SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er fre 29. mar 2024 03:29

Tips til Rep af Batman Forever.

Om flippere, reparation, vedligeholdelse osv.
  • Forfatter
  • besked

Demosthenes

  • Indlæg: 72
  • Tilmeldt: man 10. nov 2008 20:07
  • Geografisk sted: Præstø
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Tips til Rep af Batman Forever.

Indlægtors 27. jul 2017 23:23

Hej
Vil høre om der er nogen der kan give mig nogle gode tip :)
Jeg har to problemer med min Batman Forever.

Det ene er kickeren i øverste venstre hjørne, kuglen registreres, kickeren mangler bare ligesom strøm, der kommer nogle få halvhjertede "spark", men ikke noget der kan skubbe kuglen ud af hullet (jeg har skiftet spolen da jeg troede det var det, men det var det så ikke...).

Det andet er at når jeg aktiverer højre flipper, så bliver den øverste af de to flippere hængende oppe, og vil ikke ned igen, hvad kan det skyldes?
Med venlig hilsen
Christian Henriksen

Bram Stokers Dracula
Frankenstein
Fish Tales
Batman Forever

Raspberry pi: Retropie
Brugeravatar

Professor Pinball

  • Indlæg: 179
  • Tilmeldt: tors 6. jan 2011 22:40
  • Geografisk sted: Sjælland
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Tips til Rep af Batman Forever.

Indlægfre 28. jul 2017 09:35

Hvis jeg kigger på side 33 af manualen lagt ud på IPDB.org er det så solenoid "4L" ?

( http://mirror2.ipdb.org/files/3593/Sega ... 43_144.pdf)

Den er styret af Q43 på dit CPU board og Q4 på et hjælpeboard. kig på dem og evt
er det bare de stik der relaterer til f.eks. J8-4 og J7 8-9 ..det er beskrevet lidt dårligt
men det må være stik J8 pin 4 og J7 pin 8 og 9.

Det behøver ikke at være andet end een dårlig krimpning af en ledning på eet af de stik
eller lodningen på undersiden er blevet grynet , det kan ske grd lang varmeudvikling.

Det med din flipper der bliver hængende , det må være rent mekanisk. skil den ad og
tjek der ikke er "banket" skæg på bunden af plungeren og af armen kan bevæge sig nemt i den
bøsning der går igennem playfieldet. Det er sliddele og der skal måske skiftes lidt ud.

mvh
I don't know how to teach. I'm a professor!"

Demosthenes

  • Indlæg: 72
  • Tilmeldt: man 10. nov 2008 20:07
  • Geografisk sted: Præstø
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Tips til Rep af Batman Forever.

Indlæglør 12. aug 2017 09:24

Hej Tak for svaret, undskyld sent svar, hoppede lige en tur på ferie (ned og besøge Freddy´s Pinball Paradise).

Det er den der hedder 5L Top eject.
Jeg kom til at tænke på at oprindeligt var flipperen faktisk ikke et problem, den opstod ca. samtidigt med at jeg forsøgte at skifte spole (eller det kan jo også være et tilfælde). Så jeg forsøgte at skifte tilbage til den gamle spole, men uden videre held.
Jeg tror ikke det er spolen desværre, og når jeg kigger på Q43 som den refererer til i manualen, så er der ikke rigtigt noget at se (den ser fin ud). Må lige prøve at følge ledningerne lidt bedre, men det er måske mere sandsynligt at det er en lodning et sted, det startede jo bare lige pludseligt med at ske og selve switchen registrerer fint, når jeg trykker på den. Ved test af spolen i diagnosticeringsværktøjet, sker det at den nogle gange giver et lille lille bump (ikke nok), de fleste gange reagerer den ikke rigtigt...

Ift. flipperen så er det ikke mekanisk på den måde, når jeg bruger højre flipper, så går den op i top og bliver der, selv hvis jeg prøver at tage den ned (med glasset afmonteret), så bliver den deroppe - og bliver holdt deroppe af spolen/magnetfelt eller hvad det er, spolen bliver lidt varm af det også., når den er slukket og jeg bevæger den frem og tilbage fysisk, så er der ikke mere modstand end ved de andre, som fungerer fint. Men det kan ske at den skal skiftes helt ud?

Ellers må jeg krydse fingre for at der kunne komme et kursus i rep af flippermaskiner næste år også :)

Mvh
Christian Henriksen
Med venlig hilsen
Christian Henriksen

Bram Stokers Dracula
Frankenstein
Fish Tales
Batman Forever

Raspberry pi: Retropie

MDO

  • Indlæg: 147
  • Tilmeldt: søn 6. sep 2009 22:00
  • Geografisk sted: Nordfyn
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Tips til Rep af Batman Forever.

Indlæglør 12. aug 2017 11:16

Med hensyn til dit flipper problem så er det en kortsluttet transistor på dit solid state flipper board der sidder nede i kassen på venstre side.
Med hensyn til din top eject spole lyder det som om at der er et brændt stik eller en dårlig lodning der forhindrer at spolen kan trække den strøm der skal til for at den skyder ballen op.
Meget - som I MEGET - ofte er det fordi lodningeren på PPB printet er blevet dårlige eller stik er brændte, der medfører at spolerne bliver svage så jeg anbefaler at du tager printet ud og kigger lodninger igennem. Dette problem ses ofte som en tynd mørk ring rundt om benet på lodesiden af printet.
Hvis du ønsker kan jeg være behjælpelig med de to print. Du kan sende dem eller komme forbi med dem ved lejlighed.
Jeg regner med at dit Frankenstein DMD print kører som det skal siden jeg ikke har hørt nogle klager :)

Edit: Glemte at nævne at du også skal kontrollere alle dine sikringsholdere da disse og er kendt for at knække så de ikke holder ordentligt fast på sikringen/giver ordentlig forbindelse og medfører en masse mærkelige fejl.

Mvh Michael...

Demosthenes

  • Indlæg: 72
  • Tilmeldt: man 10. nov 2008 20:07
  • Geografisk sted: Præstø
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Tips til Rep af Batman Forever.

Indlæglør 12. aug 2017 23:17

Hej Michael :)
Frankenstein kører upåklageligt, tak skal du have :)

Jeg har maskinerne stående på "fjernlager", men jeg vil lige kigge på det du siger, når jeg lige kommer derud igen :)
Hvis ikke jeg selv kan finde ud af det (har ikke høje forventninger til mig selv faktisk), så skal jeg nok lige skrive :)
Tak for tipsene :D

Med venlig hilsen
Christian
Med venlig hilsen
Christian Henriksen

Bram Stokers Dracula
Frankenstein
Fish Tales
Batman Forever

Raspberry pi: Retropie

Tilbage til Flippermaskiner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster

cron