SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er tirs 19. mar 2024 07:50

Mike aka DoP - RIP

Om flippere, reparation, vedligeholdelse osv.
  • Forfatter
  • besked
Brugeravatar

Pinball lærlingen

  • Indlæg: 149
  • Tilmeldt: lør 11. aug 2007 10:14
  • Geografisk sted: Ringsted
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Mike aka DoP - RIP

Indlægfre 22. nov 2019 20:27

Jeg købte min første pinball maskine af Mike via en annonce på dba for godt 13 år siden. Det var en NGG, som var unshopped, da han ikke gad shoppe andet end high end MM, CV, IJ, SS, etc… Jeg anede ikke hvad manden talte om :?
Jeg prøvede at prutte om prisen, hvorefter Mike kontant udbrød: “Du betaler prisen eller jeg brænder lortet af!” Det er da noget, man kan forstå, så jeg betalte fluks!
Maskinen var betalt, men den kunne selvfølgelig ikke være i min bil - hvem har ikke prøvet det… Mike sagde så: “du låner da bare en af firmabilerne fra værkstedet, men du skal komme tilbage med det samme!” Klokken var vel 23 på det tidspunkt - og der var knap 1,5 time hver vej + jeg havde ikke prøvet at læsse en maskine af før… Det blev godt nok sent, men den første maskine var i hus :D
Mike lovede 3 måneders fuld garanti - jeg skulle bare ringe. Jeg var ikke sikker på at denne brovtende herre holdt ord, og naturligvis virkede upper flipper ikke efter et par dages intensivt spil, (den var jo unshopped) og Mike guidede mig gennem min første lodning, og min sjæl var ved at blive solgt til pinball underverdenen (jeg fik dog hurtigt tilnavnet “pinball lærlingen” - wonder why…)!
Senere startede maskine pludselig ikke op og jeg tænkte “oh shit!”. Ringede til Mike med begrænset håb, hvorefter vi prøvede adskillige former for hjertemassage, og da intet af det virkede, udbrød Mike: “satans, jeg kører nu, ha’ kaffen klar!” Han var godt klar over, at det var et reppet CPU board, som var i maskinen, og kom simpelthen med et nyt - sådan!
Derefter ville jeg jo så gerne have en ny flot skive til NGG spinning disk, en decal til den unikke hole in one rampe, nye flipperkits mv. og det bestilte jeg gennem Mike, som sikkert tjente et par dollars på det, men han nød tydeligvis at lære fra sig, og at være behjælpelig - på hans helt egen brovtende måde :wink:
Da jeg så skulle hente delene til NGG stod der en unshopped TZ på værkstedet og gloede på mig. “Den er godt nok højt ratet, men jeg gider ikke rode med sådan en lortemaskine - tag et spil” sagde han.
Efter bare en kugle skulle jeg så naturligvis have den med hjem - strongly addictive hobby. Nu vidste jeg jo, at man kunne åbne maskinen, og fandt et par småfejl og mangler, som Mike ikke var opmærksom på - hvorefter han tilbød et afslag i prisen - uden at jeg havde pruttet (det turde jeg slet ikke!). Logikken var at han satte den rigtige pris - og hvis folk ikke respekterede den, så kunne de rende og hoppe - men hvis de havde en fornuftig grund til at prisen skulle sænkes, så var det en anden sag - så var det jo en samtale mellem ligeværdige med gensidig respekt, og så skulle prisen da justeres! Det var et vigtigt øjeblik for min forståelse at den komplekse DoP!
Dialogen gik frem og tilbage jævnligt med småfejl og opgraderingsmuligheder, og under en af “svend til lærling samtalerne” udbrød Mike: “Kigger du forbi til pinball turnering og hygge på lørdag?” Det var da et uimodståeligt tilbud, og jeg mødte op uden nogen ide om, hvad der skulle foregå.
Da jeg trådte ind i Mikes stue på 1.salen, mødte mit blik en upåklædt bagdel af en ikke helt ung, men nydelig, dame, som havde fået en ny tatovering, hun lige skulle vise frem! Jeg er ikke sart, men det tog vist lidt tid, før jeg formåede at deltage aktivt i snakken omkring bordet, hvor alle typer - og bestemt også yderområderne af spektret - var repræsenteret. Men vi havde samme passionen for pinball, og jeg fik talt med spændende mennesker som jeg er ret sikker på, at jeg ellers ikke ville have talt med og fået indsigt i, hvis ikke det var for Mike og pinball og jeg må tilstå at også fik omstødt et par gammelmands fordomme... :oops:
Mike fortalte så, at vi skulle spille turnering efter et givent format, og at vi skulle betale et meget overkommeligt beløb for fri sodavand, øl, chips og pølser, som ville blive serveret senere - og det hele var “pindet ud på papir” - sådan var Mike bare, og nogle af stamgæsterne nød at drille ham med, at der havde været pølsebrød på tilbud i Aldi, og at det derfor skulle være 7 øre billigere… Da de kærlige drillerier var overstået, gik vi ned i gameroomet i kælderen - hvis jeg tabte kæben ved at se tatoverede baller, så tror jeg, at man kunne feje hele mit skelet op fra gulvtæppet, da jeg så maskinerne linet op! De stod bare knivskarpt (i modsætning til mine unshoppede maskiner, som var blevet tævet dagligt på barer i årevis, og kun havde modtaget dirty hacks og absolut 0 kærlighed…) med clearcoatet playfields, alle dele havde været gennem tumbleren eller var NOS, ben og andet metal pulverlakeret, nye sider på kabinettet, osv. osv. Hold da kæft en oplevelse :shock: Og som Mike køligt sagde: "mine private maskiner står som et suttet bolche"!

