SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er ons 24. apr 2024 23:54

Problem med Williams Flash 1979

Om flippere, reparation, vedligeholdelse osv.
  • Forfatter
  • besked
Brugeravatar

Bosse

  • Indlæg: 799
  • Tilmeldt: tors 19. jan 2012 01:50
  • Geografisk sted: Århus
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Problem med Williams Flash 1979

Indlæglør 9. jan 2016 01:17

Jeg har denne her Flash, som spillede ok, selvom den stadig trænger til en kærlig hånd.

Nogle ting er blevet rettet på flipperkurset på Fyen i forhold til displays, og jeg har siden renset playfield ned, skiftet gummi på den, fået udprintet nogle ting til playfield og til droptargets så den egentlig fremstår acceptabel, bortset fra en konstant brummetone fra højttaleren som jeg på flipperkurset fik at vide var normal for en gammel williams.... selvom det selvf. er vildt irriterende med sådan en høj konstant brummen.

Well, til problemet:

Sønnike lånte her til nytår lejligheden til at holde fest da jeg ikke var hjemme. De har naturligvis brugt arcademaskinerne (som jeg heldigvis selv kan reparere hvis der sker noget) og flipperen som jeg desv. ikke kender ret meget til.

Da jeg kommer hjem efter en uge og gerne lige vil have et spil på Flash'en (sønnike havde ryddet pænt op :) ) så tænder jeg den og trykker på credit-knappen som jeg plejer, men intet sker.

Da jeg ingen credit får kigger jeg på på bagboksen og ser at high-scoren blinker som den plejer, men er stillet til default som er 550.000. Tænker så at batterierne i bagboksen er løbet tør for strøm og skifter dem så. Og vil så sætte maskinen til freeplay igen for at kunne spille.... men kan ikke sætte den til freeplay.

Som jeg forstår manualen klikker jeg via knapperne i coindoor displayet op på 23 som justerer credits og skulle derefter kunne sætte credits til nul via creditknappen/playerknappen uden på kabinettet, men der ingen respons.

Så enten er der et problem med maskinen som jeg ikke forstår, eller også er batterierne i bagboksen netop løbet tør for strøm og at jeg så bare misforstår hvordan jeg sætter maskinen til freeplay igen.

Vil være glad for hjælp/input/forslag :)
Pcb'ere søges: Bagman - Bubbles - Championship Sprint - Defender - Dig Dug - Frisky Tom - Joust - Kung Fu master - New Rally-X - Paperboy - Penta - Pole Position - Pole Position II - Radical Radial - Rally-X - Rolling Thunder - Robotron 2084 - Rug Rats - Q*bert ..... Ikke så vigtigt om det er originale eller bootlegs. Send endelig en pm.

svendmute

  • Indlæg: 102
  • Tilmeldt: ons 31. jan 2007 10:06
  • Geografisk sted: Brønshøj
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Problem med Williams Flash 1979

Indlæglør 9. jan 2016 15:28

Hej
Det er setting 18 som er maximum credits indstillingen. Sæt den til 00 og du har free play.

Mht lyden kan nye lytter på lydkortet hjælpe men det er normalt at især flash brummer en del. Håber det her hjælper dig videre
Brugeravatar

Bosse

  • Indlæg: 799
  • Tilmeldt: tors 19. jan 2012 01:50
  • Geografisk sted: Århus
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Problem med Williams Flash 1979

Indlæglør 9. jan 2016 17:34

svendmute skrev:Hej
Det er setting 18 som er maximum credits indstillingen. Sæt den til 00 og du har free play.


Tak for hjælpe svendmute, det hjalp at bruge den rigtige setting :oops: :lol:

svendmute skrev:Mht lyden kan nye lytter på lydkortet hjælpe men det er normalt at især flash brummer en del. Håber det her hjælper dig videre


Hvor køber I cap kits ?

Jeg har fundet denne side:

https://www.greatplainselectronics.com/ ... 4L-SEC-KIT

Men der er kittet "out of stock"
Pcb'ere søges: Bagman - Bubbles - Championship Sprint - Defender - Dig Dug - Frisky Tom - Joust - Kung Fu master - New Rally-X - Paperboy - Penta - Pole Position - Pole Position II - Radical Radial - Rally-X - Rolling Thunder - Robotron 2084 - Rug Rats - Q*bert ..... Ikke så vigtigt om det er originale eller bootlegs. Send endelig en pm.

morten

  • Indlæg: 479
  • Tilmeldt: tors 13. sep 2007 10:53
  • Geografisk sted: Kolding
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Problem med Williams Flash 1979

Indlæglør 9. jan 2016 22:50

Med den gode beskrivelse af komponenter kan man jo selv lave et kik hos en stumpesælger i dk.
Ellers prøv i Tyskland hos bestofpinball, det kan jo være det har det sæt ?
Leder efter : Road show, ToM, eller andet spændende

Johnny rasmussen

  • Indlæg: 956
  • Tilmeldt: tors 6. dec 2007 12:41
  • Geografisk sted: bornholm
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Problem med Williams Flash 1979

