SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er tors 28. mar 2024 19:13

Strange Science driller

Om flippere, reparation, vedligeholdelse osv.
  • Forfatter
  • besked

Kragbak

  • Indlæg: 55
  • Tilmeldt: fre 19. feb 2016 12:37
  • Geografisk sted: Nordjylland
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Strange Science driller

Indlægfre 26. feb 2016 20:22

Hej Alle

Jeg har idag startet min gamle Bally "Strange Science" (1986) op efter nogle år stuvet af vejen i en ikke alt for tør lade.

Desværre har maskinen fået et par nykker mens den har ventet på et tørt og varmt sted at stå. Følgende fejl (periodisk) er opstået:

Når bolden fanges i en "pit" på spillepladen eller endda ryger ud af spillet og ligger i bunden (og burde blive ført frem så den kan skydes af igen) kører spillet/ musikken osv videre som om kuglen stadig er i spil.

Den oplagte løsning er naturligvis at sensoren/kontaktsættet er irret og derfor ikke slutter korrekt, når den bliver påvirket at kuglen. jeg har dog fysisk prøvet at påvirke kontaktsættet uden reaktion, ydermere så skydes kuglen korrekt op når maskinen slukkes og tændes igen, hvilket vel indikere at i den funktion så ved maskinen godt at kuglen ligger det pågældende sted.

Jeg har for ca. 8 år siden haft den pågældende maskine adskildt og fejlsøgt på række elektriske fejl, så jeg er bekendt med at rode med maskinen - men for at være helt ærligt ligger det langt til bage i hukommelsen. Derfor starter jeg med den "nemme" løsning og spørger bredt ud i forummet for at høre om problemet evt er kendt og løsningen på problemet ligeså.

Mvh Kragbak
Haves: Strange Science; Atari Bad Lands, IJ, RFM, TOM
Ønskes: Williams/Bally 90ér, CAPCOM Pinball magic
Har haft: Williams FAN-TAS-TIC; sega alien 3 the gun, POPEYE, Yatzy, LCA

svendmute

  • Indlæg: 102
  • Tilmeldt: ons 31. jan 2007 10:06
  • Geografisk sted: Brønshøj
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Strange Science driller

Indlægman 29. feb 2016 08:30

Jeg vil nok sige at efter 8 år er risikoen for at batterierne som lagrer hi scores indstillinger mv nok skal kigges grundigt efter for batteri syre som er lækket. selv dampene kan gøre at kobberbanerne på printne er fået skade.

Tag bagglasset af ogkig grundigt efter det mindste hvide skum eller lign på området omkring batteriet.

Det er ikke unormalt at det er stikkene omkring "switch matrix" som bliver på virket.
Ellers (hvis du er heldig) er det blot stikkene omkring cpuen som du blot skal tage af og på igen før at kontakterne virker igen.

Kragbak

  • Indlæg: 55
  • Tilmeldt: fre 19. feb 2016 12:37
  • Geografisk sted: Nordjylland
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Strange Science driller

Indlægman 29. feb 2016 17:01

Tak! for tilbagemelding.

Jeg skiftede batteriet dengang og trak det væk fra selve bundpladen. Men jeg vil som du siger kigge efter stikkene.
Haves: Strange Science; Atari Bad Lands, IJ, RFM, TOM
Ønskes: Williams/Bally 90ér, CAPCOM Pinball magic
Har haft: Williams FAN-TAS-TIC; sega alien 3 the gun, POPEYE, Yatzy, LCA

Kragbak

  • Indlæg: 55
  • Tilmeldt: fre 19. feb 2016 12:37
  • Geografisk sted: Nordjylland
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Strange Science driller

Indlægtirs 1. mar 2016 08:44

Fejlen er fundet: Problemet ligger i at den mekaniske del der lukker kuglen ned til affyringsbanen ikke kommer ordentlig på plads efter første kugle er ført frem. Derfor tror computeren at kuglen ikke er i spil.

Nu mangler jeg bare at finde nogle stumper så jeg kan få renoveret ejektormekanismen.
Haves: Strange Science; Atari Bad Lands, IJ, RFM, TOM
Ønskes: Williams/Bally 90ér, CAPCOM Pinball magic
Har haft: Williams FAN-TAS-TIC; sega alien 3 the gun, POPEYE, Yatzy, LCA

Tilbage til Flippermaskiner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 9 gæster