Pinball kløen er jo som bekendt uudholdelig, og så skulle jeg jo naturligvis prøve at købe nogle billige maskiner i Tyskland, da jeg simpelthen ikke havde mammon nok til at købe bare en af Mikes supershopped maskiner - desværre!
Jeg modtog en RS, som jeg jo havde prøvet før hos Mike og som han varmt anbefalede. Men maskinen virkede så bare ikke ligesom Mikes! Den var fra dengang man ikke kunne få reservedele, og opstilleren bare skulle have skidtet op at køre, så da motoren til dozeren gik i stykker, så strikkede opstilleren bare noget andet samme med et kæmpestort besynderlig og avanceret intelligent Omron relæ og alternativ motor som en alien i maven på den kære RS! Dozeren kørte i dobbelt hastighed, og kørte vist også videre, indtil end of ball (en ekstra switch var sat på ved ball through som signal til Mr Omron, om at omsider stoppe Kamikaze kørslen når alle kugler var tilbage - nice hack, #1 ud af 57…).
De maskiner var jo meget billige af gode grunde, men heldigvis kendte Mike RS ind og ud. Jeg er i dag også rigtig glad for alt det jeg har lært ved at have defekte/hackede/misbrugte maskiner, men jeg var aldrig kommet igennem det uden Mike! Samme historie med en IJ som jeg hentede med sønnike i det gamle østberlin, hvor den havde levet sit liv. Østberlinerne som havde den, synes at pinball var det ultimativt fedeste anti-østblok monstrum, man kunne anskaffe sig! De var helt sikkert i underskud på “toys for big boys kontoen” bag jerntæppet (og går ud fra at der næppe var hverken grillbarer eller pinball i østberlin før murens fald…).
IJ var nok en af Mike’s favoritter. Han mestrede den selv efter timers intensiv indtag af “sodavand” og jeg husker tydeligt, da han gennemførte wizard mode med utallige drop catches og skud til ønsket target i een bevægelse :!: som kulminerede i det famøse wizard mode completion ‘pistolskud’, hvorefter han bare gik fra maskinen og sagde: “slå den drenge!”
Så snart han slap knapperne forvandledes han fra en dybt fokuseret panter med fantastisk benarbejde som læste kuglens retning, hastighed og rotation og havde reaktionstider som måles i picosekunder - til en glad bamse som dinglede ned til coca cola reklamestolene, og ofte landede bag disse i reolen med reservedele. Imponerende fokus når det gælder!
Den anden maskine, som jeg husker meget tydeligt, var hans elskede Whirlwind. Efter turneringen bød han ofte op til dans: “Nå drenge (det var lidt svært at være pige sådan en aften…) nu skal vi se hvem der i virkeligheden kan spille pinball - vi tager en runde på WW!” Jeg husker tydelig mine første spil hvor jeg ramte… - absolut ingenting! På 3 kugler :cry: Den var jo ultrahurtig med klarlak, og der var så mange skud, der bare betød døden, at man virkelig a) skulle kunne tæmme kuglen og b) ramme præcis hvor man sigtede - ellers var man død. Generelt på Mikes supershoppede maskiner rullede kuglerne ikke - de svæver ovenpå de mange lag klarlak med lynets hast, og når de så rammer gummiet med rotation, som jo ikke på nogen måde bliver bremset, svævende, så er fanden løs - en lækker men nådesløs oplevelse!
Jeg er helt enig i, at man finder ud af, om folk i virkeligheden kan spille pinball på en WW - og så “spiller” lyd og gameplay bare så godt sammen, at den maskine altid vil være noget helt specielt for mig - simpel, rå og uforsødet pinball gameplay, som man suges ind i: “Satans, et spil mere!”.
Jeg har i dag 2 WW maskiner med planen (10 års?) om at supershoppe en, så den når bare Mike’s standard til sokkeholderne, og så bør lærlingen vel efterhånden være udlært :lol:

Det blev til mange besøg og “turneringsaftener” hos Mike, som jeg sætter stor pris på, og desværre mistede jeg forbindelsen med ham i tiden, efter han (til manges store overraskelse, for mig at se, var han jo den ideelle ungkarl 8) ) blev gift, og hvor jeg samtidig fik et alt for krævende arbejde (ps: det er IKKE det værd - arbejde er stærkt overvurderet :evil: ). Jeg har valgt at dele en håndfuld gode minder om Mike, og som alle andre mennesker på kloden, er det jo ikke altid, at man kan opføre sig eksemplarisk, men jeg har altid fokuseret på det positive og ladet glemslen om at håndtere det knap så flatterende - i øvrigt en livsfilosofi jeg kan anbefale :wink:

Mike har introduceret mig for pinball, været en herlig læremester og ven, og jeg er overbevist om, at der er mange andre end jeg, der har nydt hans brovtende selskab og passion for pinball!

Til sidst en opfordring til at dele gode minder og røverhistorier om Mike og hans virke!

Mike Walther Kloss aka Duke of Pinball, en ægte dansk pinball legende, ære være hans minde - RIP
Senest rettet af Pinball lærlingen lør 23. nov 2019 00:54, rettet i alt 1 gang.
I herreværelset: LOTR, TOTAN, TZ, STTNG, RS, X-Files, DW, 2xWW
På ønskelisten: Spiderman, ST, MM
Brugeravatar

koluda

Site Admin

  • Indlæg: 4394
  • Tilmeldt: lør 23. jul 2005 11:52
  • Geografisk sted: Vestsjælland / Gørlev (4281)
  • Highscores: 3
    Arcade winning challenges: 0

Re: Mike aka DoP - RIP

Indlægfre 22. nov 2019 20:56

Ja, jeg hørte det også selv først her den anden dag, tak for opringningen ( du ved godt godt selv hvem )

Mike var også min første pinball pusher, og fra den dag er ven man altid kunne regne med.

Han var fra førstedag ,min største livline når en pin ikke ville makke ret, og stod altid klar til at hjælpe.

Har været med til et par af hans turneringer, og som du selv mistede jeg lidt kontakter med ham for nogle år siden, et par år før han blev gift, han snakket med ham et par gange siden, men kontakten blev desværre ikke ved.

Han vil blive savnet, han var en legende ja...:(

morten

  • Indlæg: 479
  • Tilmeldt: tors 13. sep 2007 10:53
  • Geografisk sted: Kolding
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Mike aka DoP - RIP

Indlæglør 23. nov 2019 12:26

Har desværre ikke kendt Mike ret godt, men fik da ind imellem købt lide dele af ham , og er aldrig blevet snydt på nogen måle. Alt var som beskrevet og i orden, altid hurtig til at sende.

Men vil blot fortælle en lille historie som en ven som gerne ville købe en IJ, og jeg anbefaler ham at ringe til Mike, da han vist havde en til salg. Det blev der nu ikke noget ud af da Mike nægtede at sælge en til ham. Begrundelsen var så simpelt ,at en "nybegynder = første maskine" ikke ville påskynde en high end shoppet pinball ! Nu Var Mike dog så hjælpsom, så han trak lidt trådene og fandt en mere "alm." IJ til min ven. Så Mike kunne være hjælpsom alligevel :-)

Selv har jeg vist dog fået fingre i en maskine som Mike må have haft på et tidspunkt, hans initialer står i hvert tilfælde inde i den :-)

Morten
Leder efter : Road show, ToM, eller andet spændende
Brugeravatar

koluda

Site Admin

  • Indlæg: 4394
  • Tilmeldt: lør 23. jul 2005 11:52
  • Geografisk sted: Vestsjælland / Gørlev (4281)
  • Highscores: 3
    Arcade winning challenges: 0

