SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er fre 19. apr 2024 21:11

Williams WPC - IC hjælp U4

Om flippere, reparation, vedligeholdelse osv.
  • Forfatter
  • besked
Brugeravatar

ÅrhusC

  • Indlæg: 223
  • Tilmeldt: fre 21. okt 2011 21:02
  • Geografisk sted: Århus C.
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Williams WPC - IC hjælp U4

Indlægman 25. jan 2016 12:50

Jeg har fået fat i en Creature From The Black Lagoon, som har en fejl, og i den forbindelse får jeg brug for lidt gode råd.
Der er en masse spoler og flash´ere der ikke virker, og jeg har fundet ud af at de alle er tilknyttet den IC-kreds U4 der sidder på power board´et. Når jeg manuelt påtrykker signal på benene af U4 chippen, så virker spolerne og mine flash´ere de blinker, så det virker altså fra IC-kredsens ben og ned i maskinen.

Jeg har desværre ikke et oscilloskop, så jeg kan ikke rigtigt teste om der kommer signaler til U4.

Så mit spørgsmål er om det er sandsynligt at det er den U4 IC-kreds der skal skiftes, eller om der er noget galt over til CPU kortet. Hvis I mener at det sidste er det mest sandsynlige, hvordan tester jeg så forbindelse, og signaler fra CPU-kortet, uden oscilloskop?

Og jeg ved det er mange spørgsmål, men kan enhver kreds 74LS374 bruges? Jeg synes ikke helt jeg kan finde en der er helt magen til på nettet???

Jeg har sat et billede ind, men det er godt nok ikke verdens bedste kvalitet, men man kan da se hvad det er...

20160124_183601.jpg
Billede af U4
20160124_183601.jpg (29.04 KiB) Vist 4150 gange
Hvad ikke haves, skaffes eller laves...!
Brugeravatar

Professor Pinball

  • Indlæg: 179
  • Tilmeldt: tors 6. jan 2011 22:40
  • Geografisk sted: Sjælland
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Williams WPC - IC hjælp U4

Indlægman 25. jan 2016 13:00

Det skal bare være en 74ls374. om den har eet bogstav bagved betyder ikke noget der
men en "N" er den mest almindelige type du finder.....

andet der passer ind er : SN54S374J, SN54S374, , SN74LS373, SN54S373J...det skulle virke
men sæt en sokkel alligevel så du kan skifte ud nemt til den rigtige hvis noget driller.

Hvis du har et andet wpc board kunne det være en ide lige at afprøve den i maskinen inden du
piller den U4 kreds ud. Et oscilloskop ville være en rar ting : Sådanne en lille kineser med LCD skærm
koster ikke mange basører og er en stor hjælp i dit tilfælde.....bare en 50MHz så er du dækket godt ind

Mvh
I don't know how to teach. I'm a professor!"
Brugeravatar

ÅrhusC

  • Indlæg: 223
  • Tilmeldt: fre 21. okt 2011 21:02
  • Geografisk sted: Århus C.
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Williams WPC - IC hjælp U4

Indlægman 25. jan 2016 13:06

Hvis du har et andet wpc board kunne det være en ide lige at afprøve den i maskinen inden du
piller den U4 kreds ud.


Hvorfor har jeg ikke tænkt på det!!! :shock: KUK KUK...Det er derfor det er dig der er professoren...

Jeg kan da lige starte med at nappe kortet fra min Addams Family og se om det virker med det kort. Det burde passe så vidt jeg kan se. Det må jeg se at få gjort. Det kan kun gå for langsomt.

Tak for tippet...

Og ja, det er for dårligt at jeg ikke har et oscilloskop, men det skal der også gøres noget ved en dag...
Hvad ikke haves, skaffes eller laves...!

MDO

  • Indlæg: 147
  • Tilmeldt: søn 6. sep 2009 22:00
  • Geografisk sted: Nordfyn
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Williams WPC - IC hjælp U4

Indlægman 25. jan 2016 13:28

Hej Paw.

Du skriver ikke hvilke ben du påtrykker signal (ind eller udgange) hvilket er afgørende for at kunne dømme kredsen god eller dårlig.

Det lyder for mig som om at signalet der kommer fra CPU'en ikke når frem og fejlen derfor ligger i det fladkabel der kører mellem CPU og PDB kortene - det er i hvert fald nemmere at teste end at skifte PDB.. (CPU boardet er testet "OK" på de signaler).
Hvis det er kredsen kan jeg sende dig en eller du kan komme forbi og få den skiftet.

Mvh Michael...
Brugeravatar

ÅrhusC

  • Indlæg: 223
  • Tilmeldt: fre 21. okt 2011 21:02
  • Geografisk sted: Århus C.
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Williams WPC - IC hjælp U4

Indlægman 25. jan 2016 13:44

Du skriver ikke hvilke ben du påtrykker signal (ind eller udgange) hvilket er afgørende for at kunne dømme kredsen god eller dårlig.


Det er på udgangen at jeg "simulere" signal til transistorkredsene neden under. Det med at give signal på indgangene det har jeg ikke prøvet endnu.

Jeg ved at CPU-kortet virker og der er signal fra det, for det er grundigt testet som du siger, men det var mere hvordan jeg undersøger det stykke fra CPU, hen til U4. Men det er også en god ide, at starte med at skifte kablet. Så kan jeg håbe at fejlen ligger der, for det er, som du skriver, lidt nemmere end at skifte det store print.

Jeg vender tilbage når der er nyt i sagen. Så kan det være at jeg skal have en kreds tilsendt, hvis det viser sig at det er U4 der er fejlet. Så ved jeg det er den rigtige jeg sætter i.

Hvis det ender med at jeg skal skifte U4, hvilket jeg ikke håber, skal jeg så sætte en sokkel under, eller er det en dårligt ide, og bare en mulig fejlkilde mere, da der er godt med små vibrationer i en flipper???

Tak for jeres hjælp. Det er en fornøjelse...
Hvad ikke haves, skaffes eller laves...!
Brugeravatar

Professor Pinball

  • Indlæg: 179
  • Tilmeldt: tors 6. jan 2011 22:40
  • Geografisk sted: Sjælland
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Williams WPC - IC hjælp U4

Indlægman 25. jan 2016 15:38

Kan ikke afvises det er fladkablet men samme data udgange fra CPU-kort bruges til alle 74LS374 på driverkortet mindre det lige er det chipselect der lige er gået til den U4 kreds, det skulle så være ben 11 i fladkablet der ikke er hul igennem. Det er bare at prøve med det andet fra din Addams.

Jeg bruger helst altid sokler. dog ikke de "billige" men præcisions-typen med de små dreje ben..
Roder jeg med print hvor der er gamle sokler i, så er det ud med dem og nye i. men ikke hvis det er et arkadeprint med en 20 til 50 stk så nej....Det må virke eller lade være.

Det er sådanne set smag og behag...hvis du har den helt rigtige kreds til udskift så drop soklen.

Man kan argumentere at de dårligeste komponenter på print, rent levetids mæssigt, er elektrolytter og
de sidder aldrig i sokler ;).. (findes nu heller ikke....)
I don't know how to teach. I'm a professor!"

Tilbage til Flippermaskiner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster