SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er tors 28. mar 2024 16:43

HSII Getaway - Supercharger timing problem (Nu med video)

Om flippere, reparation, vedligeholdelse osv.
  • Forfatter
  • besked
Brugeravatar

Michael_Randers

  • Indlæg: 460
  • Tilmeldt: søn 1. nov 2015 20:11
  • Geografisk sted: Randers
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

HSII Getaway - Supercharger timing problem (Nu med video)

Indlægtirs 12. apr 2016 09:54

Hej Alle

Er der nogle af jer der har erfaringer med timing problemer i en HSII Getaways supercharger? Jeg har desværre nogle problemer på min nyligt erhvervede maskine.

Det jeg oplever er at når kuglen har taget x antal omgange deri og skal ledes ud igen via diverteren og rampen, så er timingen ofte gal (cirka 2 til 3 gange ud af 10). Kuglen holder en fin hastighed på omkring 90 når den kører rundt.

Når det går godt ser det ud som om at så snart kuglen er forbi diverteren, så åbnes den så næste gang bolden kommer dertil ledes den ud. Dvs at så åbnes der i god tid.

Men når det går galt så åbner den stort set lige præcis der hvor kuglen skal køre forbi diverteren. Og nogle gange er det lige præcist tids nok og den når at åbne (men på et MEGET hængende hår), men andre gange når den så lige præcis ikke at åbne helt og kuglen rammer diverteren og falder nedenud.

Er der nogle der ved hvor jeg skal starte? Som jeg ser det så åbner diverteren enten for sent eller for tidligt, men jeg ved jo ikke helt hvilken. Så før jeg bare går i gang fra en ende ville jeg lige starte med at høre om nogen har oplevet det samme og har et hint til bedste sted at starte?

På forhånd tak :)

PS: Jeg er ikke helt bekendt med regelsættet i maskinen endnu, men nogle gange får jeg feks 4 eller 6 eller 7 millioner i superchargeren, og mange gange (de fleste) får jeg 10. Er det planen at jeg skal have et forskelligt antal millioner, eller er det faktisk en del af min fejl at diverteren åbnes for tidligt?
Senest rettet af Michael_Randers tors 14. apr 2016 19:45, rettet i alt 1 gang.
Mvh Michael Jensen

Billede

Giv et bib hvis vi skal sparke dæk sammen en dag :)
Brugeravatar

Professor Pinball

  • Indlæg: 179
  • Tilmeldt: tors 6. jan 2011 22:40
  • Geografisk sted: Sjælland
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: HSII Getaway - Supercharger timing problem

Indlægtirs 12. apr 2016 16:11

Mener det er den ene accelerator magnet der ikke virker. Tjek optoerne ved de store magneter.
Kan også være den "flimrer" i signalet.
I don't know how to teach. I'm a professor!"

hskov

  • Indlæg: 534
  • Tilmeldt: man 25. aug 2008 18:22
  • Geografisk sted: Horsens
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: HSII Getaway - Supercharger timing problem

Indlægtirs 12. apr 2016 16:26

Michael_Randers skrev:PS: Jeg er ikke helt bekendt med regelsættet i maskinen endnu, men nogle gange får jeg feks 4 eller 6 eller 7 millioner i superchargeren, og mange gange (de fleste) får jeg 10. Er det planen at jeg skal have et forskelligt antal millioner, eller er det faktisk en del af min fejl at diverteren åbnes for tidligt?


De røde 1-2-3 standups øger supercharger værdien op til max. 10 mill.

Så det har ikke noget med fejlen at gøre
Brugeravatar

Michael_Randers

  • Indlæg: 460
  • Tilmeldt: søn 1. nov 2015 20:11
  • Geografisk sted: Randers
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: HSII Getaway - Supercharger timing problem

Indlægtirs 12. apr 2016 17:25

Super, tak for info. Det var bare lige en af de ting der undrede mig, men så er den del da i hvert fald aflivet :)
Mvh Michael Jensen

Billede

Giv et bib hvis vi skal sparke dæk sammen en dag :)
Brugeravatar

Michael_Randers

  • Indlæg: 460
  • Tilmeldt: søn 1. nov 2015 20:11
  • Geografisk sted: Randers
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: HSII Getaway - Supercharger timing problem

Indlægtirs 12. apr 2016 21:00

Professor Pinball skrev:Mener det er den ene accelerator magnet der ikke virker. Tjek optoerne ved de store magneter.
Kan også være den "flimrer" i signalet.


Når jeg i testmode aktiverer magneterne enkeltvis så kan de hver især godt holde kuglen kørende, omend ret langsomt. Så jeg tvivler umiddelbart på at det er en magnet. Og med en testhastighed på omkring 90 tror jeg også de alle 3 fungerer.

Men jeg må lige prøve at skille den ad og tjekke optoerne. Umiddelbart virker de også under test, men måske er de uregelmæssige.
Mvh Michael Jensen

Billede

Giv et bib hvis vi skal sparke dæk sammen en dag :)
Brugeravatar

Michael_Randers

  • Indlæg: 460
  • Tilmeldt: søn 1. nov 2015 20:11
  • Geografisk sted: Randers
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: HSII Getaway - Supercharger timing problem

Indlægons 13. apr 2016 22:13

Magneterne virker fint enkeltvis, og det samme gør optoerne. Der sad en ledning hen foran den ene opto, så jeg håbede det var den der drillede. Men det hjalp desværre intet at få den af vejen.

Skiftede sleeve i spolen der trækker diverteren i håb om at det ville hjælpe, da den havde en tendens til at gå lidt stramt, og man faktisk kunne få den til at forblive åben en gang imellem. Men det hjalp desværre heller ikke.