Indlæglør 9. jan 2016 22:58

jeg køber hos elsupply i nexø han sender også
Hilsen Johnny

morten

  • Indlæg: 479
  • Tilmeldt: tors 13. sep 2007 10:53
  • Geografisk sted: Kolding
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Problem med Williams Flash 1979

Indlæglør 9. jan 2016 23:18

Johnny rasmussen skrev:jeg køber hos elsupply i nexø han sender også


ja , han er også hurtig og har meget
Leder efter : Road show, ToM, eller andet spændende
Brugeravatar

Bosse

  • Indlæg: 799
  • Tilmeldt: tors 19. jan 2012 01:50
  • Geografisk sted: Århus
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Problem med Williams Flash 1979

Indlægsøn 10. jan 2016 16:10

Nu er det ikke elektroniske komponenter jeg har mest forstand på, men har været ved selv at sammensætte et kit i flere forsk. webshops, men jeg ved ikke hvilke alternativer jeg kan/bør bruge når de ikke har dem som jeg søger:

Det jeg skal bruge er:

C10:
Original = Axial Electrolytic 25uF, 25 Volt
Kit = Axial Electrolytic 22uF, 50 Volt

Jeg kan ikke finde nogen af ovenstående. Kan jeg bruge en: AXIAL ELEKTROLYT 22uF-63V ?

C13:
Original = Axial Electrolytic 500uF, 16 Volt
Kit = Axial Electrolytic 470uF, 25 Volt

FUNDET


C14:
Original = Axial Electrolytic 800uF, 16 Volt
Kit = Axial Electrolytic 1000uF, 25 Volt

FUNDET

C27:
Original = Axial Electrolytic 100uF, 10 Volt
Kit = Axial Electrolytic 100uF, 10 Volt or 100uF, 25 Volt

FUNDET

C29:
Original = Axial Electrolytic 12000uF, 16 Volt
Kit = Axial Electrolytic 12000uF, 25 Volt

Kan IKKE finde nogen 12000uF i nogen danske webshops, men tænkte om jeg ikke bare kan bruge denne lodrette i stedet:

http://www.ebay.com/itm/ESMG250ELL123MP ... Swj0NUcjx9

Eller denne:

http://www.ebay.com/itm/1pcs-nichicon-E ... SwbdpWbjNY

Og så bare lodde to ledninger på benene for at få dem til at nå derhed hvor de skal loddes på... og så bare bruge strips til at holde elektrolytten nede på boardet:

C30:
Original = Axial Electrolytic 1000uF, 16 Volt
Kit = Axial Electrolytic 1000uF, 25 Volt

FUNDET
Pcb'ere søges: Bagman - Bubbles - Championship Sprint - Defender - Dig Dug - Frisky Tom - Joust - Kung Fu master - New Rally-X - Paperboy - Penta - Pole Position - Pole Position II - Radical Radial - Rally-X - Rolling Thunder - Robotron 2084 - Rug Rats - Q*bert ..... Ikke så vigtigt om det er originale eller bootlegs. Send endelig en pm.

Johnny rasmussen

  • Indlæg: 956
  • Tilmeldt: tors 6. dec 2007 12:41
  • Geografisk sted: bornholm
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Problem med Williams Flash 1979

Indlægsøn 10. jan 2016 18:51

du kan sakens lodde ledninger på og ellers kan man bruge en med højere uF hvis du kan finde det bare ikke lavere og så skal det være 25 volt
Hilsen Johnny
Brugeravatar

Bosse

  • Indlæg: 799
  • Tilmeldt: tors 19. jan 2012 01:50
  • Geografisk sted: Århus
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Problem med Williams Flash 1979

Indlægsøn 10. jan 2016 19:46

Johnny rasmussen skrev:du kan sakens lodde ledninger på og ellers kan man bruge en med højere uF hvis du kan finde det bare ikke lavere og så skal det være 25 volt


Det var også sådan noget jeg tænkte, men i kittet fra linket længere oppe er der to elektrolytter med lavere uF end originalerne, nemlig:

C10:
Original = Axial Electrolytic 25uF, 25 Volt
Kit = Axial Electrolytic 22uF, 50 Volt

C13:
Original = Axial Electrolytic 500uF, 16 Volt
Kit = Axial Electrolytic 470uF, 25 Volt

Og hvorfor skal det være 25 volt, jeg var af den opfattelse at volt gerne måtte være højere, så at jeg roligt kunne benytte
en 12000 uF, 63 volt i stedet for 'en af nedenstående:

C29:
Original = Axial Electrolytic 12000uF, 16 Volt
Kit = Axial Electrolytic 12000uF, 25 Volt
Pcb'ere søges: Bagman - Bubbles - Championship Sprint - Defender - Dig Dug - Frisky Tom - Joust - Kung Fu master - New Rally-X - Paperboy - Penta - Pole Position - Pole Position II - Radical Radial - Rally-X - Rolling Thunder - Robotron 2084 - Rug Rats - Q*bert ..... Ikke så vigtigt om det er originale eller bootlegs. Send endelig en pm.

Tilbage til Flippermaskiner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 8 gæster

cron