SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er tors 25. apr 2024 15:26

RFM monitor: Kører kun 2 min efter hver reset

Om flippere, reparation, vedligeholdelse osv.
  • Forfatter
  • besked
Brugeravatar

DaLar75

  • Indlæg: 941
  • Tilmeldt: lør 12. dec 2009 18:11
  • Geografisk sted: Nordjylland, Aalborg
  • Highscores: 21
    Arcade winning challenges: 0

RFM monitor: Kører kun 2 min efter hver reset

Indlægtirs 21. apr 2015 14:16

Min RFM er slukøret.. :/
Maskinen starter fint op og spiller, men skærmen slukker/går sort efter et par minutter (man kan spille videre uden skærmen).
Efter en genstart fungerer skærmen i ca. 2 min igen...?

Er det muligt at tilkoble en gl. PC CRT monitor midlertidigt for fejlfinding? VGA -- CGA

Mvh :)
Billede
Shooting Game Tournament 2010

manta400

  • Indlæg: 1424
  • Tilmeldt: ons 22. jul 2009 20:50
  • Geografisk sted: viborg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: RFM monitor: Kører kun 2 min efter hver reset

Indlægtirs 21. apr 2015 17:24

lyder som om din skærm skal til doktor.. og ja du kan godt monter en pc skærm. er 100% sikker på du skal have et cga til vga print imellem.. men de er da også til og købe for kr..

jeg går ud fra når du skriver genstart så har du haft slukket for strømmen på maskinen..

mvh
Brugeravatar

DaLar75

  • Indlæg: 941
  • Tilmeldt: lør 12. dec 2009 18:11
  • Geografisk sted: Nordjylland, Aalborg
  • Highscores: 21
    Arcade winning challenges: 0

Re: RFM monitor: Kører kun 2 min efter hver reset

Indlægtors 23. apr 2015 08:56

manta400 skrev:lyder som om din skærm skal til doktor..


:) Ja der er noget i vejen med den,, håbede at det kunne være et enkelt komponent / klassisk symptom på ..... ?

Jeg vil kigge på evt. cga-vga omformer (også)

Tak c",)
Billede
Shooting Game Tournament 2010
Brugeravatar

BeJodFan

  • Indlæg: 201
  • Tilmeldt: søn 17. jun 2007 19:06
  • Geografisk sted: Aalborg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: RFM monitor: Kører kun 2 min efter hver reset

Indlægtors 23. apr 2015 13:13

Hvis det var mig ville jeg købe et Cap-kit og prøve med det først.

twistedquarter.com

Er det en Ducksan eller Wells Gardner du har?

/Jan
__________________________________________________
Flipper i spil: STTNG, IJ, AFM, SS, CV, TZ, TAF, SWE1, RFM, NF, TOM, ToTAN, Take Five, CftBL, RS, T2, HSII, BSD.
Enarmet: Super Jackpot.
Arcade: Sega Astro City, Taito Egret II, Yatzy vægspil og Cocktailbord.
Pachinko: Nishijin
Visual Pin: Sharpin/Switch
Brugeravatar

dorkvonwaterfall

  • Indlæg: 861
  • Tilmeldt: tirs 26. jun 2007 22:56
  • Geografisk sted: midtgylland....nærmere betegnet Ikast
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: RFM monitor: Kører kun 2 min efter hver reset

Indlægtors 23. apr 2015 16:27

jeg fatter simpelthen ikke at alle tror man kan redde en monitor med et capkit....
Ex EFTLW,HS,SMB .... and now:
98
Brugeravatar

Bosse

  • Indlæg: 799
  • Tilmeldt: tors 19. jan 2012 01:50
  • Geografisk sted: Århus
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: RFM monitor: Kører kun 2 min efter hver reset

Indlægtors 23. apr 2015 23:46

dorkvonwaterfall skrev:jeg fatter simpelthen ikke at alle tror man kan redde en monitor med et capkit....


Jeg tror osse det er de færreste her der der tror man kan "redde" en monitor med et capkit, men det er da for pokker et reelt bud som bestemt ikke skader noget som helst.... Capkits eller en ny flyback har altså løst utallige problemer i de ganske danske og udenlandske hjem :)
'
Du er en af de få folk her som har forstand på elektronik, hvad med at byde lidt mere konstruktivt ind? :)


DaLar75, Nu har jeg ikke forstand på elektronikdelen, men jeg ville bruge udelukkelsesmetoden og teste billedrør og chassis for sig selv først... på samme måde som du ville gøre med en arcademaskine... og hvis der ingen problemer er efter ca 2 min (hvad jeg forestiller mig der ikke er) så tænker jeg at det må være netop et elektronisk problem i rfm-printet.