Selve "leddet" i det næsten halvfems graders buk der er mellem "palen" der trækkes ind i spolen og resten (kender ikke lige termerne) kan give sig en del. Er det mon normalt, eller kan dette slid være det der gør at "palen" trækkes skævt ind i spolen og dermed øver unødvendig modstand? Eller skal man mon kigge på den fjeder der sidder omkring palen i stedet og sørger for at skubbe palen ud af spolen igen? Bliver de typisk svage / slappe?
Mvh Michael Jensen

Billede

Giv et bib hvis vi skal sparke dæk sammen en dag :)
Brugeravatar

Michael_Randers

  • Indlæg: 460
  • Tilmeldt: søn 1. nov 2015 20:11
  • Geografisk sted: Randers
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: HSII Getaway - Supercharger timing problem (Nu med video

Indlægtors 14. apr 2016 19:53

Jeg har stadig en ide om at det er noget mekanisk omkring diverteren. Jeg afmonterede derfor superchargeren igen, og kigger igen på diverter mekanismen.

Som skrevet ovenover er der en del slør / spil i det led palen hænger fast i. Jeg har prøvet at filme det, og håber nogen kan fortælle mig om det er normalt? Er bøsningen slidt op? Mangler der en plastbøsning eller noget omkring stiften? Jeg kan ikke helt finde ud af det, så jeg håber at hvis nogen har et bud, at de så også kan pege på hvilken del jeg skal erstatte, da jeg ikke helt synes assembly instruktionen fra manualen giver nogen mening.

Video:
Mvh Michael Jensen

Billede

Giv et bib hvis vi skal sparke dæk sammen en dag :)
Brugeravatar

soren

  • Indlæg: 1397
  • Tilmeldt: tirs 11. nov 2008 19:56
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: HSII Getaway - Supercharger timing problem (Nu med video

Indlægtors 14. apr 2016 21:04

Hvis diverter virker i test, virker den. Den ser ud til at køre ubesværet. Husk at teste holde-spolen også.

Du har en opto (led el. transistor) der blafre. Snavs, slidt elektronik eller løs forbindelse. Så klapper diverter så snart kuglen er talt ud til sidste runde. Hvilket er for tidligt. Glem ikke den fjerde loop-made opto.

Ved ikke præcis hvilken opto der trigger diverter - men de er sikkert hinanden redundante.
Brugeravatar

Michael_Randers

  • Indlæg: 460
  • Tilmeldt: søn 1. nov 2015 20:11
  • Geografisk sted: Randers
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: HSII Getaway - Supercharger timing problem (Nu med video

Indlægfre 15. apr 2016 12:38

soren skrev:Du har en opto (led el. transistor) der blafre. Snavs, slidt elektronik eller løs forbindelse. Så klapper diverter så snart kuglen er talt ud til sidste runde. Hvilket er for tidligt. Glem ikke den fjerde loop-made opto.

Ved ikke præcis hvilken opto der trigger diverter - men de er sikkert hinanden redundante.


Tak for dit input. Jeg synes allerede jeg har tjekket de 4 optoer i superchargeren, og umiddelbart virker de fortrinligt, og jeg kan ikke umiddelbart fremprovokere løse forbindelser når jeg tester dem via test menuen. Men måske udfaldene er så hurtige at de ikke registreres under test. Jeg har også renset dem alle 4.

Men kan være jeg simpelthen bliver nød til at prøve at skaffe nye optoer, og så simpelthen skifte dem alle? Vil det give mening? Går ud fra at det er A-14316 og A-14315 jeg skal have fat i. De ser dog ud til at være ret svære at skaffe?
Mvh Michael Jensen

Billede

Giv et bib hvis vi skal sparke dæk sammen en dag :)
Brugeravatar

soren

  • Indlæg: 1397
  • Tilmeldt: tirs 11. nov 2008 19:56
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: HSII Getaway - Supercharger timing problem (Nu med video

Indlægfre 15. apr 2016 15:56

Det behøver ikke være optoerne. Slidt elektronik og løse forbindelser kan også være længere inde i maskinen.

Det kan også være generelt på forsyningen. Hvis din 12V digital eller - når det er optoer - 12V UR er ustabil, er der bare ugler i mosen.

Installer power driver print fra din T2 og se om det gør nogen forskel.
Brugeravatar

Professor Pinball

  • Indlæg: 179
  • Tilmeldt: tors 6. jan 2011 22:40
  • Geografisk sted: Sjælland
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: HSII Getaway - Supercharger timing problem (Nu med video

Indlægman 18. apr 2016 14:27

Sidder diverter-bladet helt fast på akslen ? Har oplevet at de kan løsne sig i nitterne og hænge lidt ned.
Dermed kan den skrabe mod bunden og blive lidt langsommere.....
I don't know how to teach. I'm a professor!"
Brugeravatar

Michael_Randers

  • Indlæg: 460
  • Tilmeldt: søn 1. nov 2015 20:11
  • Geografisk sted: Randers
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: HSII Getaway - Supercharger timing problem (Nu med video

Indlægman 18. apr 2016 14:42

Yeps, den sidder helt fint fast. Det er nemlig en af de ting jeg allerede har tjekket. Har også haft de 4 opto sæt adskilte og renset og loddet efter. Desværre uden resultat.

Så jeg tror det næste må være at følge forslaget om at skifte power driver printet med det fra min T2. Jeg skal bare lige først finde ud af hvilket print det er power driveren ;-) Men mon ikke det er til at finde ud af :-)
Mvh Michael Jensen

Billede

Giv et bib hvis vi skal sparke dæk sammen en dag :)

Tilbage til Flippermaskiner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 11 gæster