Re: Mike aka DoP - RIP

Indlæglør 23. nov 2019 12:37

Jep, der er en del maskine derude hvor der står DOP et eller andet sted.
Brugeravatar

Pinball lærlingen

  • Indlæg: 149
  • Tilmeldt: lør 11. aug 2007 10:14
  • Geografisk sted: Ringsted
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Mike aka DoP - RIP

Indlægtirs 26. nov 2019 17:57

Også jeg kan bekræfte hvad Morten skriver: man kunne da ikke bare komme og købe en fin maskine af Mike! En af mine venner ville købe en af hans (godt nok kun semi-shopped) IJ’s - han skulle lige ses an; om han vidste hvad pinball var, om han kunne spille, om han var en klaphat, mv. Jeg tror tilladelsen kom idet han var elektronik ingeniør og rettede Mike i forhold til forklaringen på hvorfor en specifik pære skulle skiftes meget oftere end de andre - så var det køb blåstemplet :D

Og ja, Mike var generelt ikke diskret og bestemt heller ikke når han markerede “Mike was here” på maskiner der gik gennem ham - der stod DOP og/eller MWK + telefonnummer som fyldte HELE undersiden af kabinettet! Også playfield, prints mht. kunne være territorielt “pisset af”. Jeg er sikker på at masser af maskiner i DK har denne grafitti…
Jeg husker også en anden måde han pissede territorie af på maskinerne: ved at udfylde custom message med: “If you CAN'T play nicely, DON'T play at all !!!” - lige i gnavpottens ånd :lol:
I herreværelset: LOTR, TOTAN, TZ, STTNG, RS, X-Files, DW, 2xWW
På ønskelisten: Spiderman, ST, MM

Mik

  • Indlæg: 133
  • Tilmeldt: tors 5. jan 2006 12:50
  • Geografisk sted: Nordjylland
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Mike aka DoP - RIP

Indlægtirs 26. nov 2019 19:25

Billede
Brugeravatar

koluda

Site Admin

  • Indlæg: 4394
  • Tilmeldt: lør 23. jul 2005 11:52
  • Geografisk sted: Vestsjælland / Gørlev (4281)
  • Highscores: 3
    Arcade winning challenges: 0

Re: Mike aka DoP - RIP

Indlægtirs 26. nov 2019 21:11

Super fundet MIK...:)

Fandt lige et par billeder fra en af vores hyggelige træf i Mike´s forældres Kælder.

P1060476.JPG

P1060478.JPG

P1060481.JPG

P1060485.JPG

P1060484.JPG

P1060486.JPG

Mik

  • Indlæg: 133
  • Tilmeldt: tors 5. jan 2006 12:50
  • Geografisk sted: Nordjylland
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Mike aka DoP - RIP

Indlægtirs 26. nov 2019 21:58

Når man lige ville fortælle ham at man var igang med at shoppe en ny flipper,
så fik man lige dette smidt i hovedet :)
Vedhæftede filer
busy_weekend_at_dop.jpg
Billede
Brugeravatar

zaifer

  • Indlæg: 86
  • Tilmeldt: lør 21. mar 2009 16:52
  • Geografisk sted: Frederiksværk
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Mike aka DoP - RIP

Indlægons 27. nov 2019 23:21

Hej René

Kan se at det var et af de gange hvor jeg også var med, det var nogle hyggelige aftner med sjov og god snak.
Synd at han gik bort så tidligt!

Hilsen Thomas
Mine pins. MB - AFM - MM - Tron - W?D - JY - CV - ACDC LTBR #104 - Xmen Volverine LE #125 Alien LE #364 - TNA - Game of Thrones Premium - Stranger things Premium - Ghostbusters Premium
Brugeravatar

koluda

Site Admin

  • Indlæg: 4394
  • Tilmeldt: lør 23. jul 2005 11:52
  • Geografisk sted: Vestsjælland / Gørlev (4281)
  • Highscores: 3
    Arcade winning challenges: 0

Re: Mike aka DoP - RIP

Indlægtors 28. nov 2019 07:16

Ja, alt for tidligt.

David K.

  • Indlæg: 1
  • Tilmeldt: lør 18. jul 2020 22:45
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Mike aka DoP - RIP

Indlægsøn 19. jul 2020 00:01

I am a bit late to give my regards about Mike..... I don't read or speak Danish, so please forgive the fact that this message is written in English.

I am very happy to read on this forum about the parties he had and your view of them. Mike had told me of them and I had always wished to have opportunity to travel and visit him in the DK.

