SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er lør 20. apr 2024 03:39

LED strip koblet på flasher i pinball maskine?

Om flippere, reparation, vedligeholdelse osv.
  • Forfatter
  • besked
Brugeravatar

Michael_Randers

  • Indlæg: 460
  • Tilmeldt: søn 1. nov 2015 20:11
  • Geografisk sted: Randers
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

LED strip koblet på flasher i pinball maskine?

Indlægman 5. dec 2016 16:51

Hej Alle

Jeg er ikke så elektronik kyndig, så dette er måske et super dumt spørgsmål. Men jeg vover alligevel pelsen :)

Hvis jeg gerne vil koble en 12v LED strip sammen med en flasher i en pinball maskine så den blinker sammen med denne, kan jeg så nemt gøre dette? LED strippen kører jo dc, og som jeg forstår det får pærerne i pinball maskinen ac og den vej igennem en form for "gennemsnitlig" dc?

Kan jeg gøre det med en enkelt diode sat på LED strippen? Og hvis ja skal den så sidde på plus eller minus delen af LED strippen og hvordan skal anode / katode vende? jeg tænker umiddelbart selv på minus siden med katoden væk fra led strippen? Men jeg er sikkert HELT ved siden af :) Måske jeg skal lave en bro af 4 dioder?

Håber nogen har et input :)
Mvh Michael Jensen

Billede

Giv et bib hvis vi skal sparke dæk sammen en dag :)
Brugeravatar

Michael_Randers

  • Indlæg: 460
  • Tilmeldt: søn 1. nov 2015 20:11
  • Geografisk sted: Randers
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: LED strip koblet på flasher i pinball maskine?

Indlægman 5. dec 2016 20:57

Nå, jeg tror jeg fik den løst selv (Med lidt hjælp). Det ser ud til at virke hvis jeg tager 12 v fra maskinen et sted og smider på plus, og så hægter minus siden af LED strippen på den ledning fra power boardet der trækker flasheren til stel. Så virker det "perfekt".

Dog er der det problem at disse flashere ikke kun blinker, men også nogle gange står og "ulmer". Og når det sker så flimrer LED strippen ret voldsomt. Så jeg tænker jeg skal have en kondensator/lyt hen over til lige at glatte det værste ud med (Og sikkert en diode for at forhindre tilbageløb). Så nu er spørgsmålet bare hvor stor sådan en lyt mon skal være? Den skulle jo helst ikke være kraftigere end at LEDen stadig kan blinke uden at fade for langsomt ud...
Mvh Michael Jensen

Billede

Giv et bib hvis vi skal sparke dæk sammen en dag :)
Brugeravatar

Professor Pinball

  • Indlæg: 179
  • Tilmeldt: tors 6. jan 2011 22:40
  • Geografisk sted: Sjælland
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: LED strip koblet på flasher i pinball maskine?

Indlægons 7. dec 2016 10:33

Hmm, har jeg ikke prøvet før. Der skal ikke meget til før en LED flimrer. og den måde som powerdriverboardet skriver
på til sine udgange gør at alt andet en pærer normalt vil flimre på det styrede lys, inkl flashere.

Nyere maskiner der er lavet til LED har ikke det problem men prøv evt flg :

Sæt en kondesator (ikke lyt vil jeg mene) hen over LED. Den skal ikke være særlig stor prøv med en 100nF og
eller 10 gg op. en diode i serie skulle ikke gøre fra eller til, det er en +12vdc du har har så den er ensrettet og ellers
virker LED som ensretter i sig selv...det er jo også dioder =)

Evt kunne en DIAC i serie med LED striben kunne gøre det ? Den skal så være afstemt efter efter den spænding du har dvs under 12v. En DIAC er lidt alla en dobbelt zenerdiode (som sidder parallelt men i hver sin retning) den tillader dog kun en kort puls at slippe igennem når spændingen over den er nået dens trigger nivau.

Kan ikke garantere noget af det virker men eksperimenter lidt.

mvh
I don't know how to teach. I'm a professor!"
Brugeravatar

Michael_Randers

  • Indlæg: 460
  • Tilmeldt: søn 1. nov 2015 20:11
  • Geografisk sted: Randers
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: LED strip koblet på flasher i pinball maskine?

Indlægons 7. dec 2016 10:41

Tak for tippet! Jeg har allerede fået en kammerat til at skaffe et par kondensatorer til mig, og nævnt for ham at de nok ikke skal være ret store. Så må vi se hvad han kommer med. Han ville vist tage et par forskellige størrelser. Nævnte at den jo nok ideelt set skulle kunne aflades på 0.1-0.2 sekunder eller noget i den stil for at LED strippen stadig kunne blinke i takt med flasheren.

Jeg skal nok vende tilbage med hvad jeg finder frem til, evt med lidt før / efter video hvis det lykkedes :)
Mvh Michael Jensen

Billede

Giv et bib hvis vi skal sparke dæk sammen en dag :)
Brugeravatar

Professor Pinball

  • Indlæg: 179
  • Tilmeldt: tors 6. jan 2011 22:40
  • Geografisk sted: Sjælland
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: LED strip koblet på flasher i pinball maskine?

Indlægons 7. dec 2016 18:25

OK og ellers prøv at skille en No-Flick flashlampe LED ad til Pinball og genanvend indmaden til at køre din LED hvis den også vil køre på 12v. Der sidder en sådanne lille styring som stopper flimren
I don't know how to teach. I'm a professor!"

Tilbage til Flippermaskiner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 8 gæster

cron