SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er tors 28. mar 2024 18:19

"Check fuses.." problem på Johnny Mnemonic

Om flippere, reparation, vedligeholdelse osv.
  • Forfatter
  • besked
Brugeravatar

FlyveHest

  • Indlæg: 774
  • Tilmeldt: ons 11. sep 2013 20:59
  • Geografisk sted: Ballerup, Danmark
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

"Check fuses.." problem på Johnny Mnemonic

Indlægsøn 13. nov 2016 20:49

Så fik jeg endeligt lettet måsen og samlet min JM efter et års tid hvor den har været skilt i to dele. (Jeg havde mærket alle kabler så der skulle ikke være nogen der er endt forkert)

Problemet er nu at når den tænder får jeg denne fejl: "Check fuses, F115 and F116, J112 and opto 12v supply"

Jeg mindes at have haft præcis den samme fejl på min Who Dunnit engang for et par år tilbage, og når jeg søger lader det også til at der kan være flere ting der er årsag til denne fejlbesked.

Jeg har gjort følgende

Reseated alle kabler (ud og ind igen)
Checket at der er 12v fra TP3 punktet til jord
Skiftet chippen ved U20 (Jeg ved af erfaring at den kan drille med switch-matrix som nogen skriver kan være en årsag til dette problem, og jeg havde et par ekstra liggende)

Alting på maskinen fungerer, tilsyneladende også opto boardet da flipperne er opto baserede (såvidt jeg lige kan se, i hvert fald), og de fungerer som de skal.

Alle lamper, flashers, solenoids, switches og hånden fungerer. (Hånden bevæger sig dog ikke ret meget af gangen, da de opto'er der tilsyneladende ikke fungerer og maskinen så ikke kan se hånden bevæge sig)

I switch level test dukker switch 24 op som et problem, som jeg forstår det skulle den altid registrere som lukket, så jeg han en antagelse af at det er der problemet ligger, men jeg har ingen ide om hvordan jeg skal fejlfinde på det problem.

Er der nogen der måske har oplevet noget lignende eller bare har en frisk idé er jeg meget lydhør ;)
Billede
Brugeravatar

soren

  • Indlæg: 1397
  • Tilmeldt: tirs 11. nov 2008 19:56
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: "Check fuses.." problem på Johnny Mnemonic

Indlægsøn 13. nov 2016 21:39

Den fejlbesked er ang. 12V UR. Det er TP1.
Brugeravatar

FlyveHest

  • Indlæg: 774
  • Tilmeldt: ons 11. sep 2013 20:59
  • Geografisk sted: Ballerup, Danmark
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: "Check fuses.." problem på Johnny Mnemonic

Indlægsøn 13. nov 2016 22:16

Oh .. Det må jeg lige kigge på i morgen så, alle andre steder jeg er stødt ind i nævner TP3 og man skal checke 12v der.

Tak for input :)
Billede
Brugeravatar

soren

  • Indlæg: 1397
  • Tilmeldt: tirs 11. nov 2008 19:56
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: "Check fuses.." problem på Johnny Mnemonic

Indlægman 14. nov 2016 08:47

Billede
Brugeravatar

Professor Pinball

  • Indlæg: 179
  • Tilmeldt: tors 6. jan 2011 22:40
  • Geografisk sted: Sjælland
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: "Check fuses.." problem på Johnny Mnemonic

Indlægman 14. nov 2016 15:36

Som søren skriver : TP1 og tjek dine sikringer men husk at vippe en ende op/ud af holderen hvis du Ohmer dem.
I don't know how to teach. I'm a professor!"
Brugeravatar

FlyveHest

  • Indlæg: 774
  • Tilmeldt: ons 11. sep 2013 20:59
  • Geografisk sted: Ballerup, Danmark
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: "Check fuses.." problem på Johnny Mnemonic

Indlægman 14. nov 2016 17:00

Har just checket TP1, og der er 14v på tværs af den, har haft F115 og F116 ude og begge sikringer er på plads.

Men, jeg konstaterer nu at der ikke er lys i dioden på opto boardet under playfieldet, så det ser meget ud som om der ikke kommer strøm til lige præcis det, hvilket også passer meget godt sammen med at hverken ball trough eller motor optoer fungerer. (Og så gætter jeg på at flipper optoer har sit eget opto-board med separat strøm)

Såvidt jeg kan se er det en grå/gul ledning der løber til 12v+ på det board, men så er det også at mine fejlsøgningsevner begynder at halte lidt, jeg må hellere prøve at spore den op til backbox og se om noget skulle være galt undervejs eller om jeg har fået ødelagt et stik under afmontering.

Er der en måde at teste spænding på ude under playfieldet? Er det bare at sætte en pind på 12v plus og så bruge testpunktet jeg brugte sammen med TP1?
Billede
Brugeravatar

FlyveHest

  • Indlæg: 774
  • Tilmeldt: ons 11. sep 2013 20:59
  • Geografisk sted: Ballerup, Danmark
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: "Check fuses.." problem på Johnny Mnemonic

Indlægman 14. nov 2016 18:40

Hyha, så er problemet løst, det var simpelthent så komplekst at jeg overhovedet ikke kan forklare det med hverken ord eller moderne dans!

Eller .. Alternativt viste det sig at kablet til J118 havde trukket sig ind i den store kabel "muffe" nede, og jeg havde simpelthent ikke fået det sat i på trods af jeg har haft reseatet alle kabler.

PINLIGT! Men tilgengæld har jeg da lært mere om at checke kabelføring i manualen, spore kabler og måle på diverse nede i kabinettet ;)

Tak til Søren og Prof Pinball for de venlige tips, beklager det mest af alt var mig der var en båtnakke ;)
Billede

Tilbage til Flippermaskiner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster

cron