I met Mike in 1997 by purchasing parts from him on Ebay. I live in the USA, and Mike wanted to buy parts from me that he could not get in Europe. Over many deals a deep friendship was made. After two years of corresponding by email, Mike traveled to my home for his first of many vacations in the USA.

I imported 12 machines from Denmark to the USA over the years. Some of the machines were for me, and some were sold remotely by Mike to other USA buyers. Mike would give me a ribbing about machines he thought were not worth owning, but I wanted them. I restored all of my own machines, and none of them were shopped by Mike. I was able to give Mike a ribbing when he would get hooked on playing the games he thought I should not have shipped to me.

One year when Mike arrived for vacation, I had a newly restored Whitewater that I had not told him about. He told me how he hated the game and it was not worth playing. After two weeks of "not liking it", he set the GC score on it and told me he had decided to restore one for himself!

I miss all of the fun times my wife and I had with Mike on vacation. I live in Oregon and have been a white water rafter for over 15 years. I took Mike on his first rafting trip down the Rogue River. This was a three day trip which includes two nights sleeping in a tent on the river. I asked Mike how he liked rafting after the first day and he was super angry with me. He said he hated it. His cigarettes were wet, there were no stores to get Coke to drink, wet underwear, etc. I brought Mike an ice cold Coke from a bag in the river on the back of my boat and the dark clouds started to part. Two hours later and Mike was happy to be on a real white water rafting trip (and his cigarettes had dried out). The most memorable part of this trip was when Mike refused to believe that there would not be a shop at the point in the river where we take out and drive home. Wilderness was something Mike had heard about but never really experienced. At the point where we took out of the river, the only building for 50KM was a portable toilet. It was a that time that Mike realized the bears that we saw near our camp on the second night were a much bigger threat than he realized and the electric fence to protect our food was not a joke.

I took Mike to several pinball parties over here and he would always be amazed at the size of the houses and cars here, and also how cheap blue jeans and athletic shoes were here. Mike would always leave to go back home with full suitcases of pin parts and other USA goods.

Mike had never been to Las Vegas, so he traveled there with me and my to-be wife and was the witness at our wedding. We were married at the court house in a simple ceremony. The person performing the ceremony mixed up our names and when she said "Do you Mike take..." his eyes became as big as saucers. It was from then on a standing joke that Mike almost go married on his first trip to Vegas.

In between trips to the USA, Mike would buy things on ebay and have them sent to address. Many ebay sellers would not ship outside the USA. I never knew what would show up and must have shipped 500 or more packages to the DK over the years. By far the strangest item to arrive at my house was a roof top light bar for a police car. YES, a full size light bar.... apparently he owed a friend of his (Peter) a favor and this 1.25 meter long monster was to be payment.

Mike's last vacation trip to my home was just after he married his wife. His marriage was a bit rocky, and once his daughter Annette arrived, his focus shifted to her and he and I would only communicate by video or email once every two or three months.

Mike never told me he had cancer. I received a surprise email from his email address, but written by his parents in early November of 2019. I miss him every day.

Regards,

David K. in the USA.

IMG_1353.jpg

Mike.Alcatraz.jpg

P1480067.jpg

IMG_0196.jpg

IMG_1427.jpg
Brugeravatar

koluda

Site Admin

  • Indlæg: 4394
  • Tilmeldt: lør 23. jul 2005 11:52
  • Geografisk sted: Vestsjælland / Gørlev (4281)
  • Highscores: 3
    Arcade winning challenges: 0

Re: Mike aka DoP - RIP

Indlægman 20. jul 2020 22:21

Great pictures, and i know Mike really enjoyed his stays with your family in the US.

Thanks for the post, that is the Mike we all remember and loved, i also never got told he got cancer, before efter his dead
Brugeravatar

copcar

  • Indlæg: 66
  • Tilmeldt: lør 31. jul 2010 23:06
  • Geografisk sted: 6600 Vejen
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Mike aka DoP - RIP

Indlægman 20. jul 2020 23:59

Hi David.
Yeah the Lightbar was for me (or rather one of my US policecars i have had over the years)
Mike also helped me with a lot of other Police related stuff shipped via you..... thank you for all your help..... :-)
I also did a lot of deals with pinball, with Mike..... both buying and selling....!
I can send you pics and movies where you can see a lot of the stuff you sended me coming to live, if you leave your email.
Take care
Best Regards
Peter

R.I.P. Mike aka DOP

Tilbage til Flippermaskiner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster

cron