Blot et besyv.
Pcb'ere søges: Bagman - Bubbles - Championship Sprint - Defender - Dig Dug - Frisky Tom - Joust - Kung Fu master - New Rally-X - Paperboy - Penta - Pole Position - Pole Position II - Radical Radial - Rally-X - Rolling Thunder - Robotron 2084 - Rug Rats - Q*bert ..... Ikke så vigtigt om det er originale eller bootlegs. Send endelig en pm.

manta400

  • Indlæg: 1424
  • Tilmeldt: ons 22. jul 2009 20:50
  • Geografisk sted: viborg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: RFM monitor: Kører kun 2 min efter hver reset

Indlægfre 24. apr 2015 06:01

bosse.. han skrive jo at han kan spille hvider uden skærmen er tændt.. så selve pc delen ser ud til og virke..

nu kan jeg ikke huske om den skærm får 220 volt eller kun 110.. jeg vil prøve og måle om den får strøm efter den er gået ud.. jeg tror dog dit problem ligger på chassiet.

mvh
Brugeravatar

DaLar75

  • Indlæg: 941
  • Tilmeldt: lør 12. dec 2009 18:11
  • Geografisk sted: Nordjylland, Aalborg
  • Highscores: 21
    Arcade winning challenges: 0

Re: RFM monitor: Kører kun 2 min efter hver reset

Indlægfre 24. apr 2015 12:47

manta400 skrev: nu kan jeg ikke huske om den skærm får 220 volt eller kun 110.. jeg vil prøve og måle om den får strøm efter den er gået ud.. jeg tror dog dit problem ligger på chassiet.

mvh

Syntes der stod 110(115) ac et sted -- jeg må ud og måle :)



Bosse skrev: DaLar75, Nu har jeg ikke forstand på elektronikdelen, men jeg ville bruge udelukkelsesmetoden og teste billedrør og chassis for sig selv først... på samme måde som du ville gøre med en arcademaskine... og hvis der ingen problemer er efter ca 2 min (hvad jeg forestiller mig der ikke er) så tænker jeg at det må være netop et elektronisk problem i rfm-printet.

Blot et besyv.

Hej Bosse.. Hvordan ville man normalt bruge udelukkelsesmetode på (arkade) skærm / chassis? :)



BeJodFan skrev:Hvis det var mig ville jeg købe et Cap-kit og prøve med det først.

twistedquarter.com

Er det en Ducksan eller Wells Gardner du har?

/Jan

Hej Jan, det eneste navn/mærke jeg kunne finde var "WG" :) ?
Vedhæftede filer
IMG_1386__RFM wg chassis.jpg
Billede
Shooting Game Tournament 2010
Brugeravatar

BeJodFan

  • Indlæg: 201
  • Tilmeldt: søn 17. jun 2007 19:06
  • Geografisk sted: Aalborg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: RFM monitor: Kører kun 2 min efter hver reset

Indlægfre 24. apr 2015 13:32

Hej D
Har prøvet at ringe! Men ring hvis du har tid, så laver vi lige en blokfejlfinding og finder ud af hvor der skal sættes ind [WHITE SMILING FACE]
/Jan
__________________________________________________
Flipper i spil: STTNG, IJ, AFM, SS, CV, TZ, TAF, SWE1, RFM, NF, TOM, ToTAN, Take Five, CftBL, RS, T2, HSII, BSD.
Enarmet: Super Jackpot.
Arcade: Sega Astro City, Taito Egret II, Yatzy vægspil og Cocktailbord.
Pachinko: Nishijin
Visual Pin: Sharpin/Switch

manta400

  • Indlæg: 1424
  • Tilmeldt: ons 22. jul 2009 20:50
  • Geografisk sted: viborg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: RFM monitor: Kører kun 2 min efter hver reset

Indlægfre 24. apr 2015 18:04

wg kan stå for Wells Gardner

mvh
Brugeravatar

hotton

  • Indlæg: 204
  • Tilmeldt: lør 7. mar 2009 20:53
  • Geografisk sted: Helsingør
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: RFM monitor: Kører kun 2 min efter hver reset

Indlægfre 24. apr 2015 21:44

RFM har en komplet pc indbygget.
Har du checket at alle blæsere i den kører..
Brugeravatar

Bosse

  • Indlæg: 799
  • Tilmeldt: tors 19. jan 2012 01:50
  • Geografisk sted: Århus
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: RFM monitor: Kører kun 2 min efter hver reset

Indlæglør 25. apr 2015 15:52

DaLar75 skrev:Hej Bosse.. Hvordan ville man normalt bruge udelukkelsesmetode på (arkade) skærm / chassis? :)


Det jeg mente var at du kunne prøve at sætte et arcade-pcb til monitoren og se om billedet så stadig ryger efter 2 min.

