  • Geografisk sted: Århus C.
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: GI uden lys på Gottlieb System 3

Indlægfre 20. feb 2015 11:51

Ahhh...OK.

Se det var jeg ikke lige klar over at der var så meget forskel på de to komponenter.

Men det kom sig egentligt af at jeg fandt denne manual på nettet:

http://www.beerorkid.com/pin/Gottlieb%20system%203/

Der står der nede under punkt 2g. "Locked-on or Not Working Coils (Driver board) and MosFET Testing/Replacement." at man skal måle modstand på dem også, og det var derfor jeg kunne se der var en lille forskel, selv om den stadig semi-virkede. Men den forskel var åbenbart stadig nok, for jeg købte en ny, og så virkede det med det samme. Ren glæde...

Nu har jeg et andet problem med at den gate der åbner nede i hjørnet til Sarcophagus den lukker for hurtigt så kuglen til tider ryger i drain inden den når at falde ned i hullet. Det er monster irriterende, men sikkert ikke noget jeg kan gøre noget ved. Så vidt jeg kan se, så er der ikke nogen timer på hvor længe den skal stå åben, så tror ikke man kan justere det. Men det sker heldigvis sjældent.

Maskinen er helt vildt fed, så jeg er godt tilfreds.

Men tak for info. Nu ved jeg det til næste gang.
Hvad ikke haves, skaffes eller laves...!

Tilbage til Flippermaskiner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 19 gæster

cron