Og hvis det gør så må fejlen være i Chassiet.....og hvis billedet ikke forsvinder efter 2 min. så må fejlen være på flipperens print.
Pcb'ere søges: Bagman - Bubbles - Championship Sprint - Defender - Dig Dug - Frisky Tom - Joust - Kung Fu master - New Rally-X - Paperboy - Penta - Pole Position - Pole Position II - Radical Radial - Rally-X - Rolling Thunder - Robotron 2084 - Rug Rats - Q*bert ..... Ikke så vigtigt om det er originale eller bootlegs. Send endelig en pm.
Brugeravatar

DaLar75

  • Indlæg: 941
  • Tilmeldt: lør 12. dec 2009 18:11
  • Geografisk sted: Nordjylland, Aalborg
  • Highscores: 21
    Arcade winning challenges: 0

Re: RFM monitor: Kører kun 2 min efter hver reset

Indlæglør 25. apr 2015 22:21

@hotton: Jeg har kigget på blæserne i PC'en for nylig og de var ret rene / det lyder som de blæser videre efter skærmen slukker :)
--------------------------------------------------------

Skærmen mister højspænding / gløden går ud i neck tube efter 2 min, så jeg vil måle min B+ ...
Jeg har drejet chassis så jeg kan komme til, men alle TestPoints (1, 2, 3 og 4) hedder blot TP1, TP2... så ved ikke helt hvor jeg skal måle min B+ (121-123 vDC for 19" i snit?)

Chassis skulle være et Wells-Gardner 19k7203,, men de datablade jeg har fundet stemmer ikke med mit chassis,, komponent placeringer, antal variable modstande er anderledes.
Har kigget på tegninger af mange chassis' i 7000-serien, men ingen ligner..?
Mit har kun 3 variable modstande; HORIZ WIDTH, HORIZ OSC og VR302... ingen B+ justering (måske ?)

Så jeg må vel bare prøve mig frem med voltmeteret :)

https://www.wellsgardner.com/pdf/Board/ ... 9_inch.pdf
Vedhæftede filer
IMG_1456--wg-chassis-90compr.jpg
Billede
Shooting Game Tournament 2010

manta400

  • Indlæg: 1424
  • Tilmeldt: ons 22. jul 2009 20:50
  • Geografisk sted: viborg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: RFM monitor: Kører kun 2 min efter hver reset

Indlægsøn 26. apr 2015 07:29

det lyder som en def flay back..

mvh

eumpd

  • Indlæg: 238
  • Tilmeldt: ons 8. feb 2012 23:02
  • Geografisk sted: Udkants København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: RFM monitor: Kører kun 2 min efter hver reset

Indlægsøn 26. apr 2015 12:43

Hejsa

Jeg har en ny flyback til WG K7302 i kasse du kan købe hvis det er. De 4-5 WG K7302 jeg har fikset har alle haft fejl med disse 3 komponenter i strømforsyningen.

R812 (68 ohms, 1/2 watt)
Q801 (2SC2073)
C807 (100 uf @ 16 volts)


Problemerne i mine tilfælde har været at der er højspænding i ca. et halvt sekund også "dør" chassis'et. Så prøv at måle modstanden (R812) og skift helt sikkert C807 til en med større spænding og modstanden med en højere effekt hvis du tager chassis'et ud. Eftersom det kører i 2 min tænker jeg at Q801 nok stadig er ok.

Og hvis du alligevel har skærmprintet ude, så anbefaler jeg altid at skifte alle elektrolytterne til nogle ordentlig kvalitet og 105 grader self. Nichichon og Rubicon er super og du får et bedre billede og øget stabilitet.

Hvis den resetter igen, så prøv at genstarte flipperren lige bagefter og hold øje med om den nu resetter hurtigere end første gang. I så fald den hurtigere dør når den er varm, er det vel nok noget strømforsyning på skærmprintet den er gal med og igen vil et cap-kit givet vis være løsningen.

Ja, diagrammerne og de faktiske skærmprint passer ikke altid 100% og dette er heller ikke tilfældet med en K7302.

PS. skru helst ikke på nogle potmetre på selve skærmprintet, hvis ikke du ved hvad du laver. Især B+ og HV shutdown (hvis den har sådan en) skal du ikke pille ved. :mrgreen:
Vedhæftede filer
wg-chassis-90compr.jpg
Næste

Tilbage til Flippermaskiner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 12 gæster

cron